Resultat: .
.
0%
0 röster
.
0%
0 röster
2010-04-28, 08:26
Medlem
Virvars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Achtung Panzer
Skulle kunna varit i samband med bunkerbyte?

Min tanke var att inrättandet av krigsdelegationen skulle ha föranletts av Wennerströms förräderi och därpå följande underjordisk flyttcirkus. Kronologin stämmer väl på ett ungefär, Wennerström åkte ju dit 63. Å andra sidan hämtades förslaget från Författningsutredningen som var verksam 1954-63 så frågan hade ju varit aktuell ett tag. Jag har inte tittat i utredningen (SOU 1963:16-18), men den finns ju där om man en dag skulle vilja grotta ner sig.
Citera
2010-04-28, 11:35
Medlem
ApolloGrekens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Virvar
Får väl svara själv då. Riksdagens krigsdelegation inrättades 1965. Vilande beslut togs innan valet 1964. Varje kammare utsåg 25 ledamöter, så delgationen hade, då som nu, 50 ledamöter.
Jag gjorde en gång en utredning som jag nu inte hittar. Det framgpr av Rksdagsordningen av 1866, som uppdaterades då och då. Under Ulla Lindströms tid hade krigsdelegationen 75 ledamöter, det minskades till 50 med enkammarriksdagen 1974. Så minns jag i alla fall, den fanns långt före 1965.
Citera
2010-04-28, 17:28
Medlem
Virvars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ApolloGreken
Jag gjorde en gång en utredning som jag nu inte hittar. Det framgpr av Rksdagsordningen av 1866, som uppdaterades då och då. Under Ulla Lindströms tid hade krigsdelegationen 75 ledamöter, det minskades till 50 med enkammarriksdagen 1974. Så minns jag i alla fall, den fanns långt före 1965.

Märkligt!

Jag tog följande citat ur Proposition 1964:140 (s 165) till intäkt för att det inte tidigare funnits någon krigsdelegation:
Citat:
Gällande ordning. I §50 regeringsformen liksom i däremot svarande bestämmelse i §31 riksdagsordningen stadgas, att riksdagen skall sammanträda i rikets huvudstad utom i de fall, då fiendens framträngande eller pest eller andra lika viktiga hinder gör det omöjligt eller för riksdagens frihet och säkerhet vådligt. I dessa fall tillkommer det Kungl Maj:t att efter samråd med av riksdagen valda riksbanks- och riksgäldsfullmäktige utsätta annan riksdagsort. Däremot innehåller grundlagarna inga regler som tager sikte på den situationen att riksdagen till följd av krig blir satt ur stånd att fullgöra de uppgifter, som normalt åvilar den. Då bestämmelser i nämnda hänseende saknas torde man ha utgått från att den s.k. konstitutionella nödrätten i trängande fall skulle ge Kungl Maj:t möjlighet att vidtaga de åtgärder, som befinnes nödvändiga.

Formuleringen ovan öppnar ju visserligen för möjligheten att det fanns en krigsdelegation som inte reglerades av grundlag, men jag har inte stött på någon hänvisning till någon sådan bestämmelse när jag skummat propositionen.

Nu när jag tänker på det inser jag att följande remissnutt kan läsas på lite olika sätt: "Överbefälhavaren anser det betänkligt att författningsmässigt stöd för att inrätta en riksdagens krigsdelegation för närvarande saknas."

Jag har som sagt bara skumläst och är inte heller särskilt insatt i de här frågorna, så jag kan mycket väl ha missat eller missförstått något. Hoppas du hittar din utredning ApolloGreken.

Jag ser att jag missat hänvisning till lagändringen i mitt förra inlägg. SFS 1965:50 ska det vara.
Citera
2010-04-28, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Achtung Panzer
Jo du har säkert rätt:
Efter kriget organiserades en flygtransportflottilj bestående av två divisioner utrustade med vardera tio tvåmotoriga plan av typ DC-3 eller Saab Scania samt åtta Norsemanflygplan avsedda främst för transport av nyckelpersonal i t ex staber...

Krävde dessa plan asfaltsbana? Hur lång bana?
Gissar att VIP-folket flögs in till Örebro, Laxå, Karlskoga och Borlänges flygplatser, medan fotfolket i administrationen fick åka tåg till Hallsberg och Nora.

Norseman är ett utpräglat bushflygplan och kan landa var som helst. En DC-3 behöver ett lite större gräsfält. Saab Scandia hade förhållandevis låg landningshastighet, men jag tror den var mer byggd för flygplatser.
Citera
2010-04-29, 10:00
Medlem
ApolloGrekens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Virvar
Märkligt!
Jag har som sagt bara skumläst och är inte heller särskilt insatt i de här frågorna, så jag kan mycket väl ha missat eller missförstått något. Hoppas du hittar din utredning ApolloGreken.
Pappret hittat. Fanns i en undanskymd del i datorn. Jag skrev den halvfärdig förra året och lade den åt sidan när jag inte hittade alla uppgifter.

Du har rätt. Ditt milda ifrågasättande är som när FB är som bäst.

Första gången krigsdelegationen förekommer i Regeringsformen är i en ändring 1965, paragraf 50. Kommande års görs flera detaljändringar om hur den kallas in. Delegationens arbete, inklusive dess storlek, regleras i Riksdagsordningen.Nu kan kag inte hitta äldre lydelser av RO på nätet, jag gjorde det för ett år sedan. De finns i alla fall tryckta i referensen nedan, det får bli en tur till biblioteket.

I inlägg 973, sid 82, har jag ett långt citat ur Ulla Lindströms bok. Här en del av det citatet:
Citat:
"Och i den dödsfällan skulle man alltså sätta sig tillsammans med riksdagsmännen (plats för 75 st. jämte samlingssal för alla 380), med statskontoret, avtalsnämnden och hela raddan av centrala ämbetsverk kring sig, medan den kära familjen omkom på hemorten! Aldrig. En regering skall leva och dö med sina valmän. ”Av psykologiska skäl om inte annat” bör vi dö i Stockholm, sa Erlander med de lilla självironiska grimas som jag tycker så mycket om. Skall vi förstärka betongpelarna me 800000 kr, som redan finns anslagna?, undrade statsrådet Kling som är ansvarig för beredskapen."

Det kan tolkas som att man 1958 i vart fall planerade för en krigsdelegation om 75. Eller kanske menar hon 50 delegerade+tjänstemän+regeringsledamöter som inte är medelemmar i delegationen=75??

Jag tog också med den sista meningen för att den visar att det var justitieministern som var ansvarig, allt talar för att RB var en civil anläggning.

Jag är mycket tacksam för att du pekat på mina feltolkningar av dåligt källmaterial.

Länkar: Regeringsformen: http://www.sns.se/zino.aspx?articleID=839, en utsökt variant med alla tidigare varianter. Tack Studieförbundet Näringsliv o Samhälle.
Riksdagsordningen https://lagen.nu/1974:153, tyvärr inte med den fina historik som ovan. Alla ändringar 1866-1966 finns i skriften ""Riksdagsordningen 1866-1966, utgiven på uppdrag av kommittén för firande av representationsreformens 100-årsjubileum". Stockholm 1966. " som jag inte läst och som inte finns på nätet.
Citera
2010-04-29, 18:24
Medlem
Virvars avatar
Citat:
Du har rätt. Ditt milda ifrågasättande är som när FB är som bäst.

Det var minsann rejält beröm! Tack så mycket, även om det är i överkant.

Jag drar för stunden två slutsatser av det vi kommit fram till:
  • Det inte att göra en rak koppling mellan wennerströmaffären och krigsdelegationen
  • De konstitutionella frågorna sackade efter i arbetet med att säkerställa det civila styret

Inte mycket att yvas över, men det blir inte napp varje gång.
Citera
2010-04-30, 12:23
Medlem
ZONENS FRAMVÄXT?
All info insamlad på internet, speciellt från Armehandbok.se i olika versioner (tack)
Tänk på att mobplatser är taget från mobgrupper som kunde vara utspridda 10-20 km från angiven mobplats som i sin tur härrörs till närmaste större samhälle. Ungefärligt läge alltså.

1951
Fo 48 Västerås Fo: 413 bevakningsplutonen med 1 st bev.grp typ1 (stab?).
Fo 41 Linköpings Fo 2 st bev.grp typ 1(stab?).

1952-55:
Fo 51 Örebro Fo:
Två centrala ammunitionsförråd? 8:e och 4:e utgår och 501 och 502 bildas organisatoriskt istället.
De två amförråden bör ha haft järnvägsräls fram till inslagen om inte ända in? Enl. tråden har ju Kotfors, Grängen och Hallsberg haft det. Detta utesluter Skymhyttan/riksväg 50-korsningen (söder Lindesberg). Den bör därför ha byggts som annat än amförråd. En gåta är dess publika placering intill riksvägen se bild på http://pici.se/586446/?size=fullsize
där nya vägarna är inlagda på karta från 1956. Notera detaljerna.
Har ju också diskuterats mycket ang. Hästskobergets roll som ”Gyttorps ammunitionsfabrik” i berget.
http://pici.se/586447/?size=fullsize
Stället har också omnämnt i större tidningsartickel i Nerikes Allehanda. Intressant att dom haft vakthundar där enligt artickeln.

Resurser för två större ledningsplatser? (Lindesberg resp Halsbergsklustrena?)
Speciellt intressanta är 501 och 502 bevakningskompanierna. 501 har en bevakningsgrupp typ1, 3 st plutonsstaber och 9 hundar. Detta skulle kunna vara för tre objekt varav ett är stab?
502 bev.komp han en bev.grp typ1, två plut.staber och fyra hundar. Tyder på två objekt vara den ena stab? Totala resurser för 5 st objekt varav två är staber? De övriga tre kan vara två amförråd och ytterligare något kvalificerat objekt som lägre stab, amförråd eller tygmaterielförråd (vapen).
A, Lindesbergsområdet
501 Bevakningskompaniet i Lindesberg (dela av) med 1. St bevakningsgrupp typ1 (stab?)
En cykelskyttebataljon vid Frövi/Fellingsbro (13 km ö. Skymmhyttan)
Nyhyttan
502 värnplutonen
B, Halsbergsklustret
501 Bevakningskompaniet (dela av, med hundar) mobbade i närheten av centralköket i Svartå.
502 värnkompaniet i Hallsberg.
En cykelskyttebataljon i Hallsberg/Kumla.
503 v-komp i Pålsboda (ö. Kvarntorp som enl. boken ”Försvar i Örebro län”, skall ha 200 bergrum och varit tänkt som landets uranbrytningscentra för planerad a-bomb).
Kopparberg
En cykelskyttebataljon vid Bångbro.
Hällefors
En cykelskyttebataljon.
501 värnkompaniet
Askersundsområdet
501 Bevakningskompaniet (dela av.) mobbade i närheten av centralköket i Askersund. Kompaniets mobplats 1972 var Hammar v. Zinkgruvan.
Okända mobplatser inom Fo´t
502 Bevakningskompaniet med en st. bevakningsgrupp typ1 och 4-5 hundar.
501 bevakningsplutonen med 13 bev.grupper av typ 5. Den leddes av en fristående plutonsstab så kanske skulle den skydda många punktobjekt typ mindre staber, Lockhyttemasten mm?
501 värnplutonen.
5 st kulsprutekompanier som gissningsvis kan ha haft till uppgift att bekämpa luftlandsättning på Närkeslätten.
Fo52 Karlstads Fo: 5. Krigstelegrafplutonen i Hennikehammar (so. Filipstad). Fanns en sådan i varje Milo.
Fo 53 Falu Fo: 5. centrala amförrådet utgår och 503 tillkommer (namnbyte?).

1955-56
504. centrala ammunitionsförrådet tillkommer någonstans i Fo 51 (nybygge eller har någon stab flyttat ut från något berg? Tex att Skymmhyttan som ev. tidigare varit stab nu blir amförråd?

1956-57 STOR EXPANSION
Ledningscentralen i Adolfsberg klar. G-plats pluton (för Fo-staben? Högkvarterets sambandskompani och stabskompani. 801,802 och 803 sambandskompanierna. Sett andra uppgifter på Armehandbok.se tidigare att nu tillkom Chefen för Armen och Armestaben (uppgift på1961 finns också). Dessutom tillkommer med honom CVB (Centrala VärnpliktsByrån) samt Hemvärnsstaben (riksdelen?). Kan ovanstående vara detsamma som HKV stab- o sambandskompanierna beskrivna ovan? Dessutom tillkom 501. bevakningsplutonen. Den senare med en bev.grupp Typ1. 501 bevakningskompaniet har sedan tidigare en bev.grp Typ1 och 502 bev.kompaniet som också hade en, får nu två nya. Det blir totalt 5 st bev.grp Typ1 i Fo´t och räcker till minst fem större ledningsplatser.
Intilliggande Fo´n: Västerut mobbar nu 801 bev.kompaniet i Ullvettern och österut mobbar 802 och 803 i Kolbäck (Fo 48?). Då dessa ligger intill Fo 51´s gränser kanske förbanden var ämnade för Fo51´t staber? Tyder på tre av rikets viktigaste staber (Riksledningen samt HKV A1 och A2/B delar?) En del diskussioner på nätet anger detta som en epok då arméstaben, flyg- och marinstaben satt i samma berg men i olika skepp och opererade var för sig. Skrivs också om stor rivalitet mellan försvarsgrenarna under denna epok. Detta skulle i så fall kunna utgjort den operativa delen som ledde striderna medan den strategiska delen med riksledning, kung och ÖB satt någon annanstans?
Fo 52 1957 KATF -Teknisk del, innehållande ammunitions-, vapen- och elektro-delar. Låter som föregångare till FMV (Försvarets Materiel Verk).

1958
KATF (huvuddel?), KAIF samt 10 lätta järnvägs-luftvärnstroppar tillkommer. De senare kanske för att skydda tilltransporterna till zonen från huvudstaden? Dessutom tillkommer 801-803 stabskompanierna som gissningsvis skulle leda riksstyrelsen, HKV A1 mm. 8:e sambandsbataljonen tillkommer också med radio-, kabel- och sambandskompanier.
1959 Nu tillkommer 804 stabskompaniet och 504 värnkompaniet. Fo´t disponerar totalt nu 6st kanongrupper typ 3 (75 mm i stridsvagnstorn m/42) i värnförbanden. 4 kanoner lär enligt tråden funnits på gräsbanan utanför Adolfsberg. Karlskoga flygfält?Adolfsbergs gräsfält såg ut så här 1955: http://pici.se/586457/?size=fullsize
Notera järnvägen.
Var kan de återstående två stridsvagnstorn m/42 funnits? I boken ”Försvar i Örebro…” beskrivs ÅKERBY militära flygfält som speciellt viktigt. Kanske där? Var låg det? Här väster Örebro här?:
http://www.hitta.se/LargeMap.aspx?z=5&mp=%3Cpts%3E%3Cpt%20i%3D%22image s/map/counter/19.png%22%20y%3D%226574199%22%20x%3D%221458049%22% 3E%3Ct%3E%28ny%20punkt%29%3C/t%3E%3C/pt%3E%3C/pts%3E
eller här, söder Fjugesta?
http://www.hitta.se/LargeMap.aspx?z=3&mp=%3Cpts%3E%3Cpt%20i%3D%22http% 3A//www.hitta.se/images/point.png%22%20y%3D%226556744%22%20x%3D%221446816% 22%3E%3Ct%3E%28ny%20punkt%29%3C/t%3E%3C/pt%3E%3C/pts%3E

502 bevakningskompaniet som ej är lokaliserat tidigare, utgår nu från Fo 51´t´s listor till Fo 52 (Karlstads Fo) men samtidigt dyker 801. bevakningskompaniet (riksledningen eller ÖB HKV?) upp i Fo 52 och mobbar i Ullvettern nära gränsen till Fo 51 (Örebro Fo). Varför? Flyttade riksledningen till Rb60 då? (var den nu egentligen låg? –ingen aning). Kanske var den ej där många tror?
Fo 52: 1959 flyttar nu 502. bev.komp från Fo 51 (Örebro) samt att man tidigare har 801.bevakningskomp. Totalt har man nu då 4 st. bev.grp typ1 i Fo 52 och det räcker till 4 st ledningsplatser inom Fo 52.

Fo 51 Örebro har nu totalt 4 st bevakningsgrupper av typ 1 (och 5 st typ 2), och samtidigt redovisar Fo 52 (Karstads Fo) också en kapacitet på 4 st bev.grp typ1. Som jämförelse kan nämnas att Göteborg ej hade en enda bevakningsgrupp typ 1, men däremot 20 st av typ 2.
Fo 53 Falu Fo: 1959 4 st bevakningsgrupper typ 1 tillkommer med 2 st. av typ 2.
Fo 48 Västerås Fo: 1959 405, 802 och 803 bevakningskompanierna redovisas utöver tidigare 409 bev.komp. Annan plats på AH anger 1957 för grupperingen av 802 och 803 bev.komp i Kolbäck (15 km väster om Västerås?) Man har nu 13 bevakningsgrupper av typ1 inom Fo 48.
Fo 43 Strängnäs Fo
1959 402.bevkomp med 7 st bevgrp typ1 och 12 st typ2.
Total sammanställning bevakningsgrupp ty1 (staber?) år 1959 inom Fo´n:
Örebro 4 st, Karlstad 4 st, Falun 1 st, Västerås 13 st och Strängnäs 1 st

1960
504. värnkanonkompaniet (Lindesberg) och 505. v-kanonkonplutonen (Nyhyttan) tillkommer. Man får därmed ytterligare 6 st värnkanoner. 4 st är av typ 1 (37 mm stridsvagnstorn m/38-40) och 8 st är av typ 3 (75 mm strvtorn m/42)
Fo 43 Strängnäs Fo 1960 Marinens centralförråd,
Fo 47 Uppsala Fo
1960 1 st bev.grp typ 1.
Fo 41 Linköpings Fo
1960 Ytterligare en så totalt 4 st bevgrp typ 1 i Fo 41.
1961
Chefen för Armen och Armestaben ankommer Fo 51 (även uppgift på 1957 se ovan). Dessutom tillkommer nuCVB (Centrala VärnpliktsByrån) samt Hemvärnsstaben (riksdelen alltså).
805. stabskompaniet tillkommer samt 505. värnkompaniet. Osäkert om det är nytillskott eller om andra förband gått ur rullorna av tex. åldersskäl? Med tanke på att Wennerström nu var upptäckt och tillkomsten av värnkanoner i Nyhyttan året före, så kan det varit en ny stab som sattes upp. Man får också ytterligare två värnkanongrupper typ3 (75 mm) vilket ger totalt 14 v-kanoner av olika slag inom Fo´t. Kan vissa av värnkanonerna som ej är typangivna vara luftvärnskanoner?
1961 i trådens dokument angetts som det år då ÖB tog över ledningen med sitt Högkvarter. Gissningsvis på ny stabsplats efter sammanslagningen?
Citera
2010-04-30, 12:23
Medlem
forts

1972
En sammanställning från olika armehandboksverioner.
GÄLLERSTA (no. Kumla) 503. v-kanonkompaniet
LÄNGBRO (v. delen av Örebro) 507. v-kanonplutonen.
JÄRNBOÅS 505. v-kanonkomp och/inkl? 506, och 509 och 513 v-kanonplutonerna. 545, 547 och 551 Lokalförsvarsluftvärnsplutonerna. 501. Fortifikationsgruppen. Centralkök NYHYTTAN (beläget i Järnboås) Ett lokalförsvars haubitskompani (enl. nuvarande version av Arméhandboken)).
NORA.BERGS församling (Nora och Hällefors komuner) 501, 511 och 520 v-kanonkomp.
LINDESBERG 504, 510 och 511 v-kanonplut. Del av 501. Bev.komp. RF-platspersonal T116 (personal från Högkvarteret som räknar in att material ankommit rätt), Krigsrätt nr1 (Högsta domstolen och med väldigt viktiga bergrumskrävande arkiv kanske???) samt Materiel för polisen. Kan Skymhyttan blivit förråd nu?
SVARTÅ/ASKERSUND Andra delen av 501. Bev.komp. 502. Fortifikationsgruppen.
HALLSBERG 502 v-kanonkomp. 503 lokalförsvarshaubitskomp. (51. Sambandsförstärkningsplutonen vid Svennevad, 5 km s. Pålsboda)
KARLSKOGA 501 och 505 v-kanonplutonerna.
DEGERFORS Armétygdetachement 2

Fo 52: 1972 3. Pressdetachementet mobbar med 502. bevkomp i mobbgrupp2.
I mobbgrupp 10 finns Armeförvaltningens tekniska del tillsammans med 810. stabskompaniet, 810 sambandsplutonen och 801. bevakningskompaniet (Ullvettern).
Mobbgrupp 14: FOA
Fo 53 Falu Fo: 1972 51. stabsbataljonen med 51. radiolänkkompaniet tillkommer i mobbgrupp8. Mobbgrupp 10: Befälsreserv 2 samt 505. bevakningskompaniet finns kvar här sedan lång tid.
Fo 48 Västerås Fo: Läget nu:
Mobbgrp 6: 803 bevkomp, 42 och 43 jägarkompanierna (tyder på betäckt terräng)
Mobbgrp 8:802 bevkomp, pressdetachement 2, Befälsreserv 1, 48. bilkompaniet, Miloförvaltning Ö,601 och 606 Milointendenturkompanierna´s B-omgångar från I20 i västerbotten (skule Milo ÖN återsamlas här nere?), 414 v-plut,
Mobgrp 9: Armetygdetachement 1
Egen mobbgrp: Materiel för MTM.623 (B-del)
Fo 48 Västerås Fo: 4:e forskningsdetachementet (FOA Grindsjön?)
Fo 41 Linköpings Fo
1972 Marinens kontrollgrupp Motala, Pansarbrigad Gotland, stridsgruppstaberna Linköping, Norrköping och Västervik, Flygtransportkommando Kungsängen och Malmen., Rfpl-personal E130, E143 och H206 (flygförare i reserv?

1973
507. v-kanonplutonen flyttar från Pålsboda till Nyhyttan året innan och flyttar nu vidare till Fjugesta. Varför? 503. Fortifikationsgruppen sätts nu upp där också. 513 v-kanonplut tillkommer i Nyhyttan tillsammans med 32. ammunitionsförrådskompaniet där också.
Fo 48 Västerås Fo: Mobgrp 7: 601. bevakningskompaniets b-omgång. (601 tyder på norrland...?)
Citera
2010-04-30, 14:58
Medlem
Bra jobbat igen Panzer. gillar dig starkt
Citera
2010-05-11, 21:58
Medlem
Excellent analys!

Var signaltruppernas högre stabskompanier fördelningsstab/fo/milo/hkv/statsledning mobiliserade/de samt de få kompanier som finns kvar mobbar kan jag inte tänka mig är lätta att hitta. Har sett på webben att personer i vissa kompanier fanns i rullorna som nummer och inte med personnummer pga Ivan's vilande Spetnaz-soldater i Sverige...

Självklart vore det korkat om inte vissa av investeringarna återanvänds idag som arkiv/backup contingency för datadriften. Ljusets hastighet är gränsen för accepterbar avstånd/tid på transaktioner/avstånd från Stockholm...

Apropå snacket här om f.d ammunitionsförråd/tågspår in, sett nå't på webben om att riksledningen skulle sova i sovvagnar i berg?

Tvivlar på att de som kollar detta forum idag inte tror på att de hundratals Hiroshimasäkra bergrum och de som klarade större inte fanns/finns...
Mot kryssningsmissiler och exakta koordinater så har de spelat ut sin roll.
Men - funkar mot totalt ekonomiskt kaos, terrorister, pandemier samt mot kometer/meteoriter!

Håll käft om nutid!
Citera
2010-05-11, 22:39
Medlem
Många här har haft funderingar runt vad Wennerstrom/Bergling åstadkom för skada som spioner.

1. Många miljarder i kostnader för nya berg/nya planer
2. Vi som var krigsplacerade i heta förband hade dött som flugor pga att de avslöjade bergrum/ledning/var förband mobbade osv. Dvs Spetsnaz skulle tagit kål på riksledning/staber/personal i staber/flygvapenpiloter.
3. Utan ledning/flygvapen/marin skulle alla i stridande förband och hemvärn blivit slaktade när Ivan's soldater kom till Sverige.
3. Vi hade blivit en av Sovjetstaterna - ville ni det?

Vad gjorde/gör Säpo(som kollar upp s.k högst skyddsklassade personer 1 gång/år?)
Tänk om f.d Generalmajoren Stigsson fått inbrott och tjuven sålt det han hittade vidare?
Övertygad om att de även kollar upp vad skyddsklassade gör på Internet nu!
Citera
2010-05-12, 11:09
Medlem
Mellan åren 1973 och 1975 genomfördes en reform av försvarsområdena kallad OLLI (Organisation i Lägre regional och Lokal Instans). Genom reformen knöts i merparten av försvarsområdena samman med ett utbildningsregemente och bildade där igenom ett försvarsområdesregemente. Sammanslagningen innebar att regementschefen i egenskap av försvarsområdesbefälhavare (Fobef), kunde samordna mobiliseringen av brigaderna och fo-förbanden.
http://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%B6rsvarsomr%C3%A5den#Fo_4.E2.80.93

Tittar man i den utmärkta Armehandbok.se (med lite hjälp av ett exel-ark också) så ser man kraftiga förändringar mellan år 1972 och 1973. Intressant är dock att totalsummorna i olika landsdelar förändras kraftigt på några ställen. Se http://www.armehandbok.se/Sida_166.htm

Fo 51 Örebro tappar 5400 man till I3 Örebro som ökar med 2000 men totalt blir det 3500 man mindre.
Fo 52 Karlstad tappar 9300 man till I2 Karlstad som ökar till 15. 000. En totalökning med 5000 man.
Fo 53 Gävleborg tappar 3000 man till I14 Gävle och det går på ett ut men samtidigt ökar grannförbandet I13 i Falun sin numerär med det dubbla till totalt 23.000 man.
En kraftig ökning sker också till förbanden i Strängnäs.

Tittar man på förändringar AR-personal som skulle vara arbetskraft vid mobilisering så ser man en kraftig ökning av dessa med 10.000 man från tidigare några hundra som var normalt för landets Fo´n.

Kan man av ovanstående se en tyngdpunktsförskjutning 1973 från Örebro till värmland samt en mycket kraftig ökning mot Falun´s Fo?
Kanske zonen vidgades eller försköts västerut och norrut?
eller kan det ha att göra med att Milo B fått nya uppgifter?
Senast redigerad av Achtung Panzer 2010-05-12 kl. 11:30.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in