2008-08-09, 00:45
Medlem
fröken sveriges avatar
[quote=Tulpanpernilla]
Citat:
Ursprungligen postat av fröken sverige
E har pekat ut men jag betvivlar starkt Es minne.
Jag poängterade bara att du inte svarade på frågan. Att du betvivlar E's minnesbilder vet nog alla. Men att du betvivlar att E har vittnat det hon har gjort är en annan del. Så, tror du att E har gjort det vittnesmål hon har gjort, och däri pekat ut CS?
2008-08-09, 00:46
Bannlyst
Det skrämmande med denna syn vissa har.

Ponera att du trampar runt och vallar katten eller köper snus, tar en extra sväng då katt känner lukt av mus. Samtidigt begås ett våldsbrott, nån får smörj och tappar minnet... Polisen dumpar uppkopplade mob på närmsta mast, samtidigt försvinner GM som ej har nån mob...Visst känner en del igen dig, och sett en smyga runt..
Men i detta läget så är man skyldig enl Arbogalagen, så ens enda möjlighet till frikännande blir att den skyldige påträffas,,, han som för länge sedan är borta...
2008-08-09, 00:47
Medlem
Veckans klubbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PappasPralin
Nope, det var jag som bidrog med det inlägget. Det är dock inte bekräftat att det var grannens son som vittnet såg utan detta var bara en en notis som grannen själv påpekade. Inte bekräftat eller utrett mao.

Nej, det var jag.
https://www.flashback.org/showpost.php?p=12248888&postcount=15232

Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Detta är för mig inte hederlig argumentationsteknik. Vikterna och vågskålarna är lite väl ojämna till det.
Fagra ord från argumentationens egen lilla myntklippare.

Citat:
i kombination hennes lögner om hur de har försvunnit och det faktum att ett avtryck från en sådan sko påträffats på mordplatsen, ett mycket starkt indicium på CS skuld.
Nu är det ju inte ovanliga sockiplast det rör sig om, utan en vanlig skomodell, i storlek 40-42 (vilken storlek är den rätta, Hamilkar? 40?41?42?). Hur många ex av dessa storlekar, av modellen Vans Bearcat, har sålts överhuvudtaget?

Citat:
Och det finns ett fullt tydligt drag av lögnaktighet i hennes personlighet - t ex när hon lät påskina inför sina kompisar att T fortfarande var hennes pojkvän. Men hennes berättelser i förhör och inför rätta bär inte mytomanins prägel. Ljugandet är alldeles för kortfattat och interfolierat av alldeles för mycket tigande och vägran att svara för att vara förenligt med klassiskt mytomant beteende, och det syftar heller inte på minsta sätt till att glorifiera den ljugande och hennes situation.

Det är inte alltid som patologiska lögnare ljuger för att glorifiera sig själva. Här finns en bra artikel från Psychiatric Times om "pseudologia fantastica":
http://www.psychiatrictimes.com/display/article/10168/1162950
2008-08-09, 00:48
Medlem
eloges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av watson6669
Jag kommenterade ditt inlägg om att det kan ha raderats själv.
Jag förstår att DU inte tycker det är underligt att datorn formaterats dagen efter morden.
Känner inte igen den uppgiften att datorn formaterats dagen efter morden. Har du hittat på den själv eller har du läst det någonstans?
2008-08-09, 00:49
Medlem
Tulpanpernillas avatar
[quote=fröken sverige]
Citat:
Ursprungligen postat av Tulpanpernilla
Jag poängterade bara att du inte svarade på frågan. Att du betvivlar E's minnesbilder vet nog alla. Men att du betvivlar att E har vittnat det hon har gjort är en annan del. Så, tror du att E har gjort det vittnesmål hon har gjort, och däri pekat ut CS?
Både vittnesmål och utpekandet är styrda från annat håll anser jag.
E gör nog så gott hon kan för att vilja minnas så inget skit på henne.
2008-08-09, 00:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beaver_se

Ponera att du trampar runt och vallar katten eller köper snus, tar en extra sväng då katt känner lukt av mus. Samtidigt begås ett våldsbrott, nån får smörj och tappar minnet... Polisen dumpar uppkopplade mob på närmsta mast, samtidigt försvinner GM som ej har nån mob...Visst känner en del igen dig, och sett en smyga runt..
Men i detta läget så är man skyldig enl Arbogalagen, så ens enda möjlighet till frikännande blir att den skyldige påträffas,,, han som för länge sedan är borta...

Det här var ett mycket informativt inlägg och en väldigt bra redogörelse för hela indiciekedjan mot CS, tack så hemskt mycket för den kunskap och insikt du bidrar med.
2008-08-09, 00:52
Medlem
fröken sveriges avatar
Citat:

Detta förutsätter att du varit förälskad och haft sex med den personen. Annars finns det inga likheter.
2008-08-09, 00:54
Medlem
JaneCs avatar
Citat:

Du glömmer detaljer som att:

Du tidigare ska haft ett förhållande med offret.
Tidigare varit skengravid och skenadopterat bort ert gemensamma barn.
Skrivit "Break you neck" på lappar innehållande offrets adress.
Att dina skor, kläder, katt och snus är mystiskt försvunna påföljande dag.
osv ... osv ...

Men annars var det en bra jämförelse.
Medlem
fröken sveriges avatar
[quote=Tulpanpernilla]
Citat:
Ursprungligen postat av fröken sverige
Både vittnesmål och utpekandet är styrda från annat håll anser jag.
E gör nog så gott hon kan för att vilja minnas så inget skit på henne.
Men du förstår ännu inte... Varför svara på annat en frågan?
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av caramia
Har du källa till din uppgift? I för sig är det inte konstigt att hon formaterat sin hårddisk. Kan ju bero på många olika saker och gör inte henne till mördare.
Formatering bör man göra innan man ominstallerar systemet. Spec om man haft virus i burken.
2008-08-09, 00:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Trazom
Nej, du är smartare än så. Men det finns massor av rekvisit som ska uppfyllas för fällande dom utan teknisk bevisning. Som läget är just nu tycker jag inte att åklagare har visat att den tilltalade bortom allt tvivel befunnit sig på platsen när mordet skedde.
Att allt talar för att hon är GM eller åtminstone vet vem GM är, räcker liksom inte för fällande dom.
Ursäkta en småländsk besserwisser. Men rekvisit är de saker som krävs för att gärningen ska vara ett brott och har inget med bevisning att göra.
Rekvisiten för brottet mord är exempelvis:
Att du har dödat någon.
Att du har haft uppsåtet att döda denne. Eller
Att du varit likgiltig för att personen ska dö samt
Att det inte finns några förmildrande omständigheter som gör brottet till dråp.
Man brukar tala om subjektiva och objektiva rekvisit. I mord är det objektiva rekvisitet att du dödat någon och det subjektiva att det var uppsåtligt.
Om jag får vara ännu petigare räcker det inte att åklagaren visat att CS varit på platsen.
Det är nog tämligen klart att rekvisiten för mord är uppfyllda. Om bevisningen är klar får vi se om några veckor.
För övrigt räcker det visst att allt talar för att hon är gärningsmannen. Det är i princip definitionen på "ställt utom allt rimligt tvivel".
Senast redigerad av smålandtintin 2008-08-09 kl. 00:59. Anledning: Dålig kodare
2008-08-09, 01:00
Medlem
Tulpanpernillas avatar
[quote=fröken sverige]
Citat:
Ursprungligen postat av Tulpanpernilla
Men du förstår ännu inte... Varför svara på annat en frågan?
För att frågan är jäkligt grötig.
Omformulera frågan. Tack
Senast redigerad av Tulpanpernilla 2008-08-09 kl. 01:05.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in