Citat:
Ursprungligen postat av fruktis
ÅW:s morfar, Willis Säve, var ju en "utstickande" pingstpredikant. Det kanske finns någon trådis som vet mer än jag om honom och kan berätta. Hur troligt är det att han "led" av NPD? Och i så fall ÅW:s mamma?
Vi har tidigare diskuterat detta. Och svaret på dina frågor är ja. Som du förstår för detta längre ifall någon är drabbad i nästa generation.
Citat:
Ursprungligen postat av fruktis
Nu är det ju urdumt av en lekman som jag att ens försöka diagnostisera, men det jag har läst om NPD som sciuridae har skrivit, passar dessutom klockrent på en viss Hr F*ssm*.
Det är inte så långsökt att förstå att när två NPD:are möts, slutar det med katastrof...

Finns det fler exempel på det i "kriminalhistorien" (för att vara lite on topic)?
HF må ha medfödda egenheter men knappast NPD. Man måste skilja på förvärvade och konstitutionella störningar. NPD är konstitutionell och där kan vanlig psykodynamiskt terapi vara kontraindicerad. NPD-personer missbrukar uppmärksamhet och förändras inte av terapi. De är heller inte intresserade av andra terapiformer, exempelvis KBT (kognitiv beteendeterapi).
Förvärvade empatistörningarna som liknar psykopati eller NPD ser man vid aktiva beroendesjukdomar som alkoholism, narkomani, spelberoende, sektberoende. Det är ofattbart vilka övergrepp en spelberoende kan begå mot sina närstående! Dessa psykopati-lika tillstånd är behandlingsbara om personen kan särskiljas från den substans eller det vanebildande beteende han blivit beroende av.
Beroendesjukdomen kan vara kronisk men symtomen är reversibla. En nykter spelberoende eller alkoholist får perspektiv på sitt tidigare beteende, ångrar, vill gottgöra och bättra sig. En person med beroendeproblematik kan tillgodogöra sig psykoterapeutiskt stöd vid rehabilitering. För sektberoende är Hjälpkällan ett fungerande nätverk för stöd åt dem som lämnar slutna religiösa grupper. Filosofin påminner om AA, AN och andra stödgrupper vid beroende. Vid Fryshuset i Stockholm har man rehabiliteringsprogram för ungdomar som lämnar extrempolitiska grupper eller kriminella och våldsamma gäng. Personer med NPD har svårt att tillgodogöra sig sådan behandling eftersom de inte ser sig som en-i-gruppen.
Avskyn för HF:s gärningar i Gränsta bör inte leda till att man låser sig vid myter om hans personlighet. HF:s inställsamma beroende av ÅW är inte typiskt för personer med NPD. HF utvecklade snarare en slags hyperempati med ÅW som gjorde honom hänsynslös mot andra. HF hade till en början varit så ”svårböjd”, sa ÅW, att hon tvivlat på att han och Heléne passade i Knutby. Men när ÅW väl knäckt honom blev han lydig. Thomas Sjöberg frågade HF hur han kunde bli så beroende av ÅW. HF svarade att hon fått honom att berätta saker han inte sagt till någon annan. "Jag blev livrädd att svika henne. Hon skulle kunna göra mig så illa eftersom jag anförtrott henne mitt innersta.” (Café, juli 2005) Den manipulativa tekniken behärskar NPD-personer utan att gå på kurs och lära sig.
Citerar mig själv i skvallertråden:
Man bör inte upprepa ÅW:s och medias påstående om att HF har psykopati. Diagnosen är inte bekräftad av professionella som undersökt honom. Alla hantlangare i Nazityskland hade inte psykopati. Många vanliga människor kan bli personlighetsändrade i en totalitär miljö. The Saints utdrag ur Sektbarn visar sektmedlemmars brist på empati med barnen. Men dessa vuxna har inte alltid varit sådana. De har inte haft rubbningar i CNS-proteinsynteser före första levnadsåret. Sektskada är en förvärvad psykisk störning som är reversibel men kan ge bestående men. Det är ett problem som psykiatrin, beroendevården, psykoterapin, polis, rättsväsende, skola och politiker ännu inte kan hantera.