Citat:
Ursprungligen postat av thomazlycken
Jag har följt och läst den gamla tråden och nu även denna tråd.
*Det verkar som om trådens postare sammantaget har olika intressen och olika "riksberg" i fokus:
1. De tre berganläggningar som byggdes under 50-talet som krigsstabsplatser för den operativa ledningen inom arméstaben, marinstaben och flygstaben.
2. De bergsanläggningar som under 1960-talet anlades för det nya gemensamma högkvarteret för försvarets ledning i krig (aka HKV/F UPL).
3. Riksledningens anläggningar genom tiderna. (från Karlsborg i tidernas begynnelse, via skolor i Värmland innan 2VK och till mer sentida, fortifierade anläggningar)
4. Mer sentida versioner av HKV/F UPL
5. Containerbaserade stabsfunktioner
(Att ni inte diskuterar FO-, MB- eller rena civilförsvarsanläggningar här förutsätter jag...)
*Är det A-anläggningar, B-anläggningar, annex, SBCn osv som är av intresse?
*Är det lokation, funktion, samband som är av intresse eller bara bekräftelsen av existensen som är av intresse?
Anledningen till mina frågor är utan specifikt fokus kommer även denna tråd att bli lika förvirrad som den tidigare tråden. Med nedlåsning som resultat.
Avslutningsvis kan man säga att i princip alla ovanstående anläggningar (från 50-talet och framåt) omfattas av sekretess och flertalet är fortfarande aktiva SO. Säkerligen inte med exakt samma funktion som när det begav sig, men ändå SO.
Jag tycker att du sammanfattade det ganska bra. De senare/nutida anläggningarna är inte lika intressanta för mig och jag tycker inte heller att vi ska diskutera dem här utan koncentrera oss på de från efterkrigstiden och kalla kriget. Speciellt dem från 60-talet då deras storlek skall vara imponerande.
Annex är intressant i jakten på "riksbunkrarna" då dem ligger, om inte i direkt anslutning, i närheten av anläggningarna. A och B nummer är ju också intressant, men säger inte så mycket om VART anläggningarna ligger. Men självklart är det just A och B anläggningarna vi ser om efter.
Jag tycker att alla ofortifierade anläggningar kan diskuteras i annan tråd mer lämplig för dem. Så även dessa anläggningar som jämt kommer upp: Elefanten och vargen.
Självklart är det tillåtet att fråga om anläggningar man inte vet vad dem används till.
Vissa tror att A - anläggningen ligger i Tiveden, andra i Bergslagen, vissa i Sthlms-området. Jag själv tippar på Bergslagen...
thomazlycken, du har inga egna funderingar eller info att komma med?