Citat:
Ursprungligen postat av kolyma
Vad jag menar är att SÄPO har ett ansvar för skyddet runt personobjekten, men inte anläggningarna. Däremot kan de vara rådgivande, men att man hade någon del i fredsdriften, nej det tror jag inte med tanke på vilka som hanterade inpasseringstillstånden.
Men man kan nog förutsätta att redan vid beredskapsgrad III så var nog anläggningarna fullt bemannade med vakt och bevakningspersonal. De som var krigsplacerade hade förmodligen "röda" krigsplaceringsorder. Finns nämnt tidigare i tråden också...
https://www.flashback.org/sp34065243
Ok jag förstår vad du menar, jag har dock delvis skilda åsikter här. Egentligen kanske man börjar närma sig vad som är lämpligt att verkligen diskutera här om vi pratar fredstida bevakningsrutiner mm.
Jag vill dock påpeka att det faktiskt fanns 2 olika jourlag. Ett bestående av driftpersonal och ett bestående av poliser, fick man ett larm vid ett objekt åkte man aldrig dit ensam, det fanns alltid med minst en driftpersonal och en polis. Man måste tänka på att varje larm som gick kunde vara ett potentiellt sabotage. Det polisiära jourlaget hade dock ingenting med den dagliga driften att göra. detta lag låg under säpo.
Inpasseringstillstånd: När jag blev prövad var det i alla fall Säpo som gav mig min säkerhetsklassning. Utan rätt klassning kan man glömma inpasserningstillstånd i alla fall om man ska jobba med säkerhetsklassade uppgifter.
Vad gäller bevakningspersonal vid mobilisering. Ja visst kan det vara så att det förekom värnpliktiga, då skulle det främst vara MP, MPJ. Det finns ju även rent polisiära yrkesförband som har en krigsplacering. Det är nog främst dessa tre typer av förband man skulle hitta vid RB60/RB80