2008-08-24, 01:08
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Det är stora hoppapåkvällen på Eloge tydligen.
Jag tycker också det är en smula bryskt att kräva rätter som avkunnar felaktiga domar ska avtjäna dem.
Men jag tycker det är minst lika fel att en tingsrätt skulle döma någon på bristande bevisning bara för att man räknar med att hovrätten rättar till eventuella fel.
Då har man ju helt avskaffat sitt eget existensberättigande.

Eloge kanske menar detta bildligt och inte bokstavligt... Att de måste vara så säkra på att de dömt rätt, att de i princip skulle vara beredda att avtjäna straffet själva - så säkra är de...
2008-08-24, 01:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tulpanpernilla
CS har då kört linan ut och får då en slant till framtida mat.
Lite mycket Perry Mason-uppväxt?
Normalt är slutpläderingarna till för att förklara fallet för de nämndemän (och journalister...) som sovit under sakframställningen men orkar vara vakna under pläderingarna.
2008-08-24, 01:11
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Normalt är slutpläderingarna till för att förklara fallet för de nämndemän (och journalister...) som sovit under sakframställningen men orkar vara vakna under pläderingarna.

Men en bra och övertygande framställan är nog inte ett minus heller...
2008-08-24, 01:11
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Citat:
Jag ser verkligen fram mot detta på måndag.
PIE har ju haft lugnet själv medans åklagarna fått huvudvärk.
2008-08-24, 01:13
Medlem
BoISarens avatar
"Vad var det jag sa" är ett uttryck jag kommer att använda mig av på måndag.
2008-08-24, 01:14
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Min syn på bevis, är att det ska binda gm till brottsplatsen. Och jag hittar inget bevis på att det är säkerställt att just C har varit i E´s hall.

Däremot tycker jag också att det finns starka indicier, som, sett i en helhet, pekar mot C som gm.

Fakta är fakta och fanns det bevis som kunde säga till 100 % att C varit i E´s hall, så har inte hermeneutik någon betydelse... Att fastställa att just C´s skor gått i blodet och lämnat spår efter sig, fingeravtryck som hon lämnat efter i sig i hallen, ett mordvapen med hennes fingeravtryck på, går knappast att tolka på något annat sätt än att hon är skyldig. Nu finns inte detta, vad jag vet.

Jag vet inte på vilket sätt min syn på bevis skulle vara primitiv och motsägelsefull... Tror inte att min syn på vad bevis är, skiljer sig så mycket åt mot hur experter inom området (hör inte till dem själv) definierar begreppet.

Hur domen kommer att lyda, tror jag kommer att bero mycket på hur rätten har uppfattat och bedömt E´s minne. Indiciekedjan kan, tillsammans med C´s troliga lögner, fälla henne i tingsrätten, tror jag. Hur rätten kommer att döma, beror nog på vilka krav på bevis/indicier de har.

Det ursprungliga inlägget hade en hel rad iattagelser om skorna, och slutsatsen där är väl, som du uttrycker det, att det "pekar mot C som gm".

På detta svarar du: "Men var har du bevisen? (Jag pratar inte om indicier.)"
Det är bara det att du direkt reducerar allting till bevis att sko varit i hall:
" Kan du bevisa att just hennes sko varit i E´s hall?"
Därefter följer den form av resonemang vi sett så mycket av, av typen 'jag vet fler människor som har åkt tåg, är dom också mördare':
"Många har Vansskor och enligt tidigare i tråden har flera modeller av Vansskor lika/samma skosulemönster."
Det syns alltså att du här bortser från alla bevis, och all rimlighet, och gör en extremt reduktionistisk tolkning: om någon är skyldig, så kan man bevisa att skor varit en hall, och det finns många människor som har skor... Där finns inget utrymme för att rekonstruera ett större händelseförlopp eller att tala om något annat än skor i hall.

Det blir inte mycket bättre i ditt svar, där du skriver:
"Min syn på bevis, är att det ska binda gm till brottsplatsen."
Varifrån kommer denna syn? Den är på intet sätt korrekt vad gäller bevisning av ett brott har begåtts. Där kan man kalla det för att binda gm till brottet.

Därefter har du ytterligare reduktioner av bevis, än är de frågan om fingeravtryck, än är de mordvapen.

Notera att man om alla sådana bevis kan använda åka-tåg-invändningen: det finns många människor som har fingeravtryck o.s.v.
2008-08-24, 01:22
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johanbtk
Så du menar att tingsrätten skall fälla CS så att hon kan hållas i häkte fram till hovrättsförhandlingen även om man kommer fram till att bevisningen är otillräcklig?
Får jag då fråga dig om vilken funktion du anser att tingsrätten fyller?
Skulle man då inte kunna hoppa över tingsrättsförhandlingarna och avgöra målet i hovrätten med en gång istället?

Jag förstår inte hur det kan komma sig att alla här, oavsett vad de anser om CS skuld, utgår som en självklarhet ifrån att tingsrätten kommer att göra en felaktig dom, och att hovrätten kommer att göra en korrekt sådan.
2008-08-24, 01:24
Medlem
BoISarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eloge
Du verkar ha en norm för hur livet skall levas och hur människor skall bete sig. De som faller utanför den normen duger inte eller är misslyckade tolkar jag ditt inlägg som. Vad går ditt inlägg ut på förutom att du vill visar ditt förakt för en människa och hennes sätt att leva? Vart vill du komma?
I motsats till dom i den andra tråden tycker att det är misstänkt att disken är odiskad i E's kök vid brottstillfället? Och som som anklagar E för att negligera sina barn för att hon sitter en stund vid datorn?

Där ser jag inte dig skriva nåt! Men det fyller väl inte dina syften att fria CS...
2008-08-24, 01:27
Medlem
John A Genzales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eloge
Du verkar ha en norm för hur livet skall levas och hur människor skall bete sig. De som faller utanför den normen duger inte eller är misslyckade tolkar jag ditt inlägg som. Vad går ditt inlägg ut på förutom att du vill visar ditt förakt för en människa och hennes sätt att leva? Vart vill du komma?

Och du vet mycket hur det är att leva som hon eller?
Ëller är det så att några tycker hon är omyndighets förklarad .
Finna massor av människor som har samma sätt men inte slutar dom som barnamördare.
Och skulle hon vara oskyldig så har hon väl ett ansvar mot andra att tala sanning iaf
2008-08-24, 01:28
Medlem
johanbtks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Jag förstår inte hur det kan komma sig att alla här, oavsett vad de anser om CS skuld, utgår som en självklarhet ifrån att tingsrätten kommer att göra en felaktig dom, och att hovrätten kommer att göra en korrekt sådan.
Det verkar som om vissa anser att tingsrättsförhandlingarna i princip endast är en slags häktningsförhandling inför hovrättsförhandlingarna.
2008-08-24, 01:29
Medlem
BoISarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Jag anser kanske att det är tvärtom? TR - korrekt, HR - felaktig (i det fall hon fälls i TR och frias i HR).

Jag har påverkats av dom som anser att dom som dömer i HR är så mycket kunnigare och striktare än dom som fäller avgörandet i TR. Att HR kräver mer bevis än TR tycks vara en allmän uppfattning i tråden, och jag medger att jag har gått på detta.
2008-08-24, 01:31
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:

Detta låter konstigt för mig. Rättegången har ju bestått av en mängd förhör och genomgångar av bevis. De har inte haft ett sammanhang och inte varit tolkade. I stället har betydelsen av många förhör varit kryptiskt. Alla de samband mellan spridda iakttagelser som existerar har i regel ännu inte tagits upp. Det har inte ens skett någon diskussion kring vilka delar i vittnesmål som tyder på lögner, motsägelser med mera. Kort sagt har vi bara en mängd material, och material säger ingenting alls av sig själv. Om inte sådana tolkningar är att vänta i resten av rättegången, så finns det inget händelseförlopp, inga bevis och inget fall att förklara.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in