2011-05-03, 22:33
Medlem
Gröne Gunnars avatar
Jag kan bara tala för NTI, men jag har ett relativt gott intryck av deras utbildning. Läser på distans och tycker att jag har fått bra feedback på mina uppgifter. Läste nyss Svenska A och är nu inne på Svenska B. Lyckades få MVG på allt jag lämnade in och på båda proven i Svenska A, men det ska sägas att jag var rätt ambitiös också (tyckte att det var rätt kul... i största kontrast till då jag läste på gymnasiet).

Jag skulle rekommendera NTI, men kan inte jämföra de två.
Citera
2011-05-04, 03:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zeeeke
Hej allihopa!

Jag tänkte nu börja läsa svenska B på distans antingen på NTI eller Hermods. Det jag vill veta är om nogån har tidigare läst Svenska B på dessa skolor och erfarenheter där ifrån.
Har hört att NTI var betydligt svårare än Hermods när det gällde Svenska B men vill höra andras åsikter.

Tack!
Det beror antagligen på vilken lärare man har, men betygsättningen för SvB på NTI verkade ganska godtycklig och svårtolkad för mig. Men så är det kanske alltid med ämnen som inte är naturvetenskapliga, tekniska eller matematiska. Det var också rätt mycket att skriva jämfört med andra ämnen, och en hel del tråkiga uppgifter t ex dikttolkning.
Citera
2011-05-04, 11:22
Medlem
zeeekes avatar
Tack
Aa jag har fått höra att det är en hel del tråkiga uppgifter i SvB på NTI. Och extremt mycket att skriva. Ingen som har läst på Hermods som kan ge lite feedback?
Citera
2011-05-04, 16:42
Medlem
pouandreass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zeeeke
Tack
Aa jag har fått höra att det är en hel del tråkiga uppgifter i SvB på NTI. Och extremt mycket att skriva. Ingen som har läst på Hermods som kan ge lite feedback?

Jag skrev lite om Svenska B på Nti skolan i den andra tråden.

Jag skulle inte rekommendera Svenska B på Nti, lärarna är super men personligen tycker jag att Svenska B är inte är ett bra ämne att köra på distans såvidare du inte kan få mycket hjälp hemma.

Skulle säga att jag är ganska bra på svenska b, but still... så är det jävligt tufft.

Nu vet jag inte vilken studietakt du hade tänkt dig, men såvidare du inte kör 100% som jag så borde du klara det på NTI utan problem, hade det inte varit för mitt CSN så hade jag valt 50% takt istället.

Väljer du att studera på nti så finns jag ett p.m bort om du behöver hjälp med diverse uppgifter

Lycka till!
Citera
2011-05-04, 17:38
Medlem
Examination i datorkommunikation på Hermods

Hejsan

Ska snart ha min examination i datorkommunikation på Hermods.
Undrar om någon gjort den och kan berätta lite om hur den gick till och om det var svåra/många frågor och sådär?

Tack!
Citera
2011-05-04, 18:06
Medlem
Exaktes avatar
Jag har läst kursen hos Hermods och skulle säga att allt beror på vad du eftersöker.
Vill du att kursen ska vara givande och på rätt nivå, samt kunna få bra feedback så skulle jag väl inte rekommendera det. Om du letar efter något som är relativt lätt att göra och inte kräver en enorm arbetsinsats så passar det bra.
Givetvis innehåller kursen en del läsning, skrivning och tolkning av text, det är ju trots allt Svenska B, men efter att ha läst kursen både på ett 'riktigt' gymnasium och även på Hermods måste jag säga att den senare varianten var mycket mer lättöverkomlig.
Citera
2011-05-17, 10:21
Medlem
Sista ansökningsdag till Hermods HT 2011?

Hej! Har kollat runt på deras hemsida utan att hitta ett smack, även min lokala CVL hemsida. Då jag är bortrest juni-augusti behöver jag redan nu veta när den sista ansökningsdagen för HT 2011 är.
Åtmistånde om jag det nu jag måste ansöka eller efter sommaren...

hjälp snarast!
Citera
2011-05-17, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fraum
Hej! Har kollat runt på deras hemsida utan att hitta ett smack, även min lokala CVL hemsida. Då jag är bortrest juni-augusti behöver jag redan nu veta när den sista ansökningsdagen för HT 2011 är.
Åtmistånde om jag det nu jag måste ansöka eller efter sommaren...

hjälp snarast!

BUMP!

Ingen som vet detta!!?
Citera
2011-05-19, 16:32
Medlem
Jag har läst både Kemi A & B, Fysik A & B, Matte E och nu sist Svenska B på Hermods. Har kämpat väldigt hårt och på så vis lyckats få MVG i alla sex kurser. Jag är nöjd med hermods och kan varmt rekomendera det.

När det gäller just Svenska B så är det väldigt mycket upp till dig själv att se till att dina texter utvecklas. Feedback och hjälp var kanske inte det man fick mest i den kursen. Eftersom analys och litteraturhistoria är en stor dela av kursen så är det mycket av det. Att läsa på distans passade mig väldigt bra och jag hoppas det går bra dig också.
Citera
2011-05-22, 13:12
Medlem
Gymnasial distansutbildning via Komvux/Hermods

Hallå,

Har lite funderingar på att utbilda mig till ingenjör på gamla dar, men först blir det till att skaffa mig gymnasiekompetens. Jag har surfat runt och undersökt lite och tänkte söka till kommunens distansutbildning på gymnasial nivå som är ett samarbete med Hermods. Ska besöka kontoret imorgon för att få lite svar, men ivrig som jag är så frågar jag här också.

- Får man fritt välja kurser när man studerar på distans genom Komvux?

- Är det ett bestämt antal platser på distansutbildningar via Komvux och Hermods eller är det fritt fram?

- Om nej, vad avgör om jag får delta? Är det i mån om plats?

- Kan studierna påbörjas när som helst på året?

Tack på förhand
Citera
2011-05-22, 13:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Walldemar
Hallå,

Har lite funderingar på att utbilda mig till ingenjör på gamla dar, men först blir det till att skaffa mig gymnasiekompetens. Jag har surfat runt och undersökt lite och tänkte söka till kommunens distansutbildning på gymnasial nivå som är ett samarbete med Hermods. Ska besöka kontoret imorgon för att få lite svar, men ivrig som jag är så frågar jag här också.

- Får man fritt välja kurser när man studerar på distans genom Komvux?

- Är det ett bestämt antal platser på distansutbildningar via Komvux och Hermods eller är det fritt fram?

- Om nej, vad avgör om jag får delta? Är det i mån om plats?

- Kan studierna påbörjas när som helst på året?

Tack på förhand

Jag skulle aldrig i hela mitt liv rekommendera dig att börja läsa distans. FYFAN! När jag gjorde det, och jag har ganska lätt för studier så var det ett helvete. Lärarna är skit snälla på ytan men när de betygsätter uppsats med mera så sätter de max g, kanske vg. Jag gav alla mina uppsatser när jag pluggade bilogi a och b på distans till en annan lärare och hon tyckte det var riktigt konstigt då jag låg på minst mvg nivå.

SÅ nej, vill du ha mer än G, studera på plats i din komun. Jag gjorde det och gick knappt till lektionerna och fick vg på allt från kemi,fysik till matematik E
Citera
2011-05-22, 14:09
Medlem
Jag har extremt lätt att lära mig, är också anledningen till att jag inte har gymnasieutbildning. Jag tröttnade redan i åttonde klass på att sinkas av en hel klass. Kändes inte det minsta motiverande att sitta i klassrummen och vänta på att lektionstiden tog slut.

Hur fungerar Komvux annars då? Jag studerar ju hellre hemifrån då jag idag har ett heltidsarbete samtidigt som min dotter blev fem månader i förra veckan. Samtidigt är det viktigt för mig att kunna göra allt i mitt eget tempo.

Hur fungerar högskoleprovet? Skulle det vara en möjlighet att dra ihop en massa lätta poäng på Komvux och sedan göra det istället? Vad är kraven för att få göra det?

Min tanke var från början att gå kärnämnena, matmatik A-E, fysik i den mån det gick och sedan fylla på med språk (franska, spanska, tyska, danska).

Ser fram emot fler som delar med sig av sina erfarenheter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in