Skriver här för att förhoppningsvis få några frågor besvarade och kanske nån form av hjälpande kommentar om min situation.
Jag är 23 år gammal och bor utanför göteborg, gick ut gymnasiet, gjorde lumpen, tvingades plugga upp mina gymnasiebetyg pga slarv, hade en år där jag tränade seriöst (styrkelyft) och ströjobbade irrelevanta skitjobb. Med andra ord är mitt CV mindre smickrande.
Skrev ett högskoleprov på 1.6 och nöjde mig med det. Jag gjorde förra året ett tekniskt basår och kände att min studiebegåvning är hyfsad, och att min studieteknik inte tagit nån stryk från tiden som gått sen gymnasiet, om något är den bättre. Jag klarade alla tentor på första försöket utan något behov av räknestugor osv, medans vissa i klassen arbetade häcken av sig. Toppade klassen i fysik och biokemi. Matematiken fann jag rätt tråkig, jag har alltid haft svårt för att finna matematik kul, men har ju som alla andra haft den där aha-upplevelsen som man får när man lär sig någon ny matematisk metod. Något intressant men inte kul med andra ord.
Jag hoppade på en kandidat i fysik, men efter att bland annat ha sett statistiken på examinerade fysiker(~35% doktorerar, 30% undervisar, stor mängd får okvalificerat jobb) dog mitt engagemang fullständigt. Intresset för naturvetenskap består, men intresset för att bli fysiker är ett minne blott. Att gå igenom en lång utbildning med jobbig matematik var inte längre på pappret. Tillbaka till ritbordet. Jag hoppade av innan jag fått studieskulder.
Nu vill jag tänka ut vad jag ska läsa istället. Jag har inget direkt brinnande intresse, men eftersom jag haft häcken planterad framför en dator större delen av mitt liv så vore en IT-utbildning eller teknisk utbildning kanske någonting...
Jag har kollat på Civ.ing, h.ing och systemvetenskap. Dels för att det passar, dels för att arbetssituationen verkar vara ganska stabil. Jag vill välja en utbildning jag kan ta mig igenom, som leder till ett jobb som jag verkligen tycker om.
Dock är jag osäker på att jag kan ta mig igenom en ingenjörsutbildning utan att avlida inombords. Jag tenderar att vilja lära mig rätt så lite om mycket, och ingenjörer går ju in på djupet i det mesta.
Läser jag 3årigt går jag ut när jag är 27, läser jag 5årigt går jag ut när jag är 29. Känns mindre skoj, med tanke på att mitt CV är ett skämt. Släng på min förlorade potentiella inkomst och framtida löneutveckling på detta så blir min situation rätt deprimerande. Jag är just nu mest fokuserad på att säkra min framtid. Jag har jobbat med massa riktigt sorgliga typer och kastar mig nog från älvsborgsbron om jag hamnar bland dessa.
Dessutom så ser jag att de söker "dig med civilingenjör eller systemvetenskapsutbildning" i 50% av alla annonser. Det står nästan aldrig högskoleingenjör. Te.x på capgeminis informationssida står det att "de flesta som jobbar här är civilingenjörer, civilekonomer eller systemvetare".
Jag har två syskon som är systemvetare, möjligen kan det hjälpa mig något när det kommer till kontaktknytning. Den ena läser fortfarande, den andra har (bra) jobb.
När jag söker på systemvetenskap och arbetsmarknad/kvalitet/ingångslön på google så är det väldigt konflikterande mellan de olika källorna.
Detsamma gäller den här tråden.
Ibland läser man 25k som ingångslön, ibland 30k.
Dessutom verkar många statistiker blanda ihop datavetare och systemvetare...
Nu blev det likförbannat en textvägg. När man väl kommit igång är det svårt att sluta.
Tror ni att systemvetenskap är någonting för mig?
Hur väl kan en systemvetare konkurrera med en civilingenjör?
Konkurrerar en systemvetare väl med högskoleingenjörer?
Hur verkar systemvetares arbetsmarknad se ut inför de närmaste 5-10 åren?
Är systemvetenskap en bra utbildning för någon som vill göra en intressant karriär?
Jag planerar att läsa kurser på exempelvis göteborgs handelshögskola inför våren, vilken typ av kurser skulle jag få mest nytta av i IT-branschen?