Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Jag har talat med en person som har tillräckligt relevanta erfarenheter för att jag ska tycka att dennes uppgifter är intressanta. Enligt honom har svenska polisen troligen förstört förhören med CS, genom att använda tolk.
Eftersom hon förstår svenska har hon haft 30-60 sekunder på sig att fundera på inför varje svar. Eftersom hon har en intelligens över snittet kan hon därför ha hunnit fundera ut den berättelse hon nu står fast vid.
Personen jag talat med tror att det var därför hon vägrade förhöras av Tysk polis. Hon kände att hon inte kunde kontrollera situationen. Enligt min källa borde tyska poliser fått sköta förhören som naturligtvis skulle videofilmats. Då hade filmen kunnat översättas i efterhand istället.
-- Är det därför CS nu har lämnat en
helt vattentät historia om vad hon har haft för sig 14-18 mars 2008
Logiken fallerar även på att om tysk polis hade hållit förhören, så skulle det bli ganska tysta videoband
Låt mig få bli din egen källa grundad på relativt lång, men framförallt relevant, erfarenhet: Det bereder alltid problem att hålla förhör med tolk. Slutresultatet brukar ändå bli ungefär detsamma. En lögnare kommer alltid att framstå som en lögnare -- oavsett språkkunskaper.
CS är en svår typ att förhöra. Jag tror inte det skulle göra någon skillnad på vilket språk förhören genomförs på.
Slutligen vill jag höja varningsflagga för "intelligens över snittet". Källa på det?, som man brukar säga...