Resultat: .
.
0%
0 röster
.
0%
0 röster
2012-03-13, 23:43
Medlem
På typ Aftonbladet kan man få olika alternativ som man kan rösta om.

Finns det ingen extern sajt där man skulle kunna lägga upp tänkbara alternativ?
Vilket alternativ får mest röster?

Sen kan ju ingen säga att man har läckt sådant man inte visste om.
För det är ju verkligen få som VET och FÄRRE som tror att de vet och betydligt fler som GISSAR att de vet (Gud fader, amen...).
Om man vet eller inte har såklart framförallt att göra med om var väldigt hög militär(brinn i helvetet Wennerström, Bergling osv), en av ett fåtal politiker, officerare på S1 (de som visste berättade kanske för alla kollegor, "jag" som har blivit så viktig!), befäl som har betjänat 801 SB-bataljonen, 81 SB-kompaniet och övriga förband i zonen, värnpliktiga som bara "råkade" bli inkallade, de som jobbade för RAB eller var local people som hade hand om anläggningen. Samt FORTF såklart.

Själv har jag hört en del under min karriär men inte ens jag vet något säkert...
Senast redigerad av DenGamlaMuppen 2012-03-13 kl. 23:55. Anledning: Tillägg
Citera
2012-03-14, 01:17
Medlem
Det lilla jag har fått reda på har mer med mitt intresse för logistik än med geografi att göra.
Däremot finner jag det lite osannolikt att värnpliktiga, hamnade i RB 60 civil.
Mycket möjligt att det fanns närskyddsförband, som hade uppgifter på objekt som liknade den skarpa RB:n oavsett årsmodell, och att de nog inte kom från närmsta infanteriregemente, utan hade nog mer kavalleri traditioner i förbandet.

Gissar även att man nog rekryterade vaktmanskapet i närområdet.
Flygbasjägare och MP-J hade ju denna uppbyggnad.
man såg till att ha lokalt rekryterade med jägarutbildning eller lägst brig-span, som bodde i trakten eller inom lagom avstånd från objektet.
Förvånar mig inte heller om de tom doldes som IKFN-grupper inom hemvärnet, och kunde ha vapen och utrustning hemma

En rekryteringskälla bör även ha vart bland FN-yxor.
dessa var ju relativt enkla att övertala, och med tanke att stora delar av dem ofta brukar jobba inom bevakningsyrken, var det väl ganska enkelt att dölja täta rep-möten.

Iom att det tom fanns ett statligt bevakningsföretag ABAB, som hade monopol på vaktande av försvarets anläggningar, behövs det ju ingen kärnfysik att räkna ut hur man löste problemen.
Blir ju inte förvånad om ABAB hade en omotiverat stor avdelning i bergslagen.
Citera
2012-03-14, 10:18
Medlem
Enl. min källa har man någon gång under den senaste månaden varit och hämtat de värdeföremål - åtminstone en del, oklart om det rör allihop - som förvarats i det bergrum som traditionellt betecknats som RB60 av er här i tråden.

Kanske att vi därför kan prata mer öppet om det här?
Vad händer t ex nu?
Citera
2012-03-14, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gaffaman2
Det lilla jag har fått reda på har mer med mitt intresse för logistik än med geografi att göra.
Däremot finner jag det lite osannolikt att värnpliktiga, hamnade i RB 60 civil.
Mycket möjligt att det fanns närskyddsförband, som hade uppgifter på objekt som liknade den skarpa RB:n oavsett årsmodell, och att de nog inte kom från närmsta infanteriregemente, utan hade nog mer kavalleri traditioner i förbandet.

Gissar även att man nog rekryterade vaktmanskapet i närområdet.
Flygbasjägare och MP-J hade ju denna uppbyggnad.
man såg till att ha lokalt rekryterade med jägarutbildning eller lägst brig-span, som bodde i trakten eller inom lagom avstånd från objektet.
Förvånar mig inte heller om de tom doldes som IKFN-grupper inom hemvärnet, och kunde ha vapen och utrustning hemma

En rekryteringskälla bör även ha vart bland FN-yxor.
dessa var ju relativt enkla att övertala, och med tanke att stora delar av dem ofta brukar jobba inom bevakningsyrken, var det väl ganska enkelt att dölja täta rep-möten.

Iom att det tom fanns ett statligt bevakningsföretag ABAB, som hade monopol på vaktande av försvarets anläggningar, behövs det ju ingen kärnfysik att räkna ut hur man löste problemen.
Blir ju inte förvånad om ABAB hade en omotiverat stor avdelning i bergslagen.

Fanns ju en del 80x bevakningskompanier som mobiliserade inom fo51.
Sen om de bestod av värnpliktiga eller "SSG" lär vi aldrig få veta.
Citera
2012-03-14, 20:49
Medlem
mcJOckes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mordinfardin
Fanns ju en del 80x bevakningskompanier som mobiliserade inom fo51.
Sen om de bestod av värnpliktiga eller "SSG" lär vi aldrig få veta.

Att "SSG" knappast stod för bevakningen i området kan vi snabbt konstatera. Men en koppling I3 - K3 finns det. Och det gör det än idag...
Citera
2012-03-14, 21:34
Medlem
Tänkte på det eftersom vi kallar dem RB60civ, mil osv..
Tror vi att anläggningarna haft "riktiga" kodnamn även i krigsorganisationen?

Känns som att det är mer troligt att bara ett kodnamn läcker ut, utan att någon egentligen vet vad det är.. Eller så finns det folk i tråden som vet vad namnen var t om?
Citera
2012-03-14, 22:29
Medlem
Pansararmens avatar
Jag har länge funderat över nuvarande användningsområde för det vi kallar RB60. Detta är kanske en ledtråd om vad anläggningen används till nu idag.

http://www.rb.no/lokale_nyheter/article5794530.ece

Kanske Sveriges utan tvekan största? Dela med er av era synpunkter...
Senast redigerad av Pansararmen 2012-03-14 kl. 22:30. Anledning: kosmetisk ändring
Citera
2012-03-15, 10:04
Medlem
dolmiodags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pansararmen
Jag har länge funderat

Och det där var vad du kom fram till?
Citera
2012-03-15, 11:12
Medlem
Alla bergrum av betydelse hade nog kodnamn, flera sådana har ju dessutom blivit kända. Så givetvis hade även vår kära riksbunker ett kodnamn.

Kodnamn är en rätt bra metod för att kunna nämna något som begrepp, t.ex. statsledningen krigsuppehålls, utan att för den skull röja position eller andra känsliga detaljer. I kris- och evakueringsplaner skulle det därför kunnat stå något i stil med: " ... efter evakuering återsamlas statschef, regering och riksdagens krigsdelegation i uppehållsplats MERKURIUS".

Naturligtvis är kris- och evakueringsplaner såväl som kodnamn hemliga. Men jag gissar att det är betydligt fler personer inom högre förvaltning som känner till kodnamnet än vad det är som känner till "adressen" till RB60 civ. Chans till läckor borde därför vara rätt goda.

Själv har jag ingen aning om vilket namnet (eller namnen) är. Men jag är öppen för goda förslag

Citat:
Ursprungligen postat av trailsmoke
Tänkte på det eftersom vi kallar dem RB60civ, mil osv..
Tror vi att anläggningarna haft "riktiga" kodnamn även i krigsorganisationen?

Känns som att det är mer troligt att bara ett kodnamn läcker ut, utan att någon egentligen vet vad det är.. Eller så finns det folk i tråden som vet vad namnen var t om?
Citera
2012-03-15, 16:50
Medlem
kolymas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tyler14
Enl. min källa har man någon gång under den senaste månaden varit och hämtat de värdeföremål - åtminstone en del, oklart om det rör allihop - som förvarats i det bergrum som traditionellt betecknats som RB60 av er här i tråden.

Kanske att vi därför kan prata mer öppet om det här?
Vad händer t ex nu?

Viken typ av "värdeföremål" har man enligt din källa hämtat isåfall?
Citera
2012-03-16, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Folkfiende
Själv har jag ingen aning om vilket namnet (eller namnen) är. Men jag är öppen för goda förslag

Brukar vara mansnamn tydligen. Per, Björn, Magnus etc. "Jag åker en vända till Per." "När jag hälsade på Per sist så såg allt bra ut."
Citera
2012-03-16, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cornucopia
Brukar vara mansnamn tydligen. Per, Björn, Magnus etc. "Jag åker en vända till Per." "När jag hälsade på Per sist så såg allt bra ut."

Ofta mansnamn, men även ett fåtal kvinnonamn förekommer. Det jag känner till är Ebba (Fo 32 om jag minns rätt).

Sen har vi namnserierna med djur- och fågelarter, t.ex. Svalan, Måsen, Puman etc.

Att statsledningsens krigsuppehållsplats(er) har kodnamn som bygger på något annat är därför fullt möjligt. Därav mitt höftskott "Merkurius" som kommer från grekiska mytologin (även om kanske Pluto kanske vore ännu bättre med tanke på att han var gud över underjorden
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in