Citat:
Ursprungligen postat av
mcJOcke
Men låt säga att du har en kamera runt halsen - då kan de beslagta den och nej, du får ej tillbaka den..
Detta är naturligtvis en myt. Eller rättare sagt svammel. Detta inlägg handlar delvis om SO men eftersom det även inkluderar verkliga erfarenheter från en del känsliga object i zonen så tycker jag det är ok. Säg till om det är för OT så tar jag bort det.
Det går alldeles utmärkt att uppehålla sig vid ett känsligt SO med kamera, videokamera, kikare, etc. En skyddsvakt har mycket stora befogenheter men kan inte beslagta något du äger. Polis kan tillkallas och man kan bli arresterad. Då tas självklart sakerna i beslag men man får tillbaka prylarna senare. Om man hänger "invid" ett objekt, typ näsan mot stängslet, så kan man få lite mer frågor.
Min approach till att "utforska" känsliga objekt kanske skiljer sig från andras men det har alltid fungerat utmärkt så jag tänkte dela med mig. När man stöter på skyddsvakter vid en känsligt objekt är det bästa, i min åsikt, att vara trevlig och hjälpsam. Att vara en smartass och ha IQ som en dum fiskmås fungerar inte bra. Det hjälper om man är välklädd, kan prata för sig, inte svamlar och pratar sanning. Att gå i rånarluva och en bultsax innanför jackan är ingen bra ide.
När jag blir tillfrågad vad jag gör så säger jag alltid som det är. I tidigare år, för 20-30 år sedan, när värnpliktiga kunde vara del av vaktstyrkan så begärde jag alltid att prata med chefen. Inte lönt att ödsla tid på idioter. Numera är det skyddsvakter och inhyrda vakter från ex. Securitas så lite annorlunda.
Vad jag gör i området har ingen med att göra om jag befinner med utanför skyltar för militärt område. Som tex vid RB60. Att folk i det röda huset på "stora vägen" vid RB 60 tittar när man parkerar bilen och börjar promenera/cykla spelar ingen roll. Man har lagen på sin sida. Skyddsvakter har stora befogenheter men det har man även som svensk medborgare.
Vid tillfrågan om vad jag gör så brukar jag säga att jag är intresserad av det militära som finns i området. Man brukar uppskatta detta svar. Jag brukar även nämna andra anläggningar som ligger nära. Vid RB60 kan man nämna att man tycker annexet är intressant, masten som ligger väldigt nära samt radioannexen. Ingen anledning att säga allt man vet.
Jag brukar dessutom säga att jag tänker uppehålla mig i området under en tid. Kan vara en timme, en dag eller längre. Att jag inte är det minsta intresserad av att klippa hänglås, klättra över staket eller ta otillåtna bilder berättar jag också. Mottagandet brukar då bli mycket bra. Jag har aldrig behövt visa leg eller berätta vem jag är. Ingen har kollat kamera, telefon, etc.
Jag hade en gång ett mycket trevligt sammanträffande vid RB60. Att platsen var känslig visste jag och jag var nästan säker på att det vara RB60. Jag hade tagit med cykeln för att utforska de många grusvägarna i området men cyklande inte innanför militärt område. När fordon inte var tillåtna låste jag cykeln och promenerade.
Jag träffade på en vaktfirma på morgonen och igen på eftermiddagen. Denna gång mycket nära RB60. Man frågade vad jag gjorde och jag berättade. Det visade sig att vakten var mycket intresserad av mountainbike och gillade min hoj. Vi stod och pratade cyklar i över en halvtimme. Mycket trevligt.
På slutet pratade vi lite om objekten i området och vakten berättade inofficiellt på ett diskret sätt att det verkligen var RB60 vi stod vid. Jag hade redan berättat mycket av det jag visste så det var ingen större grej.
Vill man besöka ett objekt så är det bästa sättet att fråga snällt. Detta fungerar naturligtvis inte vid de känsligaste objekten i zonen men det fungerar utmärkt vid mindre känsliga objekt som fortfarande är intressanta. Jag har fått tillgång till många SO genom att helt enkelt presentera mig skriftligt och fråga om ett besök är möjligt.