2024-06-09, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JV.Sderstrm
Hej!

Jag har har tänkt att söka in till SU (vid årskiftet) jag vet inte vad jag ska välja, Kandidatprogram i datavetenskap eller Data- och systemvetenskapligt kandidatprogram.

Vilket är bäst? Vilket av dessa program ger bäst jobb, både finansiellt samt intressanta?
Vad skulle ni välja och ni som har gått respektive utbildning vad är era tankar efter?

Tack på förhand!

Båda programmen är bra. Du lär få jobb på båda.

I och med att innehållet till nära 80-90 % är samma så kan man nästan lotta.

De diffar jag kan se:

Datavetenskap
Lite mer fokus på programmering

Data- och systemvetenskapligt
Lite bredare

Folk skriker efter folk som kan programmera så tycker man sånt är kul är väl det att föredra med datavetenskap. Men viktigt att tycka att det man håller på med är kul.

Är man osäker på om det är just programmering man vill hålla på med kanske Data- och systemvetenskapligt är att föredra.

Men som sagt båda är bra utbildningar som du kommer kunna få jobb efter examen.

Det är mycket fria kurser inom programmen (där man får välja inom ett visst urval) så du kan sätta din egen prägel på programmet. Innan du väljer bland dessa kurser är det smart om du söker på kursnamnet i kursen och ser om du får mycket träffar på platsbanken (bland jobbannonserna). Får du mycket träffar är det en kurs som är efterfrågad.
Senast redigerad av flashbackdasen 2024-06-09 kl. 16:59.
Citera
2024-06-09, 16:58
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Trådstart inklistrad.

//Mod.
Citera
2024-06-09, 21:42
Medlem
LasseFranGnestas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackdasen
Båda programmen är bra. Du lär få jobb på båda.

I och med att innehållet till nära 80-90 % är samma så kan man nästan lotta.

De diffar jag kan se:

Datavetenskap
Lite mer fokus på programmering

Data- och systemvetenskapligt
Lite bredare

Folk skriker efter folk som kan programmera så tycker man sånt är kul är väl det att föredra med datavetenskap. Men viktigt att tycka att det man håller på med är kul.

Är man osäker på om det är just programmering man vill hålla på med kanske Data- och systemvetenskapligt är att föredra.

Men som sagt båda är bra utbildningar som du kommer kunna få jobb efter examen.

Det är mycket fria kurser inom programmen (där man får välja inom ett visst urval) så du kan sätta din egen prägel på programmet. Innan du väljer bland dessa kurser är det smart om du söker på kursnamnet i kursen och ser om du får mycket träffar på platsbanken (bland jobbannonserna). Får du mycket träffar är det en kurs som är efterfrågad.

Håller med i stort dock är efterfrågan på just programmerare mindre just nu pga

* ekonomin är lite skakig
* AI (typ chat gpt)
och lite andra faktorer.

Kör programmering men kör även typ Cloud och sånna grejjer (AWS, Azure osv) det känns riktigt hett idag
Citera
2024-06-10, 10:12
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LasseFranGnesta
Håller med i stort dock är efterfrågan på just programmerare mindre just nu pga

* ekonomin är lite skakig
* AI (typ chat gpt)
och lite andra faktorer.

Kör programmering men kör även typ Cloud och sånna grejjer (AWS, Azure osv) det känns riktigt hett idag

Ser inte att chat gpt i sig leder till färre programmeringsjobb. En programmerare gör ju lite mer än att skriva ihop algoritmer och andra rena syntaxfrågor. Verksamhetsanalys, behovsanalys, kravställning, dokumentation, testning etc. ligger utanför chat gpts funktionalitet.

Däremot påverkar absolut det ekonomiska läget, man satsar ogärna på IT i dåliga tider då det ses som en kostnad i resultaträkningen. Tror dock det är lugnt att hoppa på en datautbildning för framtiden.
Citera
2024-06-15, 14:52
Medlem
LasseFranGnestas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Ser inte att chat gpt i sig leder till färre programmeringsjobb. En programmerare gör ju lite mer än att skriva ihop algoritmer och andra rena syntaxfrågor. Verksamhetsanalys, behovsanalys, kravställning, dokumentation, testning etc. ligger utanför chat gpts funktionalitet.

Däremot påverkar absolut det ekonomiska läget, man satsar ogärna på IT i dåliga tider då det ses som en kostnad i resultaträkningen. Tror dock det är lugnt att hoppa på en datautbildning för framtiden.

Datautbildning är alltid bra och kommer alltid bli större men rena programmeringsjobb som typ frontend osv kommer bli färre i kombination med att chat gpt finns plus alla olika CMS system som gör att det blir enklare att sätta upp = mindre jobb att göra / lägga timmar på = mindre behov av många programmerare
Citera
2024-06-15, 15:58
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LasseFranGnesta
Datautbildning är alltid bra och kommer alltid bli större men rena programmeringsjobb som typ frontend osv kommer bli färre i kombination med att chat gpt finns plus alla olika CMS system som gör att det blir enklare att sätta upp = mindre jobb att göra / lägga timmar på = mindre behov av många programmerare

Tror inte det påverkar arbetsmarknaden så mördande mycket, det är en liten del av uppgifterna för en person inom frontend som är så rutinbaserade. Man behöver ändå förstå verksamhetens behov osv.
Citera
2024-06-15, 16:02
Medlem
Arb1trages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Propeller321
Vad tycker ni om utbildningen Systemvetenskap: samhällets digitalisering, kandidatprogram på Göteborgs Universitet?

Den verkar innehålla fler samhällskurser jämfört motsvarande systemvetenskapliga utbildningar på andra lärosäten som i t.ex. Uppsala. Vad är eran uppfattning om denna utbildning, leder den till jobb?

Är den internationell gångbar?

Har man stor chans till jobb inom IT efter utbildningen, trots att den innehåller mycket tvärvetenskapliga kurser?

På ett sätt kan jag känna att utbildningen passar mig, då jag är intresserad av samhällsvetenskapliga ämnen, samt inte har någon tidigare erfarenhet av programmering. Kruxet är ju om utbildningen faktiskt ger kunskaper som är applicerbara på arbetsmarknaden.

Lär man sig sedvanlig metodik och har ett brinnande intresse för programmering, databaser och lite affärsmässiga siffror kan det nog blir bra. Även internationellt. Tänk bara på att du troligtvis behöver arbeta inom någon organisation som är utåtriktad mot Europa om du ska söka åt det hållet senare och överge Sverige.

Tvärvetenskapligheten är något som är väldigt anpassade till Svenska myndigheter och företag som jobbar mycket mot myndighetssfären. Det för att kvinnor som tagit någon lojutbildning men ändå blivit product manager eller liknande på tunga myndigheter som skatteverket ska känna sig inkluderade i samtalet och att ni inte bara pratar tekniskt fikonspråk på möten, trots att den väna själen har i teorin ett tekniskt jobb. Mindre gångbart utomlands där man läser mindre sådan här skit. Det påminner om när Sovjetiska studenter var tvingade att läsa marxism-leninism på universitetet för att kunna få ett jobb.

Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage

Chat GPT och liknande har haft sin första förstörelse av marknaden och jobben faktiskt. Det gäller supportpersonal, jag såg något om det på DI om att Klarna börjar anställa mindre supportpersonal för de vill hellre att en chattbott gör det åt dem.

Det ekonomiska läget tror jag kommer se bättre ut om tre år. Kanske att sommarjobben mellan Å1 och Å2 kommer vara på ett lager istället för något lökjobb som praktikant inom IT. I slutändan om utbildningen tas på tid kommer den leda till något slags jobb.
Citera
2025-02-28, 18:48
Medlem
Systemvetenskap Luleå distans

FB!
Jag har lite frågor kring detta program. Hur kommer det sig att det kräver 1.5-1.6 på hp samt 20+ i gymnasiebetyg?
Citera
2025-02-28, 19:28
Medlem
Zaedrewss avatar
För det är en ganska poppis utbildning. För distans var ju norra Sverige i framkant från början. Så de har nog gjort något bra där. Men vill du läsa en bra utbildning så är det väl mer ett riktlinje. Minst 1,5 är ett bra sådant. Många som vill läsa det. Fastän det är ju mil från vad som krävs för läkare och komma in på typ Handels.
Citera
2025-02-28, 19:43
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Tråd inklistrad.

Mod.
Citera
2025-03-01, 01:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
För det är en ganska poppis utbildning. För distans var ju norra Sverige i framkant från början. Så de har nog gjort något bra där. Men vill du läsa en bra utbildning så är det väl mer ett riktlinje. Minst 1,5 är ett bra sådant. Många som vill läsa det. Fastän det är ju mil från vad som krävs för läkare och komma in på typ Handels.
Vad är systemvetenskap på engelska? Computer science?
Jag ser ingen information alls och vet inte heller vad arbetsuppgifter är för en systemvetare, samt hur karriärstegen ser ut med 10-30+ i branschen?
Citera
2025-03-01, 01:39
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalalMuscle
Vad är systemvetenskap på engelska? Computer science?
Jag ser ingen information alls och vet inte heller vad arbetsuppgifter är för en systemvetare, samt hur karriärstegen ser ut med 10-30+ i branschen?

Du kan jobba lite vad som. Det primära är att du har en kand. Det är grejen med systemvetare. Du kan jobba med datorer men du behöver inte det. Så ta bara examen och sedan är världen öppen för dig!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in