Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Resultat: .
.
0%
0 röster
.
0%
0 röster
2017-05-24, 18:23
  #7501
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Likbjudarns
Intressant observation, Achtung Panzer.

Om man skall tro det lilla som går att finna om Stay behind, hade massan av fotfolk i organisationen ännu ej vid en förestående invasion hunnit rekryterats. Kadern av chefer var rekryterade men alltså inte massan av folk som skulle utföra de ställda uppgifterna.
Man litade helt enkelt på att det skulle vara så gott som självrekryterande när ryssen/polacken stod post vid det lokala kommunhuset med sin lätt stinkande odör av billig diesel och vodka, ackompanjerad av lättsam balalajkamusik.
utan att ha något stöd för mitt resonemang så tror jag inte att Arla-gryning hade förmågan att bedriva strid i anfallsmålet och ta-försvara terräng. På så vis borde det vara en typisk jägaruppgift att återta stationen/strid på djupet, som Bergakungen kanske underförstått menar.

Gällande när i upptrappningen till det förestående kriget som högdjuren framryckte till sina grupperingsplatser i krig är svårt att gissa. Finns det överhuvudtaget en chans till att få veta det? När i konflikten bestämde man sig; att nu packar vi och säger adjö. När retoriken hårdnar mellan öst och väst? När ro-ro fartygen lämnar Kaliningrad? När de taktiska kärnvapnen slår ner i backen? Måste vara torrt att sitta någon månad i ett bergrum innan kriget verkligen sparkat i gång, och läsa "vällästa" Fib Aktuellt.

Nu skall man ju inse att Melker (var det väl?) berättar historien på ett strukturerat och pedagogiskt vis. Bland annat genomförs kriget sekvensiellt (flyg, flotta, KA, armen) för att kunna berätta överskådligt. Tidsmässigt vänds sedan hela vår organisation för att tåla en avspärrning att användas först då kriget är i ett slutskede. I verkligheten (den troliga, i alla fall) skulle ju invasionsförsvaret verka samlat då angreppet var ett faktum, och civilförsvaret och folkförsörjningen skulle iknappast gå i väntläge tills eländet var ett faktum utan användas för att stödja motståndsförmågan.

Vi som var med och var delar av det här inser ju de svagheterna i berättelsen, men att visa komplexiteten, krigets kaotiska sidor, påfrestningarna på civilsamhället, alla totalförsvarets insatsmöjligheter och hela samhällets försättande på krigsfot går ju heller inte att illustrera i en timmes dokumentär. Att dra ut ett enveckascenario (kriget) till flera månader är ju ett sätt att klara av att berätta så mycket som möjligt. Att flottan går ut när flygplanen tagit slut känns ju väldigt otippat...

Stay Behind handlade (som jag förstår det) till största delen om att rekrytera trovärdiga ledare för den civila, oväpnade motståndsrörelsen, ur de grupper som rimligen annars skulle göra störst nytta på annat håll. Allt pekar ju på att det handlade om en alternativ och lokal ledning av landet (konkurrerande med den tänkta ockupationsmakten) snarare än en beväpnad milis, i form av motståndsrörelse. Det var ju industriledare, kända politiker, välkända mediaprofiler och andra ledare som rekryterades, inte halvskumma busar eller vildhjärnor a la Maquisen.

När det gäller att "gå till bergs" tror jag att hela konceptet bygger på riskspridning. Därför skulle regering och riksdag sträva efter att vara beslutsmässig oavsett, och att skicka krigsdelegationen till skogs måste man göra i tid. Man kan gärna tänka på att det fanns sätt att garantera en laglig regering genom att nyttja successionsordningen (den "högtidliga delen av regerandet, regenten) och att ha en alternativ statsminister fungerade ju efter ett regelverk , det också (bland annat talmannen var en del av detta).

Men när Melker tänker sig att någon tar ner Gävlemasten och spränger sändarannexet lär det vara en jägaruppgift. Att sådana förband fanns gripbara många veckor efter att fronten passerat dem vet jag alldeles bestämt... om de inte fått andra uppgifter av större vikt.
Citera
2017-05-25, 21:04
  #7502
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Nu skall man ju inse att Melker (var det väl?) berättar historien på ett strukturerat och pedagogiskt vis. Bland annat genomförs kriget sekvensiellt (flyg, flotta, KA, armen) för att kunna berätta överskådligt. Tidsmässigt vänds sedan hela vår organisation för att tåla en avspärrning att användas först då kriget är i ett slutskede. I verkligheten (den troliga, i alla fall) skulle ju invasionsförsvaret verka samlat då angreppet var ett faktum, och civilförsvaret och folkförsörjningen skulle iknappast gå i väntläge tills eländet var ett faktum utan användas för att stödja motståndsförmågan.

Vi som var med och var delar av det här inser ju de svagheterna i berättelsen, men att visa komplexiteten, krigets kaotiska sidor, påfrestningarna på civilsamhället, alla totalförsvarets insatsmöjligheter och hela samhällets försättande på krigsfot går ju heller inte att illustrera i en timmes dokumentär. Att dra ut ett enveckascenario (kriget) till flera månader är ju ett sätt att klara av att berätta så mycket som möjligt. Att flottan går ut när flygplanen tagit slut känns ju väldigt otippat...

Stay Behind handlade (som jag förstår det) till största delen om att rekrytera trovärdiga ledare för den civila, oväpnade motståndsrörelsen, ur de grupper som rimligen annars skulle göra störst nytta på annat håll. Allt pekar ju på att det handlade om en alternativ och lokal ledning av landet (konkurrerande med den tänkta ockupationsmakten) snarare än en beväpnad milis, i form av motståndsrörelse. Det var ju industriledare, kända politiker, välkända mediaprofiler och andra ledare som rekryterades, inte halvskumma busar eller vildhjärnor a la Maquisen.

När det gäller att "gå till bergs" tror jag att hela konceptet bygger på riskspridning. Därför skulle regering och riksdag sträva efter att vara beslutsmässig oavsett, och att skicka krigsdelegationen till skogs måste man göra i tid. Man kan gärna tänka på att det fanns sätt att garantera en laglig regering genom att nyttja successionsordningen (den "högtidliga delen av regerandet, regenten) och att ha en alternativ statsminister fungerade ju efter ett regelverk , det också (bland annat talmannen var en del av detta).

Men när Melker tänker sig att någon tar ner Gävlemasten och spränger sändarannexet lär det vara en jägaruppgift. Att sådana förband fanns gripbara många veckor efter att fronten passerat dem vet jag alldeles bestämt... om de inte fått andra uppgifter av större vikt.

Eftersom filmen är inspelad under 60talet, kan det vara frågan om något ac de jägarkompanier somdå fanns i organisationen. Det var väl under 70talet dessa växte till bataljonsstorlek. Kanske när Palmes politik stört relationen med usa och man befarade att sverige inte lä gre prioriterades i ett inledni gsskede? Det var då 1974 armechefen ledde försvarets nua inriktning mot fördröjningsstrid, Sega gubbar?
Bara en gissning.

Masten kanockså återtagits av de nästan aldrig omskrivna delarna av militära sty behind, som fanns dolda i milosäkkompaniet på milostaben. ÖB Bengt Gustafsson nämner dem i någon intervju eller bok.
Citera
2017-05-25, 21:07
  #7503
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 3verlast
Achtung Panzer , heja, heja! Med undantag från en en ellet två två användare har du tveklöst bidraget med mest i tråden utan att övengripa skilda lagar. Ett stort tack och förhopnning arr du fortättet!

Andra som söker hndra lagliga studier, som Achtung Panzer bedriver, böt tiga still.

Achtung Panzer, skriv din bok, läsarna är många.


Bugar djupt!
Citera
2017-06-08, 15:00
  #7504
Medlem
Hej

Jag hoppas inte detta klarats av innan här i tråden men ställer frågan ändå:

Det har ju pratats om "Skandiabaren" och dess bunkerfunktion under Skandiahuset. Nu är hela skiten renoverad och det är restauranger, caféer o hotell i huset. Urban Deli har lanserat ett koncept med hotell under marken där man bor i rum utan fönster. Då undrar jag, kan dom ha använt eventuellt bunkerutrymme under eller kan det finnas samband?

Någon som vet mer?

Jojje
Citera
2017-06-09, 19:13
  #7505
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jojjesthlm
Hej

Jag hoppas inte detta klarats av innan här i tråden men ställer frågan ändå:

Det har ju pratats om "Skandiabaren" och dess bunkerfunktion under Skandiahuset. Nu är hela skiten renoverad och det är restauranger, caféer o hotell i huset. Urban Deli har lanserat ett koncept med hotell under marken där man bor i rum utan fönster. Då undrar jag, kan dom ha använt eventuellt bunkerutrymme under eller kan det finnas samband?

Någon som vet mer?

Jojje

Är Banhofs huvudkontor kvar med ingång vid brunkebergstrappans fot? Det var det som var Skandias tredje datorhall. Skandiabaren användes först av anders jallai i sin fictionroman om palmemordet. Det är väl det som gett upphov till missförstånden. Det hemliga i området var den anläggning som byggdes för regeringen i krig under Johannesgatan och som var aktiv 1942 tom 50talet. Antar det är den som är områdets mytbildare. Philipsongaraget och soscentralen har ej med detta att göra. En ritning över Banhofs lokaler vore intressant.
Citera
2017-06-10, 07:06
  #7506
Medlem
Citat:
Det hemliga i området var den anläggning som byggdes för regeringen i krig under Johannesgatan och som var aktiv 1942 tom 50talet.

Hur djupt låg den/dem (om funnes den/de)? Och hur ligger nuvarande byggnationer efter renoveringen i relation till det gamla (om det fanss)? Är allt myter? Finns inga avhemligade kartor? Det är ju ett per år sen.

Och har förresten dagens öppna byggnader och renoveringar öppna kartor både upp och ner, eller är det sekress. Takterassen idag är väldigt imponerande.

Den där åsen är ju också intressant. Ska väl inget hemligt finnas idag. Men man vill ju ge veta vad arkitekten öppnade och stängde. En imponerabde byggnad, då och nu.

Tänkeväckande alltsammans, hursomhelst. Kartor från då med åsen inritade/inriktade vore ju hyperintressant - om allt inte är myt.
__________________
Senast redigerad av 3verlast 2017-06-10 kl. 07:59.
Citera
2017-06-10, 10:55
  #7507
Medlem
Information om regeringens bergrum i Brunkebergsåsens börjar med inlägg #6421 och anläggningen börjar beskrivas från #6470.
Citera
2017-06-10, 11:01
  #7508
Medlem
Lars Wilderäng/Cornucopia har publicerat en kortnovell. http://cornucopia.cornubot.se/2017/0...att-ladda.html

Jag tipsar bara om den, eftersom jag tycker bäste herr Wilderäng nog ändå är värd några kronors extra inkomst.
Jag kan dock avslöja att miljöskildringen är autentisk och budskapet lite tankeväckande.


Fast Wilderäng! Lite fler onda ryska agenter och vackra bikinibrudar hade du ju kunnat ta med!
Citera
2017-06-11, 20:26
  #7509
Medlem
-"Vid höjd beredskap är en del av ÖCB samgrupperad med regeringen och Högkvarteret på en krigsuppehållsplats som är
välförsedd med reservkraft och oberoende sambandssystem."

https://www.msb.se/Upload/Produkter_...uppdraget2.pdf

Ovanstående är skrivet år 2000 och bör således innebära att regering och HKV var samgrupperade i RB80?
Citera
2017-06-11, 20:47
  #7510
Medlem
Carl Bildt tvittrar:
– hade jag möjlighet att besöka den dåvarande sovjetlettiska ledningens underjordiska krigsuppehållsplats i en bunker långt inne i en skog lite mer än en timma från Riga.

Det var en surrealistisk upplevelse.

Här skulle ca 200 personer kunna tillbringa några månader och försöka att under krigsförhållanden hålla ihop sin sovjetiska republik. Direkta linjer fanns självfallet till motsvarande centrala sovjetiska platser och funktioner. Kartor indikerade den planering man hade.

Det mesta var – som brukligt på platser som denna – tämligen spartanskt. Undantaget var det eleganta skrivbord som hade placerats i den lettiska kommunistledarens rum. Och där fanns också ett imponerande batteri 1960-talsmässiga telefoner. En gammal sovjetencycklopedi fanns som möjligt tidsfördriv under de underjordiska månaderna.

Men allt föll som bekant sönder och samman på helt annat sätt. Ingen av kommunistledarna hade tydligen någonsin hunnit sätta sin fot i anläggningen.

https://carlbildt.wordpress.com/2011...-ocksa-libyen/

Känner någon till detta bergrums belägenhet och finns bilder?
Citera
2017-06-11, 22:25
  #7511
Medlem
Denna är det som menas tror jag.
http://www.latvia.travel/sv/sevardhe...kern-i-ligatne
Fick lite lokalguidning för 10 år sen. Mycket av det hemliga låg runt Cesis.
Citera
2017-06-12, 20:08
  #7512
Medlem
Nygammal medlem här. Har så långt läst ca fram till sidan 150 +- vad mod ändrat.... Följde den gamla RB-tråden men tappade intresset när den gick.....hrmm.... skall vi säga något överstyr. Efter några års frånvaro läser jag nu ikapp allt vad fritiden tillåter. Måste säga att det är smått humoristiskt så här lite retrospektivt.....

L-J
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback