Citat:
Ursprungligen postat av ApolloGreken
Jag tolkar kartan som att i triangeln upp mot Nora var det flygförbud upp till 9300 m, medan det i övriga området rådde en gräns om 1500 m. Är det verkligen rätt?? I så fall var det inte mycket till flygförbud.
Jag tycker det går två flygleder över området, De heter Green någonting. Var det så att ett Aeroflotplan på rutten Oslo-Stockholm flög på 1500 m över Nora?
Jag tycker det går två flygleder över området, De heter Green någonting. Var det så att ett Aeroflotplan på rutten Oslo-Stockholm flög på 1500 m över Nora?
Jag tittade lite mer noggrant på kartan nu och det stora restriktionsområdet gäller mellan FL230 till FL360 (23000 fot till 36000 fot, 7666m till 1200meter över havet). Varför det ser ut som det gör har jag ingen aning om.
Under det är det fritt fram att flyga på vilken höjd som helst, iaf framgår inga restriktionsområden på denna karta. Över Kilsbergen gäller från backen till 9300meter som du nämner ovan.
Dessa leder sammanfaller också med krigsflyglederna som beskrivs i http://www.annalindhbiblioteket.se/publikationer/uppsatser/2008/chp0608/pettersson_144971.pdf
Förutom att den norrgående leden inte finns med och inte heller Green 3N.
Från uppsatsen:
Citat:
Ursprungligen postat av KrA: FS Centralexp, avg H skr 58, 3/2-1959, ”Förslag till bestämmelser…”, BI:vol 41.
Intressant kan också vara att notera krigsflygledernas sträckning under
1959. Dessa leder var hemliga och avsedda att i möjligaste mån nyttjas av allt annat flyg i krig
än flygvapnets krigsflygplan, främst transporter, i syfte att underlätta luftbevakning och
stridsledning. Från söder till norr gick en led från Ljungbyhed via Hagshult, Motala,
Hallsberg, Rommehed, Frösön och Gunnarn där den delade upp sig till Kiruna respektive
Heden. Vidare gick en led mellan Stockholm och Göteborg via Hallsberg. Dessa leder
förefaller naturliga med hänsyn till samtida mobiliseringsplaner. Övriga två leder ledde
däremot till och från Norge, dels mellan Hallsberg och Oslo, via Karlstad, dels mellan Frösön
och Vaernes.127
1959. Dessa leder var hemliga och avsedda att i möjligaste mån nyttjas av allt annat flyg i krig
än flygvapnets krigsflygplan, främst transporter, i syfte att underlätta luftbevakning och
stridsledning. Från söder till norr gick en led från Ljungbyhed via Hagshult, Motala,
Hallsberg, Rommehed, Frösön och Gunnarn där den delade upp sig till Kiruna respektive
Heden. Vidare gick en led mellan Stockholm och Göteborg via Hallsberg. Dessa leder
förefaller naturliga med hänsyn till samtida mobiliseringsplaner. Övriga två leder ledde
däremot till och från Norge, dels mellan Hallsberg och Oslo, via Karlstad, dels mellan Frösön
och Vaernes.127
.
med 2 st. av typ 2.
För att ha råd med att hålla så mycket personal där redan i fred så kanske administration och utredningsarbete förläggs dit ifrån huvudstaden som då skulle kunna bli mer "operativ"?