Resultat: .
.
0%
0 röster
.
0%
0 röster
2009-08-26, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av perry2
PERSONLIG UPPFATTNING
Antalet beslutande politiker kan nog vara det ovan nämnda 50-75. Antalet tjänstemän och lägre funktionärer betydligt fler. En gissning på 1000 i Rb civ och 5000 i zonen. Till det militära förband för skydd.

Håller med dig om att 1000 pers. låter mest troligt men utesluter inte 4000 pers. innan mer fakta framkommer. Den större summan inne i bunkern skulle förmodligen medföra en massa trafik i form av livsmedelstransporter och drivmedel till dieselaggregat mm. Förmodligen skulle 3-4 rejäla nödutgångar krävas för att kunna brandevakuera. Flertalet rejäla ventilationshus skulle också behövas. Ju fler öppningar desto sämre skydd. Dessutom blir ju anläggningen svår att hemlighålla ju fler avstängda vägar till inslag mm som finns och som ej återfinns på vanliga flygkartor. Civila flygare skulle ju börja undra... Eftersom ett kärnvapenangrepp ej kunde uteslutas borde för övrigtadministrationspersonal förläggas minst 5 km bort i stenbyggnader. Närmast anläggningen skulle ingen trafik få vara pga upptäcktsrisken och svårigheten att hålla infiltratörer/bevakare borta.
Citera
2009-08-26, 22:11
Medlem
sniffdogs avatar
Citat:
Klart att militära sambandsfolk fans i Rb civ. De finns ju i försvarsdepartementet även i fred.
Alla ägg i samma korg? Enligt vissa uppgifter skulle C marinen i ett tidigt läge ha sin gärning i London vid ofred, för att kunna samvera och ha en liten stab där.
Kungen var nog fram till ca 1974 på samma plats som regeringen. Om det fanns miltärer i RB civ varför inte en liten politikerskara i det militära berget 10 talet km bort? Som reserv.
Det militära kriget leddes mest inom resp milo. Stryrkor direkt under ÖB var väl attackflyg del av marinen och fallskärmsjägare, förutom omdisponeringar av strategisk reserv. Dessa förband hade nog ett par dagars överlevnad vid ett större krig.
Vad var uppgiften för befattningshavarna i RB civ? Förmodligen att vara symbol för staten och moraliskt stötta civilbefolkning och stridande. Att de skulle påverka samhället utanför zonen mer än moralsikt tror jag mindre på.
Enligt mycket säkra källor så skulle alla vapenslagen samsas i MIL-hkv.
C-marinen skulle inte flytta till london i"tidigt skede".
Citera
2009-08-26, 22:31
Medlem
perry2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sniffdog
Enligt mycket säkra källor så skulle alla vapenslagen samsas i MIL-hkv.
C-marinen skulle inte flytta till london i"tidigt skede".

Jag kommenterade kännsligheten äggen i samma korg och menade bara att mycket av armens och jaktflyget styrdes inom resp milo och ej från högkvarterszonen.

De ( F M och A) var i samma stab från ca 1960 innan dess i tre bergrum nära varandra och jag tror rätt nära den lilla köpingen.
Angående CM och London så kan det vara som du säger ej tidigt, men vad är det?
Vissa ideer om London hade nog inspirerats av hur Norge styrdes av exilregering från Storbrittanien.
Citera
2009-08-26, 22:31
Medlem
Citat:
Min släkting med mer än 25 års tjänst i ett av Sveriges tre största ständigt aktiva bergrum, har aldrig varit längre än 7 dagar i underjorden i sträck. Han hat talat om att sinnesintryck förändras i underjorden några dygn utan dagsljus.

Jag kan intyga att 2-3 dygn räcker för att det ska vara direkt plågsamt att komma ut i friska luften.
Citera
2009-08-26, 22:45
Medlem
sniffdogs avatar
Citat:
Jag kommenterade kännsligheten äggen i samma korg och menade bara att mycket av armens och jaktflyget styrdes inom resp milo och ej från högkvarterszonen.

De ( F M och A) var i samma stab från ca 1960 innan dess i tre bergrum nära varandra och jag tror rätt nära den lilla köpingen.
Vissa ideer om London hade nog inspirerats av hur Norge styrdes av exilregering från Storbrittanien.

Håller med dig fullständigt där(sista meningen).
Det är ju bara så att detta är inom ett senare"tidspann"så man hade ju sas.
facit i handen.
Citera
2009-08-27, 00:58
Medlem
mcJOckes avatar
Jag tror att en siffra på 100 man i själva "RB60" är rimligt. Man måste ju komma ihåg att krigsdeligation, riksdag, regering, stadsminister, kungen etc inte enbart bestämde vad försvaret skulle göra och inte göra. En hel del civila myndighter och statliga som ostatliga företag fick också direktiv från riksdag/regering i ofred. Exempel är Polisen, Sj, Banverket, Post&Telestyrelsen, Televerket, Vattenfall, SR, Sveriges Television, Postverket, Arbetsmarknadsstyrelsen, Lantmäteriet, Bofors AB, Brankår, Sjukvård etc etc. För att kunna ge direktiv till dessa gick det säkert åt en hel del mankraft, även om mycket säkert sköttes på lägre central och regional nivå i Milo och Fo-områden. Självklart fanns det ju också en stark millitär närvaro i och runt berget.

Jag tror också att man hade en del av riksdag, krigsdelegation eller regering på andra väl valda platser. Tex skulle man kunnat ha ett bergrum där denna del satt för att verkställa det man bestämt på högsta nivå. Gäller det försvar så sitter man nog lämpligast tillsammans med tex MilHKV eller i en reservanläggning till denna. Dessa personer skulle också kunna fungera som beslutande organ om kontakten med själva Högkvarteret slogs ute eller på något sätt mister kommunikationen till omvärlden.
Teoretiskt sätt så skulle väl en Civbefälhavare kunna styra det som finns kvar av Sverige om HKV slås ut.

Att ställa ett antal tågsett med sovvagnar i bergets närhet känns som en stor "Här är vi"-markör, å andra sidan så finns det fler än ett sätt att maskera saker och ting. Så det förefaller ju inte helt otroligt att det var ett sätt att förlägga personal. Tror även att det fanns kapacitet att fylla berget med kanske 1000 pers till om så krävdes. Jag har liksom en känsla av att man hellre sover på golvet och äter frystorkat om det regnar bomber utanför eller i dess närhet. Det viktigaste ur anläggningens synpunkt är väl att ventilationen är väl tilltagen.
Jag tror att den huvudsakliga förläggningen skedde i en närbelägen ort. Där finns ju troligtvis en drös skrivmaskiner, Skrivbord, sängar, fordon etc etc redan innan ofred som kan vara lämpliga att rekverera.

Att ta sig till anläggningen gjordes nog lämpligast med tåg, det är ju inte bara människor som skulle tas med. Att man sedan fick traska eller åka buss ett par meter/kilometer är ingen stor sak. Problemet låg väl i NÄR man skulle göra en sådan förflyttning, inte för tidigt inte för sent... Dessa planer ser säkerligen likadana ut in i våra dagar och kanske därför dessa anläggningar -trots funktionsbyte fortfarande är omgärdade av sån sekretess.

Jag är övertygad om att man inte ville lägga alla ägg i samma korg, och det fanns säkert flyktvägar plannerade att användas i tidiga skeden för väl valda personer. Flykt till Norge, England och kanske tillochmed USA är ju inte helt orimligt. Sverige var viktigt för NATO och man vet ju nu att hjälp kunde väntas redan efter ett par dygn om ryssen knackade på, således var det ju också i deras intresse att Sverige skulle upprätthålla ett styrande organ. Att tex kunna höra Kungen eller Statsministern tala i radion varje dag skulle upprätthålla moralen och dä känns det ju rimligt att man förde ut honom ur landet innan han alt dem kunde hotas.
Citera
2009-08-27, 13:28
Medlem
ApolloGrekens avatar
Kan vara intressant att läsa vad som skrivs om kungen (alltså statschefen i texten nedan) i Rgeringsformen, den nya som kom 1974:

"11 § Är riket i krig, bör statschefen följa regeringen. Befinner han sig på ockuperat område eller på annan ort än regeringen, skall han anses hindrad att fullgöra sina uppgifter som statschef."

Alltså, om kungen inte är tillsammmans med regeringen har han inga uppdrag kvar. Så i vart fall sedan 1974 ingick i planen att han INTE skulle bege sig till utlandet utan tvärtom kampera ihop med regeringen.

En ordagrann läsning ger vid handen att även om han är ihop med regeringen så är han inte statschef om han och regeringen är på ockuperat område.
Citera
2009-08-27, 13:59
Medlem
Starvids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ApolloGreken
Kan vara intressant att läsa vad som skrivs om kungen (alltså statschefen i texten nedan) i Rgeringsformen, den nya som kom 1974:

"11 § Är riket i krig, bör statschefen följa regeringen. Befinner han sig på ockuperat område eller på annan ort än regeringen, skall han anses hindrad att fullgöra sina uppgifter som statschef."

Alltså, om kungen inte är tillsammmans med regeringen har han inga uppdrag kvar. Så i vart fall sedan 1974 ingick i planen att han INTE skulle bege sig till utlandet utan tvärtom kampera ihop med regeringen.

En ordagrann läsning ger vid handen att även om han är ihop med regeringen så är han inte statschef om han och regeringen är på ockuperat område.
Som jag läser det är tanken att om konungen tas till fånga av fienden ska han inte kunna utpressas att uppmana till att vapnen ska läggas ned, och gör han ändå det kan man hänvisa till att han enligt lag ifråntagits sina befogenheter. Mer om detta torde stå att finna i förarbetena.
Citera
2009-08-28, 11:26
Medlem
ApolloGrekens avatar
För en vecka sedan skrev jag en text i IT-säkerhet om hur bilder kan kopplas till en viss kamera etc. Det blev en intessant diskussion, och jag har nu uppdaterat det dokumentet. Den som kan ha intresse av det finner det här, inlägg 19. https://www.flashback.org/showthread.php?t=985482
Citera
2009-08-28, 15:05
Medlem
Citat:

Cheferna för F, A och M satt alla i samma bergrum (fd ammunitionsfrd). Däremot åtskiljda i olika skepp. Men givetvis med sambandskanaler mellan skeppen.
Citera
2009-08-28, 20:37
Medlem
perry2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergslagen
Cheferna för F, A och M satt alla i samma bergrum (fd ammunitionsfrd). Däremot åtskiljda i olika skepp. Men givetvis med sambandskanaler mellan skeppen.

Ingen större skillnad i våra inlägg. Eller?
Citera
2009-08-28, 22:27
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ingen större skillnad i våra inlägg. Eller?

Det lär ha varit så här: I begynnelsen var vapenslagens krigsstaber åtskilda, efter VK2 samlokaliserade, men ändå "var för sig", funktionellt och organsisatoriskt. Här var det tänkbart (och troligt) att respektive vapenslag skulle slåss med näbbar och klor på eget iniativ och efter egen bedömning, men ledning av försvarssstaben. Här talar vi om det gamla amförrådet, med tre inredda skepp - marinens lär ha haft litet "fartygsstuk" för den goda sakens skull. (vi sa ju skepp, eller hur?)

Därefter organiserades toppen på krigsmakten delvis om, och högkvarteret med ÖB i spetsen ledde hela krigsmakten mer samordnat. Här pekar mycket på att man byggde en ny samordnad men mer spridd anläggning med funktionerna bättre separerade avseende plats.

Då talar vi om den moderna synen, den som gäller även idag. Storleken skiljer, förstås.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in