Alla bergrum av betydelse hade nog kodnamn, flera sådana har ju dessutom blivit kända. Så givetvis hade även vår kära riksbunker ett kodnamn.
Kodnamn är en rätt bra metod för att kunna nämna något som begrepp, t.ex. statsledningen krigsuppehålls, utan att för den skull röja position eller andra känsliga detaljer. I kris- och evakueringsplaner skulle det därför kunnat stå något i stil med: "
... efter evakuering återsamlas statschef, regering och riksdagens krigsdelegation i uppehållsplats MERKURIUS".
Naturligtvis är kris- och evakueringsplaner såväl som kodnamn hemliga. Men jag gissar att det är betydligt fler personer inom högre förvaltning som känner till kodnamnet än vad det är som känner till "adressen" till RB60 civ. Chans till läckor borde därför vara rätt goda.
Själv har jag ingen aning om vilket namnet (eller namnen) är. Men jag är öppen för goda förslag
Citat:
Ursprungligen postat av trailsmoke
Tänkte på det eftersom vi kallar dem RB60civ, mil osv..
Tror vi att anläggningarna haft "riktiga" kodnamn även i krigsorganisationen?
Känns som att det är mer troligt att bara ett kodnamn läcker ut, utan att någon egentligen vet vad det är.. Eller så finns det folk i tråden som vet vad namnen var t om?