På vilka grunder baserar du delaktighetsteorin? Vad är det som pekar på att flera är inblandade och att CS bara skulle vara delaktig?
Jag tycker inte vi lämnar det bara för stunden utan ända tills du kan komma fram till hållbara belägg för din teori.
Om det fastslås att CS ej finns med på stationsbilderna så tycker inte jag att man kan utesluta detta. Men vi får vänta och se. Jag har olika teorier och är inte låst vid en. Men här diskuterar vi CS och rättegången.
Är väl iofs inte så många "vanliga" människor som duschar där, utan mest uteliggare och sånt skulle jag tro, annars föredrar man nog att duscha hemma... och om det nu är så att dom flesta som duschar där är hemlösa borde dom vara rätt smutsiga, och då kan det nog ha sett ut för personalen som om hon bara var skitig... men som flera påpekat innan är det heller inte helt lätt att se blod på mörka kläder.
På damtoaletten på T-centralen dinns det en dusch,undrar om personalen där blivit förhörda den kvällen?
För att inte tala om alla de kvinnor i Tyskland, Danmark och Norge som har Tine som smeknamn.
Nu tyckte ju i och för sig apnacke att det räckte att kolla alla Tine som figurerade i FUP, oavsett vilken roll de har där... Tine Handy verkar ju ganska mystisk.
Ja, men en mobiltelefon kan kanske på sin höjd användas som vapen, den kan knappast av eget bevåg begå brott.
Om det fastslås att CS ej finns med på stationsbilderna så tycker inte jag att man kan utesluta detta. Men vi får vänta och se. Jag har olika teorier och är inte låst vid en. Men här diskuterar vi CS och rättegången.
Vad har det med delaktighetsteorin att göra? CS har erkänt att hon var i Arboga och såvitt jag vet också att hon åkte tåg.
En teori bör baseras på en god grund för att få kallas teori. Annars är det bara lösa skott i luften.
Jag har under helgens dygn läst del 1, 2 och 3 och efter summering av alla inlägg så tänkte jag komma med en tanke som på ett sätt kan förklara varför CS hittills lyckats klara sig undan teknisk bevisning som DNA. Stämmer det att CS har läst arkeologi vid Universitet? I så fall har hon i sin utbildning med sig att "hand och huvud" måste vara med. I utbildningen ingår inte bara att lära sig hantera föremål ytterst varsamt och konservering av material. I utbildningen läser man också kring provtagningar och DNA analys. En arkeologutbildad person vet inte bara hur man bäst bevarar ett visst material utan måste samtidigt vara väl insatt i hur ett material snabbast förmultnar eller på annat vis förstörs. En arkeolog lär sig att vara ytterst varsam vid hantering av föremål och prover.
Bara en tanke från en samtalsterapeut som googlat på arkeologi, utbildning
Först: Ja, jag har läst och följt med i trådarna;- (särskilt den här och den förra). Har dock ej FUP. Angående CS skuld så ja, jag anser att det finns synnerligen graverande omständigheter och en besvärande indiciekedja, kantad av ett nät av lögner från CS sida då hon konfronteras med olika uppgifter.
Dock;- Man måste våga inta olika perspektiv i värderingen av indicierna, våga ha hypoteser om att den MT kanske ljuger av helt okända skäl, uppträder irrationellt osv;- likaledes av obegripliga orsaker. I ena stunden kan jag utifrån vad som framkommit tro att hon blir fälld men efter att ha funderat några varv till ifrågasätter jag riktigheten att bli fälld på den indiciekedja som föreligger. Lögnerna, alla sökningar på datorn, aggressiva kommentarer på papperslappar som tolkats vara om offren, våldet hon brukat mot sig själv, besattheten av X-et, en till synes allmän rotlöshet, förvirring och ensamhet och avsaknad av riktiga vänner... osv. Allt detta vittnar egentligen (enligt min mening) inte om att hon nödvändigtvis behöver vara GM men en på många vis tragisk person. Vilket ju inte är straffbart att vara. Vet att det är flera i tråden som försöker att (på ett seriöst sätt) lyfta fram även detta perspektiv. Länken nedan har varit uppe tidigare;- jag vet, men jag tycker att Riberdahls ord i sista stycket i artikeln kan vara värda att lyfta fram igen.
Själv tycker jag inte C är avsaknad av riktiga vänner.
Ser snarare i FUP att Cs vänner är väldigt hjälpsamma då hon mått dåligt.
Dessutom ser man på hennes kontoutdrag att hon för ett socialt liv med många besök på café.
Hennes kontoutdrag ger signal att hon är utåtriktad. Om man jämför med stora delar av svensk befolkning så har hon bevisligen mer besök på Caféer än besök på Lidl.
Men med lite eftertanke så finner jag det mycket osannolikt att någon gärningsman överhuvudtaget skulle börja ett brott med att presentera sig med sitt riktiga namn
Jag tror att just en person som CS skulle göra det. Jag tänker på olika teorier om hennes "psykologiska profi" som ventilerats här, speciellt StorMammas teori.
Sedan var det naturligtvis inte tänkt att E skulle överleva attacken, då spelar det ingen roll om förövaren röjer sin identitet.
Jag tror att just en person som CS skulle göra det. Jag tänker på olika teorier om hennes "psykologiska profi" som ventilerats här, speciellt StorMammas teori.
Sedan var det naturligtvis inte tänkt att E skulle överleva attacken, då spelar det ingen roll om förövaren röjer sin identitet.
En grandios personlighet skulle till o med vara tvungen att göra det...en slags heder o stolthet över det man gör...
CS har erkänt att hon var i Arboga och såvitt jag vet också att hon åkte tåg.
En teori (som dock inte baseras på någon stark grund ) är att CS använde bil på morddagen. Hon lånade 1000:- på fm. med skälet att hon behövde pengar till sin resa till Tyskland. Om jag minns rätt var den biljetten redan betald. Hon kanske hyrde en bil med falska id-handlingar. Långsökt som bara attan... men en teori.
BoISaren... här försöker jag bidra till fakta i den oändliga historien.
Del 1: Polisförhören.
#1494 - fup
Fhl Jeans…skor då?
CS Svarta skinnskor, eller läderskor.
Fhl Svarta läderskor…eeh…modell, kan du beskriva modellen?
CS Alltså läder, gymnastiksko.
Fhl Var det riktigt läder i skon?
CS Det vet jag inte om det var äkta läder.
Fhl Okey. Om du beskriver modellen så bra som möjligt.
CS Fler saker som? Fler saker än dom jag sagt alltså? Att dom var svarta, med snörning och gymnastik och läder då.
#1754 - fup
Fhl Ehh…vi har ju ställt flera frågor angående ditt skoinnehav C. Är det något där du vill ändra på?
CS Nej.
Fhl Vet du vilka jag menar?
CS Nej
Fhl Dom svarta skorna med svarta skosnören.
CS Ja
Fhl Okej. Inköpta i…Göttingen…försommaren 2007.
CS Ja, men det stämmer inte.
Fhl Ehh…Jag frågade precis om det var något du ville ändra på.
CS Ja, det hade jag glömt.
Fhl Och vad, vad vill du berätta nu då?
CS Det var inte i Göttingen jag köpte dom. Det var inte där jag köpte dom.
Fhl Och varför sa du så i det första förhöret då, eller i något av de andra förhören angående det.
CS För jag trodde jag hade gjort det.
Fhl Okej. Och hur är det med skorna då.
CS Jag vet inte var skorna kommer ifrån. Jag har inte köpt dem i Göttingen.
Fhl Ehh…Var har du köpt dom och när köpte du dom?
CS Det vet jag inte.
Fhl Men du har sagt tidsmässigt i föregående förhör, stämmer det?
CS Nej, nej, jag har helt enkelt inte köpt dem.
Fhl Men det har du ju berättat om i tidigare förhör.
CS Ja
Fhl Berätta hur du har kommit över skorna då.
CS Dom stod hos oss i lägenheten.
Fhl Och vilken lägenhet och när.
CS I Hannover.
Fhl Och när?
CS Om, om jag, jag så vitt jag minns, ja, jag vet inte. En längre tid, för som sagt var, det är inte jag som har köpt dom.
Fhl Har du någon idé om vem som har köpt dom och när fick du dom första gången C?
CS Nej
Fhl Du vet alltså inte vem som har köpt dem och du vet inte när och du vet inte när du såg dem första gången. Har jag uppfattat dig rätt eller?
CS Ja
Fhl Är det något mer du vill ändra på eller, när det gäller sko…
Fhl Skobeklädnad.
CS Nej
Fhl Tillsammans med ett par stövlar
Fhl …sandaler och flip-flop.
CS Ja
Fhl Nu vill jag veta hur det är med sko-biten alltså, för, de, det är en, det kan vara vikt som jag har sagt, med kläder och skor och alla uppgifter du lämnar kan vara av vikt alltså.
CS/tolk pratar tyska
Fhl C. vänta…
CS Ja
Fhl Från att ha varit så bestämd i din uppfattning om saker och ting, så börjar du vackla nu och kan inte redogöra för det.
CS När det gäller mina kläder har jag har jag även aldrig säker.
Fhl Då ber jag dig redogöra för ditt skoinnehav… alla fall här då.
CS/tolk pratar tyska
Fhl C… det är ju så här…
CS/tolk pratar tyska
Fhl Vi får inte glömma bort att du är misstänkt för ett allvarligt brott, som händer i Arboga den 17 mars.
CS/tolk pratar tyska
Fhl Du hävdar att du är oskyldig C.
CS/tolk pratar tyska
Fhl Då tycker jag att man ska göra sitt bästa för att förklara saker och ting.
CS/tolk pratar tyska
Fhl Det är vi överens om?
CS Jag vet bara inte vad det har med mina kläder att göra.
Fhl Nej, men som jag sagt till dig kan det ha betydelse för utredningen.
CS Ja, det tror jag men om jag inte kan hjälpa dig vidare, vad ska jag göra?
Fhl Återigen, om man är oskyldig ska man väl göra sitt bästa för att förklara saker och ting.
Fhl Okej?
CS Okej.
Fhl Och när det gäller skor då? Om du får redogöra för skorna.
CS Jag har inget mer att säga om det.
Fhl Dom svarta skorna som du hade på dig från Tyskland. Då G och jag var ned och hämtade dig i Tyskland.
Fhl Berätta när du såg dem första gången.
CS/tolk pratar tyska
Fhl … hur länge du har använd dom.
CS Det vet jag inte.
Fhl Okej. Från att ha varit ganska tydlig med de svarta skorna, så blir du ganska otydlig C.
CS Det har jag inte sagt.
Fhl Men det är så jag uppfattar det.
Fhl Jag visade en bild för dig i förra förhöret.
Fhl En sko med vita skosnören.
CS Mm.
Fhl Berätta var du köpte den och hur länge du haft den.
CS Det vet jag inte.
Fhl Vad vet du om den skon då?
Fhl Det är inga tveksamheter att du inte vet vilken sko det gäller C?
CS/tolk pratar tyska
Fhl Och den personen känner du igen.
CS Men jag, jag vet ännu inte när jag köpte dem och var.
Fhl På ett ungefär. Du kanske vet när bilden är tagen.
CS Ja, förra året.
Fhl Då vet vi att du hade dem förra året i alla fall.
CS Ja
Fhl Vad kan du berätta om skon? Vad är det för modell och…?
CS Ingen aning.
Fhl Det känns som jag pratar mest, men det är du C, som ska prata mest.
CS/tolk pratar tyska
Fhl Får släppa garden lite grann.
Fhl När hade du skorna sist då?
CS Nej, jag vet inte.
Fhl Och var finns skorna nu då.
CS Ingen aning.
Fhl ---möjlighet att--- kan du tänka dig?
CS Jag tror de är någonstans i Tyskland.
Fhl Okej. Tyskland är stort.
CS/tolk pratar tyska
Fhl --- möjliga platser i Tyskland?
CS Jag tror det är Berlin.
Fhl Och varför säger du Berlin?
CS För att jag hade med dem dit en gång.
Fhl Och när var du i Berlin då?
CS Det var --- Januari.
Fhl I början av Januari?
CS Ja
Fhl Var det rent av att du firade nyår i Berlin?
CS Ja
Fhl Har du något mer att tillägga om skorna eller?
CS/tolk pratar tyska
Fhl Finns det fler skor du kan berätta om?
CS Ne
# 1890 - fup
Fhl E beskriver att personen som har gjort det här mot henne, är en kvinna i mörkt, långt hår, pratar ett utländskt språk, stor näsa och markerande kindben. Det tillsammans med en sko som C. inte har velat prata om i början av förhören… ehh… vilket visar sig senare vara en Vans-sko… är av modellen Bearcat…Ehh… och av den skon, skomodellen så är det avsatt ett… ehh… spår i blod på brottsplatsen och mycket tyder på att det är en skostorlek som passar CS.
Fhl C. har du någon kommentar till vad E säger och det tillsammans med skospåret?
CS Till hennes gärningsmansbeskrivning säger jag, ja det är ett vacker, ett vackert igenkännande av fotografier.
Senast redigerad av catami 2008-08-10 kl. 19:01.