Resultat: .
.
0%
0 röster
.
0%
0 röster
2008-10-12, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sprithitler
Tack för det, då har vi nått fram till en användbar informationsinhämtningsväg.
Måste även icke hemliga handlingar begäras ut personligen på plats vid KrA? Att en sak är diarieförd som H eller KH behöver väl inte betyda att den fortfarande är hemlig?

Alla handlingar som är stämplade H,KH är så ända fram tills någon begär ut handlingen i fråga. Då först görs en granskning om dom ska avhemligas.
Och det är inte alls säkert att dom blir avhemligade även om dom är 40-60 år gamla.
Citera
2008-10-12, 19:53
Medlem
"Si vis..."

Citat:
Ursprungligen postat av Retroperra
I ett annat forum hittade jag:

• ”Si vis pacem – para bellum” av Bengt Wallerfelt"

Men hur hittar jag dom texterna? Bibblan?

"Si vis..." är en bra bok. Det borde skrivas fler av den sorten, så inte den här historien glöms av. Emellertid säger den ingenting om ämnet i det här forumet. Den ger bara fingervisningar om var det skulle kunna vara beläget. Man får läsa mellan raderna (med risk för att få saker om bakfoten).

Den behandlar perioden innan 1972 års krigsplanläggning. Det framgår tydligt att strategin är att dra sig tillbaka och försvara Värmland och Västkusten in i det sista, eftersom dessa är viktiga portar för NATO att föra in krigsmateriel och trupper genom. Tydligen hoppades Högkvarteret på att NATO via Norge och järnvägarna/vägarna genom Värmland skulle bistå Sverige inom en till två veckor. Samtidigt är det lätt att föreställa sig hur stormakt röd skulle förhindra ett sådant understöd. Vi vet nu att det fanns mycket konkreta WP-planer på att bomba Esbjerg och Kastrup i Danmark med atomvapen, då dessa var viktiga införselportar för underhåll och trupper i NATO:s krigsplanläggning. Stackars Arvika och Göteborg...

Men läs "Si vis..", den kan starkt rekommenderas.
Citera
2008-10-13, 22:29
Medlem
Sammgruppering av regering och HK?

Vet ej om frågan är helt klar om man på 50 talet var sammgrupperade eller ej. Verkar ju vara så nuförtiden i vissa lägen?

Regeringens proposition
2001/02:10:
Sid 88 och frammåt:

Detta kan även inkludera
en fysisk samgruppering av delar av Regeringskansliet och Högkvarteret.
I vissa lägen kan detta innebära att regeringen och den högsta militära
ledningen befinner sig på samma plats.

Beslutet om lokaliseringen av Operativa
insatsledningen till Täby/Näsby skall upphävas och att regeringen
skall besluta om organisationsenhetens lokalisering.
bör Operativa insatsledningen
lokaliseras i närheten av rikets högsta ledning och Försvarsmaktens
högkvarter.
Det är angeläget att Operativa insatsledningen snarast kan verka samlat
från en gemensam plats. Det bör därför vara en uppgift för regeringen att
besluta om Operativa insatsledningens lokalisering.

Källa:
http://www.regeringen.se/content/1/c4/34/40/35ccf80f.pdf
Citera
2008-10-14, 08:13
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Achtung Panzer
Vet ej om frågan är helt klar om man på 50 talet var sammgrupperade eller ej. Verkar ju vara så nuförtiden i vissa lägen?

Det är naturligtvis en öppen fråga (eller kanske sluten?), men det mesta i doktrin och stående order pekar på att man avsåg att hålla den politiska ledningen skild från den militära ledningen. Det fanns flera skäl till detta, riskprofil, handlingsfrihet, de stora organisationerna som krävdes, kulturskillnader etc. Själva syftet med att utlokalisera och ha en klar befälslinje även i statsapparaten var i skede ett risken att bli utplånad (=Stockholm) och att man då ville säkerställa funktionerna i totalförsvaret och i skede två att följa grundlagen och vara "legitim" oavsett om invasion eller inneslutning av delar av riket (=Stockholm) var ett faktum. "Ut i skogen med alla" var en grundprincip.

Att man idag samgrupperar (man tror just nu inte på att det skall bli KRIG, utan man samgrupperar för att handskas med terroristhot, naturkatastrofer och annat otyg) beror säkerligen på att man a) kan göra det och b) risken för en folkrättsligt giltig ockupation (med tillhörande legitimitetsproblem för regering och riksdag) är minimal. Hela totalförsvarskittet är under omprövning sedan 10-tals år.

Helt kort kan man kanske påstå att så som man tänkte med de kompletta Länsstyrelse/FO-staberna, så tänker man idag på samma sätt, men för hela riket. Det kan ju också vara rimligt om man betänker att OPIL och ÖB skall kommendera ungefär samma antal förband och soldater som vilken sketen FO-överste som helst hade gripbar som lokalförsvarsförband på 70-80-talet. (vi diskuterar naturligtvis inte slagkraften, inte heller de tekniska ledningsmöjligheterna - där är skillnaden dramatisk).
Citera
2008-10-14, 18:29
Medlem
srydachs avatar
hej, någon som vet var dessa bilder kommer ifrån?

"Centralt beläget skyddsrum.
Ett av världens säkraste skyddsrum, tillika ett av det hemligaste.

Det byggdes två likadana, för säkerhetsskull. Om ett sattes ur bruk av fienden kunde det andra nyttjas av de som det var avsett för."

låter ju ganska så intressant tycker jag, några teorier?

http://www.hampus.com/generated_pages/SKYDDSRUM_SKYDDSRUM_I.php
Citera
2008-10-14, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av srydach
hej, någon som vet var dessa bilder kommer ifrån?

"Centralt beläget skyddsrum.
Ett av världens säkraste skyddsrum, tillika ett av det hemligaste.

Det byggdes två likadana, för säkerhetsskull. Om ett sattes ur bruk av fienden kunde det andra nyttjas av de som det var avsett för."

låter ju ganska så intressant tycker jag, några teorier?

http://www.hampus.com/generated_pages/SKYDDSRUM_SKYDDSRUM_I.php

Och där kom elefanten upp för vilken gång i ordningen...................
Citera
2008-10-14, 20:02
Medlem
mcJOckes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjursing
Och där kom elefanten upp för vilken gång i ordningen...................

Även om jag håller med bjursing och alla andra (ink mig) som tycker att det var ett jäkla tjat om elefanten och vargen så tycker jag ändå att bilderna var intressanta. Det ger kanske ett hum om insidan på den sk riksbunkern, en bild av hur spartanskt de svenska politikerna och ledande tjänstemän ändå skulle få leva.
Citera
2008-10-14, 22:20
Medlem
Era nötter, BUNKERN LIGGER INTE I STHLM!!
Citera
2008-10-15, 20:52
Medlem
Running Legss avatar
Ämnesrelaterat...

Dessa firmor har "troligtvis" varit högst inblandade i uppförandet av RB1 och sannolikt RB2.

Hagconsult AB var på den tiden en av Sveriges ledande geotekniska firmor.

Därefter blev min ... headhuntad av;
Jacobson & Widmark AB

RB3 iordningställdes i samband med byggandet av Södra Länken i Stockholm.
Citera
2008-10-15, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Running Legs
Dessa firmor har "troligtvis" varit högst inblandade i uppförandet av RB1 och sannolikt RB2.

Hagconsult AB var på den tiden en av Sveriges ledande geotekniska firmor.

Därefter blev min ... headhuntad av;
Jacobson & Widmark AB
RB3 iordningställdes i samband med byggandet av Södra Länken i Stockholm.
Nu är du väl ändå "ute å seglar på djupt vatten". Vi pratar om nåt som byggdes för sisådär en 50 år sedan.
Citera
2008-10-15, 22:21
Medlem
kolymas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Edwards
Vi talar inte om dagens anläggning i denna tråden.

Något som dock förvånar mig är att man lyckats dra ner miltals kablar till gamla RB utan att det läckt ut.

Måste ju varit ett otroligt jobb och dessutom så lär inte dessa kablar ligga på samma djup som vanlig tele.

Fiber eller PDH-förbindelser har funnits till militära GPL'er i åtminstånde 30-40 år. Dessutom länkas det oftast in via utpunkter som är placerade i stjärnnät för att säkerställa alternativa kommunikationsvägar. De här anslutningspunkterna kan ligga ett antal 10-tals km från den egentliga grupperingsplatsen. Samma sak gäller sändar/mottagar annex för radiokommunikation..
Citera
2008-10-15, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sniffdog
Att inte RB kommer att röjas med X o Y är väl ganska självklart!
Är alla med på att "sökområdet" är-Nora,Lindesberg,Kopparberg,Hällefors,Karlskoga-Nora?
Det borde ju finnas ett antal medlemmar som bor inom nämda område.
Vad säger ni?
Detta område är inte bara min "uppfinning". Vad jag vill komma till är att begränsa "sökområdet"något. Någon som har en uppfattning?

Har bott i Hällefors i snart tre år och har tyvärr inte sett minsta antydan till att något ska ligga i närheten av här. Inte sett till några som helst militära transporter här vilket vid närmare eftertanke är rätt logiskt om RB skulle ligga i närheten då ansvariga antagligen inte vill dra onödig uppmärksamhet till sig. Skogarna mellan lindesberg och hällefors är relativt outforskade vad jag vet så det kan ju vara ett alternativ. Tror inte man ska söka så långt ner som till nora då Karlskoga finns i omnejden med allt vad Bofors heter och denna industri kan jag tycka känns som ett logiskt mål i händelse av krig.

Nej jag har svårt att tro att man någonstans i dessa trakter skulle kunna finns något intressant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in