2008-08-04, 20:01
Medlem
sciuridaes avatar
Tills nyligen hade de såkallade Knutby-morden en egen tråd, men eftersom den har arkiverats, så börjar jag en ny här. Alltfler börjar inse att trots att pastor Helge Fossmo och barnflickan Sara Svensson dömts och avtjänar straff för mord och mordförsök, så verkar inte hela sanningen om dåden kommit fram. Pastorns första fru, trebarnsmamman Helene Fossmo, omkom under sådana omständigheter att allt tyder på att hon kallblodigt mördats och även vid det andra mordet fyra år senare, då nästa hustru Alexandra Fossmo sköts ihjäl i sin säng, ett mord som HF och SS har dömts för, råder det sådana brister och motsägelsefulla uppgifter att man måste dra slutsatsen att rättvisa ännu inte har skipats. En artikel i Världen idag idag sammanfattar en del av problematiken: http://www.varldenidag.se/index.php?...k=view&id=2626

Efter att ha läst mer om sektmiljön i Knutby tycker jag man skulle man vilja pröva följande scenario - Att sektledarinnan "kristi brud" - ÅW - för den vidare sekt-kretsen ansågs ha den profetiska gåvan dvs hon hade i förväg fått reda på av sin himmelske älskare vilka som Gud hade beslutat skulle “tas hem” och när detta skulle ske, medan hon för en mindre krets av närstående invigda har tagit ytterligare ett steg och hävdade rätten att (naturligvis i samråd med sin himmelske fästeman) besluta om sådan nådelig “hemtagning”.....Gud har självklar rätt att besluta över liv och död i den här miljön och då är det inte så långt till att denna rätt blir lika självklar för herrens egen ögonsten och trolovade maka.......urk......Inte konstigt att många i Knutby-sekten blev rädda efter Helenes död om så är fallet. I den första större gruppen skulle vi då hitta alla de sektmedlemmar som ber för att inga spår ska hittas, deltidsbrandmän som är på plats före det sker, barnflickor som står och diskar utan att lägga märke till pågående mord, vänner och grannar som berättar iförväg uppgjorda historier för polisen osv. osv. I den andra gruppen skulle vi hitta torpeden/torpederna som utfört den ”extrema lydnadshandlingen” att döda för att "Tirsa" skulle få sin rätt.....

Om vi nu alternativt säger att det bara var HF som på eget mordiskt initiativ drogade sin hustru Helene med sina starka värktabletter och sedan slog ihjäl henne mot badkarskranen - skulle han verkligen rimligtvis planera ett sådant bestialiskt dåd med en barnflicka och tre barn samtidigt närvarande i huset, och goda vänner som stiger in utan att knacka och som skulle både hämta och lämna bilnycklar osv. Finns det något exempel i världshistorien på att någon avsiktligt planerat att begå mord med så många möjliga vittnen inärheten? Det verkar ju inte klokt. Chansen att bli upptäckt och tagen på bar gärning av något barn eller barnflicka måste ju vara oehört stor. Om han däremot hade vetat att alla vittnena var inställda på att guds vilja skulle ske - ja, då är det förstås en helt annan sak.

Vad tror ni?
Citera
2008-08-05, 18:02
Medlem
the saints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sciuridae
Tills nyligen hade de såkallade Knutby-morden en egen tråd, men eftersom den har arkiverats, så börjar jag en ny här. Alltfler börjar inse att trots att pastor Helge Fossmo och barnflickan Sara Svensson dömts och avtjänar straff för mord och mordförsök, så verkar inte hela sanningen om dåden kommit fram. Pastorns första fru, trebarnsmamman Helene Fossmo, omkom under sådana omständigheter att allt tyder på att hon kallblodigt mördats och även vid det andra mordet fyra år senare, då nästa hustru Alexandra Fossmo sköts ihjäl i sin säng, ett mord som HF och SS har dömts för, råder det sådana brister och motsägelsefulla uppgifter att man måste dra slutsatsen att rättvisa ännu inte har skipats. En artikel i Världen idag idag sammanfattar en del av problematiken: http://www.varldenidag.se/index.php?...k=view&id=2626

Efter att ha läst mer om sektmiljön i Knutby tycker jag man skulle man vilja pröva följande scenario - Att sektledarinnan "kristi brud" - ÅW - för den vidare sekt-kretsen ansågs ha den profetiska gåvan dvs hon hade i förväg fått reda på av sin himmelske älskare vilka som Gud hade beslutat skulle “tas hem” och när detta skulle ske, medan hon för en mindre krets av närstående invigda har tagit ytterligare ett steg och hävdade rätten att (naturligvis i samråd med sin himmelske fästeman) besluta om sådan nådelig “hemtagning”.....Gud har självklar rätt att besluta över liv och död i den här miljön och då är det inte så långt till att denna rätt blir lika självklar för herrens egen ögonsten och trolovade maka.......urk......Inte konstigt att många i Knutby-sekten blev rädda efter Helenes död om så är fallet. I den första större gruppen skulle vi då hitta alla de sektmedlemmar som ber för att inga spår ska hittas, deltidsbrandmän som är på plats före det sker, barnflickor som står och diskar utan att lägga märke till pågående mord, vänner och grannar som berättar iförväg uppgjorda historier för polisen osv. osv. I den andra gruppen skulle vi hitta torpeden/torpederna som utfört den ”extrema lydnadshandlingen” att döda för att "Tirsa" skulle få sin rätt.....

Om vi nu alternativt säger att det bara var HF som på eget mordiskt initiativ drogade sin hustru Helene med sina starka värktabletter och sedan slog ihjäl henne mot badkarskranen - skulle han verkligen rimligtvis planera ett sådant bestialiskt dåd med en barnflicka och tre barn samtidigt närvarande i huset, och goda vänner som stiger in utan att knacka och som skulle både hämta och lämna bilnycklar osv. Finns det något exempel i världshistorien på att någon avsiktligt planerat att begå mord med så många möjliga vittnen inärheten? Det verkar ju inte klokt. Chansen att bli upptäckt och tagen på bar gärning av något barn eller barnflicka måste ju vara oehört stor. Om han däremot hade vetat att alla vittnena var inställda på att guds vilja skulle ske - ja, då är det förstås en helt annan sak.

Vad tror ni?

Det ligger mycket i ditt scenario, som gör att man verkligen blir mycket fundersam över hur det förhåller sig i Knutbysekten och om vilka som fortfarande inte dömts för sin inblandning i händelserna i Knutby.

En sak är i alla fall säker, i en sekt som den i Knutby, är det alltid en person som styr och i detta fallet vet vi vem - Åsa Waldau.

Som ett ytterligare exempel på konstigheter, kan man tillägga att själva vapenhistorien är synnerligen mystisk. (Avser alltså vapnet som Sara S. använde).

Frågorna är legio:
1. Hur kunde SS så lätt skaffa fram ett rent vapen?
2. Vem förmedlade kontakten med Farid?
3. Varför hade polisen ett så tydligt ointresse för Farid?
(Det vet vi iofs.: han var ju polisinformatör)
4. Varför hade polisen ett så tydligt ointresse för att ta fram uppgifter om varifrån vapnet kom?
5. Varför gick vapnet med osedvanlig snabbhet till nedsmältning?
6. Varför råkade Farid "avlida", precis när Världen i Dag drog upp vapenhistorien?
7. Vem lever Farids fri tillsammans med idag? En återuppstånden Farid med nytt namn?

Frågorna är många, inte bara betr. vapnet.

Här finns länkar till Knutbytrådens material för den som vill fördjupa sig. Här finns massor av uppslag och frågor.

https://www.flashback.org/forumdisplay.php?f=172
Senast redigerad av the saint 2008-08-05 kl. 18:06.
Citera
2008-08-05, 18:19
Medlem
Angel of Peaces avatar
Citat:

Det finns så många frågor utan svar och diskussionen är långt ifrån avslutad...

Citat:

Vad tror ni?

Barnflickan Ev*lin*a hade hand om tre barn. Den minste sov och åtminstone de två äldsta barnen gick Ev*elin*a in med till grannen uppåt dagen.

Det fanns med andra ord ingen risk att barnen kom inrusande under ett kritiskt skede.
Men andra, SaFr, Ev*lin*a har sannolikt varit invigda på något sätt.
Dåvarande barnflickan E var ju uppe med mat och dryck till det "magsjuka" pastorsparet.
Senast redigerad av Angel of Peace 2008-08-05 kl. 18:22.
Citera
2008-08-05, 19:57
Medlem
sciuridaes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Angel of Peace
Barnflickan Ev*lin*a hade hand om tre barn. Den minste sov och åtminstone de två äldsta barnen gick Ev*elin*a in med till grannen uppåt dagen.

Det fanns med andra ord ingen risk att barnen kom inrusande under ett kritiskt skede.
Men andra, SaFr, Ev*lin*a har sannolikt varit invigda på något sätt.
Dåvarande barnflickan E var ju uppe med mat och dryck till det "magsjuka" pastorsparet.

Precis, Angel - solklart! Så om HF helt ensam och utan någon annans vetskap beslutat sig för att mörda sina barns mor.... skulle det ju funnits risk att både barn och barnflickor och grannar och allt möjligt skulle kunna komma ivägen och upptäcka brottet. Det är ju en annan sak med personer som i affekt och hastigt mod slår ihjäl sin partner, men rimligen planerar man inte ett mord där man riskerar att ett av ens barn kommer in och frågar - Vad gör du pappa? - just när man släpar den medvetslösa mamman till badrummet. Inte heller är det rimligt att tänka sig att HF först drogar hustrun och sedan bara väntar och hoppas att ett bra tillfälle för själva mordet ska uppenbara sig, och att samtidigt barnflickan inte skulle märka något, till exempel då hon på eget initiativ går upp med coca-cola, och Helene - tänk om hon vaknat upp och märkt att hon blivit drogad.....nej, det funkar helt enkelt inte.

Det särskilt intressanta här är att även talespersoner för sekten verkar hålla med om att det inte råder något tvivel om att Helene blev mördad. Om hon själv tagit för många värktabletter och sedan halkat i badkaret skulle det ju ha funnits tablettrester i magsäcken - vilket det inte fanns. Men som vi ser ovan - för att hyptesen om HF som gärningsman ska hålla, så krävs det att åtminstone barnflickan är i maskopi med honom.....
Citera
2008-08-05, 21:18
Medlem
the saints avatar
Citat:
Precis, Angel - solklart! Så om HF helt ensam och utan någon annans vetskap beslutat sig för att mörda sina barns mor.... skulle det ju funnits risk att både barn och barnflickor och grannar och allt möjligt skulle kunna komma ivägen och upptäcka brottet. Det är ju en annan sak med personer som i affekt och hastigt mod slår ihjäl sin partner, men rimligen planerar man inte ett mord där man riskerar att ett av ens barn kommer in och frågar - Vad gör du pappa? - just när man släpar den medvetslösa mamman till badrummet. Inte heller är det rimligt att tänka sig att HF först drogar hustrun och sedan bara väntar och hoppas att ett bra tillfälle för själva mordet ska uppenbara sig, och att samtidigt barnflickan inte skulle märka något, till exempel då hon på eget initiativ går upp med coca-cola, och Helene - tänk om hon vaknat upp och märkt att hon blivit drogad.....nej, det funkar helt enkelt inte.

Det särskilt intressanta här är att även talespersoner för sekten verkar hålla med om att det inte råder något tvivel om att Helene blev mördad. Om hon själv tagit för många värktabletter och sedan halkat i badkaret skulle det ju ha funnits tablettrester i magsäcken - vilket det inte fanns. Men som vi ser ovan - för att hyptesen om HF som gärningsman ska hålla, så krävs det att åtminstone barnflickan är i maskopi med honom.....

Som Megan skriver i Knutbytråden:

Citat:
Ursprungligen postat av Megan
Vad är det E*velina pallat så bra så hon får beröm av den högheliga Tirsa under en predikan? Hålla tyst om mord?

https://www.flashback.org/showpost....postcount=3848
Citera
2008-08-06, 20:48
Medlem
nabos avatar
Citat scuiridae:
Och vilket jättebra uttryck - “social korsett”

Visst är det ett talande uttryck. Inte mitt ursprungligen utan Sten Levanders. Han använde det på tal om en annan patientgrupp där NPD:are ingår.

Citat scuiridae:
Här tror jag det är viktigt att sprida mer kunskap om att NPD är ett fysiskt handikapp

Vilka tunga referenser styrker att NPD räknas som neuroatypi?
Senast redigerad av nabo 2008-08-06 kl. 20:52.
Citera
2008-08-06, 21:13
Medlem
Therons avatar
Varför har folk i rättsväsendet en tendens att gärna vilja hjälpa NPD-personer? Pga personliga orsaker eller annat?
Citera
2008-08-07, 00:15
Medlem
sciuridaes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nabo
Citat scuiridae:
Vilka tunga referenser styrker att NPD räknas som neuroatypi?

Det kan verka som vi är lite OT här i Krim-tråden nu men det är ju faktiskt relevant för motivbilden att förstå hur NPD fungerar. Som jag skrivit tidigare, https://www.flashback.org/showpost....postcount=3700
så kunde helt klart forskas mycket mer inom detta område....

Kort sammanfattat så baserar jag min slutsats på följande:
i. De flesta NPD personerna i min samling verkar “alltid” har varit som de är. I några fall saknar jag uppgifter om deras tidiga historia, men i inget fall har jag hittat någon person som först uppvisat normal empatisk förmåga som sedan har utvecklat NPD. De närmaste exempel på sådana personlighetsförändrade personer som jag hittat i litteraturen är sådana som fått hjärnskador på kritiska regioner i frontalloberna av slag, blodproppar e.dyl. - men dessutom verkar i dessa fallen inte brist på empati strikt åtföljas av de andra NPD kriterierna. NPD har dessutom beskrivits hos barn i en stor mängd publikationer.

ii. Det minst sagt mycket magra terapeutiska resultat som har uppnåtts med NPD-personer till dags dato, och den oftast obefintliga sjukdomsinsikten hos de drabbade. De har helt enkelt ingen förmåga att greppa vad det egentligen är för något de saknar. Även sådana som har för störningen ovanligt god sjukdomsinsikt (som till exempel Sam Vaknin - http://samvak.tripod.com/index.html) rapporterar inte någon som helst förbättrad förmåga - även om de så klart genom terapi kan hitta verktyg och lära sig strategier för att fungera bättre med sin defekt.

iii. Det faktum att alla NPD-personer i min samling har en biologisk förälder med NPD, som i sin tur har en biologisk förälder med NPD. Som jag redan skrivit
https://www.flashback.org/showpost....postcount=3667, så tyder det insamlade materialet på att det är en enstaka felaktig gen som orsakar NPD, eftersom det på åtminstone fem generationer inte skett någon “utspädning” och försvagning av symptomen hos de drabbade personerna från en generation till nästa.

Så vad skulle det kunna vara för någon slags gen, där en enda defekt kan resultera i sådana djävulska konsekvenser som NPD?

Det finns en hel del ny genetisk forskning om normala personlighetstyper, som hittills mest handlar om serotonin och/eller dopamin-receptor subtyper (se till exempel “Towards a molecular architecture of personality” Reif and Lesch 2003, Behavioural Brain Research 139:1-20 som ger en hyfsad sammanfattning). Ett väldigt smart modellsystem som just nu används är hunden, eftersom många olika raser särskilt avlats fram för vissa önskvärda beteenden (se “The genetic contribution to canine personality” Saetre et al 2005, Genes, Brain and Behavior 5(3)240-248). För att återgå till NPD så finns det - mig veterligen - inte någon identifierad gen ännu, men min gissning är att det inte kommer att vara någon receptor-subtyp, för om det vore en sådan så hade jag också förväntat mig en markant förändring i symptomens svårighetsgrad från föräldrar till barn och deras barn. Jag skulle nog sätta mina nötter på att det är en gen som kodar för ett regulatoriskt protein som behövs för utveckling av vissa spegelneuron eller någon frontallobsregion och som uttrycks under embryogenesen eller första levnadsåret.
Citera
2008-08-07, 12:36
Medlem
nabos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theron
Varför har folk i rättsväsendet en tendens att gärna vilja hjälpa NPD-personer? Pga personliga orsaker eller annat?

Ifall detta är ditt intryck inom rättsväsendet är det beklagligt. Lagen är vår garant för lika-för-alla-principen.

Det här är Ekorrens Gebiet men du får även mitt svar: Om inte andra är klara över handikappet är det lätt hänt att NPD-personen (som ofta är lat och vill känna sig speciell) blir bortskämd. Ja, det är som om "duperandets glädje" hos NPD-personen får en motsvarighet i "anpassningens nöje" hos omgivningen. Men bara en kort tid. NPD kan bidra till talang hos artister. Det är roligt att älska en NPD-person - men bara på avstånd.
Om du ska lyckas lura någon måste du vara trevligare än andra. Annars skulle det inte gå. Man VILL tro NPD-personen om gott ifall man tycker om henne eller honom. Sedan övertalar man sig själv att allt är bra för i det längsta vill man inte ändra uppfattning. Man vill inte se sig som velig eller dum. Bert K, Lennart P, äldstebröder ute i pingstförsamlingar ville så gärna hjälpa ÅW.
Ett fascinerande exempel på NPD var att se Jesús Alcalà i Svea Hovrätt. Vittnen var syskon som flögs in från Spanien, hustru, höga jurister, folk från kultureliten. Men lika fascinerande var åhörarna, fan klubben. Pensionerade kvinnor hade tid att sitta där dagarna i ända. Alcalás kompisar från kulturredaktionerna kom och gick. I slutpläderingen sa Silbersky, att om ... om detta stämmer som åklagaren lagt fram så är Alcalà den sjukaste klient han haft, en man som borde få vård. Jag tappade hakan. Men Silbersky stod för sin uppfattning i intervjuer efteråt. Han lär ha haft närkontakt med många NPD-personer med Alcalà toppade tydligen dem alla.

Vid NPD gäller en flytande habituell mytomani i kombination med en lekfullhet som en del finner charmig. Samtidigt finns den där underströmmen av hot och nycker som skrämmer. Det blir förvirrande. Man känner sig osäkrad och minns inte hur man egentligen tänkte. De som tycker om en NPD-person brukar säga att hon eller han är en "spännande person". Många beskriver en slags livsintensitet i kontakt med NPD-personen. I arbetslivet får NPD-personen antingen sparken eller en inofficiell ledarställning i gruppen. Även chefer kan anpassa sig till en NPD-person. Det blir inte bra.

Jag fick frågan om NPD häromdagen och svarade att det är ett funktionshinder ungefär som Aspergersyndrom fastän tvärt om, Aspies kan man lita på. NPD-persomem saknar empati och förstår inte vad som menas med kärlek och samvete. De märker bara att andra reagerar starkt när man använder emotionella ord. Men de orden betyder ingenting för NPD-personen själv. Han eller hon har raseriutbrott och ler rart nästa stund. Han eller hon känner Gud inom sig och andra människor ter sig som rörliga skyltdockor. Handikappet har inte med intelligens eller bildning att göra. Man kan ha NPD och bli läkare (Troili*us), polis (Åst*röm? Lilje*gren?), djuppsykolog (Jung? Janov? Laing?), väckelsepastor, gangster, journalist, skådis och mycket annat.
Personen som frågade är journalist och utbrast att det här stämde in på minst hundra av hans kollegor. Överdrivet - men i vissa jobb kan hänynslöshet och grandios självbild vara användbart.

Är det några av de här mekanismerna du Theron känner igen från rättsväsendet?
Citera
2008-08-07, 12:58
Medlem
iakttagares avatar
Citat:
även talespersoner för sekten verkar hålla med om att det inte råder något tvivel om att Helene blev mördad. Om hon själv tagit för många värktabletter och sedan halkat i badkaret skulle det ju ha funnits tablettrester i magsäcken - vilket det inte fanns. Men som vi ser ovan - för att hyptesen om HF som gärningsman ska hålla, så krävs det att åtminstone barnflickan är i maskopi med honom.....

Eller SaFr. Om, jag säger om Helge talar sant att han vet inte vad som har hänt. Har han blivit nedsövd? Då kan man tänka sig ett antal personer som har varit inne och utfört gudomliga order.
Senast redigerad av iakttagare 2008-08-07 kl. 13:37.
Citera
2008-08-07, 14:42
Medlem
Therons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nabo
Ifall detta är ditt intryck inom rättsväsendet är det beklagligt. Lagen är vår garant för lika-för-alla-principen.

Det här är Ekorrens Gebiet men du får även mitt svar: Om inte andra är klara över handikappet är det lätt hänt att NPD-personen (som ofta är lat och vill känna sig speciell) blir bortskämd. Ja, det är som om "duperandets glädje" hos NPD-personen får en motsvarighet i "anpassningens nöje" hos omgivningen. Men bara en kort tid. NPD kan bidra till talang hos artister. Det är roligt att älska en NPD-person - men bara på avstånd.
Om du ska lyckas lura någon måste du vara trevligare än andra. Annars skulle det inte gå. Man VILL tro NPD-personen om gott ifall man tycker om henne eller honom. Sedan övertalar man sig själv att allt är bra för i det längsta vill man inte ändra uppfattning. Man vill inte se sig som velig eller dum. Bert K, Lennart P, äldstebröder ute i pingstförsamlingar ville så gärna hjälpa ÅW.
Ett fascinerande exempel på NPD var att se Jesús Alcalà i Svea Hovrätt. Vittnen var syskon som flögs in från Spanien, hustru, höga jurister, folk från kultureliten. Men lika fascinerande var åhörarna, fan klubben. Pensionerade kvinnor hade tid att sitta där dagarna i ända. Alcalás kompisar från kulturredaktionerna kom och gick. I slutpläderingen sa Silbersky, att om ... om detta stämmer som åklagaren lagt fram så är Alcalà den sjukaste klient han haft, en man som borde få vård. Jag tappade hakan. Men Silbersky stod för sin uppfattning i intervjuer efteråt. Han lär ha haft närkontakt med många NPD-personer med Alcalà toppade tydligen dem alla.

Vid NPD gäller en flytande habituell mytomani i kombination med en lekfullhet som en del finner charmig. Samtidigt finns den där underströmmen av hot och nycker som skrämmer. Det blir förvirrande. Man känner sig osäkrad och minns inte hur man egentligen tänkte. De som tycker om en NPD-person brukar säga att hon eller han är en "spännande person". Många beskriver en slags livsintensitet i kontakt med NPD-personen. I arbetslivet får NPD-personen antingen sparken eller en inofficiell ledarställning i gruppen. Även chefer kan anpassa sig till en NPD-person. Det blir inte bra.

Jag fick frågan om NPD häromdagen och svarade att det är ett funktionshinder ungefär som Aspergersyndrom fastän tvärt om, Aspies kan man lita på. NPD-persomem saknar empati och förstår inte vad som menas med kärlek och samvete. De märker bara att andra reagerar starkt när man använder emotionella ord. Men de orden betyder ingenting för NPD-personen själv. Han eller hon har raseriutbrott och ler rart nästa stund. Han eller hon känner Gud inom sig och andra människor ter sig som rörliga skyltdockor. Handikappet har inte med intelligens eller bildning att göra. Man kan ha NPD och bli läkare (Troili*us), polis (Åst*röm? Lilje*gren?), djuppsykolog (Jung? Janov? Laing?), väckelsepastor, gangster, journalist, skådis och mycket annat.
Personen som frågade är journalist och utbrast att det här stämde in på minst hundra av hans kollegor. Överdrivet - men i vissa jobb kan hänynslöshet och grandios självbild vara användbart.

Är det några av de här mekanismerna du Theron känner igen från rättsväsendet?
Ifall detta är ditt intryck inom rättsväsendet är det beklagligt. Lagen är vår garant för lika-för-alla-principen. * Känner igen det retoriska från ex.domaren Ingvar Åkessons chatt igår med folket om FRA-lagen. Vi är dessvärre inte lika inför lagen hur mycket vi än hoppas.

Nåja.

Svar: Javisst, och inte bara därifrån. Nu under sommaren har jag haft möjlighet att möta att tvärsnitt av "NPD-drabbade". Däribland en kvinna som var förtvivlad över att ha råkat i klorna på en npd-person, men samtidigt fascinerad av lockelsen (någon okänd sexuell krydda?). Jag har frågat flera om de visste vad de hade råkat ut för och vad npd är för något. På så sätt inleddes flera intressanta kvällsdiskussioner och vi alla kom att lära oss mer av varandras erfarenheter.

En återkommande tanke som jag fick är om inte en del möjligen är predisponibla för att råka ut för npd-personer? Eftersom några tydligen gjorde det hela tiden -mer än någon annan-. Är deras försvarsmekanismer nedskruvade, och om så är varför?

Dem som jag under sommaren dryftade npd med var vanliga och fullt normala människor. Några hade råkat ut för npd-människor med chefsbefattningar. Människor som faktiskt med sitt "handikapp" omedvetet skadade andra, sin familj såväl sina barn.

För de allra flesta (utom möjligen Åsa som tydligen anser de kan botas) är det idag helt otänkbart att komma på tanken att anställa en pedofil i ett dagis. På vilka arbetsplatser bör en npd-person inte alls få förekomma?
Citera
2008-08-07, 15:10
Medlem
sciuridaes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iakttagare
Eller SaFr. Om, jag säger om Helge talar sant att han vet inte vad som har hänt. Har han blivit nedsövd? Då kan man tänka sig ett antal personer som har varit inne och utfört gudomliga order.

Jo, men det går inte ihop med SaFr ensam, isåfall måste åtminstone SaFr och barnflickan E* vara i maskopi, men troligtvis fler. SaFr skulle ju inte ensam kunna smyga in och droga två personer helt obemärkt. Men - det stora frågetecknet med detta scenariot är HF själv. Man märker väl rimligen om man bara tagit en vanlig tupplur eller om man blivit drogad. Särskilt om man sedan vaknar upp och finner sin unga hustru död, för att inte tala om när man sedan får ett obduktionsprotokoll där det står att hustrun varit drogad.....Om HF var oskyldig så borde han ju berättat för polisen hur han kände sig när han vaknade upp, och han borde ju isåfall själv varit drivande i att ta reda på hur förgiftningen gått till. Han borde även kunna redogöra för hur han själv fått i sig drogen, vad han ätit och druckit, om något smakade konstigt osv.

Dessutom - borde inte båda två isåfall drogats med samma drog? Hur många timmar sover man på en dubbel dos dexofen? Var inte HF uppe och skuttade genast då SaFr kom upp - det var väl bara högst en timme eller så efter dödsfallet.

Så för att HF ska få ihop den historien så räcker det inte långt att bara säga att han "inte vet vad som hänt" . Isåfall får han ju berätta vad som verkligen hände, och dessutom erkänna att han lät bli att undersöka omständigheterna och lät bli att berätta vad han visste för polisen eftersom han trodde att det var “guds vilja” som skett, och inte ett vidrigt mord. Men det är klart, det är väl inte lätt att se sina barn i ögonen och erkänna att man lät deras mamma mördas utan att göra något åt saken, det är ju moraliskt lika lågt som att själv mörda, även om det juridiska straffvärdet kanske är lägre för “skyddande av brottsling”. Fast det är klart, även det skulle väl ändå läggas till det han redan avtjänar.......
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in