Måste få skriva av mig lite.
Hade precis muntlig examination i Hermods för Matematik 4. Uppdragen hade gått rätt bra (D, C, A, B) så jag hade väl siktet inställt på ett C i betyg.
Det börjar med att jag får vänta nästan en kvart över utsatt tid, i Adobe Connect rummet. Får sedan ett meddelande via Novo om att jag missar min muntliga examination. Tydligen fungerar inte programmet som det ska om man går in i rummet innan läraren är där (hjälptexten får en att tro annat). Nåja, nästan en kvart försenade sätter vi igång.
Och det går ju käpprätt åt helvete. Medan läraren tittar på och (något otåligt) trummar med fingrarna samt diskret nämner att vi håller på att dra över tiden, ska jag lösa tal. Blir naturligtvis mer och mer nervös, och gör slarvfel. Slutade med att jag svarade halvt rätt på 2 av 3 uppgifter, och då skulle jag egentligen ha räknat ett antal till.
Det blev ett E i betyg. Rätt så missnöjd, men om man enbart går på den muntliga examinationen borde jag nästan ha fått F, nervöst vrak som jag var. Uppdragen gick ju bra eftersom man kan sitta i lugn och ro och räkna, utan att bli nerstirrad och ombedd att sno sig på (inte olikt ett vanligt prov), till skillnad mot examinationen, men eftersom uppdragen inte utförs under kontrollerade former verkar de ha noll bäring på slutbetyget.
Nu söker jag in med HP, så betyget spelar ingen egentlig roll. Men om man behöver ett bra betyg och vet med sig att man tenderar att bli nervös, skulle jag nog rekommendera att bara införskaffa boken (studieguiderna i Hermods för Matematik 4 var i praktiken bara copy-paste av det som stod i boken), läsa in rubbet på egen hand, och sedan göra en prövning. Skall nog nästan göra en prövning själv, bara för att försöka rädda mitt grovt skadskjutna ego efter denna katastrof...
Citat:
Ursprungligen postat av
Dapperd
Vet någon om man gör nationellt prov i Matematik 4 på hermods?
Det verkar bero på var du bor. Välj din bostadsort i dropdownlistan på
http://hermods.se/larcentrum/
så bör det finnas en notis om nationellt prov, om du ska göra ett.