Resultat: .
.
0%
0 röster
.
0%
0 röster
2008-08-08, 01:09
Medlem
LågOchLångsams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arkitekten
Rikets högsta ledning sitter garanterat i en anläggning av högsta skydsklass.
Har svårt att tro att en bunker med statsminister, försvarsminister och kungen inte skulle vara ett högprioriterat mål.

Detta är inga anl tillhörande civilförsvarets (numera Krisberedskapsmyndigheten) organistaion. Kommunfolket har inte tillträde och känner inte till deras existens.

En civilförsvarsanl kan aldrig ha varit en riksbunker i min mening. Där var högsta hönsen landshövdingar, inte ministrar.

Men det är fortfarande inget militärt mål. Därav gäller andra regler för hur det får bekämpas.
Citera
2008-08-08, 01:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LågOchLångsam
Men det är fortfarande inget militärt mål. Därav gäller andra regler för hur det får bekämpas.

Min personliga övertygelse är ju att Sovjet inte riktigt skulle följa internationell rätt om att ej bekämpa civilt styre. Slut OT.
Citera
2008-08-08, 01:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mcJOcke
För det första, Det är enligt min mening de Äldre av dessa riksbunkrar vi diskuterar i denna tråd
Det var inte riktigt så jag tolkade trådstartarens första inlägg. Läs det gärna igen.
Citera
2008-08-08, 01:20
Medlem
mcJOckes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arkitekten
Det var inte riktigt så jag tolkade trådstartarens första inlägg. Läs det gärna igen.

Jag vet precis vad trådskaparen letar efter för anläggning, och det har han också påvisat i senare inlägg samt div PM. Och vi är ense på den punkten.
Citera
2008-08-08, 01:22
Bannlyst
Citat:
Jag vet precis vad trådskaparen letar efter för anläggning, och det har han också påvisat i senare inlägg samt div PM. Och vi är ense på den punkten.
Well then I stand corrected.
Citera
2008-08-08, 07:24
Medlem
Farbror Sallads avatar
Moraliska aspekter kring vad som lämpligen "får" diskuteras hör inte hemma i denna tråd. OT raderat. /Mod
Citera
2008-08-08, 09:26
Medlem
EXAKT vad letar ni efter?

Jag har följt och läst den gamla tråden och nu även denna tråd.

*Det verkar som om trådens postare sammantaget har olika intressen och olika "riksberg" i fokus:

1. De tre berganläggningar som byggdes under 50-talet som krigsstabsplatser för den operativa ledningen inom arméstaben, marinstaben och flygstaben.

2. De bergsanläggningar som under 1960-talet anlades för det nya gemensamma högkvarteret för försvarets ledning i krig (aka HKV/F UPL).

3. Riksledningens anläggningar genom tiderna. (från Karlsborg i tidernas begynnelse, via skolor i Värmland innan 2VK och till mer sentida, fortifierade anläggningar)

4. Mer sentida versioner av HKV/F UPL

5. Containerbaserade stabsfunktioner

(Att ni inte diskuterar FO-, MB- eller rena civilförsvarsanläggningar här förutsätter jag...)

*Är det A-anläggningar, B-anläggningar, annex, SBCn osv som är av intresse?

*Är det lokation, funktion, samband som är av intresse eller bara bekräftelsen av existensen som är av intresse?

Anledningen till mina frågor är utan specifikt fokus kommer även denna tråd att bli lika förvirrad som den tidigare tråden. Med nedlåsning som resultat.

Avslutningsvis kan man säga att i princip alla ovanstående anläggningar (från 50-talet och framåt) omfattas av sekretess och flertalet är fortfarande aktiva SO. Säkerligen inte med exakt samma funktion som när det begav sig, men ändå SO.
Citera
2008-08-08, 10:12
Medlem
Krull1s avatar
Om man läser till brandman får man reda på enhel del um bunkrarna i stholm och en va de mäst intresanta för at vara en eventuell riksbunker är tre mindre höghus nersprängda under en skidbacke i stholm.

detta kan ju även vara något annat men den käns lite för stor för att man inte ska börja undra.

men har inte undersökt saken själv än, så inget är säkert...
Citera
2008-08-08, 11:08
Medlem
mcJOckes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thomazlycken
Jag har följt och läst den gamla tråden och nu även denna tråd.

*Det verkar som om trådens postare sammantaget har olika intressen och olika "riksberg" i fokus:

1. De tre berganläggningar som byggdes under 50-talet som krigsstabsplatser för den operativa ledningen inom arméstaben, marinstaben och flygstaben.

2. De bergsanläggningar som under 1960-talet anlades för det nya gemensamma högkvarteret för försvarets ledning i krig (aka HKV/F UPL).

3. Riksledningens anläggningar genom tiderna. (från Karlsborg i tidernas begynnelse, via skolor i Värmland innan 2VK och till mer sentida, fortifierade anläggningar)

4. Mer sentida versioner av HKV/F UPL

5. Containerbaserade stabsfunktioner

(Att ni inte diskuterar FO-, MB- eller rena civilförsvarsanläggningar här förutsätter jag...)

*Är det A-anläggningar, B-anläggningar, annex, SBCn osv som är av intresse?

*Är det lokation, funktion, samband som är av intresse eller bara bekräftelsen av existensen som är av intresse?

Anledningen till mina frågor är utan specifikt fokus kommer även denna tråd att bli lika förvirrad som den tidigare tråden. Med nedlåsning som resultat.

Avslutningsvis kan man säga att i princip alla ovanstående anläggningar (från 50-talet och framåt) omfattas av sekretess och flertalet är fortfarande aktiva SO. Säkerligen inte med exakt samma funktion som när det begav sig, men ändå SO.

Jag tycker att du sammanfattade det ganska bra. De senare/nutida anläggningarna är inte lika intressanta för mig och jag tycker inte heller att vi ska diskutera dem här utan koncentrera oss på de från efterkrigstiden och kalla kriget. Speciellt dem från 60-talet då deras storlek skall vara imponerande.

Annex är intressant i jakten på "riksbunkrarna" då dem ligger, om inte i direkt anslutning, i närheten av anläggningarna. A och B nummer är ju också intressant, men säger inte så mycket om VART anläggningarna ligger. Men självklart är det just A och B anläggningarna vi ser om efter.

Jag tycker att alla ofortifierade anläggningar kan diskuteras i annan tråd mer lämplig för dem. Så även dessa anläggningar som jämt kommer upp: Elefanten och vargen.

Självklart är det tillåtet att fråga om anläggningar man inte vet vad dem används till.

Vissa tror att A - anläggningen ligger i Tiveden, andra i Bergslagen, vissa i Sthlms-området. Jag själv tippar på Bergslagen...

thomazlycken, du har inga egna funderingar eller info att komma med?
Citera
2008-08-08, 13:07
Medlem
Citat:
Jag tycker att du sammanfattade det ganska bra. De senare/nutida anläggningarna är inte lika intressanta för mig och jag tycker inte heller att vi ska diskutera dem här utan koncentrera oss på de från efterkrigstiden och kalla kriget. Speciellt dem från 60-talet då deras storlek skall vara imponerande.

thomazlycken, du har inga egna funderingar eller info att komma med?

Som sagt, i princip alla berörda anläggningar (från 50-talet och framåt) omfattas av sekretess och flertalet är fortfarande aktiva SO. Min bedömning är att om man röjer dessa på Flashbacks UE-forum vore det inte bra. I det här fallet handlar det om vikta "allmänhetens rätt till att veta" mot "röjande av hemlig uppgift". Jag säger inte att alla här har ont uppsåt, men alla vill inte gott heller. Tro det eller ej, men det är inte bara glada amatörer som lägger pusselbitar. Eller som huserar här.
Citera
2008-08-08, 13:11
Medlem
Med tanke på vad man gör med senare tidens befästningar är det väl hög tid att plombera och cementera igen Varbergs fästning!
Citera
2008-08-08, 13:44
Medlem
Måsen i Örebro lades ner 1975..i mitten av 80 talet gjordes det sprängningar där för utbyggnad...de genomfördes i stort alltid på natt o kvällstid.
Det sägs att den inhåller numera bara serverutrustning.Men den är fortfarande bevakad.
Ställ dig utanför deras port och du har sällskap inom fem minuter.
Kan nån svara på hur stor måsen är...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in