2008-09-02, 20:26
Medlem
CoolTrasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Angel of Peace
Ja, här finns MÅNGA trådar att nysta i ....

Ring för f*n..!

Citat:
Ursprungligen postat av .LA.
Ring Polisen !
http://www.polisen.se/inter/nodeid=1...eversion=1.jsp
Citera
2008-09-03, 05:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nabo

Jaha, där tog det stopp med doktor Jonassons bloggande.
Nähädå...
http://forum.alltominget.se/index.php/topic,1029.0.html
Citera
2008-09-05, 10:56
Medlem
Angel of Peaces avatar
Världen idag självkritisk.

Sektvarning och annonsbojkott.

http://www.varldenidag.se/index.php?...2846&Itemid=31

Citat:
Sektvarning och annonsbojkott

Hur skall kristenheten hantera uppenbara irrläror? Och hur skall en kristen tidning förhålla sig till destruktiva avvikelser i lära och liv i sammanhang som kallar sig kristna? Frågorna är motiver*ade, i efterdyningarna av Knutby. Det finns ju fler skräckexempel på ett ledarskap som med maktmed*el gör anspråk på en lojalitet som är förbehållen Jesus Kristus.
Å andra sidan har svensk kristenhet sett exempel på markeringar mot sekterism och irrlära, som i själva verket varit ett uttryck för kyrko*politiskt (för att inte säga partipolitiskt) käbbel och försök att hindra andra kristna sammanhang från att vinna ”marknadsandelar”. Dessa isoleringsförsök blir ett uttryck för samma sekterism och maktmissbruk som man säger sig vilja varna för, vilket kväver den befriande mångfald som svensk kristenhet så väl behöver. Därför är frågan inte så enkel som den vid en första anblick tycks vara.
Knutby är ett bra exempel. Drygt ett halvår före Knutbydåden, fick Världen idag signaler om att allt inte stod rätt till, vilket ledde till att Knutbygruppen inte längre fick annonsera. I efterskott står det klart att annonsbojkotten skulle ha följts upp med en kritisk granskning av vad som egentligen pågick – i bästa fall hade för*ödelsen då kunn*at undvikas.

Det är lika lätt att se att en sådan kritisk granskning i ett spänt kyrkopolitiskt läge skulle ha uppfattats som en markering mot pingströrelsen. Knutbygruppen var vid denna tid fullvärdiga medlemmar i pingströrelsen, traditionellt organiserade som en förening med församlingsmöte och allmän rösträtt, Helge Fossmo var några månad*er före mordet ackrediterad på pingströrelsens predikantvecka och Åsa Waldau gjorde stor affär av att vara släkt med Willis Säwe, en av pingströrels*ens förgrundsfigurer.
Världen idags granskning uteblev, vilket är beklagligt.
Det ideala hade naturligtvis varit om redaktionen (och andra kristna tidningar) i samspel med pingströrelsen kunde ha avslöjat irrlärorna i Knutby. Det hade krävt ett ömsesidigt förtroende och goda relationer. Nu fick i stället både pingströrelsen och krist*en press ta ansvar i efterskott, och Världen idag har följt upp med en serie kritiska reportage.

Vad hade hänt, om pingströrelsen redan då tagit itu med Knutby?

Chrsiter Segerliv Lone Star, Cowboy-sekten m.fl. är aktuella idag.
Citera
2008-09-05, 11:02
Medlem
Angel of Peaces avatar
Vad Håkan Arenius inte lärt av Knutby-skandalen!

http://www.dagen.se/dagen/Article.aspx?ID=157329

Citat:
Kingdom Center hade inte kommit till utan koppling till Livets ord, försöker Arenius fastslå.

Hur kan Arenius veta det? Knutby uppstod i pingströrelsen. Karisma likaså, utan några vidare jämförelser. Fred Phelps så kallade kyrka i USA där homohat står i centrum kunde tydligen uppstå mitt i baptistsamfundet. Arenius vet givetvis detta, han vet att människor som slår teologiska kullerbyttor och hamnar galet tyvärr uppstår överallt. Sekterism klarar sig bra utan vissa teologiska inriktningar eller samfundskläder för att komma till och växa. Man kan fråga sig vilket ansvar en enskild församling eller pastor har för personer som besöker deras kyrka och sedan kör sitt eget race och förvanskar teologin till det absurda.

Arenius svar.

Sektvarningen inte mindre för att det är värre på annat håll....

Citat:
Tack för din kommentar.

Nej, jag har inget "behov av att skuldbelägga så fort något tragiskt inträffar". Tvärtom kan jag känna olust över att vi ofta reagerar sent på oegentligheter. Jag har också flera och andra källor än tv-programmen, och jag har inte grundat min text på spekulationer. Eftersom jag själv har arbetat flera år i regionen har jag goda kontakter där.
Du har naturligtvis rätt i att saker av den här karaktären händer i många sammanhang, men här är kopplingen till Livets ord tydlig, vilket är min poäng.
Jämförelsen med Knutby leder ingenstans, det blir inte lättare för de drabbade i Vägasked för att det är värre på något annat håll. Däremot bör ansvarsfrågan diskuteras för att lära av begångna misstag. Det var ett av skälen för min text.

HÅKAN ARENIUS
Citera
2008-09-07, 11:19
Medlem
Hunnerkungens avatar
Var Heléne Fossmos död den 18 dec 1999 Knutbys första mord?

Här finns ett utomordentligt och genomarbetat material

http://blogg.aftonbladet.se/25832/perma/940766/
Citera
2008-09-07, 14:16
Medlem
Therons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hunnerkungen
Här finns ett utomordentligt och genomarbetat material
http://blogg.aftonbladet.se/25832/perma/940766/
Intressanta vinklar så det förslår, dock får jag en känsla av att uppmärksamheten riktas bort. Därför undrar jag om metoden för att ge hembud åt Heléne är viktigare än att närgranska helhetsperspektivet, det som faktiskt rättfärdiggör att medskyldiga än idag går fria? En variant av Stellet Licht? Eller kanske Battle in Heaven?
Citera
2008-09-07, 14:45
Medlem
Therons avatar
Varför skriver Terese artikeln om Nordens farligaste kvinnor? Har hon börjat småtvivla på Åsas skuld?
Citera
2008-09-07, 20:19
Medlem
sciuridaes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theron
Varför skriver Terese artikeln om Nordens farligaste kvinnor? Har hon börjat småtvivla på Åsas skuld?

Ja, titta - det verkar ju faktiskt som hon börjat söka ny relevant kunskap för att kunna bedriva mer objektiv undersökande journalistik - märk särskilt slutet på artikeln - där hon konsulterar experter på empati-störningar

Citat:
Ursprungligen postat av Expressen
Både Kristiansson och Görel Kristina Näslund menar att det finns våldsbenägna kvinnor med allvarliga empatistörningar och som kan vara farliga för omgivningen, utan att vara allvarligt psykiskt störde enligt lagens mening.
- De är sällsynta men de har precis som männen en störning i hjärnan som gör att de inte känner medkänsla.
Citera
2008-09-07, 21:36
Medlem
IngeIssas avatar
Oseriöst?

Citat:
Ursprungligen postat av Theron
Intressanta vinklar så det förslår, dock får jag en känsla av att uppmärksamheten riktas bort. Därför undrar jag om metoden för att ge hembud åt Heléne är viktigare än att närgranska helhetsperspektivet, det som faktiskt rättfärdiggör att medskyldiga än idag går fria? En variant av Stellet Licht? Eller kanske Battle in Heaven?

Att rikta bort Åsa och de andra i sektens medskyldighet gör att intresset försvinner.
Vad vill UJ, få HF fälld en gång till?
Om HF blir fälld en gång till är allt bra då? Spelar det ingen roll att det finns fler aktörer bara Helge blir nitad?
Citera
2008-09-07, 22:51
Medlem
Megans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sciuridae
Ja, titta - det verkar ju faktiskt som hon börjat söka ny relevant kunskap för att kunna bedriva mer objektiv undersökande journalistik - märk särskilt slutet på artikeln - där hon konsulterar experter på empati-störningar

Sedär, hon kanske märker att väninnan Tirsa är störd fast jag hyser inget hopp för de som hamnat i klorna på mordkullens drottning.
Citera
2008-09-07, 23:05
Medlem
Megans avatar
Ulf Jonasson hänvisar i sin tråd till en bok som handlar om mordet på Sharon Guthrie.

Kollade på Amazon och är det inte Helge de satt på bild på boken?

http://www.amazon.co.uk/gp/product/i...0817309&sr=8-1

Hur kan han ha med mordet på Sharon göra mer än att Ulf Jonasson tror att Helge blivit inspirerad av det mordet?

När det gäller mordet på Heléne var kommer dirigenten Tirsa Knutby FFS mest tongivande person in i bilden? Helge var ju endast en av drottningens hantlangare, precis som resten av plogen och de förtrogna assistenterna med respektive.
Visserligen blev Helge alltmer knäpp under de sista åren i Knutby men att han skulle verkställa mord och otrohet utan godkännande från drottningen är otänkbart för var människa som satt sig in i tragedin.

Skulle Patriks syster tillika Åsas svägerska Anette Linde och Helge vågat rumla runt i Åsas älskade lilla syster Alexandras sängkammare på andra sidan gräsmattan från Åsa utan hennes godkännande? Det här behöver man inte ens speciellt klipsk för att fatta vem som fört och för spiran i sekten.
Senast redigerad av Megan 2008-09-07 kl. 23:20.
Citera
2008-09-08, 09:55
Medlem
GustafKroons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IngeIssa
Att rikta bort Åsa och de andra i sektens medskyldighet gör att intresset försvinner.
Vad vill UJ, få HF fälld en gång till?
Om HF blir fälld en gång till är allt bra då? Spelar det ingen roll att det finns fler aktörer bara Helge blir nitad?
Svaret till mig på AB-bloggen, pekar mot att UJ, som patolog, har hakat upp sig på de tekniska detaljerna i genomförande och konsekvenser. Copycatspekulationerna med referenser till liknade brott, beror nog på att när tekniken känns färdigutredd, måste ett motiv sökas och eftersom UJ skriver:
Citat:
Dock, jag har inga som helst ambitioner att försöka ha någon helhetsbild, det får andra sköta
, är befälsstrukturen och den helskruvade teologin i knutbysekten, för honom okända faktorer som antagligen skulle kunna förändra ansvarsanalysen totalt även för honom.

Jag hoppas att denne enträgne forskare börjar läsa Tirsaprofetian och Kristi Bruds genusprogram till att börja med. Då kanske bilden klarnar av knutbyledarskapets samlade och yttersta ansvar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in