Resultat: .
.
0%
0 röster
.
0%
0 röster
2011-10-08, 07:50
Medlem
Jesterheads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Echonator
Finns en del saker inom landskapet västmanland, men inte är det Rb60 som tråden faktiskt avhandlar.

Skulle faktiskt tro att Rb60 med största sannolikhet ligger i just landskapet Västmanland om den nu ligger i "zonen" nordväst om Örebro, med tanke på att stora delar av "zonen" ligger i just Västmanland. Västmanlands län har dock helt andra länsgränser och sträcker sig inte så långt västerut.

Min personliga teori är att om Rb60 finns i "zonen" och ej är riven/plomberad så har den idag en roll inom försvarsmakten. Har rätt god lokalkännedom om området Nora-Hällefors-Kopparberg och inom den triangeln finns ju endast militära anläggningar, och inga mystiska oskyltade anläggningar. Och om man ser till de anläggningar som idag fortfarande är aktiva så kan man ju med tanke på infrastrukturen fram till anläggningen och storleken på själva berget eventuellt komma fram till vad som kanske en gång har varit Rb60.
Citera
2011-10-08, 08:16
Medlem
Echonators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jesterhead
Skulle faktiskt tro att Rb60 med största sannolikhet ligger i just landskapet Västmanland om den nu ligger i "zonen" nordväst om Örebro, med tanke på att stora delar av "zonen" ligger i just Västmanland. Västmanlands län har dock helt andra länsgränser och sträcker sig inte så långt västerut.

Ja visst självklart är det så! Dribblade bort mig själv mellan -län och landskap Jag får skylla på den sena klockan och en sömnlös vecka i skärgården!
Citera
2011-10-08, 18:10
Medlem
i saladamm norr om sala finns det ju nåt bergrum aktivt har jag hört (inte broddbo oljelager)
Citera
2011-10-08, 20:24
Medlem
Roddarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tomcats
i saladamm norr om sala finns det ju nåt bergrum aktivt har jag hört (inte broddbo oljelager)

Fortv har ägt berget sedan mitten av femtiotalet. Finns j-väg och byggnad vid infarten, lager mao...
Citera
2011-10-08, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ApolloGreken
För dom som inte varit i Hålahult. Det var ett av Sveriges största sanatorier. Syns väl på hitta. Det är väl värt ett besök om man kör mellan Örebro och Nora och har en timme över. Bilvägen tar slut i Hålahult, man kan fortsätta till fots åt väster opch sedan joxa sig upp på småvägar förbi Skymhyttan till Norakrysset.

Google Streetview är fantastiskt i sådana här sammanhang. Bilen har kört hela vägen fram till sanatoriet i Hålahult för den som vill studera tillfartsvägar etc.
Citera
2011-10-10, 18:06
Medlem
Fieldleafs avatar
Så påminner jag igen om att tråden INTE handlar om huruvida en svensk borde diskutera riksbunkern öppet eller ej. Eftersom första uppmaningen inte fungerade så kommer tillsägelser lättare delas ut om någon börjar diskutera saken igen.

/mod
Citera
2011-10-10, 18:52
Medlem
sniffdogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olderthan40
Fick ett PM från någon metallkompatibelsvensknämdman på mitt inlägg 2977 ang Hålahult.
Han anser att det är väldigt få om ens någon(här) som vet var RB-60 finns.
Han anser/vet att det är karta kompass som gäller dvs att Rb-60 ligger ute i skog o mark för att hitta fram skall man ta hänsyn till var kraftledningar slutar ute i intet mm.

Nu vet jag ju inte om min metallkompis vet vad han pratar om eller inte.

Din "metallkompis" svingar vilt.
Citera
2011-10-11, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ApolloGreken
det var en intressant artikel. Fortfarande skyddsobjekt, antar jag, men man släpper ut uppgifter om
- hur många liknande centraler som byggdes (13 inkl denna)
- hur tjockt berget var (40+ m. förmodligen ovanpå kyrktaket)
- takhöjd i kyrkan (10 m)
- i malpåse (sedan 2004 ca)
- bemanning (sängar för 40-50, "många toaletter" talar för ett möjligt större antal arbetande)
- samlokalisering med LGC
- stötvågsskyddet (40 m, S-formad gång)
- layout (två korridorer, form som "E", 30+ rum, 2 våningsplan, 1300 m2)
- ungefärligt läge (majelden)

En artikel av detta slag skrivs med hjälp av de säkerhetsansvariga. Borde inte den tigande svenska tigern fundera över det berättigade i hans utbrott här.

HC Linköping. Inget konstigare än att t ex andra HC har visats upp för allmänheten. "Kyrkan" förekommer även i LFC-sammanhang, men detta har (förutom LGC) varit en högst civil anläggning. Liknande samgrupperingar förekom i andra anläggningar i Sverige.

Sedan finns det anledningar varför vissa kommuner har kvar sina HC och inte släpper ut vilken information som helst, men det är en annan historia.

Slut OT om denna anläggning och åter till ämnet.
Citera
2011-10-11, 19:40
Medlem
Kan bara säga att jag är djupt imponerad av de som byggde upp Sveriges kalla krigetförsvar!
Alla försvarsplaner, alla dessa berg, allt samband inklusive kryptosambandet som var självaste hjärtat.
Vilka militära och civila genier!

På 70-talet hörde jag, i tjänsten, pga av att jag behövde veta, en hög militär berätta om det som avses i denna tråd.
Det märktes på honom när han berättade hur otroligt berörd han var av den kvalhemliga kunskap som han bar på...

Han hade varit ansvarig för RB60, Högkvartersanläggningen mfl och hävdade att RB 60 fanns inom en radie av 10 mil från Stockholm(Stor-Stockholm?) samt att tanken var att riksledningen skulle bo i sovvagnar som skulle köras in i berget.

Dessa tankar har avfärdats tidigare i denna tråd...
Kanske inte ens han, apropå maskirovska, visste vad han ansvarade för ?
Citera
2011-10-11, 20:19
Medlem
Roddarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenGamlaMuppen
Kan bara säga att jag är djupt imponerad av de som byggde upp Sveriges kalla krigetförsvar!
Alla försvarsplaner, alla dessa berg, allt samband inklusive kryptosambandet som var självaste hjärtat.

På 70-talet hörde jag, i tjänsten, pga av att jag behövde veta, en hög militär berätta om det som avses i denna tråd.
Det märktes på honom när han berättade hur otroligt berörd han var av den kvalhemliga kunskap som han bar på...

Han hade varit ansvarig för RB60, Högkvartersanläggningen mfl och hävdade att RB 60 fanns inom en radie av 10 mil från Stockholm(Stor-Stockholm?) samt att tanken var att riksledningen skulle bo i sovvagnar som skulle köras in i berget.

Stockholmsområdet kan man glömma med krigsfall II C i åtanke, möjligtvis att det var en anhalt. Finns fler tunnlar söder om Stockholm så det är inte osannolikt att det fanns alternativ.
Citera
2011-10-11, 20:21
Medlem
Pansararmens avatar
Citat:

Sluta famla i mörkret!
Citera
2011-10-11, 20:58
Medlem
kolymas avatar
Citat:

Nja, man får väl snarast se uttalandet som en vilsledande manöver. Avståndet till centrala Stockholm samt att man dessutom skulle ha en järnvägsförbindelse ända in i krigsuppehållsplatsen faller på sin egen orimlighet.
Men visst, man byggde upp en imponerande mängd anläggningar under efterkrigstiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in