Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
...För övrigt verkar du ha mycket kunskap om rättegången, så jag vill påpeka att jag bara talar i generella termer. Jag ska inte sitta och rätta någon som har insidesinformation...
Det är helt riktigt som du påpekar att 8/8 är satt som reservdag, vilket jag ser vid kontroll på
http://www.domstol.se/templates/DV_InfoPage____8524.aspx
Jag får påpeka att jag är helt utomstående till Arbogarättegången. Visserligen har jag viss insiderinformation, men det är
mycket litet och ingenting som jag nämnt här.
När jag uttalar mig är det -- precis som i ditt fall -- i generella termer och baserat på bred erfarenhet. Nu är det ju så att Arbogamålet är så särpräglat, att man nog ska vara försiktig att dra allt för stora växlar på "hur det brukar vara". Enligt min erfarenhet,
brukar ordföranden och nämnden i alla fall inte ha samlingar under pågående rättegång för att analysera material eller ta ställning till skuld- eller sakfrågor i förtid. Däremot kan det vara så att man före och efter en förhandlingsdag kort summerar vad som framkommit och luftar åsikter och bedömningar.