2008-08-25, 14:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av takidababy
Hur fungerar det?

Idag kan hon fällas för detta brott och då väntar en psykundersökning för att se om det blir vård eller fängelse. Korrekt? Om hon döms, kommer hon att sitta i ett svenskt fängesle?

Eller blir hon friad och typ bara drar hem till Tyskland.. Eller får hon det? För jag antar att de kommer överklaga domen i så fall.
Om hon fälls och är frisk blir det en kort period på svenskt fängelse och sedan överföring till tyskland.
Är hon psykiskt sjuk och döms till rättspsyk blir det snabb transport till psyke i Tyskland. Där väntar en vistelse som kan bli mycket kortare i sverige, eftersom de inte har särskild utskrivningsprövning.
Om hon släpps fri kan hon dra en holk i Hannover i kväll.
2008-08-25, 14:46
Medlem
Skulle hon vara skyldig men frias idag så kan hon försvinna för evigt och aldrig gå att finna om hon vill.
2008-08-25, 14:47
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wildone69
Jag är medveten vad han menar, men det är en generationsfråga och PIE är som många andra lite för insnöad på gamla bakkelittelefoner med snurrskiva och när TV´n var svartvit. Undrar om han ens vet vad det är han talar om i det här fallet.

"Det ena är faktiskt detta enorma surfande på olika sajter som familjen Jangestig ägnar sig åt, säger Per-Ingvar Ekblad"

Tänk om jag också får en stalker nu, jag surfar jättemycket
Här tycker jag dock att han har rätt. Jag är mycket tveksam till det långtgående utelämnandet av sitt privatliv som så många sysslar med idag.

Dessutom ingår det försvarsadvokatens framställning om en alternativ gärningsman.
2008-08-25, 14:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jimzet71
Rätta mig gärna om jag ahr fel men;

Släpps hon idag så är det friande dom på gång.

Släpps hon inte kan det tyda på fällande eller att rätten är oenig och behöver mer tid?
Det är komplicerat, men rätten måste ta ställning till två likartade frågor:
Finns det tillräckliga skäl för att hon ska kvarstanna i häkte?
Den frågan väntar man ofta att ge svar på någon eller några dagar?
Den viktiga frågan är:
Är bevisningen fullgod så att rätten kan besluta att hon ska genomgå en rättspsykiatrisk undersökning?
Den frågan måste man skyndsamt ge svar på.
Ett ja betyder en i princip garanterad fällande dom, ett nej att hon blir fri i eftermiddag, eller möjligen i morgon.
2008-08-25, 14:48
Bannlyst
Citat:
Jag är medveten vad han menar, men det är en generationsfråga och PIE är som många andra lite för insnöad på gamla bakkelittelefoner med snurrskiva och när TV´n var svartvit. Undrar om han ens vet vad det är han talar om i det här fallet.

"Det ena är faktiskt detta enorma surfande på olika sajter som familjen Jangestig ägnar sig åt, säger Per-Ingvar Ekblad"

Nej, det är sant. Han kunde valt ett bättre ord. Att dom exponerat sig eller nåt liknande och att det finns många dårar som surfar..
2008-08-25, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jimzet71
Skulle hon vara skyldig men frias idag så kan hon försvinna för evigt och aldrig gå att finna om hon vill.

Hmmm.. jag är inte så säker på det. Det finns säkert en hel del människor som kommer intressera sig för CS:s framtida fornminnesexpeditioner om man säger så.
2008-08-25, 14:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Här tycker jag dock att han har rätt. Jag är mycket tveksam till det långtgående utelämnandet av sitt privatliv som så många sysslar med idag.

Dessutom ingår det försvarsadvokatens framställning om en alternativ gärningsman.
Jag är fullt medveten om att detta ingår i hans "masterplan"

men det är fortfarande en generationsfråga som visar hans okunskap om vad de egentligen har gjort. Håller man inte isär begreppen bättre än så där kanske man ska läsa på lite. surfning != bloggning
2008-08-25, 14:52
Medlem
Marmoths avatar
Citat:

Vi har ju tidigare vänt och vridit på det där med bloggen och att det kunde trigga CS, om hon nu är skyldig, så oavsett hans ålder, ordval och kunnande så är det ju något som hör dit.
2008-08-25, 14:52
Bannlyst
Citat:

Teknik verkar inte juristerna vara intresserad av.
FG Sa ju ungefär:
Jag är helt ovetande om digitalkameror. Kan man tömma kortet eller köper man ett nytt?
Det stärkte ju inte hennes trovärdighet i det förhöret.
2008-08-25, 14:53
Medlem
Tantaloras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub

Att den misstänkte ej gått med på konfrontation då hennes bild legat ute på nätet på bilddagboken. Spridits i hela Europa!

Hm, alltså hon surfar också! Varför denna känga enbart till målsäganderna?
2008-08-25, 14:53
Medlem
Ful i kantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av takidababy
Hmmm.. jag är inte så säker på det. Det finns säkert en hel del människor som kommer intressera sig för CS:s framtida fornminnesexpeditioner om man säger så.
En "Var befinner sig Christine Schürrer just nu"-tråd kanske vore lämplig?

Jag tror att hon går fri, tyvärr. Men det är svårt med sådana här indiciekedjor. Och det ska vara svårt att döma någon för mord.

Hon försöker inte rentvå sig på något sätt, hon har bara slingrat sig och försvårat utredningen, vilket var hennes enda chans att gå fri.
2008-08-25, 14:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Veckans klubba
Jag trodde det bara var åhörare och journalister som grät i rättssalen. Men det var visst en nämndeman också?

Jaha med utgångspunkt från det här kan jag ta ur er spänningen: Hon blir förklarad skyldig så det rungar om det.

Hälften av rätten är från Arboga en fjärdedel från Köping. Endast en opartisk, det är väl dommaren, men med tre nämndemän mot sej kommer han inte långt! Otroligt.

Undrar om man får veta hur dommaren ställer sej? Nån som vet, redovisas hans åsikt separat?

Vi vet ju alla hur Arboga som ort ställer sej till det här. De vill ha henne bränd på torget.
Så vitt jag vet har INGEN från Arboga här uttalat sej ens det allra minsta tveksamt till att tyskan är skyldig. Inte skuggan av ett tvivel. Nämndemännen är bara människor och Arbogabor de också.

"När Olle Ekstedt, pensionerad hovrättslagman, får höra att en av Arbogamålets nämndemän gråtit under förhandlingen menar han att det är mycket olyckligt.

– Hon markerar ett känsloengagemang. Drar man ut konsekvenserna av det kan det vara jäv, säger han.

Enligt uppgift var det flera av nämndemännen på Köpings tingsrätts lista som klargjorde att de hoppades att just de inte skulle bli kallade att närvara vid det här målet.

– Det här är så otäckt, sa en av dem.

Ändå blev det så att två av de tre nämndemännen runt lagmannen själva kommer från Arboga. Den tredje, hon som grät, från en ort alldeles utanför Köping. Hur påverkas dessa icke-jurister av att de bestialiska morden inträffat så nära deras egen vardag? Om de friar den mordåtalade, vad händer nästa gång de handlar på den lokala affären? När de möter barnens anhöriga på gatan?"

:http://www.fokus.se/2008/08/arbogamalets-dilemma/

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in