2009-10-18, 12:26
Medlem
Therons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qwertysan
Nja där har du nog fel. Det var sektmedlemmar du pratade om. Jag är bara sektkramare enl din definition.
Jaså? Kramar du en svårt flunsasjuk människa är det stor risk du smittas. Inte sant?

Ställ dig frågan vad får barnen med sig när de växer upp i en vrickad miljö? Förbereds de på ett bra sätt för att möta vuxenlivet, högskolor och universitet? Det kan man väl inte riktigt hävda, eller hur?
Citera
2009-10-18, 12:32
Medlem
Therons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av the saint
Här kommer lite bevis om bluffvigseln.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article283722.ab

KiWi hade vigselrätt på den tiden.

Om nu någon skulle ha missat det tidigare.

Så, qwertysan, antingen har de vigselrätt och då blir det en bluffvigsel, eller har de ingen vigselrätt och då blir det också en bluffvigsel.
Ytterligare ett exempel på hur det kan vara att med sitt sociala handikapp inte kunna förstå och genomskåda religiösa tokstollar. Tillvaron blir alltför besvärlig. Kanske skulle vi ta för vana att stava långsamt som någon föreslog i tråden? Bänkutfyllnaden (inklusive anhängare) måste ju få all hjälp att lämna Åsa och sektens villfarelser. Varje litet bidrag underlättar.
Citera
2009-10-18, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theron
Ytterligare ett exempel på hur det kan vara att med sitt sociala handikapp inte kunna förstå och genomskåda religiösa tokstollar. Tillvaron blir alltför besvärlig. Kanske skulle vi ta för vana att stava långsamt som någon föreslog i tråden? Bänkutfyllnaden (inklusive anhängare) måste ju få all hjälp att lämna Åsa och sektens villfarelser. Varje litet bidrag underlättar.

Kloka ord, och som jag nämde när jag blev refuserad, vi är många som kan hjälpa NYA sk. avhoppare.
Jag upprepar, tänk på barnen!

Fö. förstår jag att mina inlägg sätter blodet i svallning, församlingen vill ju jobba i lungn o ro, och mörka sanningar är aldrig lätta att ta.
För att göra mig förstådd, ni medlemmar i Knutby församling, får vara hur troende som helst, bara det sker UTAN inblandning ÅW. o hennes livvakter.

Har idag pratat med mina lagkunniga "trots att det är söndag", och vedebörande konstaterar, ännu har det inte kommit lögner från mig.
/nedslepp
Citera
2009-10-18, 13:55
Medlem
GustafKroons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nedslepp
Kloka ord, och som jag nämde när jag blev refuserad, vi är många som kan hjälpa NYA sk. avhoppare.

Fö. förstår jag att mina inlägg sätter blodet i svallning, församlingen vill ju jobba i lungn o ro, och mörka sanningar är aldrig lätta att ta.
För att göra mig förstådd, ni medlemmar i Knutby församling, får vara hur troende som helst, bara det sker UTAN inblandning ÅW. o hennes livvakter.

Har idag pratat med mina lagkunniga "trots att det är söndag", och vedebörande konstaterar, ännu har det inte kommit lögner från mig.
/nedslepp
Det är inte tillåtet att diskutera raderingar. Därför ska jag låta bli att varna för argsinta hackspettar, men jag hann läsa allt som du skrev och jag förstår att trådens sektmedlemmar uppvaktade moderatorn hysteriskt. Information var värdefull och du kanske kan upprepa den i annan form. Eftersom jag inte tänkte på att spara texten, hoppas jag att du kan dela med dig av den på annat sätt.

Nu väntar vi med spänning på nyheter framåt kvällen
Citera
2009-10-18, 15:05
Medlem
the saints avatar
Åsa Waldaus exklusivitet

Barnläkaren Roland Sennerstam skriver på Newsmill:

http://www.newsmill.se/artikel/2009/10/18/asa-waldaus-exclusivitet

Citat:
Åsa Waldas sätt att avgå som pastor i Filadelfiaförsamlingen i Knutby kommer inte att minska hennes inflytande över församlingen. Hon har blivit uppmamand av Gud att "göra det hon själv vill", en sorts gåva som en avtalspension. Denna exklusivitet förstärker ytterligare hennes särställning i församlingen. En person med den direkta uppkopplingen till Gud kommer man att fortsätta att lyssna på, det bekräftar pastor Peter Gembäck. Åsa Waldau skall nu ägna sig åt föreläsningar som skall rentvå församlingen från sektstämpeln samt skriva texter, måla och skapa musik. Detta sedan hon som hon säger: "räddat en hel församling" efter det stora mordtraumat 2004.

Citat:
"Gud har kallat mig att vila och göra det jag vill göra. Jag blev faktiskt förvånad själv. Oj, ville du det, Gud? "

Denna mening genomlyser hela grundproblematiken i Knutby. Det handlar om en andlig exklusivitet. De flesta skulle nöja sig med att säga, att jag behöver ett 'break'. Det har jag känt länge och nu måste jag stiga åt sidan! Men för Åsa Waldau gäller, att hon har inte kommit på detta själv, utan Gud har fått tala om för henne, att hon skall få göra det hon själv vill! Och hon blir förvånad av vad Gud säger! Hon får ett lyxavtal av Gud själv. Genom att berätta detta för församlingen och i tidningsintervjuer befäster hon sin höga andliga ställning. De flesta kristna som levt ett långt liv i trons värld har lärt sig att så telefonmässigt fungerar inte den andliga dialogen. Förhållningssättet tjänar främst att muta in sin ställning i troendegruppen.

Citat:
På grund av hennes särställning uppstod ganska logiskt Tirsaprofetian, där hon likt gammeltestamentliga profeter fick ett direkt budskap från Gud, som hon skrev ner och det handlade på 18 A4-ark om henne själv och hennes utvaldhet. Det går att höra på en inspelad predikan av henne, att hon betraktar sig som profet och att hon säger med eftertryck att hon är hundraprocentigt säker på att det är Jesus, som ger henne budskapen.

Att hon för resonemang kring att hon skulle kunna vara den brud, som Jesus skall gifta sig med i himlen en gång förnekade hon på intet sätt hos Aschberg i TV8 den 15/10. "Det skulle kunna vara jag och även många andra kan ställa sig den frågan", sa hon hos Aschberg. Det är lite obegripligt, att hon skall hålla på att förneka detta hela tiden.

Citat:
Ingen skall tro att hon kan leva kvar i församlingen som en vanlig medlem med denna speciella uppkoppling till Gud, vars budskap ingen annan än hon så tydligt kan ta emot. Hon gör nu som hon gjorde för några år sedan, då hon inte deltog i gudstjänstlivet, utan exklusivt satt hemma och var upptagen med Kristi brudmystiken. Den förändring som nu sker minskar inte Åsa Waldaus inflytande över församlingen, utan det mesta fortsätter som vanligt. Genom att "ha räddat en hel församling" efter ett stort trauma och fått en lyxig avtalspension av Gud själv, så har hon gjort sig till en person man måste lyssna på. Det bekräftar också Peter Gembäck en av pastorerna. Snarare förstärker den här typen för avgång från pastorsrollen Åsa Waldaus grepp över församlingen.

Min fetstil.

En bra artikel. Den understryker det som vi redan diskuterat här i tråden. Att Åsa slutar som pastor innebär ingen förändring. Status quo gäller för bänkfyllnaden.
Citera
2009-10-18, 15:15
Medlem
fruktiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glennessa
Är det någon som har någon information om vad Åsa W. ska ägna sig åt nu när hon ska lämna sekten i Knutby?
Som framgår av t.ex. the saints inlägg ovan, med citat från Sennerstams artikel i Newsmill, kommer Åsa inte att lämna sekten. Vad hon tänker om framtiden finns till exempel att läsa i Expressen:
Citat:
- Jag tänker ägna mig åt mig själv. Jag kommer att fortsätta arbeta med de bitar som är jag. Jag har ett eget företag och jag kommer att sjunga, föreläsa och måla. Jag kommer att arbeta mer med privata förfrågningar och kallelser. Den stora skillnaden blir att jag inte längre står som ansvarig för andra människor, utan bara för mig själv, säger hon.

Man undrar stilla vem som vill engagera henne utanför Knutby?
Citera
2009-10-18, 15:42
Medlem
Therons avatar
Freudian slips!

PeGe O'boy kommenterar i Newsmill bl.a frugans och kvastknäckarens vittnesmål om vart Åsa befann sig under dagen efter mordet. Känner vi igen något?

- Många teorier, få bevis.
- Det absolut enklaste är att fråga t ex Daniel om hur det ligger till. Detta har jag gjort och därför vet jag att Agnarsson inte har rätt.
- För min del tror jag hellre på polisprotokoll som är lästa och undertecknade av den som lämnat vittnesmålet.
- Att senare komma med ändrade uppgifter, är kanske lätt att förstå, om man funderar lite längre. Man kan ju t.ex. fundera över hur makarna Lindes äktenskap fungerar nuförtiden, men det behöver vi kanske inte gå in på just nu, men där ligger nog en del av förklaringen. Att fortsätta som sektmedlem kräver säkert också sitt offer. Efterhandskonstruktioner ligger nog nära till hands.

Betyder Åsas avgång från jobbet som pastor att bänkutfyllnaden blir ännu magrare pga de måste betala hennes fallskärmar? Notera att PeGe tror mer på vittnesmålen i polisens förundersökning än Åsas valler om Londonresan. Samt att han använder ordet sektmedlem om bänkutfyllnaden i församlingen som inte är någon sekt enligt Åsa.

Har PeGe iklätt sig rollen som Judas Iskariot?
Citat:
Ursprungligen postat av Ruben Agnarsson
Den 12 februari 2004 samlades församlingsledningen hemma hos Patrik Waldaus föräldrar. Där påstod Åsa Waldau känslosamt att Helge Fossmo hade lurat dem alla. Han hade haft ett förhållande med Anette Linde. Ingen skulle ha haft en aning om detta. Helge var en dubbelnatur, ingen hade kunnat genomskåda honom, förklarade ledarna.
Sanningen var att både Åsa och Patrik Waldau, samt Urban Fält och Daniel Linde, var väl införstådda med Helges och Anettes förhållande. Daniel berättar flera gånger i förundersökningen att han hade överraskat sin fru tillsammans med Helge Fossmo, innestängda i ett rum. Daniel Linde beskriver i polisförhören också hur han tidigt berättade om hans frus vänsterprassel med Helge Fossmo, både för Åsa och Patrik Waldau, samt för Urban Fält.
Senast redigerad av Theron 2009-10-18 kl. 15:47.
Citera
2009-10-18, 17:25
Medlem
Megans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av the saint
Här kommer lite bevis om bluffvigseln.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article283722.ab

KiWi hade vigselrätt på den tiden.

Om nu någon skulle ha missat det tidigare.

Så, qwertysan, antingen har de vigselrätt och då blir det en bluffvigsel, eller har de ingen vigselrätt och då blir det också en bluffvigsel.

Tycker Britta Söderlund är fin i sin brudklänning med brudbukett och allt, synd att bröllopet var en bluff.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article215050.ab

På typisk sektvis så börjar KiWi slingra sig när han får frågor från pressen.

Britta Söderlund var Åsa Waldaus första taleskvinna har själv sökt sig till rampljuset och får därför finna sig vara diskussionsämne i en skvallertråd liksom Kim Wincent.

Undra varför Åsa Waldau, petade bort den första presstaleskvinnan till förmån för Kristina Kuling? Blev Britta Söderlund en black om foten för Åsa aka drottning Tirsa?
Citera
2009-10-18, 18:27
Medlem
Therons avatar
Citat:
PeGe O'boy kommenterar i Newsmill bl.a frugans och kvastknäckarens vittnesmål om vart Åsa befann sig under dagen efter mordet. Känner vi igen något?

- Många teorier, få bevis.
- Det absolut enklaste är att fråga t ex Daniel om hur det ligger till. Detta har jag gjort och därför vet jag att Agnarsson inte har rätt.
Citat:
- För min del tror jag hellre på polisprotokoll som är lästa och undertecknade av den som lämnat vittnesmålet.
- Att senare komma med ändrade uppgifter, är kanske lätt att förstå, om man funderar lite längre. Man kan ju t.ex. fundera över hur makarna Lindes äktenskap fungerar nuförtiden, men det behöver vi kanske inte gå in på just nu, men där ligger nog en del av förklaringen. Att fortsätta som sektmedlem kräver säkert också sitt offer. Efterhandskonstruktioner ligger nog nära till hands.
Betyder Åsas avgång från jobbet som pastor att bänkutfyllnaden blir ännu magrare pga de måste betala hennes fallskärmar? Notera att PeGe tror mer på vittnesmålen i polisens förundersökning än Åsas valler om Londonresan. Samt att han använder ordet sektmedlem om bänkutfyllnaden i församlingen som inte är någon sekt enligt Åsa.

Har PeGe iklätt sig rollen som Judas Iskariot?
Rättelse á la Expressen: Såg jag i hastigheten belastat PeGe med något som han förmodligen inte skrivit i Newsmill, utan det var en annan som så förvånansvärt klarsynt kommenterade.

Eftersom man inte bör lägga orden i någons mun, ty de kan börja vibrera och komma i självsvängning i EmmaG's och Pege's kök, vill jag förtydliga detta.

Alltjämt vet PeGe att Agnarsson inte har rätt... Hur var det nu PeGe själv har predikat? Även om jag har fel har jag rätt? (Många jag där, låter nästan som Åsa). Är EmmaG Daniels själavårdare med bl.a rätt att bli tagen på brösten så Daniel kan övervinna sina demoner?
Citera
2009-10-18, 18:43
Medlem
Angel of Peaces avatar
Citat:
Rättelse á la Expressen: Såg jag i hastigheten belastat PeGe med något som han förmodligen inte skrivit i Newsmill, utan det var en annan som så förvånansvärt klarsynt kommenterade.

Eftersom man inte bör lägga orden i någons mun, ty de kan börja vibrera och komma i självsvängning i EmmaG's och Pege's kök, vill jag förtydliga detta.

Alltjämt vet PeGe att Agnarsson inte har rätt... Hur var det nu PeGe själv har predikat? Även om jag har fel har jag rätt? (Många jag där, låter nästan som Åsa). Är EmmaG Daniels själavårdare med bl.a rätt att bli tagen på brösten så Daniel kan övervinna sina demoner?

Kommentarerna, början på diskussionen:

Peter G.

Citat:
Än en gång uttalar sig förespråkare för den kristna världens egna "ding ding värld". Påståendena Agnarsson har är inte bara befängda de är kränkande också. Avsaknaden av medkänsla och empati är slående. Man ska ha väldigt mycket på fötterna för att påstå att Åsa Waldau och Daniel Linde skulle ha kännt till otrohetsaffären, Jag vet att de inte gjorde det. Det är tragiskt att se hur agnarsson uppenbarligen lagt ner alldeles för mycket tid på olika konspirationteoretiska internetsajter. Jag undrar om inte skon klämmer just på det området som Ruben själv nämner. Han är avundssjuk helt enkelt. Han drivs nog inte av något högre syfte än att han tycker inte om att Åsa syns men inte han. Kort och gott vill jag bara säga, skärp till dig Ruben och lägg din tid på något vettigt.
#12 Peter G, 2009-10-17, 10:35

Citat:
#12 Peter G

"Man ska ha väldigt mycket på fötterna för att påstå att Åsa Waldau och Daniel Linde skulle ha kännt till otrohetsaffären".

Det är ju bara att läsa innantill i polisförhören:
"Daniel berättar flera gånger i förundersökningen att han hade överraskat sin fru tillsammans med Helge Fossmo, innestängda i ett rum. Daniel Linde beskriver i polisförhören också hur han tidigt berättade om hans frus vänsterprassel med Helge Fossmo, både för Åsa och Patrik Waldau, samt för Urban Fält."

Dessutom - "vara avundsjuk på....". Ha,ha,ha. Det var roligt.

#14 Pelle Jönsson, 2009-10-17, 12:21

Som utmynnar i:

Citat:
Det absolut enklaste är att fråga t ex Daniel om hur det ligger till. Detta har jag gjort och därför vet jag att Agnarsson inte har rätt.
#15 Peter G, 2009-10-17, 12:37

------------------------------------------------

#15 Peter G

För min del tror jag hellre på polisprotokoll som är lästa och undertecknade av den som lämnat vittnesmålet.

Att senare komma med ändrade uppgifter, är kanske lätt att förstå, om man funderar lite längre. Man kan ju t.ex. fundera över hur makarna Lindes äktenskap fungerar nuförtiden, men det behöver vi kanske inte gå in på just nu, men där ligger nog en del av förklaringen. Att fortsätta som sektmedlem kräver säkert också sitt offer. Efterhandskonstruktioner ligger nog nära till hands.
#19 Pelle Jönsson, 2009-10-17, 14:32

http://www.newsmill.se/artikel/2009/10/16/mediernas-kelgris
Senast redigerad av Angel of Peace 2009-10-18 kl. 18:53.
Citera
2009-10-18, 19:14
Medlem
Megans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nedslepp

/nedslepp

nedsleep,

Har fått ditt tidigare inlägg refererat, klart att det är panik i sekten när de förstår att en medlem är på väg ut.
Alltid svårt när det är ett par och den ena lämnar och den andra tvekar/vacklar.
Ju högre upp i herarkin det sker ju farligare för Åsa, hönsberget Hinsan kanske inte är så avlägset.
Ser fram mot rapport/skvaller från insidan av sekten.
Citera
2009-10-18, 19:24
Medlem
Therons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megan
nedsleep,

Har fått ditt tidigare inlägg refererat, klart att det är panik i sekten när de förstår att en medlem är på väg ut.
Alltid svårt när det är ett par och den ena lämnar och den andra tvekar/vacklar.
Ju högre upp i herarkin det sker ju farligare för Åsa, hönsberget Hinsan kanske inte är så avlägset.
Ser fram mot rapport/skvaller från insidan av sekten.
Åsas minnen av flickrummets dockskåpstillvaro i Frövi ligger väl inte så värst långt ifrån Hinseberg?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in