2008-08-27, 21:32
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Det är en avskrift från den ljudfil som återfinns lite längre ned på sidan t.h. ("Här är nämndemannens uttalande"):
http://www.expressen.se/Nyheter/1.1280028/rattegangen-kan-behovas-goras-om
Har nu lyssnat en gång till. - Säger hon "utgått [från], yrkat eller lutat [åt]? - Hon snubblar över orden i just ref. passage.
Citat:
- Var det nånting som fick dig att tvivla?
- Eeeeeh, jag kan ju inte prata för de andra.
- Um, men som fick dig att tvivla?
- Nääej, jag… Näej, inte så att jag har helt och hållet trott att hon är oskyldig.
- Um.
- Jag har nog kanske mest utgått [från] att hon har varit skyldig.
- Um.
- Men visst, man ska aldrig förrens man har se… sett och hört allting så ska man ju aldrig, ehhh… vad ska man säga… säga att det är si eller så.
- Um.
- Utan… Man måste ju se på allting som läggs fram.
- Um.
2008-08-27, 21:39
Medlem
Citat:
Har nu lyssnat en gång till. - Säger hon "utgått [från], yrkat eller lutat [åt]? - Hon snubblar över orden i just ref. passage.
Jag drog hem ljudfilen och körde passagen om och omigen och nog tycker jag det låter som att hon säger: "...jag har nog kanske mest...lutat åt att hon varit skyldig."
2008-08-27, 21:40
Bannlyst
Citat:

"Lutat åt" säger hon
2008-08-27, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Återfallsgäst
Oavsett om det finns en kortkurs eller inte så är det väl ganska klart att det inte ingår medieträning i denna. Det behöver inte var nån avancerad kurs, egentligen räcker det med två ord: "Knip käft!"

Det kanske är på det sättet att politiker plötsligt tror de har en bättre plattform i samhället än vad de i själva verket har i jämförbara sammanhang. Det är min erfarenhet i möten med dessa folkvalda. Blir de dessutom (avskrivna?) utsedda till nämndemän kanske fenomenet får ännu en innebörd och glorian en än mer skinande aura hos somliga? Vad vet jag, enkla människa...
Kursen "Knip Käft" tycker man ändå de flesta borde klara...............
2008-08-27, 22:22
Medlem
letsdoits avatar
Flera jäviga?

Citat:
Enligt EH var det inte förrän på tisdagen som beslutet fattades.
– När alla lade korten på bordet tänkte vi ganska lika. Vi har tyckt att det funnits en hel del, inte minst motivbilden. Och så alla dessa lögner, säger hon.
Inga tveksamheter
För nämndemannen CU, 41, uppstod under rättegången inga tveksamheter i skuldfrågan.
– Nej, jag har aldrig helt trott att hon är oskyldig. Jag har mest lutat åt att hon är skyldig, säger hon till Expressen.se.
Hon får medhåll av EH:
– Rättvisan ska ha sin gång, och i det här läget har den haft det.
http://www.expressen.se/Nyheter/1.1278916/de-fallde-christine-schurrer
Att döma av det ref. skulle man kunna tro att CU och EH är av samma ståndpunkt.

Avhoppet kan påverka hela tingsrättens trovärdighet.
Hur har nämndemannen påverkat förhandlingarna innan hon avgick? - Eller har hon påverkats av övriga ledamöter?
Enligt PK har samtliga nämndemän brutit mot sin tystnadsplikt.
http://www.sr.se/webbradio/include/player.asp?type=db&Id=1321596&MiniPlayer=&Broadcas tDate=&IsBlock=0

http://www.sr.se/webbradio/include/player.asp?type=db&Id=1320875&MiniPlayer=&Broadcas tDate=&IsBlock=0
2008-08-27, 22:43
Bannlyst
journalistgnäll

Det har klagats mycket på att Expressen.se struntade i risken för rättegångsfel för att sälja lösnummer.

1. Så smarta är de inte. Jag tror inte någon tänkte på den juridiska komplikationerna.
2. Var är det moraliska felet i att fråga en känd politiker en fråga? Hade det varit en utvecklingsstörd, ett mindre barn eller Veckans Klubba hade jag tyckt det var ansvarslöst. Men en nämndeman och moderatpolitiker, som dessutom av allt att döma är dotter till ett kommunalråd... Hade inte pappa kunnat råda henne att hålla käften?
2008-08-27, 22:45
Medlem
spindrifts avatar
Citat:
Det är en avskrift från den ljudfil som återfinns lite längre ned på sidan t.h. ("Här är nämndemannens uttalande"):
http://www.expressen.se/Nyheter/1.1280028/rattegangen-kan-behovas-goras-om
Tack!

Första gången jag lyssnade hörde jag också "utgått" snarare än "lutat", men efter ett par genomlyssningar tycker jag nog att hon säger "lutat åt" och hon säger väl definitivt inte "utgått från" så om hon använder ordet "utgått" blir det en väldigt konstig mening.

Inte låter det som reportern pressar henne speciellt hårt, så denna inspelning tycker jag gör det svårt att hålla med dem som tycker att expressen skulle ha skuld för att ha pressat henne till ett uttalande.
En mycket lugn reporter och ett tempo som jag nog närmst skulle beskriva som sävligt.

@catami
Visst kan man inte förvänta sig att folk skall vara 100% objektiva...det är ju väldigt svartvitt tänkt om man tror att någon person överhuvudtaget kan vara det. Men det kan man inte använda som argument för att man inte skall kunna ställa förväntningar på hur objektiv en nämndeman skall vara.

Så jag kan inte hålla med om att det stora problemet är att om en nämndeman uttalar sig på ett sätt som påvisar brist på objektivitet. Det är bara positivt och är bättre för rättssäkerheten än om hon hade hållit tyst och låtit sin dom falla. Problemet i detta fall är att personen ifråga har visat tecken på att hon inte är såpass objektiv som man bör kunna förvänta sig av en nämndeman, självfallet inom de ramar som anses mänskligt.

För att förklara det på ett enkelt sätt så tycker jag att det är självklart att man förväntas man vara så objektiv man kan, inte att lyckas så bra som möjligt på att hålla käft om eventuellt jäv.
2008-08-27, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Vet inte om jag direkt kan hålla med om att nämndemannen blev "attackerad" av journalisten. Från det du citerar, ser man att journalisten ställer två frågor och därefter "Mm:ar". Det är C U som fortsätter prata och ingen verkar tvinga eller påverka henne.

Det stora problemet, som jag ser det, är att frågan om subjektivitet/jäv i detta mål. Vi är några som påtalat detta tidigare. Om EN av nämndemännen (från närområdet) är subjektiv, vad är det då som säger att de andra inte är det?

C U är från Kolsva, där T växt upp och där jag tror att hans föräldrar bor kvar. Kolsva är ett litet samhälle med drygt 2 000 invånare. Risken är stor att hon känner/känner till T´s familj och påverkas känslomässigt av vad som drabbat hans sambo och "bonusbarn".

Två av de andra är från Arboga, där morden på barnen skedde. Inte heller denna ort är direkt stor. Risken är inte liten att nämndemännen påverkats känslomässigt, när två barn i deras samhälle brutalt har mördats.

Vad jag menar är, att risken är att bara EN nämndeman är känslomässigt påverkad av detta (vilket naturligtvis inte är konstigt, med tanke på det som hänt) kan ifrågasättas. Måste det gå till så här i tingsrätten, speciellt i ett sådant i media och hos allmänheten uppmärksammat fall? Skulle man inte i detta fall kunna ta nämndemän från andra orter än från de som målsmännen kommer från, eller måste man göra det av någon anledning? Å andra sidan, hur säkrar man objektivitet hos nämndemän överhuvudtaget?

Jag har själv varit nämneman och tänkt precis som CU många gånger. Det kan ibland handla om att det ytligt sätt "skriker" SKYLDIG om en tilltalad, jag har tänkt att "oj, oj, den här personen är säker skyldig" men allt för många gånger har inte indiciekedjan hållit hela vägen och ingen teknisk bevnsning funnits så man har fått inse att den känslan oavsett vad den kommer sig av, inte gick att styrka. Jag tror precis jag fattar hur CU menar, däremot var det för jäkla klumpigt att hon öht lät det undslippa sin mun inför media.

Jag tror inte CU behöver vara så påverkad av att hon bor i samma område som T ifall det handlar om ett ställe där det bor 2000 personer. Jag bor i en håla med 100 personer och har väl kontakt med ett tiotal personer i min omnejd, man behöver inte vara tajt med folk bara för att man råkar bo på liknande ställe rent geografiskt.

Vad gäller brott i ens hemstad kan jag förvisso bara tala för mig själv. Men som nämndeman är det normala att brotten ägt rum i ens eget län/kommun, därför påverkades då inte jag särskilt mkt av att diverse hemska brott begåtts i just min hemstad, det skedde ju hela tiden. Däremot kunde det vara lite speciellt att i efterhand träffa på tilltalade/offer t ex på stan, men det är en annan femma.
2008-08-27, 22:58
Medlem
Citat:
Att döma av det ref. skulle man kunna tro att CU och EH är av samma ståndpunkt.

Avhoppet kan påverka hela tingsrättens trovärdighet.
Hur har nämndemannen påverkat förhandlingarna innan hon avgick? - Eller har hon påverkats av övriga ledamöter?
Enligt PK har samtliga nämndemän brutit mot sin tystnadsplikt.
http://www.sr.se/webbradio/include/player.asp?type=db&Id=1321596&MiniPlayer=&Broadcas tDate=&IsBlock=0

http://www.sr.se/webbradio/include/player.asp?type=db&Id=1320875&MiniPlayer=&Broadcas tDate=&IsBlock=0

Det är väldigt märkligt att man i rätten inte vidtagit extra information om hur nämndemännen bör hantera massmedia, det fick vi alltid. Massmedia är som gamar i de här fallen, de står och kastar sig över en med filmkamera/kamera och ska ha kommentarer. Att säga "ingen kommentar" är inte så jobbigt, men det är det bästa i större mål och det tycker jag alltid domaren ska ta ett snck med övriga ledamöter om före man sätter igång. Efteråt också.
2008-08-27, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wolfis
många av Sveriges nämdemän bildar sig inte en vag förnimmelse angående om den tilltalade är skyldig eller ej redan tidigt under en rättegång ?
40%, 75 % eller rentav 96% ???
Det hör till människans natur att snabbt kunna bedöma folk (obs,ej döma)
Givetvis ska den samlade bevisningen vara utslagsgivande , ngt som just varit fallet här.
Att kalla allmänt tänkande för jäv eller partiskhet är lika korkat som att påstå att Sverige ligger i klass med Nordkorea när det gäller att lära våra barn att tänka kritiskt , som en "stor tänkare" här vräkte ur sig...
Grejen var att hon ej kunde hålla igen gapet när de sk journalisterna vällde fram, sen att det skulle föranleda en ny trial - föga troligt.
Nu är det lungt efter att nämda nämdekärring fått foten...
(Fick hon betalt, eller)?

Bra inlägg, precis så här är det och man kan inte styra över hjärnan så tankarna inte skenar iväg på det här sättet, men professionalitet handlar om att sedan inte låta sig manipuleras av detta i slutändan, vilket jag inte heller tror Uggla gjort. Hon hade lika gärna kunnat finna henne oskyldig fast hon ända ifrån första anblicken ansett att hela kvinnan utstrålar skyldig, det tyder hennes efterföljande resonemang på, vilket massmedia givetvis elegant trixat bort.
2008-08-27, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av catami
citerar delar av spindrivfts svar till Hamilkar:

Nu får väl Hamilkar själv redogöra för vad h*n menar men min tolkning är att detta är något man, mot all förväntan, kan förvänta sig av folkvalda nämndemän. Det kan inte komma som en överaskning att dessa är som folk är mest med ve och väl som resultat.
Med samma resonemang tar jag förgivet att nämndemän har någon form av skolning (åtminstånde en kortkurs) inför sina uppdrag så frågan om objektivitet och förutfattade meningar borde vara avklarade före de sätter sig i rätten.
För mig är det obegripligt att inte alla jävsituationer är avklarade före rättegång.

Alla nämnemän genomgår en (förvisso allt för kort) kurs under en halvdag före sitt uppdrag där alltifrån jäv till massmedia och tystnadsplikt behandlas.

Dessutom klaras alla jävsituationer upp före en rättegång. Jag har dessutom svårt att se det här som jäv. Jäv är det för mig om hon känt eller har någon närstående som känner drabbade. Men skulle hon alltså ha sagt före rättegången började "Jag har läst i tidningen om det här fallet och jag tror CS är skyldig därför vill jag bli utbytt mot en icke jävig person"?

Jag förutsätter att CU stannade kvar i salen för att få fakta på bordet och utifrån det döma korrekt. Hon visste att hennes uppfattning på förhand inte skulle påverka hennes uppfattning baserat på fakta och inte den personliga tron.

Jag har ibland nästan gråtit efter rättegångar, särskilt med barn iblandade då jag fått fria någon vidrig gubbe som ångat snusk "bara" för att bevis på övergrepp annat än barnets ord, inte funnits. Men så ska det också vara, det vet jag ju. Jag tror att min/och många andras "intuition" (baserat på erfarenhet) till 99% är rätt, men det räcker inte. Man kan ånga snusk/galenskap även som oskyldig.
Senast redigerad av Wildis 2008-08-27 kl. 23:13.
2008-08-27, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wildis
Bra inlägg, precis så här är det och man kan inte styra över hjärnan så tankarna inte skenar iväg på det här sättet, men professionalitet handlar om att sedan inte låta sig manipuleras av detta i slutändan, vilket jag inte heller tror Uggla gjort. Hon hade lika gärna kunnat finna henne oskyldig fast hon ända ifrån första anblicken ansett att hela kvinnan utstrålar skyldig, det tyder hennes efterföljande resonemang på, vilket massmedia givetvis elegant trixat bort.

"Utstråla skyldig vid första anblicken ..." Herregud vilka olämpliga nämndemän vi har i det här landet. Skrämmande - och ett brott mot rättsordningen, det är vad det är.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in