2008-08-28, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
En annan aspekt: finns det något som motiverar att alla 3 står där och pratar med pressen, som de gör filmsekvensen från TV4? Alltså: oavsett vad de har sagt. Är inte all överens om att det är olämpligt/fel av alla tre?

Jo det är vi helt överens om, det finns ingen som helst anledning för någon utav de 3 att yppa ett endaste litet ord till media i det här läget. Men det var inte på något sätt det vi diskuterade när Bävern ur ingenstans bidrar med den länken som jag kommenterade i inlägget du just citerade.
2008-08-28, 18:41
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eloge
Så Beatrice Ask är ute och försvarar sina partikamrater. Sa hon verkligen att nämndemännen skall återspegla allmänhetens åsikter?
Allmänhetens allmänna åsikter, javisst, det är en del av idén med politiskt tillsatta nämndemän. Däremot ska de naturligtvis inte i sitt dömande återspegla allmänhetens amatörkvällstidningsläsaråsikt i skuldfrågan.

Men det sa alltså inte Bea Ask heller. Och du ska ha klart for dig en sak om Reinfeldts Nya Moderater: Det är ett parti där ingen som har hamnat i trubbel får nåt som helst stöd uppifrån. "Cut your losses" är principen. Det där uttalandet var alltså inte till för att "försvara" några partikamrater.
2008-08-28, 18:45
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
En annan aspekt: finns det något som motiverar att alla 3 står där och pratar med pressen, som de gör filmsekvensen från TV4? Alltså: oavsett vad de har sagt. Är inte all överens om att det är olämpligt/fel av alla tre?
Det är ett onödigt riskbeteende, det kan jag hålla med om. Men det utgör inte i sig jäv att en nämndeman talar med en journalist efter eller under ett mål.
2008-08-28, 18:46
Medlem
eloges avatar
Citat:
Varför inte tala rent ut? Det är idiotiskt och det visar vilka xx de är. Inget ont utan att det har något gott med sig. Hoppas debatten om politiskt utsedda nämndemän tar fart nu och att den resulterar i en ändring av systemet.
2008-08-28, 18:49
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Minst fem JO-anmälningar har tidigare riktats mot PK och han lär vara prickad i två ärenden.
http://www.sr.se/cgi-bin/vastmanland/nyheter/artikel.asp?Artikel=831035
I just det fall du länkade till kritiserades tingsrätten, men det var ännu oklart om det fanns anledning att rikta kritik mot dess chef, så det kan rimligen inte vara något av dessa.
2008-08-28, 18:50
Medlem
miapetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eloge
Varför inte tala rent ut? Det är idiotiskt och det visar vilka xx de är. Inget ont utan att det har något gott med sig. Hoppas debatten om politiskt utsedda nämndemän tar fart nu och att den resulterar i en ändring av systemet.

Nyfiken undrar hur du tycker det borde se ut i stället?
Annars håller jag med, det var idiotiskt gjort!
2008-08-28, 18:53
Medlem
StefanD13s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vimperk
Hemma hos pappa kommunalrådet blir det nog ingen munter stämning vid Söndags-supéen.
Skämma ut sin far på detta vis!
Nå, en positiv sak har ju kommit ur detta elände - hennes politiska karriär är över, såvida hon inte byter parti och joinar Kd eller Fp vill säga.

Snälla. Att vara nämndeman är ungefär det lägsta som finns på skalan. Finns ingen som bryr sig om det här inom partiet. Det här påverkar inte hennes politiska karriär alls...om hon nu över huvud taget har någon.
2008-08-28, 18:57
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StefanD13
Snälla. Att vara nämndeman är ungefär det lägsta som finns på skalan. Finns ingen som bryr sig om det här inom partiet. Det här påverkar inte hennes politiska karriär alls...om hon nu över huvud taget har någon.
Jag skulle vilja påstå att det inte ens behöver påverka hennes fortsatta verksamhet som nämndeman.
2008-08-28, 19:08
Medlem
KortKäpps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marmoth
Må så vara men hon ska inte prata med media, punkt slut!

Klart fan hon inte ska. Men det är ju det som lett till rabalder. Inte att det faktiska innehållet i vad hon sa skulle göra henne mer jävig än många andra nämndemän i många andra rättegångar.
2008-08-28, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StefanD13

Precis!
Jag är allt för medveten om den politiska rangen.

Kunde bara inte låta bli - jag lät mig liksom bli lite munter i sinnet av Hamilkars inlägg, som var så vackert formulerat.
2008-08-28, 19:19
Medlem
http://www.expressen.se/Nyheter/1.1281508/javsmisstankarna-vaxer-namndeman-kan-polisanmalas

Citat:
En nämndeman har avgått - och de övriga två är jävanmälda.
Nu vill lagmannen Per Kjellsson gå ett steg längre:
- Jag överväger att polisanmäla två av tre nämdemän för brott mot tystnadsplikten, säger han till TV4Nyheterna.

Vad säger de sakkunniga om detta, varför gör han så?
Är det strategi eller är det hans jobb att agera så?
2008-08-28, 19:26
Medlem
miapetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av caramia
Och vilken tråd ska CS hänvisa till för att bevisa att hetsjakt pågått mot henne?

I den alternativa tråden finns inga dödshot mot T eller något i närheten av det som finns mot CS i denna tråd.

Av den enkla anledningen att T aldrig ens varit i närheten av att dömas som vissa andra?

Annars är det väl en modereringsfråga, kanske starta en ny tråd:
"CS, den stackars dömda barnamördaren"?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in