2008-09-01, 09:32
Medlem
Tuesdays avatar
Bra och talande krönika av GW Persson.

http://www.expressen.se/kronikorer/gw/1.1283706/leif-gw-persson-rattvisa-pa-vastmanlandska
2008-09-01, 09:32
Medlem
runkeballes avatar
Kalla fakta..

Efter ha sett avsnittet igår på kalla fakta..kan ja inte förstå vissa saker..
Jag är själv mamma.
Hur kan man le och fnittra?? Hur kan man inte ens hata en människa som tagit bort två barn från henne..e för mig otroligt.
Alla hacka på att CS log och leede i rättegången..men detta med att E ler och fnittrar känns värre..Även morfarn..hellt absurt..
2008-09-01, 09:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Phenomena
Jag begriper det inte heller. Jag tycker det känns MYCKET otäckare att någon psykopat, utstuderat vill slakta mina barn. Och att hon inte kände hat... jag förstår det inte.

Jag tycker det förvisso är bra att Emma inte känner hat, det skulle bara förtära henne själv. Det är en destruktiv känsla som bara skadar utan att göra nytta.
Ibland får jag känslan att Emma inte förstått riktigt att barnen verkligen är borta. Har hon tillåtit sig själv att sörja? Eller ska hon vara den duktiga, starka tjejen som håller skenet uppe för andras skull?
2008-09-01, 09:37
Medlem
Astracans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mariooo
För mig är morden helt jäkla meningslösa hur de än gått till. Om Emma sagt att hon hoppades att barnen blev mördade av en impuls just då och att de hade varit värre om någon HADE en mening eller ett uppbyggt hat, hade jag förstått henne bättre.
Men, alla är olika..

Måste du, för att bringa ordning i den oreda som andra människors åsikter ger dig, framföra vad du önskade att någon hade sagt för att det hela ska bli mer begripligt för just dig?

Ja, alla är vi olika. You can think outside or inside the box!

På frågan om varför?, skulle du vilja ha ett stort frågetecken som svar eller skulle du vilja att det fanns någon slags mening i det meningslösa hos den som gjorde det?

För oss som står utanför kan det te sig obegripligt men för den som lägger ett pussel för att bringa ordning i ett nattsvart kaos kan varje pusselbit ge ett litet svar på varför..

Varför har jag inte mina barn här hos mig?
En axelryckning, eller ett svar..
2008-09-01, 09:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tuesday
Bra och talande krönika av GW Persson.

http://www.expressen.se/kronikorer/gw/1.1283706/leif-gw-persson-rattvisa-pa-vastmanlandska

Ja, den var bra Undrar hur det går idag? Kommer det ett överklagande tro?
2008-09-01, 09:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Astracan
Måste du, för att bringa ordning i den oreda som andra människors åsikter ger dig, framföra vad du önskade att någon hade sagt för att det hela ska bli mer begripligt för just dig?

Ja, alla är vi olika. You can think outside or inside the box!

På frågan om varför?, skulle du vilja ha ett stort frågetecken som svar eller skulle du vilja att det fanns någon slags mening i det meningslösa hos den som gjorde det?

För oss som står utanför kan det te sig obegripligt men för den som lägger ett pussel för att bringa ordning i ett nattsvart kaos kan varje pusselbit ge ett litet svar på varför..

Varför har jag inte mina barn här hos mig?
En axelryckning, eller ett svar..

Alla fattar väl att Emma vill veta, det handlar inte om det. Vi undrade varför det skulle kännas bättre om gm hade planlagt och byggt upp det här. Vi pratar inte om samma saker tydligen?
2008-09-01, 09:43
Medlem
ooooos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av runkeballe
Efter ha sett avsnittet igår på kalla fakta..kan ja inte förstå vissa saker..
Jag är själv mamma.
Hur kan man le och fnittra?? Hur kan man inte ens hata en människa som tagit bort två barn från henne..e för mig otroligt.
Alla hacka på att CS log och leede i rättegången..men detta med att E ler och fnittrar känns värre..Även morfarn..hellt absurt..

Får inte E känna glädje längre? SKulle ni må bättre om hon låste in sig i ett rum och vägrade gå utanför dörren? Det är väl för i helvete BRA att hon klarar av att se ljuspunkter i vardagen trots de enorma förluster hon lidit!!
2008-09-01, 09:45
Medlem
ooooos avatar
Citat:
Alla fattar väl att Emma vill veta, det handlar inte om det. Vi undrade varför det skulle kännas bättre om gm hade planlagt och byggt upp det här. Vi pratar inte om samma saker tydligen?

Fast det sa hon inte heller!! Hon sa att det skulle kännas bättre om det i vart fall fanns en mening i mördarens huvud om varför barnen inte fick finnas mer, än om hon kom in och mördade de för sitt eget höga nöjes skull. E vill veta varför hon gjorde som hon gjorde, utan en mening hos CS finns inget svar på detta varför och en pusselbit som E behöver finns isåfall inte!
2008-09-01, 09:47
Medlem
ooooos avatar
Citat:
Jag tycker det förvisso är bra att Emma inte känner hat, det skulle bara förtära henne själv. Det är en destruktiv känsla som bara skadar utan att göra nytta.
Ibland får jag känslan att Emma inte förstått riktigt att barnen verkligen är borta. Har hon tillåtit sig själv att sörja? Eller ska hon vara den duktiga, starka tjejen som håller skenet uppe för andras skull?

Nej, jag tror inte att hon har gjort det. Det här är en av få riktiga uppfattningar du har fått av henne som person, hon har alltid vart den som hjälpt andra, den som vart stark.
2008-09-01, 09:47
Medlem
Tuesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av paulstrom
Jag mår illa av dokumentären i Kalla Fakta. Vart tog objektiviteten vägen? Den omdiskuterade domen mot CS beskrivs positivt eftersom familjen Jannerstig då kan låta livet gå vidare. Lågvattenmärke. Den juridiska processen befinner sig ju i ett inledningsskede.

Ska man göra en dokumentär om CS när hon frikänns i nästa rättegång eller kommer hon precis som Christer Petttersson leva med misstankar emot sig även efter ett frikännande.

Kalla Fakta-vinklingen under pågående process var bland de värsta jag skådat.
Programmet är i akut behov av ett namnbyte. Över lag har det gått illa till, exempelvis när målsägande innan beslut i skuldfrågan kommit, gick ut i media och hävdade att livet och framtiden hängde på rättens beslut, att en flytt utomlands kunde bli aktuell med mera.

Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Jag tror inte att programmet var menat att vara objektivt (jag blev också förvånad) utan vinklat för att visa E´s och hennes familjs bild och upplevelser. Att följa E´s väg från sjukhussäng till rättegång i tingsrätten och att E skulle få ge sin syn på det som hänt.

Vilket bör vänta tills rättsprocessen är avslutad och dom vunnit laga kraft.

Den tilltalade, oavsett vad man tror och tycker om hennes skuld, har inte fått en chans till rättvis prövning, hittills i varje fall. Mediavinkling från dag 1, CU & co. När jag läste NJ:s yttrande till TR i jävsfrågan kunde jag inte låta bli att undra hur han, som själv varit misstänkt, kan uttala sig på dylikt vis. Hade saken varit densamma om CS aldrig väckt intresse och han själv saknat alibi? Hade det då varit lika OK om nämndemännen i förväg utgått från att NJ var skyldig?

Är det någon som har begärt ut slasken? (Ej FUP utan de delar som sekretessprövas av polis)
2008-09-01, 09:48
Medlem
Astracans avatar
Citat:

Du förstår verkligen inte!
Du kan tydligen bara referera till dina egna känslor för att komma till insikt.

Jag tror att Emma kan finna en pusselbit i det meningslösa om hon får ett svar på varför!
Om CS bara har gjort detta i en hastigt påkommen sinnesförvirrig helt utan syfte så står hon kvar med frågan om varför..

Det handlar troligtvis om att återerövra någon slags kontroll, att få hela pusslet lagt innan man kan bearbeta.
2008-09-01, 09:48
Bannlyst
Citat:
För mig är morden helt jäkla meningslösa hur de än gått till. Om Emma sagt att hon hoppades att barnen blev mördade av en impuls just då och att de hade varit värre om någon HADE en mening eller ett uppbyggt hat, hade jag förstått henne bättre.
Men, alla är olika..

Egentligen tycker jag den här debatten är lika intressant som att skriva inlägg om varför det regnade på midsommaraftonen. och likförbannat gör jag det.

Jag har intervjuat kanske hundra personer vars nära anhöriga har dödats.
Det finns en enda fråga som alla har tagit upp:
Varför?
Om det är ett random psycho får de aldrig svar på frågan som nästan alla tycker är viktig. Är det CS så får hon ett svar på frågan, eftersom det finns ett klart motiv.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in