Citat:
Ursprungligen postat av Veckans klubba
Jag trodde det bara var åhörare och journalister som grät i rättssalen. Men det var visst en nämndeman också?
Jaha med utgångspunkt från det här kan jag ta ur er spänningen: Hon blir förklarad skyldig så det rungar om det.
Hälften av rätten är från Arboga en fjärdedel från Köping. Endast en opartisk, det är väl dommaren, men med tre nämndemän mot sej kommer han inte långt! Otroligt.
Undrar om man får veta hur dommaren ställer sej? Nån som vet, redovisas hans åsikt separat?
Vi vet ju alla hur Arboga som ort ställer sej till det här. De vill ha henne bränd på torget.
Så vitt jag vet har INGEN från Arboga här uttalat sej ens det allra minsta tveksamt till att tyskan är skyldig. Inte skuggan av ett tvivel. Nämndemännen är bara människor och Arbogabor de också.
"När Olle Ekstedt, pensionerad hovrättslagman, får höra att en av Arbogamålets nämndemän gråtit under förhandlingen menar han att det är mycket olyckligt.
– Hon markerar ett känsloengagemang. Drar man ut konsekvenserna av det kan det vara jäv, säger han.
Enligt uppgift var det flera av nämndemännen på Köpings tingsrätts lista som klargjorde att de hoppades att just de inte skulle bli kallade att närvara vid det här målet.
– Det här är så otäckt, sa en av dem.
Ändå blev det så att två av de tre nämndemännen runt lagmannen själva kommer från Arboga. Den tredje, hon som grät, från en ort alldeles utanför Köping. Hur påverkas dessa icke-jurister av att de bestialiska morden inträffat så nära deras egen vardag? Om de friar den mordåtalade, vad händer nästa gång de handlar på den lokala affären? När de möter barnens anhöriga på gatan?"
:
http://www.fokus.se/2008/08/arbogamalets-dilemma/