2008-08-08, 20:02
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rock N Roll
Du har fortfarande helt fel i ditt antagande om mig, helt fel.

Vad är det för upplysningar du skriver om?
Ledsen, jag har nog missuppfattat dig helt. Det var formuleringen "man undrar ju vad det är som är värt att hålla dolt " som jag tänkte på. Jag har väl blivit lite skadad av alla inlägg i detta forum, där resonemangen sedan skulle forsätta med allehanda långsökt spekulationer om vad som är värt att hålla dolt ( missfall, knarklangning m.m.). Normalt skulle man ju tro att den som skriver 'det är konstigt att CS påstår X' gör detta som en ironi och mellan raderna menar att CS inte talar sanning. Men i detta forum är normen snarare att folk på allvar menar att detta var ju ett lustigt sammanträffande att CS tex har vänner i Köping ingen hört talas om, vilka kan dom vara...
2008-08-08, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nackepa
Det där med att det kan finnas en anledning till att man ljuger fast man är oskyldig har jag påtalat tidigare. Men vissa i tråden tycker ju att lögnerna är bevis på skuld?

Jag ställer mig först i kön - Ja, hennes lögner är inte rimliga om hon vore oskyldig och jag påminner om erkännandet i Tyskland dagarna efter händelsen (se sidan 140 i tråden).

Man behöver inte ifrågasätta varför CS ljuger eftersom hon med all sannorlikhet är skyldig till morden på två små barn och den slutsatsen gör jag efter att tagit in all information. När hon vägrar att uttala sig om vittnen som kan styrka hennes oskuld, med motiveringen att hon inte vill dra in dem i målet, är det inget annat än en konstruerad historia som mer döljer sanningen än hjälper hennes fall - läs: En lögn!
Samma sak med den okända "pojkvännen i Köping" som tipsade henne om Smedjan. Ett utmärkt vittne för den som vill bevisa sin oskuld.
Nej, CS får inte ens ihop sin egen förklaring. Tågtider, vandringar och dess mål samt resan till Örebro blir ett ihopkok av uppenbara lögner som inte stämmer någonstans. Hyresvärden i Skarpnäck minns två par skor varav det ena paret var ett par bruna boots. Det andra paret var ett par mörkblå gymnastikskor med vita snören.
CS förnekade dessa gymnastikskor (av märket Vans) i det oändliga men minns plötsligt efter att blivit överbevisad via foton mm att dessa funnits. Sedan följer en rad olika förklaringar varifrån skorna kommer, när hon använt dem och var dessa befinner sig just nu.
CS skulle verkligen behöva något eller någon som på något sätt kunde styrka åtminstånde en av alla hennes galna förklaringar men det har hon inte lyckats med varken i polisförhör eller under rättegångsförhöret.

Sensmoral: En oskyldig hade medverkat med all sin förmåga för att undvika att oskyldigt bli anklagad för barnmord med ett livstidsstraff som förmodlig följd. Att skydda personer som inte har med utredningen att göra i en sådan situation väger väldigt lätt mot priset av ev. följder.

Slutsats: CS är skyldig och svarar därför medvetet kort på frågor med förhoppning att undvika åklagarens taktik.
CS intelligens och minnesbilder är klara när det gäller det som rör henne själv men sådant som rör målet bemöter hon med tystnad eller glömska. Detta sammantaget bevisar att hon medvetet eller omedvetet ljuger... och att hon gör det för att slippa bli dömd för mord på två små barn. En händelse hon, liksom E, inte tagit in i sitt medvetandet ännu.
Senast redigerad av catami 2008-08-08 kl. 20:09.
2008-08-08, 20:14
Medlem
eloges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BoISaren
Samantaget med annat i fallet så är det inte särskilt fördelaktigt för CS att ljuga.

Det mest graverande är väl lögnerna om Vans-skorna. Folk har sett henne använda dom så sent som på morddagen (rätta mig om jag har fel). Spår från ett par Vans-skor av, troligtvis, samma modell och storlek har lämnat spår på mordplatsen.

Varför ljuger hon om dessa skor och säger att hon inte längre har dom, eller iaf hade dom i sin ägo den 17 mars? Kan det ha ett samband med morden? Kan det vara så att hon inte vill att dom ska kunna jämföras med avtrycken på brottsplatsen?

En lögn i sig är inget bevis men sammantaget med annat så blir det åtminstone en ganska hyfsad indiciekedja. Och varför så många lögner?
(Min fetmarkering)

Jag vet inte om du har rätt eller fel, men det blir säkert en viktig punkt i vissa vittnesmål. Vad jag har läst i förhören så är det mest typ "kanske" eller "kan ha haft". Här finns det möjlighet att utifån förundersökningen bedöma om åklageriet kan leda detta i bevis eller göra det troligt.
2008-08-08, 20:19
Medlem
Muffin Mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av catami
Jag ställer mig först i kön - Ja, hennes lögner är inte rimliga om hon vore oskyldig text text text text text...

Så är det! Jag tror därför att CS också kommer att fällas i tingsrätten. Vi får se om jag får äta upp dessa ord...
2008-08-08, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av catami
Jag ställer mig först i kön - Ja, hennes lögner är inte rimliga om hon vore oskyldig och jag påminner om erkännandet i Tyskland dagarna efter händelsen (se sidan 140 i tråden).

Man behöver inte ifrågasätta varför CS ljuger eftersom hon med all sannorlikhet är skyldig till morden på två små barn och den slutsatsen gör jag efter att tagit in all information. När hon vägrar att uttala sig om vittnen som kan styrka hennes oskuld, med motiveringen att hon inte vill dra in dem i målet, är det inget annat än en konstruerad historia som mer döljer sanningen än hjälper hennes fall - läs: En lögn!
Samma sak med den okända "pojkvännen i Köping" som tipsade henne om Smedjan. Ett utmärkt vittne för den som vill bevisa sin oskuld.
Nej, CS får inte ens ihop sin egen förklaring. Tågtider, vandringar och dess mål samt resan till Örebro blir ett ihopkok av uppenbara lögner som inte stämmer någonstans. Hyresvärden i Skarpnäck minns två par skor varav det ena paret var ett par bruna boots. Det andra paret var ett par mörkblå gymnastikskor med vita snören.
CS förnekade dessa gymnastikskor (av märket Vans) i det oändliga men minns plötsligt efter att blivit överbevisad via foton mm att dessa funnits. Sedan följer en rad olika förklaringar varifrån skorna kommer, när hon använt dem och var dessa befinner sig just nu.
CS skulle verkligen behöva något eller någon som på något sätt kunde styrka åtminstånde en av alla hennes galna förklaringar men det har hon inte lyckats med varken i polisförhör eller under rättegångsförhöret.

Sensmoral: En oskyldig hade medverkat med all sin förmåga för att undvika att oskyldigt bli anklagad för barnmord med ett livstidsstraff som förmodlig följd. Att skydda personer som inte har med utredningen att göra i en sådan situation väger väldigt lätt mot priset av ev. följder.

Slutsats: CS är skyldig och svarar därför medvetet kort på frågor med förhoppning att undvika åklagarens taktik.
CS intelligens och minnesbilder är klara när det gäller det som rör henne själv men sådant som rör målet bemöter hon med tystnad eller glömska. Detta sammantaget bevisar att hon medvetet eller omedvetet ljuger... och att hon gör det för att slippa bli dömd för mord på två små barn. En händelse hon, liksom E, inte tagit in i sitt medvetandet ännu.
Kunde inte sagt det bättre själv
2008-08-08, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eloge
(Min fetmarkering)

Jag vet inte om du har rätt eller fel, men det blir säkert en viktig punkt i vissa vittnesmål. Vad jag har läst i förhören så är det mest typ "kanske" eller "kan ha haft". Här finns det möjlighet att utifån förundersökningen bedöma om åklageriet kan leda detta i bevis eller göra det troligt.

Har en minnesbild men känner mig inte säker. Visst erkände hon att skorna funnits i tingsrättsförhören.
Det gjorde hon inte i polisförhören!
Men när Vansskorna diskuterades dribblade hon bort dess existens med påståendet att hon fann dem hos sin mor (avliden under häktningstiden) ihop med att hon inte minns när de användes senast och när de försvann ur hennes ägo. Allt stick i stäv med hyresvärdinnans vittnesmål!
2008-08-08, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Muffin Man
Så är det! Jag tror därför att CS också kommer att fällas i tingsrätten. Vi får se om jag får äta upp dessa ord...

Då sätter vi oss till bords samtidigt.
2008-08-08, 20:26
Medlem
nackepas avatar
Jag vet inte om hon är skyldig,oskyldig eller medskyldig.

Skulle hon bli dömd om hon är oskyldig eller medskyldig kan jag dock tänka mig att nya uppgifter skulle kunna komma fram som i.s.f förklarar lögnerna.

Skulle hon bli dömd om hon är skyldig förklarar det givetvis också lögnerna.

Kan ju också komma fram för oss nya fakta under återstoden av rättegången.
Senast redigerad av nackepa 2008-08-08 kl. 20:29. Anledning: slarvfel
2008-08-08, 20:31
Medlem
eloges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rock N Roll
Är man oskyldig så har man väl ingen anledning att ljuga?

Det är en enorm tilltro till det svenska rättssystemet hon har om nu fallet är som du påstår.
Först var du inte det minsta häpen över slutsatsen i artiklen och nu ställer du den frågan. Förvirrande. Ställer man en sådan fråga bör man bli häpen över slutsatsen i artiklen.
2008-08-08, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eloge
Först var du inte det minsta häpen över slutsatsen i artiklen och nu ställer du den frågan. Förvirrande. Ställer man en sådan fråga bör man bli häpen över slutsatsen i artiklen.

Det är en fråga ställd till den användare jag citerade, frågan är inte ställd till mig själv.
2008-08-08, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallix
VLT:s artikel var från 21/7. I förhör med CS den 17/6 tar förhörsledaren upp det med CS. Han citerar ur vad den tyska kollegan skrivit, bla: "På yttrandes…----undertecknas yttrande att ex-pojkvännen, att ex-vännen följaktligen hade djupt skakat frau Schürrer och själsligen störtat henne i fördärvet så nickade hon."

CS kommer inte ihåg. Förhöret forstätter: (nu direkt citerat):

"Fhl Sen står det så här att kollegan i Tyskland har skrivit "Därutöver tillade
undertecknad att man med utgångspunkt från handlingarna faktiskt kunde utgå ifrån att frau Schürrer hade begått det här aktuella morden."

Tolk Pratar på tyska.

Fhl "På detta nickade den misstänkta."

Tolk Pratar på tyska.
CS Pratar på tyska.

Tolk Det kan inte jag tänka mig." (Slut på citat).

Jag vet inte om det har tagits upp något mer om det. Jag har inte läst Tillägget ännu.

Ok tack för förtydligandet Kallix. Det säger en hel del tycker jag. Hon var skärrad efter morden, men har återhämtat sig nu.
Hon är sjuk och behöver vård. Det är min åsikt efter att ha hört henne i rätten och läst FUP.

Jag kanske upprepar det någon annan frågat, men jag såg någonstans att en liten sinnesundersökning skulle ha gjorts. Någon som vet mer om detta och vad vi kan förväntas få ta del av i så fall?

Någon som vet om man följt upp detta mer från polisens sida, de borde ju kallat vederbörande tysk polis/fhl till rättegången i så fall.
2008-08-08, 21:02
Medlem
Soppas avatar
Jag är en söt apa, så jo det ger mig rättigheter.
Som sagt vi är MÅNGA som har följt med i trådarna länge, sedan början, och även nu tagit del av FU:n.. Så dina små viktigheter betackar iallafall jag mig för! Jo, nu är Soppa sur
Självklart behöver du inte lyssna på vad jag säger, men jag uppmanar dig att läsa alla trådar och hålla inne med saker vi alla redan vet.
Citat:
Ursprungligen postat av JockeMedKniven-
Ingen talar om för mig vad jag skall göra och inte göra! Speciellt inte en Apa

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in