2008-08-09, 20:31
Medlem
miapetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Tycker jag inte. Det kan mycket väl finnas formella hinder, jag vet inte. Spontant känns det väl kanske inte riktigt jättebra om enskilda individer skulle kunna sponsra en polisutredning i viss riktning rent generellt, men den som inte frågar får inte reda på något.

Beror helt på taxeprinciper. Materialkostnaden beror på hurpass mycket multiplex de vågar köra (dvs hur många olika PCR-reaktioner de kör i samma rör). Jag kan tänka mig att de kör ett vanligt test med robot, medan LCN-testen görs helt manuellt. En rimlig totalkostnad är några hundra för ett automatiskt behandlat prov, och mellan ett och två tusen för ett LCN-prov.

Men jag har ingen aning om SKL:s taxor, eller ens om de tar betalt från polismyndigheterna. Jag sitter fortfarande ute på landet den här helgen, och har inte tillgång till några som helst yrkesresurser.

Jag ska verkligen kolla upp detta, tack före svar.
Viktigt kommer att vara att framhålla att pengarna ska gå till just denna utredning o just till spåranalyser från huset! Inte att det handlar om att placera CS i huset, utan att finna det spår som kan fälla en gm!
2008-08-09, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nikkel
Jag antar folk bodde där innan, kanske dem eller bekanta?
Räcken kanske man inte tvättar då man flyttstädar.

Det är sant. De hade inte bott där länge, men borde inte de fingeravtrycken i så fall ersatts med andra?

Hur som helst, har polisen kollat fingeravtryck på de personer som bodde där innan och deras bekanta/eventuella besökare så att de kan bestämma om det tillhörde någon av dem? Någon som vet?
Bannlyst
Citat:
Jag antar folk bodde där innan, kanske dem eller bekanta?
Räcken kanske man inte tvättar då man flyttstädar.

Fanns ett fingeravtryck till som inte kan bortförklaras på det sättet.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tulpanpernilla
Förhör med RJ 080318 FUP sid. 962

Roland berättar att för cirka en månad sedan berättade Emma för honom att hennes nuvarande
pojkvän och sambo Torgny, tidigare hade haft en flickvän från Tyskland. I mars 2007 hade
flickvännen försökt ta livet av sig, då befann hon sig i Sverige. Detta har även Torgny
bekräftat för Roland, dagens datum, då de befann sig på lasarettet i Uppsala tillsammans.
Torgny skulle då ha skjutsat den tyska flickvännen till flygplatsen för att hon skulle flyga
tillbaka till Tyskland, detta skulle ha varit exakt ett år sedan, den 18 mars 2007.
Oj, det där med datumen såg lite skumt ut tycker jag. Kan det verkligen vara en tillfällighet att det då blir exakt ett år mellan tillfällena? Vad hände den 17 mars 2007 och kan detta kopplas till vad som skedde 17 mars 2008? Långsökt kanske, men annars en väldigt passande tillfällighet.
2008-08-09, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beaver_se

Hänvisning?
2008-08-09, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miapetter
Om man tittar i tråden om alternativa gm så ser man att detta är en av deras huvudteser, att polisen måste gjort ett dåligt arbete då de inte kunnat finna spår av gm i huset (vilket dessutom är fel då skoavtrycken är spår..)
Här får du tydligt fram det som jag inte begriper ska vara så svårt att fatta om man tänker lite längre än till CSI....
Det är enkelt att gapa om att "polisen gjort ett uselt arbete" i stället för att se under vilka förutsättningar de jobbat! men det kanske är en mognadsgrej? Eller har att göra med hur mycket otalt man har med polisen o vill passa på att ge igen?

Håller med helt.
2008-08-09, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miapetter
Om man tittar i tråden om alternativa gm så ser man att detta är en av deras huvudteser, att polisen måste gjort ett dåligt arbete då de inte kunnat finna spår av gm i huset (vilket dessutom är fel då skoavtrycken är spår..)
Här får du tydligt fram det som jag inte begriper ska vara så svårt att fatta om man tänker lite längre än till CSI....
Det är enkelt att gapa om att "polisen gjort ett uselt arbete" i stället för att se under vilka förutsättningar de jobbat! men det kanske är en mognadsgrej? Eller har att göra med hur mycket otalt man har med polisen o vill passa på att ge igen?

Vill bara klargöra att jag inte anser att polisen gjort ett dåligt jobb!
De är väldigt duktiga.
Jag vill bara med mina inlägg få svar om vad som är möjligt med ett spår och inte. CSI har jag aldrig sett. Däremot återskapade verklighetsbaserade fall i forensic detectives. Även jag förstår att det är enormt svårt att säkra spår från en brottsplats som kanske 8 pers (?) varit på.
Kändes som du hoppas på mig, så jag kände mig manad till ett försvartal.
Alltså inget illa ment.
2008-08-09, 20:42
Medlem
miapetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beaver_se

Du kanske skulle tillägga att det fingeravtrycket fanns på den hammare som var E o Ts egen. Den låg i datarummet o på den fanns ett fingeravtryck (Guds hand?) som inte matchade någon av dem som det tagits fingeravtryck på. Då hammaren inte heller var mordvapnet var den ointressant.
Många kan antagligen ha tagit i den o även om vår käre Pastor här inte kan förstå detta så var den faktiskt inte särskilt mystisk. Dessutom har den avhandlats, få se nu...EXAKT på 345 sidor tidigare!

Glöm aldrig mantrat: *kram*
Senast redigerad av miapetter 2008-08-09 kl. 20:47.
2008-08-09, 20:44
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Världens främsta experter på att hitta spår av gm finns inte i Sverige tror jag.
USA och England har högteknologiska labb som analyserar djupare än SKL.
Är min uppfattning fel?
I princip är den fel. Det är alldeles riktigt att varken PCR-tekniken, dess tillämpning på mikro- och minisatelliter eller tekniken för LCN-analys utvecklades i Sverige, (de utvecklades i respektive USA, England och England) men SKL kan numera göra LCN-analys efter samma principer som i England och USA. Och rent allmänt har vi påfallande många akademiska internationellt erkända experter som är duktiga på olika aspekter på PCR i Sverige. Man kan möjligen säga att SKL nuförtiden inte har så mycket kontakt med dem. Det är synd, för det hade kanske varit användbart i ett fall där det kan finnas behov av att tänka utanför lådan, och gå utanför rutinanalyserna.
2008-08-09, 20:47
Medlem
Kissanheikas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av millo666
Ok, känns ju som att jag har lite dålig koll här. Fick för mig att hon har sagt att hon åkte runt ca 14.30, men hon har kanske ändrat det.

Hur lång tid tog det med tåg till Arboga nu igen, var det ca 1,5 h?

Jag har också dålig koll, trodde hon kom fram runt 17.30 och tänkte att "borde hon inte fattat att det skulle hinna bli mörkt innan hon hann fram till stenen?" Måste kolla tiderna nu så jag får lite koll
2008-08-09, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Irriterad
Hon menade säkert singelstar och några andra nötter i "alternativa" tråden

Jag anser att cs gjort det och har inget med alternativtråden att göra.
En person kan inte ljuga så mycket, ändra version gång på gång, så fort nya detaljer kommer upp.
Hon har dessutom en viktigt detalj.
Motiv.

BoISaren gjorde en lista på varför han anser det är cs.
Tillsammans är punkterna liksom svåra att förklara bort.

Det jag tycker är mest uppenbart är skorna.
Att hennes VANS liksom bara "försvann"...
2008-08-09, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
I princip är den fel. Det är alldeles riktigt att varken PCR-tekniken, dess tillämpning på mikro- och minisatelliter eller tekniken för LCN-analys utvecklades i Sverige, (de utvecklades i respektive USA, England och England) men SKL kan numera göra LCN-analys efter samma principer som i England och USA. Och rent allmänt har vi påfallande många akademiska internationellt erkända experter som är duktiga på olika aspekter på PCR i Sverige. Man kan möjligen säga att SKL nuförtiden inte har så mycket kontakt med dem. Det är synd, för det hade kanske varit användbart i ett fall där det kan finnas behov av att tänka utanför lådan, och gå utanför rutinanalyserna.

Tack. Då blev jag klokare idag!
Jag undrar fortfarande en sak. Är du verkligen säker på att en polis ringde på ringklockan, trots att ambulans och T var där?!?
Låter otroligt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in