Resultat: .
.
0%
0 röster
.
0%
0 röster
2011-10-15, 19:57
Medlem
Nu har då jag fixat några bilder på Älgberget som ni kan analysera här i tråden, så vi kommer någonstans med denna tråd...

http://www.pixbox.se/usr_show_id212856_page0_order1.html
Citera
2011-10-15, 20:05
Medlem
sniffdogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BleAivano
Jag skulle gör en kvalificerad gissning på att den extra kraftledningsgata, som
syns på google maps men inte på Eniros bilder, är de nya kraftledningarna från Mockfjärd till Malung/Sälen fjällen.
Dvs när Eniros bilder togs så fanns det helt enkelt inte den kraftledningen.

Det finns dessutom en tidningsartikel om just byggandet av den kraftledningen
http://www.dt.se/nyheter/gagnef/1.3443204-mangmiljonbygget-igang

Jag tängte tillägga just samma sak men ville vara helt säker o googlande ang kraftledningen kändes för tillfället lite overkill.Som du påpekar är ju detta den rätta anl.till att den syns på ena men inte den andra bilden.Tack för ditt "grävande" ang detta.
Citera
2011-10-15, 22:12
Medlem
ok för att man med dagens teknik kan placera gsm-antenner och annan digital-teknik i toppen på kraftledningsstolpar.
men så sent som 1990 var det ju problem att få fram analoga signaler i vanlig telefonledning(DL1000), om de drogs öppet på marken i kraftledningsgator.

och att använda ra 145/146 eller annan militär radio vid ett vattenfalls objekt, var lönlöst.

därför anser jag att placering av en sambandskrävande RB, i närheten av kraftverk och kraftledningsgator känns lite vanskligt.
dessutom, kraftledningsgator är utmärkta ledstänger i naturen, både med och utan satelliter.

däremot finns det ju en hel del lämningar i området runt malugn, som tyder på att någon form av ledning skulle skötas därifrån.
sälens högfjällshotell har jag alltid funnit rätt intressant, kanske finns fler anledningar än bara bekvämlighet att folk och försvar håller till där?
Citera
2011-10-15, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sniffdog
Det du tror kanske är en asfalterad yta är inget mer spännande än ett mindre kalhygge.Vägen har inte retuscherats bort däremot ser man en förändring i skogsbeståndet på de två bilderna,alltså före o efter avverkning.Bilderna är med andra ord tagna vid olika tidpungter.Varför kraftledningen syns på den ena bilden och inte den andra har jag ingen bra förklaring till men det beror inte på att det finns en riksbunker i krokarna
Citat:
Ursprungligen postat av BleAivano
Jag skulle gör en kvalificerad gissning på att den extra kraftledningsgata, som
syns på google maps men inte på Eniros bilder, är de nya kraftledningarna från Mockfjärd till Malung/Sälen fjällen.
Dvs när Eniros bilder togs så fanns det helt enkelt inte den kraftledningen.

Det finns dessutom en tidningsartikel om just byggandet av den kraftledningen
http://www.dt.se/nyheter/gagnef/1.3443204-mangmiljonbygget-igang
Jag köper era förklaringar gällande avverkning och ledningsbygge.

Nåväl, då återstår väl enbart för Pansararmen att prestera bildbevis på att inslag finns i anslutning till dessa två bergstoppar, om vi ska tro honom vill säga
Citera
2011-10-16, 00:40
Medlem
På tal om vår eftersökta anläggning fick jag detta PM för ett tag sedan av en "förstärktarm".

Intressant men...

--------------------------------------------------------------------------------

Anläggningen vi diskuterar här i tråden ligger 14 mil nord/nordväst om Örebro så han är inte så långt undan. Helt riktigt att anläggningen idag är i civilt bruk, men bara en liten avskild del av berget. De civila användarna som hyr detta lilla området vet inte anläggningens egentliga syfte.

...............................................

14 mil Nord/nordväst om Örebro blir = Mockfjärd på ett ungefär , inget jag satsar på men vem vet.
Citera
2011-10-16, 09:21
Medlem
sniffdogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olderthan40

Anläggningen vi diskuterar här i tråden ligger 14 mil nord/nordväst om Örebro

Nej.
Citera
2011-10-17, 13:31
Medlem
Pansararmens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sniffdog
Nej.

Jo
Citera
2011-10-17, 19:12
Medlem
perry2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olderthan40

Anläggningen vi diskuterar här i tråden ligger 14 mil nord/nordväst om Örebro t.

Lets talk Zonen.
Nora-Grythyttan- Lindesberg .Läget före 1980.
Citera
2011-10-17, 19:25
Medlem
dolmiodags avatar
Inte har väl någon plottat in alla platser som nämnts i tråden (trådarna) i t.ex. Google Earth eller så? Finns en fil sparad i så fall? Går det att få ta del av den då?
Citera
2011-10-17, 19:26
Medlem
dolmiodags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av perry2
Lets talk Zonen.
Nora-Grythyttan- Lindesberg .Läget före 1980.

En del av materialet i vissa anläggningar är årtalsmärkta senare än så.
Citera
2011-10-17, 20:19
Medlem
ifconfigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dolmiodag
Inte har väl någon plottat in alla platser som nämnts i tråden (trådarna) i t.ex. Google Earth eller så? Finns en fil sparad i så fall? Går det att få ta del av den då?

https://www.flashback.org/sp16278864
Citera
2011-10-17, 20:45
Medlem
crystal42s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ifconfig
https://www.flashback.org/sp16278864

Fyll gärna på den där filen om ni har ork.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in