2008-08-15, 19:29
Bannlyst
[quote=miapetter]Nu har jag lite funderingar unför rättegångens avslut,
rätta mej ni som kan detta! :

• Tre nämdemän kommer att avgöra om CS är skyldig/icke skyldig?
    Finns det fler inblandade i just skuldfrågan?
Ja
  • DOMAREN avgör påföljden utifrån gängse straffskala om det blir en fällande dom?
  • Domaren och de tre nämndemännen dömer i tingsrätten.
    På rättegångens sista dag talar domaren om dag o tid då domen faller? 2-3 veckor framåt i tiden vanligtvis?

Inte i detta fall. Här kommer med all sannolikhet att begäras rättspsykiatrisk undersökning av åklagaren. Då kommer tingsrätten att ta ställning till huruvida CS är skyldig. Om hon är skyldig beslutas om RPU och rättegången avslutas. Efter 4-6 veckor återupptas den och dom kan meddelas direkt eller efter 14 dagar.
  • OM det blir en fällande dom måste överklagande ske inom tre veckor?
Ja.
  • Hur lång tid tar det vanligvis från överklagande till nya förhandlingar i hovrätten?
Ett par månader.
  • Visst är det troligt att CS kvarstannar i häkte till dom fallit?
    (TR)
Ja - och nej. Om rätten anser att hon är oskyldig - vilket beslutas på rättegångens sista ordinarie dag - släpps hon direkt.
Annars ska hon kvarstanna i häkte tills dom fallit.
2008-08-15, 19:35
Medlem
airbags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin

Inte i detta fall. Här kommer med all sannolikhet att begäras rättspsykiatrisk undersökning av åklagaren. Då kommer tingsrätten att ta ställning till huruvida CS är skyldig. Om hon är skyldig beslutas om RPU och rättegången avslutas. Efter 4-6 veckor återupptas den och dom kan meddelas direkt eller efter 14 dagar.

Jag förstår inte detta riktigt...

Rätten meddelar alltså sitt utslag direkt efter slutplädering? Och innan dess oavsett utslag kräver åklagaren RPU??
2008-08-15, 19:36
Medlem
eloges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vhyt
Intressant inlägg.
Å ena sidan så har brottet karaktären av impulsbrott.
Å andra sidan menar man att CS har planerat det här in i MINSTA detalj , hur hon ska komma undan , när och hur hon ska utföra brottet osv.

Det här med planeringen låter så otroligt. Hon åker till Arboga på fredagen med all sin mordrekvisita för att genomföra ett massmord. Då upptäcker hon att T är hemma. Då sätter hon sig på tåget hem och kollar i almanackan att hon har en lucka efter anställningsintervjuen på måndag att genomföra sitt massmord. Ok, då kontaktar jag min vännina och frågar om vi kan gå på krogen ikväll istället. Måste hem först och lämpa av min mordrekvisita och byta om. Stämmer detta så är jag mer nervös och fokuserad när jag skall åka och besiktiga bilen än vad hon är när hon skall genomföra ett massmord.
2008-08-15, 19:45
Medlem
airbags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eloge
Det här med planeringen låter så otroligt. Hon åker till Arboga på fredagen med all sin mordrekvisita för att genomföra ett massmord. Då upptäcker hon att T är hemma. Då sätter hon sig på tåget hem och kollar i almanackan att hon har en lucka efter anställningsintervjuen på måndag att genomföra sitt massmord. Ok, då kontaktar jag min vännina och frågar om vi kan gå på krogen ikväll istället. Måste hem först och lämpa av min mordrekvisita och byta om. Stämmer detta så är jag mer nervös och fokuserad när jag skall åka och besiktiga bilen än vad hon är när hon skall genomföra ett massmord.

Jag förstår inte varför du tycker det verkar så otroligt. Hon har byggt upp detta tillstånd under en längre tid.

Fredagen: Hon är besviken och ringer en vän för att kunna tänka på annat.
Måndagen: Luckan efter anställningsintervjun är väl ändå ganska stor?

Det är nog många som är mer nervösa inför bilbesiktningen än vad hon var för detta. Hon var 110% fokuserad. Jag tror att hon fortfarande är övertygad om att hon gjorde rätt.

Om hon nu är den skyldiga... Vilket hon troligen är.
2008-08-15, 19:48
Medlem
undercoverninjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wildis
Hur kan du anse att hammaren är det minsta problemet? Tullpersonalen uppgav t o m att en tysk kvinna som såg ut som CS fick lämna ifrån sig en hammare i samband med morden. Och du anser det inte vara ett problem att man inte funnit en hammare med CS fingeravtryck på, spår av blod etc?

2-3-4 cm, kling&Klang kanske använde ögonmått för att avgöra avståndet

Var har du läst det? Mig veterligen så står det ingenstans i FUP? Rätta mig gärna om jag har fel.

Tror du på det själv? Du kan inte ha hög tanke om poliserna. Klart som fan att dom har med sig måtten och har något att mäta med eller jämföra med.
2008-08-15, 19:50
Medlem
undercoverninjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elidahme
Något som jag har reflekterat över är vad CS tyska vän berättade under rättegången för ett par dagar sedan angående hur CS mådde/betedde sig under dagarna precis efter mordet då de umgicks i Tyskland:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/arbogamorden/article3090315.ab

Detta kan ju bero på att hon vid det här laget blivit tillfreds med sina "demoner", Mission Complete och hon kan börja fokusera på annat än sin besatthet av T och dennes familj.

Jag tror du har helt rätt där. Hennes uppdrag var klart, hon hade fått sin hämnd.
2008-08-15, 19:53
Medlem
Frubeates avatar
[quote=smålandtintin][quote=miapetter]

[...]

[...]

Altså, jag förstår vad du menar här ovan, att C.S. sannolikt begärs undersökt, men omedelbart undrade jag om ÅKLAGAREN skulle till rättspsyk
Kanskje inte så dumt?
2008-08-15, 19:55
Medlem
Veckans klubbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RäjserSnigeln
Vet inte om jag förstår dig rätt men menar du att trådlösa telefoner alltid måste befinna sig i "hållaren" för att det inte ska vara något misstänkt?

I så fall är jag och sambon väldigt misstänkta. Våra 2 trådlösa telefoner ligger lite här och där.

Du förstår mig fel. Om telefonerna skulle finnas i laddarna skulle den ena finnas på övervåningen (i sovrummet) och den andra i köket. Nu fanns en trådlös telefon bredvid E, men det märkte inte T utan gick in i datorrummet för att hämta E:s mobil. Men på ett foto finns den trådlösa telefonen liggande prydligt på skrivbordet. Den måste alltså ha flyttats dit om den låg bredvid E, inte sant? Av vem då?
2008-08-15, 19:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av undercoverninja
Var har du läst det? Mig veterligen så står det ingenstans i FUP? Rätta mig gärna om jag har fel.

Tror du på det själv? Du kan inte ha hög tanke om poliserna. Klart som fan att dom har med sig måtten och har något att mäta med eller jämföra med.
I och med att det inte förekommer tull på verktyg inom EU så kan vi nog bortse från Wildis påstående att tullpersonalen säger sig ha plockat av en tysk kvinna en hammare.
Airport Security har däremot förhörts och ingen känns vid att de plockat en hammare av någon kvinna.
2008-08-15, 19:57
Bannlyst
[quote=Frubeate][quote=smålandtintin]
Citat:
Ursprungligen postat av miapetter

[...]

[...]

Altså, jag förstår vad du menar här ovan, att C.S. sannolikt begärs undersökt, men omedelbart undrade jag om ÅKLAGAREN skulle till rättspsyk
Kanskje inte så dumt?
Jag som älskar att jaga syftningsfel.
2008-08-15, 19:58
Medlem
miapetters avatar
[quote=smålandtintin]
Citat:
Ursprungligen postat av miapetter
Nu har jag lite funderingar unför rättegångens avslut,
rätta mej ni som kan detta! :

• Tre nämdemän kommer att avgöra om CS är skyldig/icke skyldig?
    Finns det fler inblandade i just skuldfrågan?
Ja
  • DOMAREN avgör påföljden utifrån gängse straffskala om det blir en fällande dom?
  • Domaren och de tre nämndemännen dömer i tingsrätten.
    På rättegångens sista dag talar domaren om dag o tid då domen faller? 2-3 veckor framåt i tiden vanligtvis?

• OM det blir en fällande dom måste överklagande ske inom tre veckor?
Ja.
  • Hur lång tid tar det vanligvis från överklagande till nya förhandlingar i hovrätten?
Ett par månader.
  • Visst är det troligt att CS kvarstannar i häkte till dom fallit?
    (TR)
Ja - och nej. Om rätten anser att hon är oskyldig - vilket beslutas på rättegångens sista ordinarie dag - släpps hon direkt.
Annars ska hon kvarstanna i häkte tills dom fallit.

Du "kluddade" till det lite...
Jag fattade NÄSTAN allt men inte VILKA som dömer VAD?
Menar du att de tre nämdemännen TILLSAMMANS med domaren BÅDE tar ställning till skuldfråga o påföljd?

Det var nämligen nytt för mej för så har det inte sett ut på de rättegångar jag bevistat (mest 80-tal o början av 90)
Nu vet jag ju att du bevistat många fler i ditt yrke o tror verkligen du kan det men jag fattade inte riktigt...
2008-08-15, 20:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av airbag
Jag förstår inte detta riktigt...

Rätten meddelar alltså sitt utslag direkt efter slutplädering? Och innan dess oavsett utslag kräver åklagaren RPU??
Sista rättegångsdagen ser med all säkerhet ut så här:
*Åklagarens slutplädering
*Advokatens slutplädering
*Personalia
*Advokaternas kostnadsräkningar
*Åklagaren begär att en RPU genomförs.
*Tingsrätten måste fatta beslut om CS är skyldig för att sedan ta ställning till om hon ska undersökas eller inte.
(Man får inte skicka oskyldiga till RPU.)
*Om hon är oskyldig försätts hon omedelbart på fri fot.
* Är hon skyldig beslutar TR att hon ska genomgå en RPU. Man beslutar också att hon ska kvarstanna i häkte i väntan på RPU.
*Rättegången ajouneras och återupptas först när svaret på RPU:n kommit efter 4-6 veckor.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in