Resultat: .
.
0%
0 röster
.
0%
0 röster
2010-04-17, 10:24
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Albert.D
Vad de har nu och vad de hade på 60-talet är kanske annorlunda? Vad de har nu är inte intressant (för mig iaf) eftersom det är och ska vara hemligt så länge det behövs. Kanske ska 60-tals bunkern vara hemlig än mer eftersom den kan avslöja hur man tänkte då.

Stockholm och Boden och andra gränsstäder kan man ju glömma då den lede fi kom från öst när detta byggdes. Och jag antar att denna bunker skulle hållas så länge det gick och att ledningen skulle omgruppera till allierade i väst, typ Norge och England. Men fortfarande fanns det ju en poäng i att ha ledningen på svensk mark så länge det gick.
Men av att ha tittat på ryska planer på eventuella anfall mot Sverige på 60-talet (de som är avhemligade nu) så inser man ju att allt detta var ett ganska stort slöseri med skattemedel. Sovjet hade färdiga planer med taktiska kärnvapenanfall mot de flesta svenska städer och en eventuell riksbunker skulle varit tämligen värdelös i vårt försvar mot deras offensiv mot norska kusten. Jag hittar inte länken tillfället till kartorna men det kanske är en annan tråd.

60-tals bunkern var nog dessvärre känd för alla illasinnade makter (tack vare Wennerström eller Bergling och andra som kanske ännu inte är upptäckta) och de vet nog precis när den blev byggd och avvecklad. Och det är den som jag är mest intresserad av. Typ, hur hade de planerat att ta sig dit? Var skulle alla sova? Hade de tänkt på att någon i framtiden som ex Göran Persson behövde nattmackor? Hur hade de konstruerat det hela? Hur såg det ut? Jag inser ju nu när jag läste detta att det är ju absolut inget som jag ska veta något om. Men det är ju fortfarande intressant, av rent historiskt intresse.

Ett angrepp med taktiska kärnvapen ändrades senare till huvudfokus på konventionell krigföring, vidare är det inte så effektivt att vräka iväg kärnvapen på vitt utspridda förband och förband i bergrum.
Under 80 talet tittade man bla på alternativ där Sverige helt skulle rundas och inte dras in i kriget.
Så slöseri med skattemedel var det knappast.

Wennerström avslöjades och olika användningsområden ändrades ständigt för att försvåra för Fi dess egentliga syfte, det var inte så att man satt med armarna i kors efter Wennerström eller Bergling.
Citera
2010-04-17, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
Ett angrepp med taktiska kärnvapen ändrades senare till huvudfokus på konventionell krigföring, vidare är det inte så effektivt att vräka iväg kärnvapen på vitt utspridda förband och förband i bergrum.
Under 80 talet tittade man bla på alternativ där Sverige helt skulle rundas och inte dras in i kriget.

Var det inte så att focusförskjutningen mot konventionellt krig var en nödvändighet därför att vi inte ville ha kärnvapen och därmed hoppades att motståndaren gentlemannamässigt skulle acceptera dessa spelregler. I själva verket planerade Sovjet för:
Följande siffror är kända och gällde för de polska trupper som avsåg anfalla Nordtyskland och Danmark: 4 artilleribrigader avsågs använda vardera 30-40 kärnladdningar med 300 km räckvidd, 14 artilleridivisioner avsågs använda vardera 50-60 kärnladdningar med 65 km räckvidd. Totalt ansågs alltså 820-1000 taktiska kärnladdningar komma till användning enbart för anfallet mot Nordtyskland och Danmark, detta utöver de ovan nämnda strategiska kärnladdningarna.
Källa: http://www.bergrum.se/sverige/militart/krigsplanlaggning/wp-planer.html

Jag skulle kunna tänka mig att från Sovjet sida skulle man vilja ha järnkoll på var den svenska statsledningen befann sig för att sedan inleda offensiven med tre-fyra kärnvapen på rätt ställen i Noraområdet som i ett slag skulle lamslå ledningen och bryta motståndsviljan i landet. Kanske skulle man sedan kunna besätta landet genom ockupation om den genomfördes innan vi hann mobilisera.
Citera
2010-04-18, 17:34
Medlem
perry2s avatar
Kärnladdningar var nog ett hot långt fram på 70-talet. Jag har sett bilder på en större övning bergslagsmanövern på 50-talet då man tränade med figurerade svampbrisader. tror att det var olja och vanlig trotyl som sprängdes i luftbrisader.
http://www.dt.se/nyheter/article70463.ece?service=print

Här är en mindre bunker i Ånge som tydligt visar hur man byggde hus inne i berget.

http://www.rekonstruktion.com/berg/
Senast redigerad av perry2 2010-04-18 kl. 18:21.
Citera
2010-04-18, 21:56
Medlem
Så - vad är statusen på vargen och elefanten idag? Används de?
Förvaltas av statens fastighetsverk?
Citera
2010-04-19, 13:23
Medlem
junks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onlymarkus
Så - vad är statusen på vargen och elefanten idag? Används de?
Förvaltas av statens fastighetsverk?

Det hör inte hit, men sist jag såg något så var de till salu.
Citera
2010-04-19, 22:24
Medlem
Är det någon som vet exakta läget på de två danska riksbunkrarna? Går de att besöka eller ligger de inne på avspärrat område? Den ena ligger nära vårt land -var tanken att man skulle evakuera över sundet till oss eller via oss till Norge för ev. vidare transport?
http://www.bt.dk/politik/se-billederne-foghs-hemmelige-bunker

http://www.bt.dk/nyheder/den-hemmelige-atombunker

Läget för "WEST" på Jylland (ungefär vid Rold här):
http://maps.google.com/maps?source=s_q&hl=sv&geocode=&q=Rold+Himmerland&s ll=37.0625,-95.677068&sspn=39.644047,93.076172&ie=UTF8&hq=Rold +Himmerland&radius=15000.000000&split=1&hnear=&ll= 56.770271,9.813452&spn=0.026857,0.090895&z=14

Läget för "OST" på Själland (ungefär vid Hellebæk här)
http://maps.google.com/maps?f=q&source=s_q&hl=sv&geocode=&q=Helleb%C3%A6k +&sll=56.770271,9.813452&sspn=0.026857,0.090895&ie =UTF8&hq=&hnear=Helleb%C3%A6k,+Danmark&ll=56.07047 8,12.556558&spn=0.875374,2.90863&z=9

Intressant är att WEST bara hade kapacitet för 350 personer inkl. kungafamiljen.
Bergtäckningen är 50-60 meter flinta (=skiffer???) och krita (=kalksten=mjuk bergart)
Fyll gärna på med fler jämförelser om någon vet mer.
Citera
2010-04-20, 01:46
Medlem
Albert.Ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mcJOcke
Ang bilar, bussar och andra fordon. Det finns ju även möjligheten att man rekvirerar civila fordon. Nu kommer jag inte ihåg vart dessa platser kallas - där man "köpte" civila fordon av civila, någon slags mob.plats?, men kanske någon kan ta reda på om det fanns en sådan plats i trakten runt Nora?

Inte för att det har något med saken att göra men mina föräldrars Volvo kombi var krigsplacerad på sjuttiotalet (de bodde i Grängesberg). Minns inte exakt till vilken plats den skulle levereras i händelse av krig. Ska fråga nästa gång jag pratar med dem.

Var sånt vanligt på den tiden?
Citera
2010-04-20, 07:09
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Albert.D
Inte för att det har något med saken att göra men mina föräldrars Volvo kombi var krigsplacerad på sjuttiotalet (de bodde i Grängesberg). Minns inte exakt till vilken plats den skulle levereras i händelse av krig. Ska fråga nästa gång jag pratar med dem.

Var sånt vanligt på den tiden?

Det var mycket vanligt. Försvaret hade en klockarkärlek för Volvobilar i olika skepnader. Det var ju heller inte svårt, via bilregistret. Likaledes var infanteribrigad 66 (gängse vid denna tid) späckad med inkallade traktorer, UH och etappbataljonerna med lastbilar och långtradare - allt hämtat från det civila samhället. Långt in på 80-talet gällde detta, på vår bataljon hade vi "terrängbil övrig", ofta en Landrover som komplement till stamfordonen. Kännedom om var Volvo 145 eller Duetter skulle kallas in röjer inte mycket.

Citera
2010-04-20, 17:40
Medlem
Glad över att http://www.armehandbok.se/Sida_120.htm återigen öppnat, så dök jag lite i Fo51´s förband. Lokaliseringen har gjorts utifrån centralkökens placering i 1972 års mobtabell och jag har utgått från att förbanden legat vid dessa moborter tidigare också.

1952-55:
Verkar finnas två centrala ammunitionsförråd. 8:e och 4:e utgår och 501 och 502 bildas istället.

Verkar också finnas resurser till två större ledningsplatser eftersom både 501 och 502 Bevakningskompanierna har varsin bevakningsgrupp typ1. Eftersom dessa kompanier tillsammans har 38 bevakningsgrupper av olika typ så antar jag att typ 1 är mer kvalificerad. Kanske ingår poliser och säkerhetspoliser i dessa? Det ena kompaniet (501) var 1972 delat på Halsbergsområdet (Svartå/Askersund) och Lindesberg. Det andra anges aldrig plats för men båda hade 4-5 hundar.
501 bevakningsplutonen finns också med 13 bev.grupper av typ 5. Den leddes av en fristående plutonsstab så kanske skulle den skydda många punktobjekt typ mindre staber, Lockhyttemasten mm?

De fyra cykel-skyttebataljonerna som används som lokalförsvar, mobiliserade 1972 i vad som kan skönjas vara den inre zonens viktigaste område. De fanns i Bångbro (Kopparberg), Hällefors, Frövi/Fellingsbro (13 km ö. Skymmhyttan) och Hallsberg/Kumla.

501 värnkompaniet mobbade i Hällefors och 502 värnplutonen i Nyhyttan. 502 värnkompaniet fanns runt Hallsberg och 503 värnkompaniet runt Pålsboda öster om Kvarntorp. De två sistnämnda tillkom till området under perioden 1952-55 och tyder på att området söder Örebro blev viktigt.

Någonstans i Försvarsområdett mobbade också 501 värnplutonen samt 5 st kulsprutekompanier som gissningsvis kan ha haft till uppgift att bekämpa luftlandsättning på Närkeslätten.

1955-56
504. centrala ammunitionsförrådet tillkommer någonstans (nybyggt?)

1956-57
Detta år står ledningscentralen i Adolfsberg klar (enl. boken Försvar i Örebro län). Nu tillkommer en G-plats pluton (för Fo-staben?) och Högkvarterets sambandskompani och stabskompani. Dessutom kommer 801,802 och 803 sambandskompanierna och 501. bevakningsplutonen. Den senare med en bev.grupp Typ1. 501 bevakningskompaniet har sedan tidigare en bev.grp Typ1 och 502 bev.kompaniet som också hade en, får nu två nya. Det blir totalt 5 st bev.grp Typ1 i Fo´t och räcker till fem större ledningsplatser. I Fo 52 västerut mobbar nu 801 bev.kompaniet i Ullvettern och österut mobbar 802 och 803 i Kolbäck (Fo 48?).

1958
Nu tillkommer staberna för KATF och KAIF samt 10 lätta järnvägs-luftvärnstroppar. De senare kanske för att skydda tilltransporterna till zonen från huvudstaden? Dessutom tillkommer 801-803 stabskompanierna som gissningsvis skulle leda riksstyrelsen, HKV A1 samt någonting mer. 8:e sambandsbataljonen tillkommer också med radio-, kabel- och sambandskompanier.

Fortsättning följer.
Citera
2010-04-20, 18:25
Medlem
Stirra ej blint på ett FO. Utvidga synfältet....
Citera
2010-04-20, 18:51
Medlem
Ahh Äntligen någon som har tänkt till innan han postar i denna tråd bra jobbat panzer.
Citera
2010-04-20, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergslagen
Stirra ej blint på ett FO. Utvidga synfältet....
-Kommer till Värmland, Dalarna och Västmanland så småningom. Bara Fo 51 tog mig en hel dag...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in