2008-08-30, 15:49
Medlem
spindrifts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veckans klubba
Jag tycker hela motivbilden är suspekt. Det är precis som de har försökt pressa in CS i en stalkerroll. Ta t ex kojhistorien.
Som jag sade i ett tidigare inlägg så är det svårt att tänka sig en vettig motivbild för ett brott som detta.
Det finns ju inte ett uns av logik i att någon skulle någon brutalt skulle mörda ett par små barn p.g.a. att hon är olyckligt förälskad i deras plastfarsa.
Men även om det är långsökt så får man väl acceptera att oavsett vem man tror är GM så verkar motivet vara obegripligt för en normalt funtad människa och alla brott behöver väl inte ha ett motiv utan kan helt enkelt vara besinningslösa vansinnesdåd.
2008-08-30, 15:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av spindrift
Som jag sade i ett tidigare inlägg så är det svårt att tänka sig en vettig motivbild för ett brott som detta.
Det finns ju inte ett uns av logik i att någon skulle någon brutalt skulle mörda ett par små barn p.g.a. att hon är olyckligt förälskad i deras plastfarsa.
Men även om det är långsökt så får man väl acceptera att oavsett vem man tror är GM så verkar motivet vara obegripligt för en normalt funtad människa och alla brott behöver väl inte ha ett motiv utan kan helt enkelt vara besinningslösa vansinnesdåd.

Kan vara så att GM trodde att barnen sov, att det inte var meningen att dessa skulle drabbas.
2008-08-30, 16:05
Medlem
BoISarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beaver_se
Kan vara så att GM trodde att barnen sov, att det inte var meningen att dessa skulle drabbas.
Vem skulle isf vara gm?
2008-08-30, 16:09
Medlem
Tantaloras avatar
Citat:

Så var gärningsmannen rädd att en 1- åring och en 3-åring skulle identifiera densamma?

När inte ens vuxnas vittnesmål tas på allvar... hur troligt är det?
2008-08-30, 16:40
Medlem
spindrifts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tantalora
Så var gärningsmannen rädd att en 1- åring och en 3-åring skulle identifiera densamma?

När inte ens vuxnas vittnesmål tas på allvar... hur troligt är det?
Det är iofs sant, men bävern har en poäng att om GM hade ett motiv för att attackera E så kan ju det ha blivit ett motiv att även mörda barnen om de plötsligt dök upp och började skrika. Motivet skulle då självfallet vara att inte bli avslöjad p.g.a. deras oväsen.

Dock har vad jag förstått Max fått ett väldigt massa slag medan E klarade sig så det talar ju lite emot att gärningen främst skulle varit riktad mot E och att det sedan av en händelse blev så att barnen också blev inblandade.
2008-08-30, 16:55
Medlem
Muffin Mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Jag har ju också sagt att även om det är klart indikativt att en lagfaren domare har kommit fram till att CS är skyldig, så vet vi inte riktigt vilken tyngd det här domslutet har innan vi får se domen. Och där kan man ju konstatera att ju mer tid rättens ledamöter blir tvungna att lägga på mediastormar, dess mindre tid - och emotionellt fokus - kommer de [Muffin Man: min emfas] att ha på att skriva domen.

Det är möjligt att det faktiskt är det som är uträkningen med PIE:s sätt att överklaga i precis alla faser i den nuvarande situationen.

Det tror jag inte för ett ögonblick.

Jag tror över huvud taget inte att PIE har en särskilt uttänkt strategi, utan han söker snarare att bevaka sin klients intressen där han så finner lämpligt. Bevisläget i målet är diskutabel. Den uppkomna jävsfrågan är diskutabel. Jag ser inget konstigt i att väcka liv i dessa frågor. Personligen tycker jag inte att hans arbete har imponerat, men det är en helt annan fråga (notera t.ex. PIE:s totala avsaknad av en utvecklad juridisk argumentation i frågan om jäv).

Låt mig också påpeka att det är bara en person som skriver domen, nämligen rättens ordförande. Den skrivna texten blir inte föremål för nämndemännens godkännande. Inte heller tecknar nämndemännen sina namn på domen. (Det här vet ju du, Hamilkar) Eftersom det är så, är det än mer olämpligt att nämndemännen uttalar sig i media. Domen kan nämligen komma att innehålla element i domskälen som de förtroendevalda inte har en blekaste susning om....

Jag får dock instämma i att hur domen motiveras är mycket viktigt. Det ska bli intressant och spännande att se hur Kjellson lägger upp det (som jag minns det är han även en smula icke-traditionell i sitt domskrivande).
Senast redigerad av Muffin Man 2008-08-30 kl. 16:59. Anledning: Småplock i redigeringshänseende
2008-08-30, 16:55
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Det här vet vi givetvis ingenting om, men jag tror att du kan ha en poäng i det du skriver. Barnen var inget hinder för CS utan det var E som var problemet. Sedan gick det överstyr när det visade sig att även barnen fanns i hallen.
2008-08-30, 16:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av spindrift
Det är iofs sant, men bävern har en poäng att om GM hade ett motiv för att attackera E så kan ju det ha blivit ett motiv att även mörda barnen om de plötsligt dök upp och började skrika. Motivet skulle då självfallet vara att inte bli avslöjad p.g.a. deras oväsen.

Dock har vad jag förstått Max fått ett väldigt massa slag medan E klarade sig så det talar ju lite emot att gärningen främst skulle varit riktad mot E och att det sedan av en händelse blev så att barnen också blev inblandade.

Men om gm var efter E, barnen kom och överraskade gm som får panik och avbryter attacken på e. Sen slår gm så länge tills de tystnar. M kanske skrek längst...
2008-08-30, 17:04
Medlem
BRZMs avatar
Har Emma skrivit mer här efter domen?
2008-08-30, 17:10
Medlem
BoISarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BRZM
Har Emma skrivit mer här efter domen?
Nej
2008-08-30, 17:22
Medlem
Tantaloras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muffin Man
Det tror jag inte för ett ögonblick.

Jag tror över huvud taget inte att PIE har en särskilt uttänkt strategi, utan han söker snarare att bevaka sin klients intressen där han så finner lämpligt. Bevisläget i målet är diskutabel. Den uppkomna jävsfrågan är diskutabel. Jag ser inget konstigt i att väcka liv i dessa frågor. Personligen tycker jag inte att hans arbete har imponerat, men det är en helt annan fråga (notera t.ex. PIE:s totala avsaknad av en utvecklad juridisk argumentation i frågan om jäv).

Hur fungerar det?
Om PIE:s klient är den som vill klaga på jävsfrågan?

PIE skulle ju kunna tycka att de inte har något att vinna på att dra upp jävsfrågan. Han skulle ju kunna tycka att det räckte med domarens insats.

Men advokaten är väl skyldig att klaga ändå om hans klient kräver det?
2008-08-30, 17:33
Medlem
Muffin Mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tantalora
Hur fungerar det?
Om PIE:s klient är den som vill klaga på jävsfrågan?

PIE skulle ju kunna tycka att de inte har något att vinna på att dra upp jävsfrågan. Han skulle ju kunna tycka att det räckte med domarens insats.

Men advokaten är väl skyldig att klaga ändå om hans klient kräver det?

Ja, i princip är det så. I verkligheten är det mer fråga om ett växelspel, dvs. advokaten förklarar vilka alternativ som finns och hans/hennes rekommendation.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in