Citat:
Ursprungligen postat av oseko
Ok, antar att man kanske bara kan se det om hon är död då? det är nämligen nåt jag lärde mig för länge sen när jag gick i skolan och vi var på nåt museum (typ medeltidsmuseum eller nåt?). Det var nämligen ett gammalt skelett där, och då förklarade dom att man kunde se att hon varit gravid pga bäckenets form. Henne hade dom ju omöjligt en "före" bild på, men enligt dom skulle man se det direkt...
Eller så kanske det var en ganska uppenbar foglossning i det skelettet, dock är det inte så att alla tjejer som föder barn får foglossning.
Återigen, det finns massor av sätt som det kan bli förändringar i samband med förlossningen som man lätt kan se efteråt vid en gyn-undersökning. Men alla kvinnor får inte sådana förändringar i samband med förlossningen. Vissa har enorma problem med foglossningen, andra har inga problem alls, vissa får förändringar i livmodertappen (stramheten i livmodertappen), andra får det inte.
Det är av den anledningen man inte kan med 100-procentig säkerhet säga om en kvinna fött barn eller inte. Däremot kan man ibland, med 100-procentig säkerhet säga att hon har fött barn, om hon har vissa förändringar som man bara får vid en förlossning.