Resultat: .
.
0%
0 röster
.
0%
0 röster
2012-09-15, 19:00
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cornucopia
RB60 går att hantera på gott avstånd med vägspärrar. Dessutom skulle ju hela bevakningskompanier, rent av bataljoner, användas för yttre skydd. Vid genomförd mobilisering skulle det vara när omöjligt att komma i närheten och rimligtvis vore hemvärn på plats innan ens mobiliseringslarmet slutat ljuda.

Hemvärnets roll vid dessa anläggningar var dock minimal, de kommuner som berörs är väldigt glest befolkade och tex kunde Nora och Hällefors på sin höjd mönstra varsin Hv-kompani med 2 st ofullständiga plutoner om jag inte minns fel. Den koncentration av stora anläggningar i området är på tok för omfattande för dessa HV-kompanier att bevaka, förövrigt hade de ju till uppgift att bevaka mobiliseringen plus en del "vanliga" anläggningar och HV-uppgifteratt se till.
Citera
2012-09-15, 20:56
Medlem
kolymas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guderi
Naturligtvis har varje anläggning en väl uttänkt försvarsstrategi, befästningsverk mm finns redan där dom antogs behövas.

Sen ska man väl inse att det inte är FM:s huvudsakliga uppgift att skydda svenska riksledningen. Det ansvaret har och hade, såväl i fred som i krig Säpo/SÄK.

Dessa har representanter på plats redan i fredstid och kan skydda såväl anläggningar som dess personal från sabotage. Långt innan FM hade mobiliserat skulle anläggningarna kunna vara i drift och fullt bevakade.
SÄPO hade inte resurser till att hantera bevakning och skydd av den här typen av objekt. Det ombesörjdes av FM.
Citera
2012-09-16, 02:48
Medlem
Hur mår den gammla gruvan med omgivningar? Inte första gängen man gömmer sig i gruvor: http://www.baggbodykarna.org/links/showlink.php?do=showdetails&l=22&catid=10
Citera
2012-09-16, 08:19
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kolyma
SÄPO hade inte resurser till att hantera bevakning och skydd av den här typen av objekt. Det ombesörjdes av FM.
Nu vet jag inte hur du menar. När krig väl brutit ut, så självklart är det försvaret som sköter bevakning och skydd. I fredstid och fram till mobiliseringen är klar kan jag garantera att Säpo har huvudansvaret. Även fortsatt i krig kommer Säpo att ansvara för säkerheten runt riksledningen.
Citera
2012-09-16, 21:34
Medlem
kolymas avatar
Citat:
Nu vet jag inte hur du menar. När krig väl brutit ut, så självklart är det försvaret som sköter bevakning och skydd. I fredstid och fram till mobiliseringen är klar kan jag garantera att Säpo har huvudansvaret. Även fortsatt i krig kommer Säpo att ansvara för säkerheten runt riksledningen.
Vad jag menar är att SÄPO har ett ansvar för skyddet runt personobjekten, men inte anläggningarna. Däremot kan de vara rådgivande, men att man hade någon del i fredsdriften, nej det tror jag inte med tanke på vilka som hanterade inpasseringstillstånden.
Men man kan nog förutsätta att redan vid beredskapsgrad III så var nog anläggningarna fullt bemannade med vakt och bevakningspersonal. De som var krigsplacerade hade förmodligen "röda" krigsplaceringsorder. Finns nämnt tidigare i tråden också... https://www.flashback.org/sp34065243
Citera
2012-09-17, 17:18
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kolyma
Vad jag menar är att SÄPO har ett ansvar för skyddet runt personobjekten, men inte anläggningarna. Däremot kan de vara rådgivande, men att man hade någon del i fredsdriften, nej det tror jag inte med tanke på vilka som hanterade inpasseringstillstånden.
Men man kan nog förutsätta att redan vid beredskapsgrad III så var nog anläggningarna fullt bemannade med vakt och bevakningspersonal. De som var krigsplacerade hade förmodligen "röda" krigsplaceringsorder. Finns nämnt tidigare i tråden också... https://www.flashback.org/sp34065243

Ok jag förstår vad du menar, jag har dock delvis skilda åsikter här. Egentligen kanske man börjar närma sig vad som är lämpligt att verkligen diskutera här om vi pratar fredstida bevakningsrutiner mm.

Jag vill dock påpeka att det faktiskt fanns 2 olika jourlag. Ett bestående av driftpersonal och ett bestående av poliser, fick man ett larm vid ett objekt åkte man aldrig dit ensam, det fanns alltid med minst en driftpersonal och en polis. Man måste tänka på att varje larm som gick kunde vara ett potentiellt sabotage. Det polisiära jourlaget hade dock ingenting med den dagliga driften att göra. detta lag låg under säpo.

Inpasseringstillstånd: När jag blev prövad var det i alla fall Säpo som gav mig min säkerhetsklassning. Utan rätt klassning kan man glömma inpasserningstillstånd i alla fall om man ska jobba med säkerhetsklassade uppgifter.

Vad gäller bevakningspersonal vid mobilisering. Ja visst kan det vara så att det förekom värnpliktiga, då skulle det främst vara MP, MPJ. Det finns ju även rent polisiära yrkesförband som har en krigsplacering. Det är nog främst dessa tre typer av förband man skulle hitta vid RB60/RB80
Citera
2012-09-17, 18:18
Medlem
perry2s avatar
Säpo hade tidigare ett kontor i Karlskoga (Bofors, zonen), jag tror även att de hade ett kontor i Örebro som hade ett större regionalt ansvar i mellansverige.
Senast redigerad av perry2 2012-09-17 kl. 18:21.
Citera
2012-09-17, 20:01
Medlem
VonObens avatar
Citat:
När jag blev prövad var det i alla fall Säpo som gav mig min säkerhetsklassning. Utan rätt klassning kan man glömma inpasserningstillstånd i alla fall om man ska jobba med säkerhetsklassade uppgifter.

Det är alltid säkerhetspolisen som genomför säkerhetsklassningar. Normalt ges bara avslag (efter samråd med sökanden) eller godkännande. Organisationen som begär säkerhetsklassningen får bara veta om det blev godkänt eller inte i slutänden.
Citera
2012-09-17, 20:11
Medlem
kolymas avatar
Citat:
Ok jag förstår vad du menar, jag har dock delvis skilda åsikter här. Egentligen kanske man börjar närma sig vad som är lämpligt att verkligen diskutera här om vi pratar fredstida bevakningsrutiner mm.

Jag vill dock påpeka att det faktiskt fanns 2 olika jourlag. Ett bestående av driftpersonal och ett bestående av poliser, fick man ett larm vid ett objekt åkte man aldrig dit ensam, det fanns alltid med minst en driftpersonal och en polis. Man måste tänka på att varje larm som gick kunde vara ett potentiellt sabotage. Det polisiära jourlaget hade dock ingenting med den dagliga driften att göra. detta lag låg under säpo.
DÅ är vi helt överens. Det är likadant vid vissa andra typer av skyddsobjekt, vid inbrott/överfallslarm i fredstid är det polisen som rycker ut.
Citat:

Inpasseringstillstånd: När jag blev prövad var det i alla fall Säpo som gav mig min säkerhetsklassning. Utan rätt klassning kan man glömma inpasserningstillstånd i alla fall om man ska jobba med säkerhetsklassade uppgifter.
Registerkontroll och s.k. särskild personutredning (eftersom tillträde till RB hamnar i säkerhetsskyddsklass 1) görs mycket riktigt av SÄPO, sedan utfärdas tillträdestillståndet per objekt av ansvarig myndighet.
Citat:
Vad gäller bevakningspersonal vid mobilisering. Ja visst kan det vara så att det förekom värnpliktiga, då skulle det främst vara MP, MPJ. Det finns ju även rent polisiära yrkesförband som har en krigsplacering. Det är nog främst dessa tre typer av förband man skulle hitta vid RB60/RB80
Agree...
Citera
2012-09-17, 22:48
Medlem
tredje gången gillt då...

harpsund.

hur tänkte man i skyddet där?
var man ung under kalla kriget, upplevde man ju att statsministern höll till mycket där.
iofs var det mest palme och erlander man förknippar med stället.

men någon form av skydd måste väl ha funnits där, eller i närheten.
det känns ju lite som ett svenskt "camp david".
Citera
2012-09-18, 11:54
Medlem
Finns som sagt även tekniskt och biologiskt skydd av likartade objekt som RB60/80. Framför allt handlade det om stängsel samt aggressiva vakthundar. Närvaron av vakthundar gjorde också att det minst dagligen var personal på plats som såg till hundarna.

Därefter kan man förmoda att det krävdes ganska omfattande ingrepp för att bereda sig tillträde till själva Berget - trots allt atombombssäkra anläggningar vi talar om här, även om det handlar om lager på lager - och vid det laget bör de tekniska larmen, eller de gamla tanter/grannar som var satta att rapportera till myndigheterna, larmat och beväpnad personal bör ha infunnit sig.

Om man fortfarande har hundar kan jag inte svara på. Hangarhundarna är väl borta i flygvapnet numera?
Citera
2012-09-18, 17:51
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cornucopia
Finns som sagt även tekniskt och biologiskt skydd av likartade objekt som RB60/80. Framför allt handlade det om stängsel samt aggressiva vakthundar. Närvaron av vakthundar gjorde också att det minst dagligen var personal på plats som såg till hundarna.

Därefter kan man förmoda att det krävdes ganska omfattande ingrepp för att bereda sig tillträde till själva Berget - trots allt atombombssäkra anläggningar vi talar om här, även om det handlar om lager på lager - och vid det laget bör de tekniska larmen, eller de gamla tanter/grannar som var satta att rapportera till myndigheterna, larmat och beväpnad personal bör ha infunnit sig.

Om man fortfarande har hundar kan jag inte svara på. Hangarhundarna är väl borta i flygvapnet numera?

Huvudanlägninarna tar man sig inte in i hur som helst, precis som du säger. De larm som utlöstes här var väl främst driftlarm, samt inbrottslarm utlösta av väder. Vid utpunkter och andra tillhörande småanläggningar är dock inte skyddet lika omfattande.

Hundarna är borta sen minst 15 år. Och ja anläggningarna bemannas dagligen av relativt många människor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in