Resultat: .
.
0%
0 röster
.
0%
0 röster
2012-03-16, 12:48
Medlem
mcJOckes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Folkfiende
Ofta mansnamn, men även ett fåtal kvinnonamn förekommer. Det jag känner till är Ebba (Fo 32 om jag minns rätt).

Sen har vi namnserierna med djur- och fågelarter, t.ex. Svalan, Måsen, Puman etc.

Att statsledningsens krigsuppehållsplats(er) har kodnamn som bygger på något annat är därför fullt möjligt. Därav mitt höftskott "Merkurius" som kommer från grekiska mytologin (även om kanske Pluto kanske vore ännu bättre med tanke på att han var gud över underjorden

Det finns flera exempel på kvinnonamn. Monika är ett exempel, tänker dock inte rabbla upp flera.
Varför man valde mans- i vissa, och kvinnonamn i andra fall vet jag inte, men det finns en förklaring till hur namnen som sådant sättes. Varför just "Ebba" var namn på en anläggning i Fo32.

Fågelnamnen och då också djurnamnen har också en förklaring, bla skall de bestå av två stavelser (Sva-lan). Nu är jag inte helt hundra men det har med RAK, FAK etc att göra.
Citera
2012-03-16, 19:06
Medlem
ApolloGrekens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mcJOcke
Fågelnamnen och då också djurnamnen har också en förklaring, bla skall de bestå av två stavelser (Sva-lan). Nu är jag inte helt hundra men det har med RAK, FAK etc att göra.
För en amatör som mig skapar detta flera frågor:
1. vad betyder RAK o FAK?
2. var det salltid själva bergrummet som hade ett kodnamn, alltså inte funktion? Om man t.ex flyttade en fo-stab till ett nytt bergrum, kunde man då med sig det gamla namnet? Så att det fortfarande var relevant att säga "Vi ses i Per", trots att Per pekade på en ny anläggning?
3. Hur pass sekretessbelagda var kodnamnen? Och är?
Citera
2012-03-16, 19:36
Medlem
mcJOckes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ApolloGreken
För en amatör som mig skapar detta flera frågor:
1. vad betyder RAK o FAK?

RAK betyder Rörlig Anropssignal typ Kalle och således betyder FAK Fast Anropssignal typ Kalle. Nu skall det jag skrev för absolut sanning, det är möjligt att man kallade dessa anropssignaler för någonting annat, men själva syftet var det samma. Om det är något av alternativen så bör de ha varit FAK.

Citat:
2. var det salltid själva bergrummet som hade ett kodnamn, alltså inte funktion? Om man t.ex flyttade en fo-stab till ett nytt bergrum, kunde man då med sig det gamla namnet? Så att det fortfarande var relevant att säga "Vi ses i Per", trots att Per pekade på en ny anläggning?

Har inte fått riktigt grepp om det, för det finns anläggningar där man hade ett namn på funktionen också. Men jag tror att även det har med RAK/FAK att göra. Antar vi att anropssignalerna är knutna till frekvenser så bör de kanske inte ha hoppat mellan anläggningar.

Citat:
3. Hur pass sekretessbelagda var kodnamnen? Och är?

FAK är inte hemlig men det diskuteras hur lämpligt det är om man slänger sig med dessa anropssignaler hur som helst. RAK är hemlig och skall ej diskuteras.
Citera
2012-03-16, 22:22
Medlem
Är FAK något annat än FAR?
Citera
2012-03-16, 22:52
Medlem
kolymas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrMarket
Är FAK något annat än FAR?

Ur sambandsreglementet:

fasta anropssignaler för lägre förband (FAL)
fasta anropssignaler typ K (FAK)
fasta anropssignaler för rapportering inom luftförsvaret (FAR)
rörliga anropssignaler typ K (RAK).
Citera
2012-03-17, 00:07
Medlem
HEDP502s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kolyma
Ur sambandsreglementet:

fasta anropssignaler för lägre förband (FAL)
fasta anropssignaler typ K (FAK)
fasta anropssignaler för rapportering inom luftförsvaret (FAR)
rörliga anropssignaler typ K (RAK).

The whole enchilada:

http://www.fro.se/attach/Sbrf_NY.pdf

Kolymnas lista finns på sidan 10 (av 61).
Citera
2012-03-17, 08:11
Medlem
ApolloGrekens avatar
Tack ska ni ha!
Då förstår jag att t.ex. "Svalan" är en fast anropssignal.
Men vad är en rörlig anropssignal? Vad är det som rör sig? Ett fordon/fartyg? Eller en individ, t.ex. att ÖB har sin egen anropssignal var han än är? Eller är det en tillfällig signal för en fast anläggning?

Hur gick det till att dela ut anropssignaler? Det måst eha funnits något system för att förhindra att två anläggningar fick samma signal? Är det en ledtråd att "Elefanten" är ett ord med fyra stavelser?
Citera
2012-03-17, 10:16
Medlem
För FAR så gäller: Djurnamn i bestämd form med två stavelser. på huvudnivån LFC, RRGC så är namnen nationellt unika. För underliggande strukturer (typ LGC) namn kan det förekomma dubletter dock inte innom samma sektor.

Namn på GPL och kommunala anläggningar valdes enligt helt andra principer.

Antar att eventuella kodnamn för det vi pratar om här valdes på ett annorluna sätt även om det kanske vore smart att döjla namnet genom att välja det på samma sätt som ett mindre kvalificerat obkekt.
Citera
2012-03-17, 10:20
Medlem
bojos avatar
Citat:
Tack ska ni ha!
Då förstår jag att t.ex. "Svalan" är en fast anropssignal.
Men vad är en rörlig anropssignal? Vad är det som rör sig? Ett fordon/fartyg? Eller en individ, t.ex. att ÖB har sin egen anropssignal var han än är? Eller är det en tillfällig signal för en fast anläggning?

Svalan, Kobran osv är FAR och användes inom flyget

FAK och RAK är 3 ställiga bokstavssignaler typ EGM

RAK signaler innebär att ett förband byter anropssignal enligt ett visst system ett visst antal gånger per dygn för att förvilla de som lyssnar. Normalt byter man även frekvens samtidigt.
Alltså R för rörlig anropssignal inte rörlig radiostation.

FAL är tvåställiga anropssignaler typ BA

Citat:
Hur gick det till att dela ut anropssignaler? Det måst eha funnits något system för att förhindra att två anläggningar fick samma signal? Är det en ledtråd att "Elefanten" är ett ord med fyra stavelser?

Här får vi skilja på militära delen och civila delen eftersom de verkar inom olika nät.

Så att tex geten är tvåställigt men elefanten är fyrställig är helt ok eftersom FAR skulle vara tvåställiga och gäller inom flyget och elefanten är inom fd civilförsvaret som hade egna regler.

Så det skulle kunna funnits en Måsen inom flyget och en inom civilförsvaret.
Det finns väl exempel på att samma FAR använts inom flyget men på olika ställen av landet där de i alla fall inte krockade.

Mvh
Tf sambandsexpert
Citera
2012-03-17, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HEDP502
The whole enchilada:

http://www.fro.se/attach/Sbrf_NY.pdf

Kolymnas lista finns på sidan 10 (av 61).

Upplysande, tack! Vad betyder "Typ K" då?
Citera
2012-03-17, 19:53
Medlem
bojos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrMarket
Vad betyder "Typ K" då?

Skulle i början betytt krigsmakten men när man bytte namn till försvarsmakten behöll man K men nöjde sig med att kalla det typ K
Det är den förklaringen jag hört
Citera
2012-03-18, 22:05
Medlem
ApolloGrekens avatar
Nu har min bildningsnivå höjts många steg. Hjärtligt tack.

Jag har tillbringat några timmar tillsammans med boken Spaning mot skyn - Den optiska luftbevakningen i Sverige av Bernt Törnell. Kom 2003. Törnell förtecknar (s.152) luftbevakningskompanier/permanenta lgc 1951-1994. Han framåller att uppgifterna inte längre är sekretessbelagda.

Kodnamnen (FAR) är fiskar, landdjur och fåglar, inga personnamn. Jag kan inte se något system i namngivningen. Område W (West förmodligen) begränsas ungefär av Göteborg - Örebro - Kopparberg - Ekshärad - Munkedal - Göteborg finns några obestämda lägen, som dessutom avvecklades före den stora nedläggningen 1994. Det gäller W25 utan kodnamn, och W54 med kodnamn Gösen.

Då undrar jag såklart om detta kan ha med trådens ämne att göra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in