2008-09-23, 10:30
Medlem
Frubeates avatar
Om man utgår från att CS anses frisk nog att dömmas till fängelse, Kan hennes försvarare "överklaga" ett sådant beslut? Finns den möjligheten?
2008-09-23, 10:33
Medlem
miapetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frubeate
Om man utgår från att CS anses frisk nog att dömmas till fängelse, Kan hennes försvarare "överklaga" ett sådant beslut? Finns den möjligheten?

Kräver inte ett sådant överklagande ett visst sammarbete från klienten?
2008-09-23, 10:44
Medlem
Frubeates avatar

Citat:
Ursprungligen postat av miapetter
Kräver inte ett sådant överklagande ett visst sammarbete från klienten?

Jo, det gjör ju det...
Och han kan väl inte gjöra något med ett sådant beslut om inte CS vill, även om man tycker att det skulle vara till hans klients bästa att dömmas till vård i stället för fängelse.
Men de kommer ju att dra fallet vidare til HR, så då kommer väl frågan upp där i stället kanske, om hon inte blir frikänd?
2008-09-23, 11:55
Medlem
Om jag inte missminner mig, så var det just detta som hände i Eklund-fallet.
Han bedömdes frisk nog för fängelse. Detta överklagades av slibban, och en ny rpu gjordes på Eklund - som även den resulterade i att han är frisk nog för fängelse.

Men, som Mia-Petter skriver - detta förutsätter ju samarbetsvilja hos klienten...
2008-09-23, 12:02
Bannlyst
Citat:

Jo, det gjör ju det...
Och han kan väl inte gjöra något med ett sådant beslut om inte CS vill, även om man tycker att det skulle vara till hans klients bästa att dömmas till vård i stället för fängelse.
Men de kommer ju att dra fallet vidare til HR, så då kommer väl frågan upp där i stället kanske, om hon inte blir frikänd?
Han kan begära överprövning hos socialstyrelsens rättsliga råd - som dock själv väljer vilka fall de ska pröva.
Är klienten tillräckligt knäpp har han visst möjlighet att överklaga beslutet mot sin klients vilja.
2008-09-23, 12:22
Medlem
Ja där ser man! Hon gräver sig djupare ner i skiten själv tycker jag! Hoppas hon får fängelse & åker på redigt med stryk där när hon ändå kommer flyttas dit nu!
2008-09-23, 12:45
Medlem
Hur är det om hon blir dömd till fängelse. Blir hon flyttad dit direkt eller får hon sitta kvar i häktet tills hovrättsförhandlingen?
2008-09-23, 12:48
Medlem
.-.-.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ViviSthlm
Hur är det om hon blir dömd till fängelse. Blir hon flyttad dit direkt eller får hon sitta kvar i häktet tills hovrättsförhandlingen?

Blir omedelbar flytt till en lyxsvit på Sheraton och där får hon bo tills nästa person mördats. Detta är Sverige och vi tar väl hand om våra kriminella.
En ny kniv borde hon också få för att lättare kunna utöva sina intressen.
2008-09-23, 12:52
Medlem
miapetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mimman
Ja där ser man! Hon gräver sig djupare ner i skiten själv tycker jag! Hoppas hon får fängelse & åker på redigt med stryk där när hon ändå kommer flyttas dit nu!

Jag tror de är ytterst väl medvetna om Hinsans välkomstkommitté
o det skulle förvåna mej om inte CS begär isolering direkt. Något jag f ö inte tror hon kommer att ha några problem med efter att ha klarat en så pass lång häkningstid galant.
2008-09-23, 12:53
Medlem
Tuesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ViviSthlm

Domen vinner inte laga kraft förrän HovR (eller HD) sagt sitt.
2008-09-23, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tuesday
Domen vinner inte laga kraft förrän HovR (eller HD) sagt sitt.
Tack för svaret.
2008-09-23, 13:35
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuesday
Utlåtandet från den rättspsykiatriska utredningen lämnas in till Västerås TR imorgon. Slutförhandlingen är bokad till 8 oktober. Om den kan komma att tidigareläggas beror på hur uppbokad sal 1 är.

Citat:
Ursprungligen postat av nackepa
CS har tydligen, enligt Expressen, vägrat att samarbeta och svara på frågor eftersom hon själv är övertygad om att hon kommer att frikännas så småningom och därför tycker det hela är meningslöst.

Har jag förstått rätt? Utredningen skulle alltså ha avslutats därför att CS vägrar samarbeta? Vad gör man i ett sådant fall - lämnar man 'inga slutsatser'?

Kan detta vara en bra taktik för den som är föremål för en rättspsykiatrisk undersökning?

Det hela passar bra in i det mönster CS uppvisat vid förhör och rättegång. Hon har uppenbarligen 'styrkan' att under lång tid vägra svara på frågor.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in