2008-11-05, 09:03
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tantalora
fup 1004

fup1005
Tack Tantalora
2008-11-05, 12:49
Medlem
LieDetectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallix
Jag håller med dig. Det som "ploppar" upp utan något egentligt sammanhang, som E försöker förmedla strax efter uppvaknandet är viktig information.

Lite historik: Den 28/3 vaknade E efter nedsövningen, 29/3 uttalade E, enligt vlt.se, sina första ord (mamma och pappa). Den 4/4 kunde det första samtalet/förhöret hållas med E.

Ur det första videoförhöret med E (FUP, s.882, PDF):

I samma förhör säger E:

Två dagar senare:

(Mina fetmarkeringar i citaten.)

Det är precis det jag menar, att detaljerna stämmer otroligt väl, och det innebär att E har försökt tala om vem gärningsmannen var, hela tiden. Fast ingen förstod.

Och ja, barnvagnen stod utanför. Väl till hands för att dumpa ytterkläder och väska i. Lagom nära att nappa åt sig plaggen igen, det tar inte många sekunder att runda husknuten och försvinna ut i mörkret på baksidan. Det tar inte längre tid att dra av sig tröjan och byxorna och stoppa ner i väskan. Det lär vara nermörkt så fort man kommer utanför ljusen från fönstren.

När man tänker på hur E berättar om att det ringer på dörren, och när hon öppnar tränger sig en kvinna in "med armarna bakom kroppen" och knuffar sig in med bröstet så att E måste retirera. Det, om något, tyder ju på att CS hade något i händerna och dolde det bakom ryggen. Detta är alltså innan E får första slaget och fullt möjligt att minnas just därför. Det gör också E, hon minns, med förnuftet och det gick alldeles säkert till så som E beskriver.

E var inte djupare i sin medvetslöshet än att hon kan minnas sin mammas rop då E fördes in i ambulansen. Hon hörde, och var medveten om närheten men hon minns inte om det var på sjukhuset eller någon annan stans som mamman ropade. Es mor bekräftar att det var då de inte fick gå fram till båren, som hon ropade att "E mamma och pappa är här".
Så mycket för den minnesforskarens utsaga ...
2008-11-06, 21:29
Medlem
Frubeates avatar
Flyttat hit från alt. tråden

Ursprungligen postat av Frubeate
Inte alla tyskar är raketforskare....
Personen jag har i tankarna klarade inte ens av att räkna ut att det inte går att promenera till och från den gamla borgen utanför Arboga på den korta tiden mellan 18:10-19:34

Ursprungligen postat av eloge
Nu är det ointressant, för varken CS eller någon alt. GM har påstått att de gjort det på den tiden, men det låter inte helt omöjligt. Provpromenad i rask takt gav 45 minuter enkel väg, så nog verkar det vara inom möjligheternas gräns.

Ja, du har alldelses rätt, CS påstår i polisförhör att hon enligt eget uppfattning tog ett tåg från Stockholm vid 15:30 tiden den 17.
Detta tåg kör till Arboga på ung 90 min. har jag för mig, så då borde hon vara i Arboga kring kl 17:00.

Så har det enligt hennes egen uppfattning tagit ungefär en timme att gå till borgen, och ungefär en timme att gå tillbaka, samt att hon stannat kring platsen/borgen 60-90 min.

Då har hon altså använt 3 - 3 1/2 timme på promenaderna och sitt letande vid borgen, enligt henne själv
Hon borde varit tillbka i arboga vid 20:00-20:30
Tåget hon tog tillbaka till Stockholm gick 19:34

fortfarande ingen raketforskare detta

I TR kom hon inte ihåg vilket tåg hon tagit till Arboga från Stockholm
2008-11-06, 22:28
Medlem
eloges avatar
Citat:
Inte alla tyskar är raketforskare....
Personen jag har i tankarna klarade inte ens av att räkna ut att det inte går att promenera till och från den gamla borgen utanför Arboga på den korta tiden mellan 18:10-19:34

Nu är det ointressant, för varken CS eller någon alt. GM har påstått att de gjort det på den tiden, men det låter inte helt omöjligt. Provpromenad i rask takt gav 45 minuter enkel väg, så nog verkar det vara inom möjligheternas gräns.

Ja, du har alldelses rätt, CS påstår i polisförhör att hon enligt eget uppfattning tog ett tåg från Stockholm vid 15:30 tiden den 17.
Detta tåg kör till Arboga på ung 90 min. har jag för mig, så då borde hon vara i Arboga kring kl 17:00.

Så har det enligt hennes egen uppfattning tagit ungefär en timme att gå till borgen, och ungefär en timme att gå tillbaka, samt att hon stannat kring platsen/borgen 60-90 min.

Då har hon altså använt 3 - 3 1/2 timme på promenaderna och sitt letande vid borgen, enligt henne själv
Hon borde varit tillbka i arboga vid 20:00-20:30
Tåget hon tog tillbaka till Stockholm gick 19:34

fortfarande ingen raketforskare detta

I TR kom hon inte ihåg vilket tåg hon tagit till Arboga från Stockholm
Tycker att detta kanske är den mest centrala punkten i åtalet. Försökte få igång en debatt om detta förut men då blev det bara tjafs om man skall kalla hennes redogörelse för alibi. Kan polisen placera henne på tåget hon köpte biljett till så faller hennes historia totalt.

Kan de däremot inte motbevisa hennes påstående att hon åkte ett tidigare tåg så håller hennes redogörelse ihop ganska bra. Hon har T som sitt bästa vittne på att hon har ett närmast maniskt intresse att besöka stenar. Motargumentet att det finns stenar på närmare håll kan man bemöta med att hon ville minsann visa T på hemmaplan att hon kunne hitta något oupptäckt där.

De saknade fotografierna betyder ingenting. Dels var det från böjan hennes egen uppgift och dels har inte teknikerna totalt lyckats med att falsifiera uppgifterna.

Polisen har inte mig veterligen lyckats placera på rätt ankommand tåg utan mer löst pratat om att det var många passagerare som steg av tidigare tåg.

En berättigad fråga under förhören hade varit varför hon köpte tågbiljetter som inte lämnade tid för ett borgbesök men tyvärr ställdes inte den. Tyvärr visar inte utredningen heller vilket tåg hon åkte till Arboga.
Senast redigerad av eloge 2008-11-06 kl. 22:58.
2008-11-06, 22:43
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Citat:
Tycker att detta kanske är den mest centrala punkten i åtalet. Försökte få igång en debatt om detta förut men då blev det bara tjafs om man skall kalla hennes redogörelse för alibi. Kan polisen placera henne på tåget hon köpte biljett till så faller hennes historia totalt.

Kan de däremot inte motbevisa hennes påstående att hon åkte ett tidigare tåg så håller hennes redogörelse ihop ganska bra. Hon har T som sitt bästa vittne på att hon har ett närmast maniskt intresse att besöka stenar. Motargumentet att det finns stenar på närmare håll kan man bemöta med att hon ville minsann visa T på hemmaplan att hon kunne hitta något oupptäckt där.

De saknade fotografierna betyder ingenting. Dels var det från böjan hennes egen uppgift och dels har inte teknikerna totalt lyckats med att falsifiera uppgifterna.

Polisen har inte mig veterligen lyckats placera på rätt ankommand tåg utan mer löst pratat om att det var mänga passagerare som steg av tidigare tåg.

En berättigad fråga under förhören hade varit varför hon köpte tågbiljetter som inte lämnade tid för ett borgbesök men tyvärr ställdes inte den. Tyvärr visar inte utredningen heller vilket tåg hon åkte till Arboga.
En anledning för CS att besöka arboga kan vara att hon fått jobb som guide.
Det kanske pepprade henne att åka tillbaks och utforska stenarna.
2008-11-06, 22:46
Medlem
LieDetectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tulpanpernilla
En anledning för CS att besöka arboga kan vara att hon fått jobb som guide.
Det kanske pepprade henne att åka tillbaks och utforska stenarna.

Eh, hade hon det? Fått jobb?

I så fall förstår jag att hon var "pepprad" ...
2008-11-06, 22:57
Medlem
Frubeates avatar
Citat:

Polisen har inte mig veterligen lyckats placera på rätt ankommand tåg utan mer löst pratat om att det var mänga passagerare som steg av tidigare tåg.

Man har genom uteslutningsmetoden kunnat peka ut CS på övervakningsbilderna från Arboga station, då tänker jag på tåget som går från Arboga kl 19:34 den 17/3.
CS har själv sagt att hon tog detta tåg, altså måste en av personerna på fimlen vara hon.
Om man ser på övervakningsfilmen/bilderna från tidpunkten 18:10, samma dag, då det kommer ett tåg till Arboga, så kan man se den samma personen som finns på 19:34-filmen, altså CS.
Jo jag vet, bilderna har ingen vidare bra kvalitet, men min bedömning är att dessa två personer som syns på de båda filmerna är en och samma person.
Altså tycker jag det kan konstateras att CS anländer til Arboga kl 18:10.
Detta stämmer vidare med CS biljettköp.

Mera om biljettköpet:
CS gjorde samma resa, vid samma tider på fredagen den 14/3.
Om nu syftet verkligen var att åka till Arboga för att titta på borgen, varför beställer hon biljetter till en såpass sen avresa från Stockholm. Tåget går från Stockholm kring halv fem, och kommer till Arboga 18:10.
CS vet att det tar lång tid att gå ut till borgen, och hon vet att det kommer att bli mörkt....hon gjorde ju samma resa bara några dagar tidigare.
Nej, detta tycker jag inte hänger i hop alls.

Edit: citat eloge:
En berättigad fråga under förhören hade varit varför hon köpte tågbiljetter som inte lämnade tid för ett borgbesök

Den frågan borde CS fått ja.
Senast redigerad av Frubeate 2008-11-06 kl. 23:03.
2008-11-06, 23:12
Medlem
limahas avatar
Citat:

Vel, at CS ville imponere T med sine stener er en forklaring, men det ligger langt tilbake i tid. Eller var det ikke sin gamle professor i Tyskland hun ville imponere, som forklaring? Og hun hadde jo hatt nesten ett år på seg til å finne ut det hun i skumringen mente søke så "manisk" etter denne siste tiden i mars.

Og hvordan ser du på at CS ikke klarer finne seg selv på bilder fra overvåkningskamera? Eller skulle ikke hun eller andre plukket henne ut på evnt. andre togtider? Jeg mener Letsdoit overbeviste med sine stilstudier ang. bildene som politi og jeg personlig er overbevist er personen CS. Hun er bare iført mørke klær som hun selv ikke vedkjenner seg. Og hva sier togtidene om personen som definitivt er identifisert som eneste person som kan være CS?

Vi kan finlese fup og lete etter svakheter om CS som GM for å åpne for en evnt. GM.... men for meg er der en rød tråd og etter en tid så ser jeg for meg hendelsesforløpet som er mindre komplisert enn en skulle tro. Hun har planlagt, men ikke vært særlig "proff". Hun har bare hatt en mengde flaks der tilfeldighetene har vært på hennes side, siden hun klarte kvitte seg med bevisene raskt....Men hun sitter der nå, heldigvis.
Senast redigerad av limaha 2008-11-06 kl. 23:18.
2008-11-06, 23:29
Medlem
eloges avatar
Citat:
Man har genom uteslutningsmetoden kunnat peka ut CS på övervakningsbilderna från Arboga station, då tänker jag på tåget som går från Arboga kl 19:34 den 17/3.
CS har själv sagt att hon tog detta tåg, altså måste en av personerna på fimlen vara hon.
Om man ser på övervakningsfilmen/bilderna från tidpunkten 18:10, samma dag, då det kommer ett tåg till Arboga, så kan man se den samma personen som finns på 19:34-filmen, altså CS.
Jo jag vet, bilderna har ingen vidare bra kvalitet, men min bedömning är att dessa två personer som syns på de båda filmerna är en och samma person.
Altså tycker jag det kan konstateras att CS anländer til Arboga kl 18:10.
Detta stämmer vidare med CS biljettköp.

Mera om biljettköpet:
CS gjorde samma resa, vid samma tider på fredagen den 14/3.
Om nu syftet verkligen var att åka till Arboga för att titta på borgen, varför beställer hon biljetter till en såpass sen avresa från Stockholm. Tåget går från Stockholm kring halv fem, och kommer till Arboga 18:10.
CS vet att det tar lång tid att gå ut till borgen, och hon vet att det kommer att bli mörkt....hon gjorde ju samma resa bara några dagar tidigare.
Nej, detta tycker jag inte hänger i hop alls.

Edit: citat eloge:
En berättigad fråga under förhören hade varit varför hon köpte tågbiljetter som inte lämnade tid för ett borgbesök

Den frågan borde CS fått ja.
För att kommentera ditt första stycke. Din bedömning är att den första skuggan är samma som den andra skuggan. Du kanske har rätt 2 gånger av 3 men det håller inte som besvis.

Förstår jag ditt andra stycke rätt så instämmer du i att förhörsledaren borde frågat vad tanken var bakom biljettköpet.
2008-11-06, 23:44
Medlem
Frubeates avatar
Citat:
För att kommentera ditt första stycke. Din bedömning är att den första skuggan är samma som den andra skuggan. Du kanske har rätt 2 gånger av 3 men det håller inte som besvis.

Förstår jag ditt andra stycke rätt så instämmer du i att förhörsledaren borde frågat vad tanken var bakom biljettköpet.

Ditt första stycke:
Nej det håller nog inte som bevis, men det är också bara min bedömning :-)
Men det är inte bara skuggorna som pekar på att det är CS, det hänger också i hop med biljetterna hon köpte samma dag.

Ditt andra stycke
Ja, fhl. borde frågat CS om hennes tankar bakom biljettköpet, och det borde åklagare också tycker jag.
För varför köper hon en ToR biljett som ger henne bara 90 min i Arboga, om hun nu verkligen hadde planerat att gå till borgen och leta efter speciella saker där?
Hon borde veta, efter sin förra resa att den tiden inte räcker till.

Tillägg: eftersom hon då tydligen inte har fattat att tiden inte räcker till, så kan man ju också fråga CS om hon verkligen varit vid borgen den 14 också.
Senast redigerad av Frubeate 2008-11-06 kl. 23:48.
2008-11-07, 00:19
Medlem
eloges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av limaha
Vel, at CS ville imponere T med sine stener er en forklaring, men det ligger langt tilbake i tid. Eller var det ikke sin gamle professor i Tyskland hun ville imponere, som forklaring? Og hun hadde jo hatt nesten ett år på seg til å finne ut det hun i skumringen mente søke så "manisk" etter denne siste tiden i mars.

Og hvordan ser du på at CS ikke klarer finne seg selv på bilder fra overvåkningskamera? Eller skulle ikke hun eller andre plukket henne ut på evnt. andre togtider? Jeg mener Letsdoit overbeviste med sine stilstudier ang. bildene som politi og jeg personlig er overbevist er personen CS. Hun er bare iført mørke klær som hun selv ikke vedkjenner seg. Og hva sier togtidene om personen som definitivt er identifisert som eneste person som kan være CS?

Vi kan finlese fup og lete etter svakheter om CS som GM for å åpne for en evnt. GM.... men for meg er der en rød tråd og etter en tid så ser jeg for meg hendelsesforløpet som er mindre komplisert enn en skulle tro. Hun har planlagt, men ikke vært særlig "proff". Hun har bare hatt en mengde flaks der tilfeldighetene har vært på hennes side, siden hun klarte kvitte seg med bevisene raskt....Men hun sitter der nå, heldigvis.
Jag har så svårt att förstå norska att jag tvekar att svara på ditt inlägg, men ett allmänt svar skall jag ge.

Det här med att inte CS vill peka ut sig själv på övervakningsbilderna tycker jag inte betyder någonting. Tycker det har varit för mycket häxprov i den här utredningen.

Sen, vad jag vill komma till i den här debattrundan. Tilltalads berättelse behöver inte vara det troligaste altenativet, det räcker med att det är möjligt.
2008-11-07, 00:41
Medlem
Frubeates avatar
Citat:
Jag har så svårt att förstå norska att jag tvekar att svara på ditt inlägg, men ett allmänt svar skall jag ge.

Det här med att inte CS vill peka ut sig själv på övervakningsbilderna tycker jag inte betyder någonting. Tycker det har varit för mycket häxprov i den här utredningen.

Sen, vad jag vill komma till i den här debattrundan. Tilltalads berättelse behöver inte vara det troligaste altenativet, det räcker med att det är möjligt.

Ska översätta limaha's innlägg åt dig, så gott jag kan:

Limaha:
Att CS ville imponera T med sina stenar är en förklaring, men det ligger långt tillbaka i tid. Eller, var det inte sin gamla professor i Tyskland hon ville imponera, som hon gav som förklaring?
Och hon hadde nästan ett år på sig att hitta det hon så maniskt letade efter i skymningen denna sista tiden i mars.

Och hur ser du på det att CS inte klarar hitta sig själv på bilder från övervaknigskameran?
Jag anser att letsdoit övertygade med sin stilstudie ang. bilderna som polisen, och jag personligen, är övetygade om att föreställer personen CS.
Hon är bara klädd i mörka kläder som hon inte vill kännas vid.
Och vad säger tågtiderna om personen som definitivt är identifierad som den enda pesonen som kan vara CS?

Vi kan finläsa FUP och leta svagheter om CS som gm för att öppna för en alt. gm.
Men för mig finns här en röd tråd, och med tiden har jag sett ett händelsesförlopp som är mindre komplicerat änn man kan tro.
Hon har planerat, men inte särskilt "proffsigt".
Hon har bara haft en otrolig tur, där tillfälligheterna varit på hennes sida, eftersom hon klarat av att göra sig av med bevisen snabbt...men hon sitter där nu, som tur är.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in