2009-05-28, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inter-preter
Nu blir jag lite ställd.. och vet inte riktigt hur jag ska svara. Jag är förhållandevis ny och tillika nybörjare i att begripa denna tragedi. Jag har knappt hunnit igenom halva "knutbykoden" men det som jag anser så här långt, är att Helge F verkar att ha långsamt, långsamt tillfrisknat i sin "sektsjukdom" allt eftersom månaderna/åren har gått... och att hans ord även stämmer väl med andra avhoppares utsagor/redogörelser, och att hans berättelse liksom djupnar...fler och fler bottnar träder fram...

Åsas inflytande blottläggs och kommer i öppen dager. På samma sätt som jag kan se Sara Svensson som ett självklart offer, kan jag även se en tendens till att Helge är ett offer... Dock inte alls i samma utsträckning..

Men ändå, Åsas manipulativa och karismatiska beteende har hjärntvättat ett ansenligt antal människor..

Och absolut, också jag är mkt tveksam till att Sara var den som dödade Alexandra
Dom orden ställer jag upp på!
Helge = förövare som blir mer och mer ett offer
Sara = ett oskyldigt offer
Åsa = offer som framstår som förövare

... men det finns flera.
Betraktare som egentligen är förövare eller medhjälpare.
Citera
2009-05-28, 23:06
Medlem
Therons avatar
Citat:
Nu blir jag lite ställd.. och vet inte riktigt hur jag ska svara. Jag är förhållandevis ny och tillika nybörjare i att begripa denna tragedi. Jag har knappt hunnit igenom halva "knutbykoden" men det som jag anser så här långt, är att Helge F verkar att ha långsamt, långsamt tillfrisknat i sin "sektsjukdom" allt eftersom månaderna/åren har gått... och att hans ord även stämmer väl med andra avhoppares utsagor/redogörelser, och att hans berättelse liksom djupnar...fler och fler bottnar träder fram...

Åsas inflytande blottläggs och kommer i öppen dager. På samma sätt som jag kan se Sara Svensson som ett självklart offer, kan jag även se en tendens till att Helge är ett offer... Dock inte alls i samma utsträckning..

Men ändå, Åsas manipulativa och karismatiska beteende har hjärntvättat en ansenligt antal människor..

Och absolut, också jag är mkt tveksam till att Sara var den som dödade Alexandra
I tråden har vi tidigare dryftat medberoenden. Nyligen tog jag upp "induktion" och psyksjuka individers påverkan i omgivningen, enligt den förnuftige Sverker Belin.

Visst, Helge är på väg att tillfriskna. Men vad är det för slags konvalescens som erbjuds honom? Hur påverkas hans närmaste av att ingen utomstående förutom professorskan (i princip) har varit beredd att lyssna på honom och vad han har att framföra?

Vem är sjuk i sammanhanget, den som varken ser eller hör vad som utspelas mitt framför näsan eller den som utses till syndabock och hamnar i finkan?

Jag tror våra tidigare erfarenheter och kunskaper avgör vad vi är kapabla till att se och förstå. Vi kan relatera det till något som är känt. När något oväntat inträffar blir många helt ställda och får lätt att felfokusera. Fru åklagare missade grovt men vågade inte rätta till misstagen. Kanske pga prestigeskäl.

Intressant vore att få höra fru åklagare Elin Blanks kommentar över Knutbykoden, om hon ens orkat läsa den. Ibland kan det vara plågsamt att få läsa om sina egna misstag. Det är förståeligt.

Jag vill inte påstå att fru åklagare är inkompetent pga sina ödesdigra misstag. Men man bör tänka över hur mycket hennes i övrigt mer eller mindre sjuka arbetsmiljö har påverkat henne, "induktion på arbetsplatsen". Därför felfokuserade fru åklagare och kom tidigt på avvägar med arbetshypotesen att det måste vara en man som var förövaren och en svag psyksjuk kvinna (ett offer) fick vara hans verktyg.

Fru åklagare verkar helt ha missat sociologen Erving Goffmans teorier om mänskligt uppträdande och olika interaktioner. Om hon inte redan har gort det kanske det ändå är dags att börja med att läsa Knutbykoden?
Senast redigerad av Theron 2009-05-28 kl. 23:10.
Citera
2009-05-29, 22:11
Medlem
Angel of Peaces avatar
Citat:

Men ändå, Åsas manipulativa och karismatiska beteende har hjärntvättat ett ansenligt antal människor..

Det har diskuterats en del under de gångna åren och i det gamla Knutby-forumet på FB kan man hitta mycket.

Tyvärr är det inte längre sökbart.

Här är allt samlat ända från januari år 2004.

KNUTBY

https://www.flashback.org/forumdisplay.php?f=172

Här finns teorier och annat, men tyvärr som sagt inte sökbart längre.
Men var man än börjar läsa finns det intressanta sidor.
Citera
2009-05-30, 07:33
Medlem
Angel of Peaces avatar
Citat:
Jag tar mig friheten att "citera" mig själv, hoppas de är ok.

Jag skulle så gärna vilja höra era tankar om detta!

Jag har i morse äntligen fått boken "Knutbykoden" i mina händer. Och det är i sanning en makalöst skrämmande läsning... och mina teorier runt de likheter som ÅsaW uppvisar (enl mig alltså) med ovan nämnda sekt i Texas, USA, som jag skrivit om tidigare här, har verkligen förstärkts..

Knutby-koden löser fler gåtor

Recension och tankar kring Knutbykoden här i Dalademokraten.

http://www.dalademokraten.se/Templates/pages/news.aspx?id=71713&epslanguage=sv

Citat:

Knutby-dramat. I analys av den kontroversiella feministforskaren Eva Lundgren. Intressant kombination. Ja, verkligen. ”Knutby-koden” (Modernista) är en viktig bok. En analys av ett fenomen som tangerar lösning av fler gåtor än Knutbys.

Den kod Lundgren löser gåtan Knutby med skulle säkert kunna användas för förklaringen av fenomen som självmordsbombare, Koresh-sekten i Waco, scientologer och säkert också bra nära framväxten av en-procentsgängen bland de kriminella.
I de här fenomenen finns sådant som auktoritetstro. Blind lydnad. Underkastelse. Flocktillhörighet. Och inte minst fruktan för att hamna utanför den utvalda gruppen. Knutby-koden.
Poliserna som först kom till brottsplatserna i Knutby frapperades av den relativa likgiltigheten hos församlingsmedlemmarna. När pastorns hustru hittades skjuten till döds blev reaktionen mild. Oj, var hon död?
Knutby-koden visar att dödsfallet inte var oväntat. Kanske sättet, ett brutalt mord med skjutvapen, men att Gud skulle ”ta hem” mordoffret var väntat.
Enligt Lundgren gick flera i församlingen i perioder och fruktade döden. I rädsla för att ha felat mot Gud eller väckt missnöje hos hans lokala profeter och därför i riskzonen för att ”tas hem”, alltså dö. Som pastorns första hustru.
Dö är naturligt. Hemgång. Gud kan fixa det själv, men kan även använda mänsklig hjälp, ”på traven”, skriver Lundgren.
Ur detta föddes skottdramat.
”Det sker inget i Knutby som inte Gud vill”.
På väg att bli utstött ur församlingen trodde sig barnflickan utföra vad hon trodde var Guds önskan.

-----

Därför finns en hel del att lära av Knutby-koden.
GUBB JAN STIGSON
Citera
2009-05-30, 08:33
Medlem
nabos avatar
"tolerans i kombination med passivitet är synd"

God morgon på er,

läste just samma artikel i DD som Angel of Peace:
Citat:

Knutby-dramat. I analys av den kontroversiella feministforskaren Eva Lundgren. Intressant kombination. Ja, verkligen. ”Knutby-koden” (Modernista) är en viktig bok. En analys av ett fenomen som tangerar lösning av fler gåtor än Knutbys
.

Recensenten fann att Knutbykoden framstod som än mer tänkvärd när han också läst 'Amerikanska fascister' av Chris Hedges (Ordfront).
Hedges belyser en framväxande religiös fascism med radikalkonservativa idéer om homosexualitet och politik, fientlighet mot oliktänkande och ett andligt synsätt på vapen, militarism och korstågsanda.
"Till denna fascism skulle Hedges nämligen tveklöst ha räknat filadelfiaförsamlingen i Knutby... Liksom i Knutby får självutnämnda profeter över huvud taget inte ifrågasättas."
Hedges har själv frireligiös bakgrund. Han varnar för det öppna samhällets passiva inställning till totalitära församlingar: "'Tolerans är en dygd, men tolerans i kombination med passivitet är synd.' Därför finns en hel del att lära av Knutby-koden", sammanfattar recensenten. Nabo instämmer.
Citera
2009-05-30, 09:00
Medlem
nabos avatar
"'Tolerans är en dygd, men tolerans i kombination med passivitet är synd."
Författaren Hedger ger stöd och heder åt mamma We*stman, pastor Sten-Gunnar och andra som förblir lika aktiva i sin kritik mot Knutbypastorerna som i medkänslan för underställda medlemmar och barn i sekten.
Citera
2009-05-30, 12:57
Medlem
Therons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Angel of Peace

Recension och tankar kring Knutbykoden här i Dalademokraten.
Citat:

Knutby-dramat. I analys av den kontroversiella feministforskaren Eva Lundgren. Intressant kombination. Ja, verkligen. ”Knutby-koden” (Modernista) är en viktig bok. En analys av ett fenomen som tangerar lösning av fler gåtor än Knutbys.

Den kod Lundgren löser gåtan Knutby med skulle säkert kunna användas för förklaringen av fenomen som självmordsbombare, Koresh-sekten i Waco, scientologer och säkert också bra nära framväxten av en-procentsgängen bland de kriminella.
I de här fenomenen finns sådant som auktoritetstro. Blind lydnad. Underkastelse. Flocktillhörighet. Och inte minst fruktan för att hamna utanför den utvalda gruppen. Knutby-koden.
Poliserna som först kom till brottsplatserna i Knutby frapperades av den relativa likgiltigheten hos församlingsmedlemmarna. När pastorns hustru hittades skjuten till döds blev reaktionen mild. Oj, var hon död?
Knutby-koden visar att dödsfallet inte var oväntat. Kanske sättet, ett brutalt mord med skjutvapen, men att Gud skulle ”ta hem” mordoffret var väntat.
Enligt Lundgren gick flera i församlingen i perioder och fruktade döden. I rädsla för att ha felat mot Gud eller väckt missnöje hos hans lokala profeter och därför i riskzonen för att ”tas hem”, alltså dö. Som pastorns första hustru.
Dö är naturligt. Hemgång. Gud kan fixa det själv, men kan även använda mänsklig hjälp, ”på traven”, skriver Lundgren.
Ur detta föddes skottdramat.
”Det sker inget i Knutby som inte Gud vill”.
På väg att bli utstött ur församlingen trodde sig barnflickan utföra vad hon trodde var Guds önskan.
Jämför man med Aftonbladets Åsa Linderborgs recension kan man undra på vad det är som hon har fokuserat, samt vilken planet (tidning) hon befinner sig på. Kanske Åsa Linderborg kan få jobb på Expressen nu när de ändå nyanställer?

Med så pass stora skillnader i tolkningen av Knutbykoden undrar jag vad som hade hänt ifall Barbro Jönsson eller någon annan lämpligare HVT-åklagare än Elin Blank hade fått ta hand om fallet?

Med tanke på Emil Alméns porträttlika gestaltning av Helge undrar jag om den enda kvalifikationen för att bli pastor hos Åsa är att man trivs i kostym?

(* Uttrycket HVT = high value target hörde jag från några mc-grabbar).
Citera
2009-06-03, 09:53
Medlem
GustafKroons avatar
Fred och kärlek (Peace & Love) i Borlänge med kristi Brud

Den 22 juni öppnar P&L i Borlänge med en mängd aktiviteter. Bland annat ska de ha en paneldebatt om passion och till den har de bjudit in Åsa Waldau.

Mera om detta här

En knäpp muslim, Thomas di Leva och Kristi Brud med flera ska debattera passion. Jösses

Fyra omskakande minuter med Kristi Brud i hennes träningsskola här

Tror ni att hon kommer att välsigna passionerade feminina män eller amerikanska dito? Lyssna på ljudlänken!
Citera
2009-06-03, 09:58
Medlem
nabos avatar
Skarp kritik mot Åsa W i Amelias flaggskepp M

Tidningen M - nytt månadsnummer idag - har tresidigt reportage om Knutby Filadelfia i anhörigas perspektiv. Starkt av både chefsredaktör Amelia och journalisten Majken!
Mor Westman med civilkurage träder fram och fler föräldrar har intervjuats:
Citat:
Men Eva är inte ensam. Inför intervjun med Eva har jag kontaktat flera andra föräldrar som har sina barn i Knutby. Berättelserna är samstämmiga. Föräldrarna är oroliga, upprörda och rädda. De ser att deras barn lyder ledarna. Blint. De är skrämda till lydnad. Men ingen, utom Eva, vill framför öppen kritik. Att kritisera ledarna är detsamma som att gå miste om den sköra kontakt, som numera finns mellan barn och föräldrar.
– Många skäms. De vill knappt kännas vid sekten där deras barn är med. Det är sorgligt och smärtsamt.

Ännu ett ögonvittne till felbehandlingen av små barn i Knutby Fildelfia:
Citat:
När det första barnbarnet föddes, upptäckte Eva att det fanns regler även runt barnuppfostran. Ett barn skulle inte skrika om det inte var hungrigt eller blöt i blöjan. Det hon såg definierade hon som ren barnmisshandel.

Intervju också med RR. Hon påtalar risken att "snälla" anhöriga blir sektledares "möjliggörare" och visar på grupptrycket:
Citat:
[Vad ska föräldrarna göra?
– Håll kontakt med barnbarnen! Men blunda inte för ledarnas dubbelliv. Om man är okritisk mot pastorerna får man träffa sina barn. Men som möjliggörare är man inte till stöd för barn och barnbarn. De som vågar lämna gemenskapen och berätta om det som varit svårt underlättar för andra att bryta ”förtrollningen”. Men det krävs mod att lämna, när man vant sig vid att se världen utanför som ond. I många år har medlemmarna vaggats in i tron att det är bara i Knutby som de har vänner, trygghet och Guds beskydd.
Citera
2009-06-03, 13:18
Medlem
Therons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustafKroon
... Fyra omskakande minuter med Kristi Brud i hennes träningsskola här

Tror ni att hon kommer att välsigna passionerade feminina män eller amerikanska dito? Lyssna på ljudlänken!
Jag tror både och. Men hur kan övriga stå ut med att höra på mer svammel? Stackars bänkutfyllnad.

Undrar om tuben går upp till Åsa aka Kristi Bruds himmelrike? Så bloggaren Nimrod får fler utmaningar att övervinna. Sekten och Åsa anklagar Helge för att vara psykopat, pga alla hans sexuella eskapader? Åsa och hennes sekt kanske drar till sig Jesus ställföreträdare, amerikanska män och en viss typ människor?

* Nimrods blogg är f.ö den första som jag sett Google har hängt en varningsskylt över. ..."
Citat:
Innehållsvarning
Vissa läsare av den här bloggen har kontaktat Google eftersom de tycker att bloggens innehåll är stötande.
Senast redigerad av Theron 2009-06-03 kl. 13:50.
Citera
2009-06-03, 15:31
Medlem
Angel of Peaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustafKroon
Den 22 juni öppnar P&L i Borlänge med en mängd aktiviteter. Bland annat ska de ha en paneldebatt om passion och till den har de bjudit in Åsa Waldau.

Mera om detta här

En knäpp muslim, Thomas di Leva och Kristi Brud med flera ska debattera passion. Jösses

Fyra omskakande minuter med Kristi Brud i hennes träningsskola här

Debattens medverkande är:

Citat:
Passionens Ansikten
Debatt och samtal – Peace & Love Forum måndagen den 22 juni 2009 kl 18.00
Medverkande:
Abd al Haqq Kielan – iman och ledare för Svensk Islamisk Samling
Åsa Waldau – församlingsmedlem i Knutby-församlingen. Har skrivit boken ”Kristi brud” .
Bob Hansson – poet och författare. Senast med boken ”Kärlek, hur fan göra man?”
Sören Juvas – medverkar med representant

http://www.peaceandlove.nu/festival/p-l-forum/debatter/

Till skillnad från sektledare som Åsa W,
är Thomas Di Leva en värdig representant för Peace & Love.

Thomas Di Leva medverkar i Peace & Love med sin Föreställning "Låt kärleken växa":

http://www.peaceandlove.nu/festival/p-l-forum/medverkande/thomas-di-leva/

Oansvarigt tycker jag liksom Signaturen Kristi Brudgum, Dalarnas Tidning, att låta Åsa framträda bland mer eller mindre lättpåverkade ungdomar.

http://www.dt.se/opinion/insandare/borlange/article432742.ece

Citat:
Idéer från sandlådan

BORLÄNGE

Peace & Love måste kritiseras för att man tar hit Åsa Waldau, ett beslut som visar att man placerat beslutsfattare helt fel i sin organisation. Kunskap i frågan saknas totalt, och förmåga att skaffa den fattas fullt ut.

Ingen vuxen med ansvar för det bästa vi har, våra ungdomar, utmanar sig själva med att göra reklam för så udda och farliga idéer som Åsa Waldau nu ges möjlighet till på bästa sändningstid.

-----
Senast redigerad av Angel of Peace 2009-06-03 kl. 16:04.
Citera
2009-06-03, 18:54
Medlem
Angel of Peaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theron
Har flera dagar i rad haft intressanta diskutioner om vådan av föräldrar som hos sina barn grundlägger förutsättningar för att drabbas av ångest i vuxen ålder. Hur det kommer igen igenom uppväxten och slår till med full styrka i vuxen ålder. Typ vem som triggas igång lättast och av vad samt vissa gemensamma kännetecken.

Förutsatt PaWa verkligen tror på sin far och är säker på att han aldrig har ljugit, dvs att han inte fyllts med lögner & skit under sin uppväxt, kanske han skulle kunna börja med att tala om vart sällskapet befann sig under mordnatten och ge Åsa en ärlig chans till att sedan förklara sig inför hela svenska folket?

Kan Åsa inte det öppnas dörren för PaWa att rak i ryggen kunna vandra vidare tillsammans med sin M.L.

Egentligen är det ganska enkelt att syna korten på så sätt om nu PaWa verkligen vill gå vidare med M.L och inte fortsätta med dubbelspelet där det bara finns förlorare.

Jag kan inte se några svårigheter med den lösningen. Kanske andra kan? Vad skulle det i så fall vara?

Självklart är det enkelt för var och en av de fyra att komma ihåg var man bodde mordnatten.

En uppfräschning av minnet angående alibi mordnatten.

Quark har här gjort en sammanställning från FU:n

Citat:
Ursprungligen postat av quark
Jag gjorde av någon anledning följande sammanställning om uppgifterna i FU:n om alibi för de fyras gäng:

Alla är överens att resan är från torsdag 8 januari till söndag 11 januari.
Jag återger de mer intressanta förklaringarna:

https://www.flashback.org/showpost.php?p=3841757&postcount=41672
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in