2008-08-22, 12:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av RäjserSnigeln
Vem har i så fall planterat t ex minnet om spegeln i E:s huvud om hon var medvetslös? CS?

Och till alla er som tycker att E:s vittnesmål är oanvändbart eftersom hon kan ha påverkats av andra/media innan rättegången. Kan ni ge exempel på brottsmål där vittnen/målsäganden har haft mindre möjlighet att bli påverkad av andra/media innan rättegången?

Om det inte finns några sådana exempel borde det innebära att ni anser att vittnesmål alltid är oanvändbara då de har påverkats.

Och jag har aldrig fått svar på varför E pratade om N:s bror som kör ambulans och som var den som skulle åka på anropet men han ville inte? Var har hon fått det ifrån? Hon säger att T berättat detta för henne ca en vecka tidigare. Vad handlar det här om? Har T pratat med henne om kvällen eller?
2008-08-22, 12:30
Bannlyst
Citat:
Vem har i så fall planterat t ex minnet om spegeln i E:s huvud om hon var medvetslös? CS?

Och till alla er som tycker att E:s vittnesmål är oanvändbart eftersom hon kan ha påverkats av andra/media innan rättegången. Kan ni ge exempel på brottsmål där vittnen/målsäganden har haft mindre möjlighet att bli påverkad av andra/media innan rättegången?

Om det inte finns några sådana exempel borde det innebära att ni anser att vittnesmål alltid är oanvändbara då de har påverkats.
Hon kan ha gått in i en medvetslöshet som varat i någon eller några minuter.

Vad det gäller din andra fråga har du givetvis helt rätt. Hon är säkert mindre påverkad än minst 90 % av alla brottsoffer.
Senast redigerad av smålandtintin 2008-08-22 kl. 12:36.
2008-08-22, 12:32
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mariooo
Jag tror absolut att hon minns vad hon gjorde tidigare den dagen. Det är ganska vanligt att folk minns allting ända fram till själva händelsen.
Men det som mest är besvärande angående hennes minne är att hon trodde att de varit med om en bilolycka. Det trodde hon ända tills pappa R sa att alla bilar var hela och E tvingades tänka om.
Jag vet inte vad ni anser men jag tycker att förhören hela tiden har ledit in på tyskan. Man måste vara ganska koko om man inte fattar att hon är viktig i sammanhanget.

Jag som är så kluven i detta kommer att bli förvånad hur det här en slutar. Och än är det inte färdigt. Hur det än går på måndag så väntar överklaganden från ena eller andra hållet.

Jag fetmarkerade det jag vill kommentera. För mig är det inte ett dugg besvärande att hon tjatat om en bilolycka.
Jag har tolkat det som att hon tror att det har varit en bilolycka.

Om jag vaknade upp på sjukhuset, märkte att jag är skadad och har varit nedsövd, skulle jag absolut tro att det hade varit en bilolycka.
Om jag hade varit tvungen att gissa alltså.

Eftersom E inte fick veta vad som hänt, gissade hon. Det ligger närmast till hands, enligt min bedömning.
2008-08-22, 12:33
Medlem
StefanD13s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Vad det gäller din andra fråga har du givetvis helt rätt. Hon är mindre påverkad än 90 % av alla brottsoffer.

Alltså jag gillar dig och försöker inte vara elak nu, men visst hittade du på den där siffran?

Om JAG skulle hitta på en siffra baserad på min magkänsla så skulle jag nog vilja påstå att hon är mindre påverkad än 99% av alla brottsoffer. Jag kan inte erinra mig något annat brottsoffer i modern tid som isolerats som henne.
2008-08-22, 12:34
Medlem
nackepas avatar
Citat:
Och jag har aldrig fått svar på varför E pratade om N:s bror som kör ambulans och som var den som skulle åka på anropet men han ville inte? Var har hon fått det ifrån? Hon säger att T berättat detta för henne ca en vecka tidigare. Vad handlar det här om? Har T pratat med henne om kvällen eller?

Ja, hon måste ju ha fått informationen av någon. Vem har gett E denna information?
2008-08-22, 12:34
Medlem
Citat:
Om du vill veta varför E gjorde något så finns det ju en du kan fråga. Jag har iaf ingen aning om varför hon pratade om N:s bror. Sen vet jag iofs inte riktigt vad det hade med inlägget du citerade att göra. Men OK.
2008-08-22, 12:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av StefanD13

Alltså jag gillar dig och försöker inte vara elak nu, men visst hittade du på den där siffran?

Om JAG skulle hitta på en siffra baserad på min magkänsla så skulle jag nog vilja påstå att hon är mindre påverkad än 99% av alla brottsoffer. Jag kan inte erinra mig något annat brottsoffer i modern tid som isolerats som henne.
Glömde tyvärr en brasklapp. Naturligtvis har du rätt Stefan. Nu är den editerad!
2008-08-22, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Hon kan ha gått in i en medvetslöshet som varat i någon eller några minuter.

Vad det gäller din andra fråga har du givetvis helt rätt. Hon är mindre påverkad än 90 % av alla brottsoffer.
Jag skulle gissa på 100%. Eftersom hanteringen för att hålla E borta från yttre påverkan är unik (=har aldrig hänt tidigare) i Sverige.
2008-08-22, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Jag fetmarkerade det jag vill kommentera. För mig är det inte ett dugg besvärande att hon tjatat om en bilolycka.
Jag har tolkat det som att hon tror att det har varit en bilolycka.

Om jag vaknade upp på sjukhuset, märkte att jag är skadad och har varit nedsövd, skulle jag absolut tro att det hade varit en bilolycka.
Om jag hade varit tvungen att gissa alltså.

Eftersom E inte fick veta vad som hänt, gissade hon. Det ligger närmast till hands, enligt min bedömning.
Nej men du vet väl att varje normal människa som vaknar upp på sjukhuset genast inser att h*n blivit nerslagen med hammare? Sånt händer ju dagligen. Bilolyckor däremot är något som aldrig inträffar (kanske 1-2st/100 år) så varför skulle man gissa på det?
2008-08-22, 12:38
Bannlyst
Citat:
Om du vill veta varför E gjorde något så finns det ju en du kan fråga. Jag har iaf ingen aning om varför hon pratade om N:s bror. Sen vet jag iofs inte riktigt vad det hade med inlägget du citerade att göra. Men OK.

Jag tog upp det på grund av alla funderingar om E hört diskussioner när hon legat på sjukhus eller om det är så illa att T pratat med henne om vad som hände den här kvällen. Ska man spekulera om vad som hänt så kan man väl prata om allting även om det som inte ser så bra ut...
2008-08-22, 12:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nackepa
Ja, hon måste ju ha fått informationen av någon. Vem har gett E denna information?

Jag har bara min egen tolkning kring hur detta minne kom till. På något vis har hon fått höra det här och det är klart man undrar.
2008-08-22, 12:41
Medlem
Citat:
Jag tog upp det på grund av alla funderingar om E hört diskussioner när hon legat på sjukhus eller om det är så illa att T pratat med henne om vad som hände den här kvällen. Ska man spekulera om vad som hänt så kan man väl prata om allting även om det som inte ser så bra ut...
Du menar alltså att T ljuger i rätten?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in