2013-12-18, 13:07
Medlem
Pastmasters avatar
Miroi brukar ge högre betyg än vad man egentligen förtjänar. Komvux och Hermods befinner sig på ungefär samma nivå när det gäller prov, det är tufft med andra ord hälsar min kusin som pluggar fysik 2 på Hermods.
Citera
2013-12-18, 14:58
Medlem
spacepandas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna
Är det någon som möjligtvis vet om Hermods har engelska 6 kurser på distans utan några obigatoriska träffar öht? Har skrivit och frågat och väntar på svar, men om någon vet så... Sen hur kursen var överlag , hade uppskattat alla tips som finns här ute :p

Ja. Jag läser Eng 6 och har min examination idag. Har inte pluggat och/eller gjort prov på något annat sätt än via min dator, hitills.
Citera
2013-12-18, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pastmaster
Miroi brukar ge högre betyg än vad man egentligen förtjänar. Komvux och Hermods befinner sig på ungefär samma nivå när det gäller prov, det är tufft med andra ord hälsar min kusin som pluggar fysik 2 på Hermods.

Skulle du kunna fråga din kusin Hur provet i fysik var över Cam med läraren? mvh
Citera
2013-12-19, 17:11
Medlem
Vet någon om man gör nationellt prov i Matematik 4 på hermods?
Citera
2013-12-19, 23:08
Medlem
spacepandas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spacepanda
Ja. Jag läser Eng 6 och har min examination idag. Har inte pluggat och/eller gjort prov på något annat sätt än via min dator, hitills.

Hittade inte edit knappen såhär i efterhand, hoppas detta är ok! Jag läste Eng 7 och inte 6. Men jag antar att det är likadant!
Citera
2013-12-20, 10:04
Medlem
Aldains avatar
Måste få skriva av mig lite.

Hade precis muntlig examination i Hermods för Matematik 4. Uppdragen hade gått rätt bra (D, C, A, B) så jag hade väl siktet inställt på ett C i betyg.

Det börjar med att jag får vänta nästan en kvart över utsatt tid, i Adobe Connect rummet. Får sedan ett meddelande via Novo om att jag missar min muntliga examination. Tydligen fungerar inte programmet som det ska om man går in i rummet innan läraren är där (hjälptexten får en att tro annat). Nåja, nästan en kvart försenade sätter vi igång.

Och det går ju käpprätt åt helvete. Medan läraren tittar på och (något otåligt) trummar med fingrarna samt diskret nämner att vi håller på att dra över tiden, ska jag lösa tal. Blir naturligtvis mer och mer nervös, och gör slarvfel. Slutade med att jag svarade halvt rätt på 2 av 3 uppgifter, och då skulle jag egentligen ha räknat ett antal till.

Det blev ett E i betyg. Rätt så missnöjd, men om man enbart går på den muntliga examinationen borde jag nästan ha fått F, nervöst vrak som jag var. Uppdragen gick ju bra eftersom man kan sitta i lugn och ro och räkna, utan att bli nerstirrad och ombedd att sno sig på (inte olikt ett vanligt prov), till skillnad mot examinationen, men eftersom uppdragen inte utförs under kontrollerade former verkar de ha noll bäring på slutbetyget.

Nu söker jag in med HP, så betyget spelar ingen egentlig roll. Men om man behöver ett bra betyg och vet med sig att man tenderar att bli nervös, skulle jag nog rekommendera att bara införskaffa boken (studieguiderna i Hermods för Matematik 4 var i praktiken bara copy-paste av det som stod i boken), läsa in rubbet på egen hand, och sedan göra en prövning. Skall nog nästan göra en prövning själv, bara för att försöka rädda mitt grovt skadskjutna ego efter denna katastrof...

Citat:
Ursprungligen postat av Dapperd
Vet någon om man gör nationellt prov i Matematik 4 på hermods?

Det verkar bero på var du bor. Välj din bostadsort i dropdownlistan på http://hermods.se/larcentrum/
så bör det finnas en notis om nationellt prov, om du ska göra ett.
Senast redigerad av Aldain 2013-12-20 kl. 10:09.
Citera
2013-12-20, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aldain

Hade precis muntlig examination i Hermods för Matematik 4. Uppdragen hade gått rätt bra (D, C, A, B) så jag hade väl siktet inställt på ett C i betyg.

Det börjar med att jag får vänta nästan en kvart över utsatt tid, i Adobe Connect rummet. Får sedan ett meddelande via Novo om att jag missar min muntliga examination. Tydligen fungerar inte programmet som det ska om man går in i rummet innan läraren är där (hjälptexten får en att tro annat). Nåja, nästan en kvart försenade sätter vi igång.

Och det går ju käpprätt åt helvete. Medan läraren tittar på och (något otåligt) trummar med fingrarna samt diskret nämner att vi håller på att dra över tiden, ska jag lösa tal. Blir naturligtvis mer och mer nervös, och gör slarvfel. Slutade med att jag svarade halvt rätt på 2 av 3 uppgifter, och då skulle jag egentligen ha räknat ett antal till.

Det blev ett E i betyg. Rätt så missnöjd, men om man enbart går på den muntliga examinationen borde jag nästan ha fått F, nervöst vrak som jag var. Uppdragen gick ju bra eftersom man kan sitta i lugn och ro och räkna, utan att bli nerstirrad och ombedd att sno sig på (inte olikt ett vanligt prov), till skillnad mot examinationen, men eftersom uppdragen inte utförs under kontrollerade former verkar de ha noll bäring på slutbetyget.

Nu söker jag in med HP, så betyget spelar ingen egentlig roll. Men om man behöver ett bra betyg och vet med sig att man tenderar att bli nervös, skulle jag nog rekommendera att bara införskaffa boken (studieguiderna i Hermods för Matematik 4 var i praktiken bara copy-paste av det som stod i boken), läsa in rubbet på egen hand, och sedan göra en prövning. Skall nog nästan göra en prövning själv, bara för att försöka rädda mitt grovt skadskjutna ego efter denna katastrof...

Det verkar bero på var du bor. Välj din bostadsort i dropdownlistan på http://hermods.se/larcentrum/

Man får alltså sitta och lösa uppgifter under muntliga examinationen i matematik? Kan du beskriva mer hur det går till, ska ha min snart, lite osäker hur det ska gå då jag lätt blir stressad, speciellt om man har någon lärare som sitter och stirrar på en.
Citera
2013-12-20, 13:21
Medlem
Aldains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av airbang
Man får alltså sitta och lösa uppgifter under muntliga examinationen i matematik? Kan du beskriva mer hur det går till, ska ha min snart, lite osäker hur det ska gå då jag lätt blir stressad, speciellt om man har någon lärare som sitter och stirrar på en.

I Matematik 4 är det så ja, förmodligen likadant i andra matematikkurser.

I alla fall är det inte så mycket att beskriva: Läraren skriver ut en uppgift åt dig på skärmen, du ska lösa den.
Se till att ha penna, papper, miniräknare och formelsamling, sedan är det bara att sätta igång. Ja, läraren sitter och stirrar på dig, förmodligen för att försöka utröna om du fuskar.
Berätta för läraren vad svaret blir. Har du rätt är det pang på nästa uppgift, har du fel får du förklaring på varför det är fel. Så fortsätter det tills du gjort alla de uppgifter läraren tänkt sig, eller tiden tar slut (troligtvis det sistnämnda).

Som kan utläsas av min post så fann åtminstone jag det extremt stressande. Det blev inte bättre av att den formelsamling jag hade inte innehöll några regler för komplexa tal...
Kan bara hoppas att du har bättre nerver än mig.
Citera
2013-12-21, 13:19
Medlem
Någon som gjort prövning i Privatjuridik på Hermods?
Vilken typ av frågor kommer? Svårt, lätt? Är det någon inlämningsuppgift /muntligt också?
Citera
2013-12-22, 13:26
Medlem
Roger Rabbits avatar
Kan man pausa en distanskurs och återuppta den om 1 månad eller så? Hur blir det isf med CSN?
Citera
2013-12-23, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aldain

Ok tack,

Måste samtidigt fråga om du kan dela med dig av uppgifterna som ingår i studieguiderna? Jag väntar på att få börja kursen Matematik 4 på hermods, och skulle gärna vilja börja med att lösa uppgifterna redan nu för att jag har strax gått igenom hela boken.
Citera
2013-12-23, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mazeti
Någon som gjort prövning i Privatjuridik på Hermods?
Vilken typ av frågor kommer? Svårt, lätt? Är det någon inlämningsuppgift /muntligt också?

Jag vet inte hur det är med prövning, men när jag läste privatjuridik på hermods bestod det av 4 moduler där det var ett prov och inlämningsuppgifter för varje modul.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in