2008-08-13, 23:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av wildone69
Det har det väl? De har ju öppnat förundersökningen igen, inte för att jag tror de kommer höra henne igen, men ny information har hon onekligen kommit med den lilla mytomanen.
Tror den stängs snart igen. Jag menade ny bevisning som det är värt att höra henne om.
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tulpanpernilla
När jag kollar i FUn undersökning av Es dator så verkar hon vara lika nyfiken på CS som CS är på henne.

Tycker du att det är konstigt att E är "nyfiken" på CS i april?
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av wildone69
Eftersom det är bäst att vi håller oss till fakta, så..då var hon inte längre nedsövd, men fortfarande kvar på sjukhuset, och datorn var fortfarande i polisens ägo (och så vitt jag vet ..ännu är)

Det tycker jag e lite onödigt då de redan har speglat hårddisken, så den borde de kunna lämna tillbaka. För det kan vara så att T & E faktisk behöver saker som finns på den, typ loggin koder mm till banker.
2008-08-13, 23:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Beccasin
Kan inte svara för vem som använt mitt nick på T:s blogg. Jag har aldrig skrivit där och kommer aldrig att göra heller. Jag känner inte T.

Hahahaha, vem fan sa att du känner T? Vem säger att du i början av utredningen sa att du hade en pappa polis som medverade i utredningen? DU gjorde det, sen får vi väl inte säga mer än så, FAST jag hört mer än så!

Good luck, hope all the people with brains seen throw you!!
2008-08-13, 23:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av beaver_se
Det tycker jag e lite onödigt då de redan har speglat hårddisken, så den borde de kunna lämna tillbaka. För det kan vara så att T & E faktisk behöver saker som finns på den, typ loggin koder mm till banker.

Jag vet inte om de har fått tillbaka någonting som tagits i beslag, förutom bilen som släpptes redan efter någon/några dagar, av den enkla anledning att jag inte har frågat.
2008-08-13, 23:41
Medlem
Tantaloras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muffin Man
Träffarna är väl, om jag förstått saken rätt, från växlingsfilen (dvs. en slags cache)?

Jag är fel person att säga hur de gjorde kollen av datorerna. FU:n är hemma, det är inte jag. Men jag har för mig att det stod i FU att de skulle göra ytterligare sökningar?!
Kan någon som har FU:n kolla mitt påstående vore jag tacksam.
2008-08-13, 23:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tantalora
Jag är fel person att säga hur de gjorde kollen av datorerna. FU:n är hemma, det är inte jag. Men jag har för mig att det stod i FU att de skulle göra ytterligare sökningar?!
Kan någon som har FU:n kolla mitt påstående vore jag tacksam.

Dom kan inte göra fler sökningar i CS dator efter som allt innan 18 mars är bortraderat. Det är den inbyggda reservminnet som de tagit sina faktan ifrån. Vilket medför att CS mycket väl kan ha slagit på deras namn osv, betydligt fler gånger (troligt). CS var kanske smart, men inte så kunnig angående datorer.
2008-08-13, 23:49
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
En ganska stark hypotes torde vara att MT vid ankomsten till Tyskland känt sig rätt säker i sadeln och redan då hade klurat ut hur hon vid återkomsten till Sverige skulle förklara varför hammaren saknades i hennes hyresvärdinnas verktygslåda.

Tack för det! Jag för min del kan nu sluta grubbla över hammarhistorien. Du, letsdoit, har troligen helt rätt.

Om vi nu utgår från att CS är GM, så kanske det helt enkelt är så att hon har inte tänkt på/vetat att hon kan spåras genom mobilmaster och övervakningskameror. Kan inte svära på att jag själv skulle ha tänkt på det.

Återstår då hammaren, som hon tagit från hyresvärdinnans verktygslåda. OM polisen någon gång framöver skulle få för sig att kolla även henne i mördarjakten (hon trodde nog inte att de skulle komma henne på spåren så snabbt), så skulle ju den försvunna hammaren väcka misstankar.

Givetvis har hon gjort sig av med hammaren innan hon kommer till hyresrummet i Skarpnäck (borde finnas massor av ställen). Men för att kunna förklara den försvunna hammaren hittade hon på att hon var tvungen att lämna ifrån sig den på flygplatsen. Hon behöver inte oroa sig för att polisen ska hitta en hammare där, det är ju ändå inte den rätta!

Visst hänger det ihop?

För övrigt tycker jag inte alls att det är konstigt att E har efterlyst personen som befann sig vid brottplatsen efter brottet. Har man varit utsatt för en sådan här sak, är man nog väldigt intresserad av alla närvarandes intryck. I mitt tycke behöver det inte vara för att söka bevis inför en rättegång, bara att man vill höra hur händelsen har uppfattats.

Vad gäller fingeravtrycket på trappräcket - jag ser inget skumt i det. Visst skulle det kunna tillhöra en GM, men likaväl kunde det tillhöra någon helt annan. Hos mig skulle man kunna hitta väldigt många fingeravtryck som inte tillhörde familjen eller närmsta kretsen.
2008-08-13, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tantalora
Den bilden visades härinne runt 20 mars tror jag. Arbogamorden del 3 (kanske del 2)

För övrigt hade CS bokmärke på T:s blogg och sidan med bild på villan som startsida

Tack Tantalora! Hittade den. Men mannen är fortfarande pixlad... Har någon den utan pixel på killen, så skicka gärna.
2008-08-13, 23:52
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enoughalready
Jag skulle tippa på att det är tämligen exakt det man gjort. Återskapat filer, indexerat hela disken och kört söktermer. Jag vet inte vilka program man jobbar med där, hade varit intressant att veta om de använder några mer komplexa data mining/textanalys-verktyg.

Här är några bitar ur förundersökningen och undersökningen av CS dator, s 831 och framåt. Imagefiler av hårddisken togs med hårddisken kopplad med skrivskydd ( "hårdvaruskrivskydd" kallar de det). Imagefilerna har undersökts med programmen ILook 8.0.18 och FTK 1.71. Det antal träffar som då och då talas om i detta forum är träffar med hjälp av FTK.
2008-08-13, 23:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
<sniped>

För övrigt tycker jag inte alls att det är konstigt att E har efterlyst personen som befann sig vid brottplatsen efter brottet. Har man varit utsatt för en sådan här sak, är man nog väldigt intresserad av alla närvarandes intryck. I mitt tycke behöver det inte vara för att söka bevis inför en rättegång, bara att man vill höra hur händelsen har uppfattats.

Vad gäller fingeravtrycket på trappräcket - jag ser inget skumt i det. Visst skulle det kunna tillhöra en GM, men likaväl kunde det tillhöra någon helt annan. Hos mig skulle man kunna hitta väldigt många fingeravtryck som inte tillhörde familjen eller närmsta kretsen.

Emma sökte inte personen i fråga pga någon egen utredning, lika lite som hon träffat alla andra inblandade av den anledningen (ambulanspersonal, akutpersonal, läkare, poliser m.fl.), så mycket kan jag säga, motivet bakom låter jag dock henne själv svara på när tillfälle ges, om det inte redan framkommit i medias bevakning.
2008-08-13, 23:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Tack för det! Jag för min del kan nu sluta grubbla över hammarhistorien. Du, letsdoit, har troligen helt rätt.

Om vi nu utgår från att CS är GM, så kanske det helt enkelt är så att hon har inte tänkt på/vetat att hon kan spåras genom mobilmaster och övervakningskameror. Kan inte svära på att jag själv skulle ha tänkt på det.

Återstår då hammaren, som hon tagit från hyresvärdinnans verktygslåda. OM polisen någon gång framöver skulle få för sig att kolla även henne i mördarjakten (hon trodde nog inte att de skulle komma henne på spåren så snabbt), så skulle ju den försvunna hammaren väcka misstankar.

Givetvis har hon gjort sig av med hammaren innan hon kommer till hyresrummet i Skarpnäck (borde finnas massor av ställen). Men för att kunna förklara den försvunna hammaren hittade hon på att hon var tvungen att lämna ifrån sig den på flygplatsen. Hon behöver inte oroa sig för att polisen ska hitta en hammare där, det är ju ändå inte den rätta!

Visst hänger det ihop?

Men varför då ta med sig en hammare överhuvudtaget till flygplatsen? Hade väl varit bättre att den hade legat kvar i verktygslådan. Om hon nu har dumpat mordvapnet (hammaren) någon annan stanns.

Fattar inte ditt resonemang riktigt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in