2011-05-23, 00:51
Medlem
Svårt att få högsta betyg på Åsö / Hermods ?

Hej. Det är så att jag behöver konkurrenshöja slutbetyget som väntar för att komma in på den utbildningen jag vill. Problemet är att det är drygt 1.0 som behöver höjas, dvs. 5 st 100-poängskurser.
Nu måste man ju göra prövning, dvs läsa upp kursen på egen hand och sedan göra ett prov. Detta är väl inte det enklaste med 5 kurser samtidigt, så det finns ju möjlighet att läsa kurserna på distans hos Hermods, där man betalar 4000:- för en 100-poängskurs. Jag undrar då hur enkelt/svårt det är att få MVG på kurser där? Någon som har erfarenhet? Vilken kurs var det?

Vidare tänkte jag tenta några kurser hos Åsö, där har de i vissa fall gett instruktioner om vad som kommer på kursen som gör att man kan förbereda sig lite bättre. Då är det samma frågor här som gäller, hur svårt är det egentligen att få högsta betyg där? Vad för kurs läste du?

//hejduhej
Citera
2011-05-27, 20:34
Medlem
bump
Citera
2011-06-16, 23:31
Medlem
Hej,

Jag har precis avslutat min FYSIK B kurs på Hermods Liber distans. Grymt jobbigt måste jag säga men efter många timmars arbete så lyckades jag! : ) Skönt att få ett MVG när man i gymnasiet fick ett IG hehe! Anledningen till varför jag skriver på detta forum är för att jag vill räcka en hjälpande hand som jag sökte när jag studerade den jobbiga FYSIK B kursen : )
Ifall någon av er behöver hjälp med de 5 uppdragen man måste göra så kommer jag till er rescue
(därav namnet Studiekonsulten hehe) : ) Hoppas det annars går super för er på Hermods Liber!

Mailadressen är: 

FYSIKB@live.com

Vänliga hälsningar,
Citera
2011-06-19, 14:39
Medlem
Matte E på Hermods

Tjena alla flashbackare!

Är det någon som på senare tid har läst Matte E på distans på Hermods? Har klarat de tre uppdragen och ska göra den muntliga examinationen nu på tisdag och skulle vilja veta vad för typ av frågor som kan tänkas komma, svårighetsgrad m.m så man kan vara väl förberedd

Tack på förhand
Citera
2011-06-19, 16:15
Medlem
Guybrushs avatar
Hej. Jag blev klar med min matte E kurs på hermods för några månader sedan, så jag kan försöka svara på dina frågor.

De frågorna du får beror mycket på vilken lärare du har i ämnet, så det kan nog variera en hel del även inom samma kurs. Svårigheten baseras på vilken nivå du lpresterat på inlämningarna, samt vilket betyg du valt att satsa på.

Vanligtvis är de väldigt snälla med betygen och frågorna, så har du hållit jämn nivå på uppdragen och provet så kommer du med största sannolikhet få just det betyget, även om det muntliga inte går något vidare. Läs igenom dina svar på uppdragen och var redo på att förklara/försvara några av lösningarna, sedan brukar det vara 2-3 grundfrågor och kanske 1-2 fördjupningsfrågor på innehållet i boken, frågor som liknar bokens exempel.

Har du Bengt så är det bara att le och vara trevlig så svarar han mer eller mindre själv på sina frågor. Lycka till!
Citera
2011-06-19, 18:38
Medlem
Jag har fått G+, VG+ och G på uppdragen och har VG som mål så antar att jag får G-VG-frågor då.
Ska ta en titt på mina svar och bara försöka fatta hur jag kom fram till svaret som jag fick så bör jag kunna både den delen samt "grundfrågedelen", sen får det väl gå som det går på fördjupningsfrågorna

Jag har Håkan som lärare men får hoppas att mitt smile kan fixa fram lite härledning ifrån honom också
Citera
2011-06-20, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av randomzz
Jag har fått G+, VG+ och G på uppdragen och har VG som mål så antar att jag får G-VG-frågor då.
Ska ta en titt på mina svar och bara försöka fatta hur jag kom fram till svaret som jag fick så bör jag kunna både den delen samt "grundfrågedelen", sen får det väl gå som det går på fördjupningsfrågorna

Jag har Håkan som lärare men får hoppas att mitt smile kan fixa fram lite härledning ifrån honom också

Jag ska göra min muntliga examination på onsdag i Matte E. Så jag hade varit väldigt tacksam om du kunde skriva vilka frågor som kom och vad man behöver kunna. Jag har också Håkan så det borde ju komma liknande frågor.
Citera
2011-06-20, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZekeW0lf
Jag ska göra min muntliga examination på onsdag i Matte E. Så jag hade varit väldigt tacksam om du kunde skriva vilka frågor som kom och vad man behöver kunna. Jag har också Håkan så det borde ju komma liknande frågor.

Kan återkomma imorgon kväll nån gång och ge dig så mycket info jag kommer ihåg
Citera
2011-06-20, 22:09
Medlem
Hermods matte c uppdrag

Någon som har Hermods matte c uppdrag liggandes?

Skulle vara jätte tacksam. Tack på förhand :-)
Pm:a mig
Citera
2011-06-21, 15:53
Medlem
ingen som vill hjälpa mig?
Citera
2011-06-21, 16:14
Medlem
Kolla din inkorg.
Citera
2011-06-21, 18:45
Medlem
Sådär, nu vart man klar med det också.

Examinationen var lite annorlunda än vad jag hade förväntat mig. Trodde jag skulle få, som Guybrush skrev, förklara/försvara mina svar i de föregående uppdragen men kom inte en enda sådan fråga. Istället var det sant eller falskt frågor där man skulle motivera sitt svar.

De tre första frågorna var för mig helt nya och så vitt jag vet tog de inte upp liknande frågor i boken, kan ha missat det dock. Bla om en tredjegradsekvation(som kallades något annat i frågan) endast hade reella rötter, samt om en funktion av typen 1/x (som också kallades något som jag inte hade en aning om vad det betydde) hade några lodräta asymptoter.

De efterföljande 3-4 frågorna var däremot saker jag kunde, t.ex om den reella delen var densamma efter konjugat, om absolutbeloppet alltid var positivt och om z/i var spegelvänd emot z.

Tillslut var det två frågor jag skulle tala om hur man löste, t.ex y''+ay'+by = 0 som uppfyllde två villkor. Har tyvärr glömt den andra frågan men jag klarade den iaf

Som Guybrush sa var han väldigt snäll vad gäller den muntliga delen, hade 50-60% rätt men fick ändå så högt slutbetyg jag kunde efter de tre skriftliga uppdragen.

Hoppas det här hjälper dig något ZekeW0lf och lycka till imorgon!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in