Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Min syn på bevis, är att det ska binda gm till brottsplatsen. Och jag hittar inget bevis på att det är säkerställt att just C har varit i E´s hall.
Däremot tycker jag också att det finns starka indicier, som, sett i en helhet, pekar mot C som gm.
Fakta är fakta och fanns det bevis som kunde säga till 100 % att C varit i E´s hall, så har inte hermeneutik någon betydelse... Att fastställa att just C´s skor gått i blodet och lämnat spår efter sig, fingeravtryck som hon lämnat efter i sig i hallen, ett mordvapen med hennes fingeravtryck på, går knappast att tolka på något annat sätt än att hon är skyldig. Nu finns inte detta, vad jag vet.
Jag vet inte på vilket sätt min syn på bevis skulle vara primitiv och motsägelsefull... Tror inte att min syn på vad bevis är, skiljer sig så mycket åt mot hur experter inom området (hör inte till dem själv) definierar begreppet.
Hur domen kommer att lyda, tror jag kommer att bero mycket på hur rätten har uppfattat och bedömt E´s minne. Indiciekedjan kan, tillsammans med C´s troliga lögner, fälla henne i tingsrätten, tror jag. Hur rätten kommer att döma, beror nog på vilka krav på bevis/indicier de har.
Det ursprungliga inlägget hade en hel rad iattagelser om skorna, och slutsatsen där är väl, som du uttrycker det, att det "pekar mot C som gm".
På detta svarar du: "Men var har du bevisen? (Jag pratar inte om indicier.)"
Det är bara det att du direkt reducerar allting till bevis att sko varit i hall:
" Kan du bevisa att just hennes sko varit i E´s hall?"
Därefter följer den form av resonemang vi sett så mycket av, av typen 'jag vet fler människor som har åkt tåg, är dom också mördare':
"Många har Vansskor och enligt tidigare i tråden har flera modeller av Vansskor lika/samma skosulemönster."
Det syns alltså att du här bortser från alla bevis, och all rimlighet, och gör en extremt reduktionistisk tolkning: om någon är skyldig, så kan man bevisa att skor varit en hall, och det finns många människor som har skor... Där finns inget utrymme för att rekonstruera ett större händelseförlopp eller att tala om något annat än skor i hall.
Det blir inte mycket bättre i ditt svar, där du skriver:
"Min syn på bevis, är att det ska
binda gm till brottsplatsen."
Varifrån kommer denna syn? Den är på intet sätt korrekt vad gäller bevisning av ett brott har begåtts. Där kan man kalla det för att binda gm till brottet.
Därefter har du ytterligare reduktioner av bevis, än är de frågan om fingeravtryck, än är de mordvapen.
Notera att man om alla sådana bevis kan använda åka-tåg-invändningen: det finns många människor som har fingeravtryck o.s.v.