2008-08-19, 20:47
Bannlyst
Smart!

Citat:
Ursprungligen postat av miapetter
På fredag???
Försöker nu du oxå blanda bort korten för oss?
Det är väl på Måndag bilan faller, eller har jag ätit konstig svamp nu igen?
Jag lyckas gneta mig igenom ett helt HR, men kan inte
veckodagarna!
Hur man kunde klara att spårsäkra ett helt hus inklusive garage och tomt på 13 timmar är dock ofattbart för mig. Liksom att man väljer att gå och lägga sig för att klockan är 1 på morgonen och sedan inte dyker upp förrän till lunch.
Jämför med Englafallet. Jag kommer inte ihåg hur lång tid den initiala tekniska undersökningen pågick, men det var i alla fall inte kortare. Där hade man i princip bara hennes kropp och en oklar omgivning att undersöka.
Om CS fälls så är det trots förundersökningen.
2008-08-19, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jimzet71
Det behövs mer vittnesutsagor än att offret påstår vem som är GM.

Väldigt få blir fällda på att offret pekar ut gm om inte bevis eller andra vittnesutsagor finns.

Källa på det?
2008-08-19, 20:49
Medlem
cookie777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kenny Kuk
Skapligt argumentationsfel!

Att säga att CS är den enda som har något att vinna på att undanhålla är att säga att CS är skyldig.

Rätten ska avgöra om CS är skyldig eller ej, så då kan de ej se det på det sättet innan de kommit fram till ett beslut.

CS står åtalad, och någon anledning måste det ju finnas till att hon sitter och blåljuger?

E har inget som helst att vinna på att ljuga inför rätten.
2008-08-19, 20:53
Medlem
watson6669s avatar
Citat:
Rätten kan inte använda det heller som argument för att fälla henne!

"Herr ordförande, vi anser henne skyldig eftersom hon är åtalad!"

Eftersom hon är åtalad så är det väl okej att anse om hon är skyldig eller inte?
Att hon ljuger talar inte till hennes fördel.
2008-08-19, 20:53
Medlem
Citat:
Rätten kan inte använda det heller som argument för att fälla henne!

"Herr ordförande, vi anser henne skyldig eftersom hon är åtalad!"

Nix men trovärdigheten är bortblåst när hon blåljuger...
2008-08-19, 20:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Jag lyckas gneta mig igenom ett helt HR, men kan inte
veckodagarna!
Hur man kunde klara att spårsäkra ett helt hus inklusive garage och tomt på 13 timmar är dock ofattbart för mig. Liksom att man väljer att gå och lägga sig för att klockan är 1 på morgonen och sedan inte dyker upp förrän till lunch.
Jämför med Englafallet. Jag kommer inte ihåg hur lång tid den initiala tekniska undersökningen pågick, men det var i alla fall inte kortare. Där hade man i princip bara hennes kropp och en oklar omgivning att undersöka.
Om CS fälls så är det trots förundersökningen.

öhh 13 timmar? Tekniska´s buss (heter det så? )
Jaja den stod utanför villan varenda dag den första veckan, och den återkom minst ett 15-20 tal gånger de följande två månaderna.. så några 13 timmar var det inte.

Jag som inte ens bor i Arboga har sett den så mycket (ja visst jag har åkt förbi när jag haft vägarna genom stan) men jag gissar den var där bra mycket oftare än jag kan redogöra.
2008-08-19, 20:59
Medlem
Freedom Fighters avatar
Frågan kvarstår ju dock: Varför ljuger CS om oväsentligheter då hon rimligtvis borde inse att detta ligger henne i fatet när det gäller hennes trovärdighet i rätten?
2008-08-19, 21:02
Medlem
Enkelt:

Citat:
Ursprungligen postat av Frubeate
En fråga till den/de som vill svara:

Nu sitter vi här och diskuterar och majoriteten är övertygade om att CS är skyldig, eller hur?
Sätt er själva i rätten, där ni efter lagen ska ta ert beslut....skyldig eller inte?
De människor som där ska dömma är ju också bara människor, måste vara mycket svårt i ett fall som detta. Jag kan tänka mig att någon av dem sitter där och är lika övertygade som oss, men samtidigt känner att de måste fria CS....kanskje....

Det är just att man är människa som man inser vad man skall anse(och känna...) i detta fallet; blott en till omänsklig själ skulle fria tyskan från dådet. Så därför får vi hoppas att lagen är skriven av mänsklig hand och inte av "något annat".
Men vi får väl se vad utslaget blir för något och hur mänskligheten, av människorna själva, anses ska "se ut" som
Senast redigerad av Tort 2008-08-19 kl. 21:17.
2008-08-19, 21:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av wildone69
öhh 13 timmar? Tekniska´s buss (heter det så? )
Jaja den stod utanför villan varenda dag den första veckan, och den återkom minst ett 15-20 tal gånger de följande två månaderna.. så några 13 timmar var det inte.

Jag som inte ens bor i Arboga har sett den så mycket (ja visst jag har åkt förbi när jag haft vägarna genom stan) men jag gissar den var där bra mycket oftare än jag kan redogöra.
Man pratar alltid om en initial teknisk undersökning. Den pågick enligt polisens händelserapport i 6 + 7 timmar. Sedan gör man gång på gång återbesök.
Om teknikerna i Stockholm, Göteborg eller Malmö eller rikskrim gjort undersökningen hade man troligen knappt kommit in i hallen efter 13 timmar.
Man hade inte slutat för att klockan var 1.12 och man hade definitivt inte passat på att vila ut till 12-tiden, ( tidigast, troligare 13, eftersom man vill ha lunch också ) innan man återupptog den initiala tekniska undersökningen.
Sedan återkommer man naturligtvis gång på gång. Dock inte under de första dygnen enligt HR. Jag misstänker starkt att man satte igång en mycket grundlig undersökning när det visade sig att T och NJ var oskyldiga och att teknisk bevisning plötsligt var relevant.
Går du förresten med på att katterna var inne i huset?
2008-08-19, 21:04
Medlem
airbags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freedom Fighter
Frågan kvarstår ju dock: Varför ljuger CS om oväsentligheter då hon rimligtvis borde inse att detta ligger henne i fatet när det gäller hennes trovärdighet i rätten?

För att hon vet att åklagaren måste bevisa att hon är skyldig. Hon känner sig nog trygg med att det inte finns några tekniska bevis som placerar henne i huset.

Förhoppningsvis känner hon sig lite mer pressad att tala sanning i HR, åtminstone om hon blir dömd i TR.
2008-08-19, 21:06
Medlem
Kenny Kuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonka1
Nix men trovärdigheten är bortblåst när hon blåljuger...

Absolut, men det är hur som helst inte CS som ska bevisa sin oskuld, det är åklagaren som ska bevisa hennes skuld.

Jag antar att TR kan fälla henne mha argumentum ad populum.

Citat:
Ursprungligen postat av watson6669
Eftersom hon är åtalad så är det väl okej att anse om hon är skyldig eller inte?
Att hon ljuger talar inte till hennes fördel.

Ja, men de kan inte använda det faktum att hon är åtalad som argument för att fälla henne.
2008-08-19, 21:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Man pratar alltid om en initial teknisk undersökning. Den pågick enligt polisens händelserapport i 6 + 7 timmar. Sedan gör man gång på gång återbesök.
Om teknikerna i Stockholm, Göteborg eller Malmö eller rikskrim gjort undersökningen hade man troligen knappt kommit in i hallen efter 13 timmar.
Man hade inte slutat för att klockan var 1.12 och man hade definitivt inte passat på att vila ut till 12-tiden, ( tidigast, troligare 13, eftersom man vill ha lunch också ) innan man återupptog den initiala tekniska undersökningen.
Sedan återkommer man naturligtvis gång på gång. Dock inte under de första dygnen enligt HR. Jag misstänker starkt att man satte igång en mycket grundlig undersökning när det visade sig att T och NJ var oskyldiga och att teknisk bevisning plötsligt var relevant.
Går du förresten med på att katterna var inne i huset?

Det har jag redan gjort, jag hade en annan uppgift som jag fick muntligen redan på tidigt stadie, den stämde inte med FUP..men å andra sidan är det tal om några timmars skillnad bara, katterna "slängdes" ut på gatan när huset låstes första gången innan tekniker kom på plats, alltså samma kväll vid 21-22 tiden

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in