Resultat: .
.
0%
0 röster
.
0%
0 röster
2012-06-15, 01:45
Medlem
Gokväll

Jag fick tidigare under dagen höra från en för mig mycket trovärdig källa att det skall finnas en "nämnvärt" stor bergsanläggning ett par mil söder om Övik. Enligt personen jag pratade med skall denna anläggning vara en sk modern riksbunker med stor kapacitet.

I med att han nämnde riksbunker tänkte jag att infon kan passa i denna tråden. Någon annan som har mer info kring detta?

Har tidigare blivit tillrättavisad vid outning av placering och undrar därför om det är ok att skriva ut var detta bergrum skall vara lokaliserat?

Godnatt
Citera
2012-06-15, 05:15
Medlem
Echonators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Organon
Gokväll

Jag fick tidigare under dagen höra från en för mig mycket trovärdig källa att det skall finnas en "nämnvärt" stor bergsanläggning ett par mil söder om Övik. Enligt personen jag pratade med skall denna anläggning vara en sk modern riksbunker med stor kapacitet.

I med att han nämnde riksbunker tänkte jag att infon kan passa i denna tråden. Någon annan som har mer info kring detta?

Har tidigare blivit tillrättavisad vid outning av placering och undrar därför om det är ok att skriva ut var detta bergrum skall vara lokaliserat?

Godnatt

Det är inte "Rb60", men däremot är det med största sannolikhet gamla Milo NN stab han talar om...och ja den är stor
Citera
2012-06-15, 16:36
Medlem
YouAgains avatar
Citat:
Gokväll

Godnatt

Ett par mil söder om övik är det vatten så din geografi stämmer inget vidare.
Citera
2012-06-15, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YouAgain

Har du inget annat för dig än att komma med spydiga och onödiga kommentarer?
Citera
2012-06-15, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YouAgain

Jag menar alltså inte söder om Övik utan det korrekta vädersträcket skall alltså vara syd syd väst. Jag gissar att de flesta av er kunde dra denna slutsats själv men tydligen finns det vissa personer med kognitiva nedsättningar som inte lyckas klura ut det.

Edit: Jag har en fråga till. När jag var ute och kikade kring ett mycket stort bergrum i mellansverige stötte jag på något jag inte sett tidigare. Vid sidan av grusvägarna (modell större) som leder till ingångarna i berget finns teknisk apparatur som ser ut att vara någon form av larm. På ena sidan sitter en svart dosa och på andra sidan vägen sitter reflexer som är riktade mot den svarta dosan. Det bör även poängteras att området vi rörde oss på inte var inhägnat. Är detta något ni stött på tidigare och vad är det?
Senast redigerad av Organon 2012-06-15 kl. 20:08.
Citera
2012-06-15, 20:35
Medlem
perry2s avatar
Citat:
Vid sidan av grusvägarna (modell större) som leder till ingångarna i berget finns teknisk apparatur som ser ut att vara någon form av larm. På ena sidan sitter en svart dosa och på andra sidan vägen sitter reflexer som är riktade mot den svarta dosan. Det bör även poängteras att området vi rörde oss på inte var inhägnat. Är detta något ni stött på tidigare och vad är det?

Förmodligen en fotocell kanske kopplad till en kamera.
Citera
2012-06-15, 20:36
Medlem
Sveriges Riksbunkrar har funnits inom Fo51 samt Fo52.

Så kan inte alla som kommer dragandes med Stockholm, Örnsköldsvik mm posta dessa anläggningar i andra forum?
Citera
2012-06-15, 21:23
Medlem
kalkonias avatar
Det låter som en linjedetektor som ger ett larm till en larmcentral om att det är något i görningen i området, dessa kan mycket väl vara kopplade så att det startar övervakningskameror inne på området.

Citat:
Jag menar alltså inte söder om Övik utan det korrekta vädersträcket skall alltså vara syd syd väst. Jag gissar att de flesta av er kunde dra denna slutsats själv men tydligen finns det vissa personer med kognitiva nedsättningar som inte lyckas klura ut det.

Edit: Jag har en fråga till. När jag var ute och kikade kring ett mycket stort bergrum i mellansverige stötte jag på något jag inte sett tidigare. Vid sidan av grusvägarna (modell större) som leder till ingångarna i berget finns teknisk apparatur som ser ut att vara någon form av larm. På ena sidan sitter en svart dosa och på andra sidan vägen sitter reflexer som är riktade mot den svarta dosan. Det bör även poängteras att området vi rörde oss på inte var inhägnat. Är detta något ni stött på tidigare och vad är det?
Citera
2012-06-15, 21:46
Medlem
Det finns mycket "godis" för att på olika sätt utföra teknisk bevakning av skyddobjekt. Jag tycker att denna rapport från FOI är allmänbildande: http://www.foi.se/upload/projects/fusion/FOI-R--2309-SE.pdf

Det finns alltså anledning till viss försiktighet vid sommarens svamputflykter

Citat:
Ursprungligen postat av kalkonia
Det låter som en linjedetektor som ger ett larm till en larmcentral om att det är något i görningen i området, dessa kan mycket väl vara kopplade så att det startar övervakningskameror inne på området.
Citera
2012-06-15, 21:59
Medlem
perry2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkonia

Skrev jag inte det ovan?
Citera
2012-06-15, 22:08
Medlem
Jag tror jag vet vilket berg du syftar på. I likhet med andra håller jag med om att det troligast inte är en "riksbunker" . Om statsledningen nu skulle företa en så pass lång resa till sitt skydd skulle man nog valt en bättre adress än den strategiska norrlandskusten.

Höga kusten är även fel adress för Milo NN (som nämndes som förslag). Den anläggningen finns i ett annat landskap.

Citat:
Citera
2012-06-15, 22:49
Medlem
Roddarens avatar
Milostaberna grupperade i ofred ganska nära sina fredstida staber. Milo NN grupperade i fred i Östersund samt hade en B-plats i Lfc Humlans norra flygel. A1 är väl kanske hemlig fortfarande..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in