Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Det är en avskrift från den ljudfil som återfinns lite längre ned på sidan t.h. ("Här är nämndemannens uttalande"):
http://www.expressen.se/Nyheter/1.1280028/rattegangen-kan-behovas-goras-om
Tack!
Första gången jag lyssnade hörde jag också "utgått" snarare än "lutat", men efter ett par genomlyssningar tycker jag nog att hon säger "lutat åt" och hon säger väl definitivt inte "utgått från" så om hon använder ordet "utgått" blir det en väldigt konstig mening.
Inte låter det som reportern pressar henne speciellt hårt, så denna inspelning tycker jag gör det svårt att hålla med dem som tycker att expressen skulle ha skuld för att ha pressat henne till ett uttalande.
En mycket lugn reporter och ett tempo som jag nog närmst skulle beskriva som sävligt.
@catami
Visst kan man inte förvänta sig att folk skall vara 100% objektiva...det är ju väldigt svartvitt tänkt om man tror att någon person överhuvudtaget kan vara det. Men det kan man inte använda som argument för att man inte skall kunna ställa förväntningar på hur objektiv en nämndeman skall vara.
Så jag kan inte hålla med om att det stora problemet är att om en nämndeman uttalar sig på ett sätt som påvisar brist på objektivitet. Det är bara positivt och är bättre för rättssäkerheten än om hon hade hållit tyst och låtit sin dom falla. Problemet i detta fall är att personen ifråga har visat tecken på att hon inte är såpass objektiv som man bör kunna förvänta sig av en nämndeman, självfallet inom de ramar som anses mänskligt.
För att förklara det på ett enkelt sätt så tycker jag att det är självklart att man förväntas man vara så objektiv man kan, inte att lyckas så bra som möjligt på att hålla käft om eventuellt jäv.