Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
En ganska stark hypotes torde vara att MT vid ankomsten till Tyskland känt sig rätt säker i sadeln och redan då hade klurat ut hur hon vid återkomsten till Sverige skulle förklara varför hammaren saknades i hennes hyresvärdinnas verktygslåda.
Tack för det! Jag för min del kan nu sluta grubbla över hammarhistorien. Du,
letsdoit, har troligen helt rätt.
Om vi nu utgår från att CS är GM, så kanske det helt enkelt är så att hon har inte tänkt på/vetat att hon kan spåras genom mobilmaster och övervakningskameror. Kan inte svära på att jag själv skulle ha tänkt på det.
Återstår då hammaren, som hon tagit från hyresvärdinnans verktygslåda. OM polisen någon gång framöver skulle få för sig att kolla även henne i mördarjakten (hon trodde nog inte att de skulle komma henne på spåren så snabbt), så skulle ju den försvunna hammaren väcka misstankar.
Givetvis har hon gjort sig av med hammaren innan hon kommer till hyresrummet i Skarpnäck (borde finnas massor av ställen). Men för att kunna förklara den försvunna hammaren hittade hon på att hon var tvungen att lämna ifrån sig den på flygplatsen. Hon behöver inte oroa sig för att polisen ska hitta en hammare där, det är ju ändå inte den rätta!
Visst hänger det ihop?
För övrigt tycker jag inte alls att det är konstigt att E har efterlyst personen som befann sig vid brottplatsen efter brottet. Har man varit utsatt för en sådan här sak, är man nog väldigt intresserad av alla närvarandes intryck. I mitt tycke
behöver det inte vara för att söka bevis inför en rättegång, bara att man vill höra hur händelsen har uppfattats.
Vad gäller fingeravtrycket på trappräcket - jag ser inget skumt i det. Visst skulle det kunna tillhöra en GM, men likaväl kunde det tillhöra någon helt annan. Hos mig skulle man kunna hitta väldigt många fingeravtryck som inte tillhörde familjen eller närmsta kretsen.