Resultat: .
.
0%
0 röster
.
0%
0 röster
2009-11-27, 22:48
Medlem
ApolloGrekens avatar
I e-tidningen e24.se, http://www.e24.se/makro/sverige/artikel_428199.e24, finns en artikel om de svenska krigssedlarna. Intressant artikel, ett viktigt avsnitt lyder
---
I november 1939 avgår ett tåg från Stockholm till Jönköping. Det här tåget möts av landshövdingen, den lokala militära befälhavaren och polismästaren och en mängd soldater har omringat stationen mitt i natten. Ett antal lådor lastas på lastbil och fraktas in i stadsberget i Jönköping och de här lådorna innehåller riksregalierna, en del av guldreserven och ett antal sedelplåtar… De här sedelplåtarna skulle användas för att trycka sedlar av ett helt annat snitt än vad vi hade sett tidigare, säger Ian Wiséhn, chef för Myntkabinettet.
----
Nu är det riksregalierna som är det intressanta. De är fem, (kronan, spiran, svärdet, äpplet och nyckeln) och är våra rikssymboler. Men den främste symbolen är faktiskt kungen själv. Är det inte rimligt att tro att kungen också hade en uppehållsplats i Stadsberget i Jönköping under VK2. Och utan kung ingen regering, enligt den tidens grundlag var kungen ordförande på regeringesammanträdena.

Så i brist på bättre gissningar har jag om regeringens och kungens uppehållsplatser:

tom 20-talet: karlsborg
30-talet: ingen aning
39-45: Jönköping
46-58/59 : ingen aning
58/59 - ? : Bergslagen

Det skulle förvåna mig om det inte hela tiden fanns flera alternativa platser.

Så en fråga om RB60. Jag har vid flera tillfällen besökt olika departement. De är faktiskt ganska stökiga arbetsplatser, inte alls tjusigt som man skulle kunna tro. Det finns en massa bokhyllor där med arkivmaterial. Regeringsarbetet kräver tillgång till gamla regeringsbeslut, riksdagshandlingar som protokoll och propositioner, lagtexter osv. Idag ryms de på ett USB-minne, på 50-talet tog de en himla plats. Och de var nödvändiga för ett rättssäkert regeringsarbete.

Underhölls detta nödvändiga arkiv i RB i förväg? Fanns det en arkivarie stationerad i Bergslagen som hade denna uppgift? Man måste f.ö. också ha ett aktuellt kartmaterial. Vid denna tid var papperskopiorna från mikrofilm eländiga, och jag tror att man valde att utgå från pappersdokument, inte mikrofilm.
Senast redigerad av ApolloGreken 2009-11-27 kl. 22:51.
Citera
2009-11-28, 12:44
Medlem
Kanske var valet av Jönköping inte så konstigt med tanke på kyrkans starka koppling till staten samt de uppgifter kyrkan förmodligen skulle ha i krig. Just Jönköping har ju alltid varit det starkaste religiösa fästet i landet.
Citera
2009-11-28, 16:33
Medlem
Bergakungens avatar
Det finns i så fall starkare argument för Jönköping än frireligiösa stämningar.

Under VK2 hade Sverige tänkbara fiender i alla hörn och att placera värdeföremålen så centralt som möjligt var sunt. Därvid kunde ju Karlsborg ell Jönköping kvitta - Boden, Göteborg eller Stockholm mindre lämpliga, och Dalsland-Värmland alldeles tokigt fel. Norrmännen var säkert våra vänner, men Norge var ju en farlig granne, precis som Finland kunde blivit om det gått annorlunda i Vinterkriget och (föralldel) fortsättningskriget. Men 1944 visste vi hur det skulle gå.

Re "arkiv": Det är mycket sannolikt att man haft utlokaliserade kopior på mycket information speciellt under de tider man trott att utrymning skulle ske snabbt. Det fanns särskild personal som skulle destruera kvarlämnade arkiv och det verkar då ytterst osannolikt att man inte skulle haft det viktigaste på två ställen. Sedan fanns det ocså förberedda rutiner med backar och korgar av olika färger, där man skulle lasta in olika färgmarkerade dokument och pärmar för att ta med sig.

En tänkbar förklaring till att behålla RB60 intakt och underhållen kan ju vara att man på det sättet har ett fungerande och tryggt backuparkiv för en mängd handlingar och information som man helt enkelt inte får mista.
Citera
2009-12-01, 20:48
Medlem
Att ta sig igenom 175 sidor är för mig ett oändligt långt projekt.

Någon har förmodligen nämnt det, men jag har hört om enorma skyddsrum under Stockholm med möjlighet att husera hundratusentals människor. Det låter ganska o-troligt, men det är ändå faschinerande. Det skulle tydligen finna en två-filig väg, sängar för en jävla massa, sjukhus och en massa annan skit. Lättlurad kände jag mig när jag hörde det, men jag hoppas att det är sant. Hajja att glida ner där och strosa runt, mäktigt!
Citera
2009-12-01, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av montanegra

Någon har förmodligen nämnt det, men jag har hört om enorma skyddsrum under Stockholm med möjlighet att husera hundratusentals människor. Det låter ganska o-troligt, men det är ändå faschinerande. Det skulle tydligen finna en två-filig väg, sängar för en jävla massa, sjukhus och en massa annan skit. Lättlurad kände jag mig när jag hörde det, men jag hoppas att det är sant. Hajja att glida ner där och strosa runt, mäktigt!

Tror du på det själv?
Citera
2009-12-01, 22:38
Medlem
kolymas avatar
Citat:

Någon har förmodligen nämnt det, men jag har hört om enorma skyddsrum under Stockholm med möjlighet att husera hundratusentals människor. Det låter ganska o-troligt,
Du sa det själv, otroligt va ordet sa Bull.
Citat:
Det skulle tydligen finna en två-filig väg, sängar för en jävla massa, sjukhus och en massa annan skit. Lättlurad kände jag mig när jag hörde det, men jag hoppas att det är sant. Hajja att glida ner där och strosa runt, mäktigt!
Sjukhus--Nej
Tvåfilig väg--Nej
Det största skyddsrummet är det i Katarinagaraget (15900 m2)
http://sv.wikipedia.org/wiki/Katarinabergets_skyddsrum
Citera
2009-12-08, 16:24
Medlem
Sjukhus - ja

Citat:
Ursprungligen postat av kolyma
Du sa det själv, otroligt va ordet sa Bull.

Sjukhus--Nej
Tvåfilig väg--Nej
Det största skyddsrummet är det i Katarinagaraget (15900 m2)
http://sv.wikipedia.org/wiki/Katarinabergets_skyddsrum

http://www.locum.se/upload/Om%20Locum/Locum%20Rum/200506Rum2Bergkata.pdf

Det fanns även en järnvägsstation i anslutning till sjukhuset...
Citera
2009-12-09, 15:25
Medlem
kolymas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenGamlaMuppen
http://www.locum.se/upload/Om%20Locum/Locum%20Rum/200506Rum2Bergkata.pdf

Det fanns även en järnvägsstation i anslutning till sjukhuset...

I anslutning till skyddsrum för allmänheten--Nja, hur mycket folk kan du husera på 4700 kvm, som dessutom till största delen används för vård och till teknikutrymmen. Men visst, det står ju faktiskt "Södra Stationsområdet".

Tveksam till att man hade en egen järnvägsstation, Stockholm Södra ligger som sagt ju bara ett stenkast bort.

Dessutom var det aldrig ett sjukhus under den tidsepok vi talar om.

Men en klart intressant anläggning, bra för framtida ebola-epidemier.
Men vi kanske ska återgå till ämnet....
Citera
2009-12-11, 13:55
Medlem
Kanske lite utanför ämnet, men det fanns en anläggning i Tiveden som idag är plomberad som skall ha varit civil och driftats av SFV. Vad hade den anläggningen för funktion? Den ligger verkligen way off...
Citera
2009-12-11, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snuff72
Kanske lite utanför ämnet, men det fanns en anläggning i Tiveden som idag är plomberad som skall ha varit civil och driftats av SFV. Vad hade den anläggningen för funktion? Den ligger verkligen way off...
var någonstans?
Citera
2010-01-09, 01:05
Medlem
Majavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kolyma
Det tyska s.k. permittenttågen tillät inga soldater att kliva av vagnarna. Endast de högre befälen bodde utanför vid ev. uppehåll. Transporterna skedde på de normala stambanorna upp till bl.a. Narvik

Ett år efter att inlägget postades och OT, men skit samma. Kom bara att tänka på en sak om det där, som jag fick höra när ajg var i Bodens fästning. Jag kommer inte ihåg om det var alla på tåget eller bara högra befäl, men en hel del tyskar gick ur tåget över natten i Boden, och åt på en restaurang. Det sågs ju som ett säkerhetshot av förståeliga skäl, så samtliga kanoner från de fem bergsforten var riktade mot den restaurangen i centrala boden. Vid minsta tecken på upplopp eller dylikt hade restaurangen förvandlats till pulver. Som tur var höll de sig lugna. Det var enda gången som fästningen användes aktivt.
Citera
2010-01-26, 20:58
Medlem
Är det Norakorset som gäller nu?
Vill egentligen inte veta och hoppas på maskirovska.
Om så, viktiga arkiv med mera. Såklart SO. Vill inte veta.
Såklart hände en del runt de viktigaste bergrummen efter Wennerström och Bergling.
Miljarder i kostnader, nga här tror jag vet hur mycket - och Bergling ville bli valbar för kommunisterna...
Idag har kommunisterna(Ohly&co) förhoppningsvis en något mer Sverigevänlig syn på saken..
Eller är det bara valfläsk????
Men - Putin vill ha världsherravälde!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in