Citat:
Ursprungligen postat av eloge
Tycker att detta kanske är den mest centrala punkten i åtalet. Försökte få igång en debatt om detta förut men då blev det bara tjafs om man skall kalla hennes redogörelse för alibi. Kan polisen placera henne på tåget hon köpte biljett till så faller hennes historia totalt.
Kan de däremot inte motbevisa hennes påstående att hon åkte ett tidigare tåg så håller hennes redogörelse ihop ganska bra. Hon har T som sitt bästa vittne på att hon har ett närmast maniskt intresse att besöka stenar. Motargumentet att det finns stenar på närmare håll kan man bemöta med att hon ville minsann visa T på hemmaplan att hon kunne hitta något oupptäckt där.
De saknade fotografierna betyder ingenting. Dels var det från böjan hennes egen uppgift och dels har inte teknikerna totalt lyckats med att falsifiera uppgifterna.
Polisen har inte mig veterligen lyckats placera på rätt ankommand tåg utan mer löst pratat om att det var mänga passagerare som steg av tidigare tåg.
En berättigad fråga under förhören hade varit varför hon köpte tågbiljetter som inte lämnade tid för ett borgbesök men tyvärr ställdes inte den. Tyvärr visar inte utredningen heller vilket tåg hon åkte till Arboga.
Man har genom uteslutningsmetoden kunnat peka ut CS på övervakningsbilderna från Arboga station, då tänker jag på tåget som går
från Arboga kl 19:34 den 17/3.
CS har själv sagt att hon tog detta tåg, altså måste en av personerna på fimlen vara hon.
Om man ser på övervakningsfilmen/bilderna från tidpunkten 18:10, samma dag, då det kommer ett tåg
till Arboga, så kan man se den samma personen som finns på 19:34-filmen, altså CS.
Jo jag vet, bilderna har ingen vidare bra kvalitet, men min bedömning är att dessa två personer som syns på de båda filmerna är en och samma person.
Altså tycker jag det kan konstateras att CS anländer til Arboga kl 18:10.
Detta stämmer vidare med CS biljettköp.
Mera om biljettköpet:
CS gjorde samma resa, vid samma tider på fredagen den 14/3.
Om nu syftet verkligen var att åka till Arboga för att titta på borgen, varför beställer hon biljetter till en såpass sen avresa från Stockholm. Tåget går från Stockholm kring halv fem, och kommer till Arboga 18:10.
CS vet att det tar lång tid att gå ut till borgen, och hon vet att det kommer att bli mörkt....hon gjorde ju samma resa bara några dagar tidigare.
Nej, detta tycker jag inte hänger i hop alls.
Edit: citat eloge:
En berättigad fråga under förhören hade varit varför hon köpte tågbiljetter som inte lämnade tid för ett borgbesök
Den frågan borde CS fått ja.