Citat:
Ursprungligen postat av Kallix
Letsdoit skrev:
"Tack vare den mycket skicklige förhörsledarens hoppande från jackor till skor - och över till turistbyrån - så hängde inte CS riktigt med i svängarna. Hon gavs inte tillräckligt med betänketid för att komma med de riktigt sluga svaren. - Några missförstånd är det inte fråga om. När väl CS gjort bort sig övergick förhörsledaren till mer systematiserade frågor varpå CS vecklade in sig i ännu fler ohållbara förklaringsmodeller."
Tulpanpernilla svarade:
Jag håller fullt ut med Letsdoit, en mycket skicklig förhörsledare.
Jag har "roat" mig med att redigera förhören med CS, stv att alla "pratar med tolk" är borttagna.
Och trots den extra tid tolkandet medgav, (en tolkning som CS kanske inte ens behövde ?, eller kunde uteslutits av att en tysk förhörsledare ställde frågorna ?) tråcklade CS in sig rejält i hur hon svarade.
(PS. hur citerar man två inlägg i samma svar? Jag ska forska på det. DS)
Förhören av CS i rättegången är sedan i mycket ett lyckat försök att återskapa valda delar av dessa förhör. CS är så pass konsekvent att hon upprepar sina uppenbara lögner, samt bjuder på lite mer slingrande där.
Konstigt nog har många ( många här i forumet alltså

) tolkat även detta till CS fördel.
Några riktiga godbitar:
"15.40. Nu framträder att hon lämnat felaktiga uppgifter om skorna till polisen i förhör. Åklagaren Johan Fahlander läser ur polisförhör och påtalar att det nu finns fyra olika versioner om var skorna köptes."
"15.25. Åklagaren frågar om besöket i Arboga 12 mars. Tyskan ska ha letat efter runstenen Kung Sigges sten, men inte hittat den. Hom har pekat ut en plats dit hon gått. Stämmer hennes uppgifter ska hon ha gått över 37 kilometer på fyra timmar.
Åklagaren undrar hur hon hann det:
- Du måste gått väldigt fort, nästan sprungit.
- Det är möjligt."
"När han frågar henne om alla de besök på sambons blogg som registrerats i hennes dator slår hon ifrån sig.
- Det är inte min dator.
- Jag har inte gjort sökningarna.
Nu säger hon att hon fått datorn av en vän. I november 2007.
14.45. Tyskan säger att fler än hon använt datorn. Vänner.
- Vad heter din vän?
- Det vill jag inte säga.
I polisförhör har hon sagt att hon haft med datorn på fester då personer hon inte känner till namn använde den. I polisförhör har hon nämnt en Daniel. I rättssalen idag lämnar hon en helt ny uppgift: hon säger att datorn varit bortlämnad på reparation. Då kan någon ha gjort sökningar.
- I din dator finns bilder på NN:s och Emma Jangestigs hus. Är det du som har laddat ner den bilden från internet?
- Det tror jag inte.
- Vet du inte?
- Jag utesluter det."
http://www.vlt.se/artikelmall.asp?version=796038