Citat:
Ursprungligen postat av nackepa
Det har diskuterats tidigare här att det kan finnas anledningar till att man ljuger om saker. Jag och flera till i tråden ser detta som helt logiskt medans andra ser det som omöjligt.
Att hon ljuger om adoptionshistorien är ju alldeles självklart, bland annat eftersom hennes story inte går ihop. Å ena sidan vill hon inte vidgå att hon har ljugit om graviditeten. Å andra sidan är det inte hon, utan någon annan, (som ju dock inte kan vara den föregivne upphovsmannen) som har skickat adoptionsmailet från "Thomas Emmerich" från hennes laptop.
Och visst är det sant att det finns olika anledningar till att ljuga om saker. Men de försök till alternativa förklaringar som har kommit i tråden - som till exempel att hon skulle kunna tänkas vara inblandad i en narkotikaliga - saknar varje faktastöd, inte bara från polisens analys av CS' mailtrafik, utan också från faktisk kunskap om hur bönder i knarkschackspelet beter sig när de anklagas för så allvarliga saker som mord.
Och det kostar väldigt lite att bara drämma till med någonting som inte direkt kan motbevisas - det är till exempel därför vi har så många religioner. Det
skulle kunna vara så att CS ljuger därför att hon inte vill avslöja att hon är utomjording. Ingenting stöder visserligen hypotesen, men vadå - den går inte att motbevisa med tillgängligt faktaunderlag.
Och här kommer vi till min avgörande invändning mot argumentationstekniken hos - faktiskt - samtliga debattörer här i tråden som vill ifrågasätta om CS de facto har gjort sig skyldig till dådet - till skillnad från dem som vill ifrågasätta om hon någonsin kommer att kunna fällas för det. Å ena sidan nagelfar ni bevisningen mot CS med lupp och mikrometer, och väljer, i en valsituation, hela tiden den uppgift som skulle vara mest besvärande för hypotesen om CS skuld, snarare än den uppgift som har mest sannolikhet för sig. Och ni "gör ut", som man skulle säga i Västerbotten, också fullt naturliga diskrepanser i vittnesmål, gärna från sakligt irrelevanta delar av dessa, som något fullständigt avgörande i sakfrågan.
Samtidigt är ingen hypotes för flugig, sakligt osammanhängande och logiskt orimlig för att kunna andras som belägg för CS
oskuld..
Detta är för mig inte hederlig argumentationsteknik. Vikterna och vågskålarna är lite väl ojämna till det.