Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Jag har ju också sagt att även om det är klart indikativt att en lagfaren domare har kommit fram till att CS är skyldig, så vet vi inte riktigt vilken tyngd det här domslutet har innan vi får se domen. Och där kan man ju konstatera att ju mer tid rättens ledamöter blir tvungna att lägga på mediastormar, dess mindre tid - och emotionellt fokus - kommer de [Muffin Man: min emfas] att ha på att skriva domen.
Det är möjligt att det faktiskt är det som är uträkningen med PIE:s sätt att överklaga i precis alla faser i den nuvarande situationen.
Det tror jag inte för ett ögonblick.
Jag tror över huvud taget inte att PIE har en särskilt uttänkt strategi, utan han söker snarare att bevaka sin klients intressen där han så finner lämpligt. Bevisläget i målet
är diskutabel. Den uppkomna jävsfrågan
är diskutabel. Jag ser inget konstigt i att väcka liv i dessa frågor. Personligen tycker jag inte att hans arbete har imponerat, men det är en helt annan fråga (notera t.ex. PIE:s totala avsaknad av en utvecklad juridisk argumentation i frågan om jäv).
Låt mig också påpeka att det är
bara en person som skriver domen, nämligen rättens ordförande. Den skrivna texten blir inte föremål för nämndemännens godkännande. Inte heller tecknar nämndemännen sina namn på domen. (Det här vet ju du, Hamilkar) Eftersom det är så, är det än mer olämpligt att nämndemännen uttalar sig i media. Domen kan nämligen komma att innehålla element i domskälen som de förtroendevalda inte har en blekaste susning om....
Jag får dock instämma i att hur domen motiveras är mycket viktigt. Det ska bli intressant och spännande att se hur Kjellson lägger upp det (som jag minns det är han även en smula icke-traditionell i sitt domskrivande).