Resultat: .
.
0%
0 röster
.
0%
0 röster
2009-08-29, 07:42
Medlem
YouAgains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Det lär ha varit så här: I begynnelsen var vapenslagens krigsstaber åtskilda, efter VK2 samlokaliserade, men ändå "var för sig", funktionellt och organsisatoriskt. Här var det tänkbart (och troligt) att respektive vapenslag skulle slåss med näbbar och klor på eget iniativ och efter egen bedömning, men ledning av försvarssstaben. Här talar vi om det gamla amförrådet, med tre inredda skepp - marinens lär ha haft litet "fartygsstuk" för den goda sakens skull. (vi sa ju skepp, eller hur?)

Därefter organiserades toppen på krigsmakten delvis om, och högkvarteret med ÖB i spetsen ledde hela krigsmakten mer samordnat. Här pekar mycket på att man byggde en ny samordnad men mer spridd anläggning med funktionerna bättre separerade avseende plats.

Då talar vi om den moderna synen, den som gäller även idag. Storleken skiljer, förstås.

Låter som text i från Luftens dirigenter där det står om exakt detta.
Citera
2009-08-29, 08:26
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Låter som text i från Luftens dirigenter där det står om exakt detta.

Den här informationen förkommer på flera håll, tror jag. Poängen är hur som helst att de olika lokaliseringarna för staberna överlappar i tiden och lokaliseringen relativt en RB kan variera.
Citera
2009-08-29, 10:10
Medlem
perry2s avatar
Citat:
- marinens lär ha haft litet "fartygsstuk" för den goda sakens skull. (vi sa ju skepp, eller hur?)

.

Jag har sett uppgifter om att Marinens avdelning hade talrör för internkommunikationen.....
Detta var före Echelon.....
Citera
2009-08-29, 21:03
Medlem
YouAgains avatar
Citat:
Den här informationen förkommer på flera håll, tror jag. Poängen är hur som helst att de olika lokaliseringarna för staberna överlappar i tiden och lokaliseringen relativt en RB kan variera.

Det säger väl sig själv eller tror du någon tror den är statisk?
Citera
2009-08-30, 00:49
Medlem
Nebukadnessar IIIs avatar
Med början av 1983 tilläts övningar i Hkv:s anläggning.
Citera
2009-08-30, 08:45
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YouAgain
Det säger väl sig själv eller tror du någon tror den är statisk?

Det förekommer (i tråden) argumentering som går ut på att RB ligger förlagd helt nära militärens motsvarande centrala anläggning. Strategin inom den militära delen har varit att rotera anläggningar och ha alternativa lokaliseringar, så det är inte så fruktbart att låsa sambandet.
Citera
2009-08-30, 17:31
Medlem
sniffdogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nebukadnessar III
Vilken anläggning syftar du på?Civ.el.Mil-hkv?
Citera
2009-08-30, 17:36
Medlem
mcJOckes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nebukadnessar III

Har för mig att det stod nånstans att man aldrig har övat den civila krigsledningen i den anläggning som är tilltänkt vid skarp situation? Hur försvaret gjort vet jag inte, men skulle tro att de också haft en ganska strikt syn på detta. Speciellt efter Wennerström, Bergling etc.
Citera
2009-08-30, 17:39
Medlem
mcJOckes avatar
Citat:
Det förekommer (i tråden) argumentering som går ut på att RB ligger förlagd helt nära militärens motsvarande centrala anläggning. Strategin inom den militära delen har varit att rotera anläggningar och ha alternativa lokaliseringar, så det är inte så fruktbart att låsa sambandet.

Håller med, men man ska kanske tillägga att det beror ju helt på vilka anläggningar man roterat till så att säga. Tex kan ju den civ rb, den vi kallar rb60 ha liknats vid ett nav där det militära hkv roterat kring.
Citera
2009-08-30, 18:32
Medlem
sniffdogs avatar
Citat:
Om vi antar att Mil-hkv roterade(roterar)inom den sk.zonen,så är ju alla ställen relativt nära.Har för mig att siffran 10km har varit uppe i tråden.
Det skulle ju teoretiskt kunna vara ETT ställe.
Citera
2009-08-30, 19:44
Medlem
perry2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sniffdog
Vilken anläggning syftar du på?Civ.el.Mil-hkv?

Högkvarteret är ÖBs stab men det vet du.
Citera
2009-08-30, 19:55
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sniffdog
Om vi antar att Mil-hkv roterade(roterar)inom den sk.zonen,så är ju alla ställen relativt nära.Har för mig att siffran 10km har varit uppe i tråden.
Det skulle ju teoretiskt kunna vara ETT ställe.

Du menar förmodligen "miltals ifrån varandra..."

Några sannolika överväganden: Anläggningarna ligger i så fall på sådant avstånd att en "normal kärnladdning" (oklart vad det i så fall är, kilotonklassen snarare än megatonklassen) inte skall slå ut mer än högst en anläggning, det finns skenmål i närheten och det skall gå att rotera anläggningarna utan större åthävor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in