Citat:
Ursprungligen postat av
CVNVInson
Om man funderar kring rikets civila ledning:
Läser man regeringsformen så beskrivs det rätt tydligt hur riket idag ska ledas i krig och hur rikets ledning delegeras allt längre ner beroende på läget. Det var
väl troligen liknande planer i slutet 60-talet:
1. Regering och riksdag
2. Regering och krigsdelegation
3. Regeringen
4. Delar av regeringen
5. Annan myndighet (ex vis ÖB)
Kanske omgrupperade HL (Högsta Ledningen) enligt följande ordning:
A. Ordinarie lokaler i Stockholm
Om HL måste lämna Stockholm var detta säkert en så stor process att man inte valde något mellanstopp i Sörmland etc. Bara flytt och uppstart på ny plats borde
tagit någon dag, vilket var för lång tid.
B. RB60civ i Zonen (inkl krigsdelegationen)
Skadades RB60civ omgrupperade man till B-anläggningen för att kunna fortsätta använda återstående infrastruktur och militära förband
C. Bergen runt Örebro
Hotades Zonen av ockupation flyttade man längre bort, men antagligen enbart som regering och utan Krigsdelegationen eftersom detta hot innebar att riksdagen "inte
kan fullgöra sina uppgifter") vilket innbär att ledningen kan delegeras
D. Milo-stab, ex vis MB NN eller MB V
Kom man i läget att "the shit really hits the fan" och även sådana grupperingsplatser hotas av fienden så skulle man säkert ha flera alternativ för en reducerad
regering eller myndighetschef
E1. Regeringen sätter sig i lämpligt bergrum
E2. Regeringen försöker ta sig till vänskapligt sinnat västland
E3. ÖB tar befälet även civilt
Frågan är väl dock om det ens skulle ha kommit till ex vis C? Med tanke på uppgifter om att Sovjetunionen skulle inlett ett angrepp på Sverige med ett antal
kärnvapen, och säkert kunnat följa upp med taktiska kärnvapen, så är frågan hur länge politikerna stått emot...
Kärnvapen is da shit:-)!
Ni ungdomar kan läsa på Internet om vilket hot vi gamlingar och era föräldrar levde under.
Inte kul att vara i ett berg när alla ens nära och kära är döda sedan länge.
Såklart kunde ett krig mycket väl ha kunnat börja med att Sverige inte skulle ha varit inblandat på något sätt. Men början på kriget hade mycket väl kunnat ha varit att mängder av kärnvapen skulle ha regnat ned över Sverige OCH dessutom, på VÄL valda platser.
Vi var, inofficiellt inte med i Nato men såklart visste ryssen, genom Wennerström och andra, att vi var och är väldigt tight lierade med Nato.
Som Palme sa till sin ÖB apropå hans tal om att USA var nästan lika med djävulen, vad som än händer, så ska du se till att fortsätta vårt nära försvarssamarbete med USA:-).
Gissar att det fanns några platser i Stockholm som äggen i korgen spreds ut ifrån, till nya äggkorgar, beroende på läget.
Möjligen var och kanske är en av äggkorgarna samlokaliserad med ledningen för Stockholms civila och militära försvar.
Nuvarande plats och föregående plats är kanske nämnd i detta forum?
Såklart var det bra om äggen från den civila och den militära korgen spreds ut och hamnade i samma korgar.
Jag tror inte att hela riksledningen eller HKV stack till samma ställe utan till flera ställen.
Det hade varit dumt att skicka alla ägg i korgen till samma korg, det vill säga den beryktade Zonen.
London har nämnts som en plats, men jag tror att London endast var ett alternativ om alla alternativa ledningsplatser i Sverige var helt körda.
Som Tage sa, jag vill vara nära mina medborgare.
Själv gissar jag på att Sverige,civilt såväl som militärt skulle ha kunnat styras från en eller flera platser i Sverige som ingen, ingen visste:-).
Det vill säga, bäste herr CVNInsom, jag tror att man började med att sprida äggen i korgen till andra korgar.
Sen - beroende på hur kriget gick så fanns det alltid en ledning, civil såväl som militär, som hade nödvändigt samband och nödvändiga kryptonycklar för att såklart, från landet någonstans, kunde se till att Sverige vann kriget!
Det räcker med att det är en från regeringen, eller en från HKV som överlever och som har nödvändigt samband:-).
De kycklingarna som kom ut ur äggen, civilt såväl som militärt skulle leda Sverige 'until the bitter end'.
De som planerade, är väldigt gamla liksom jag.