Citat:
Ursprungligen postat av LieDetector
Prova får du se. Att tänka dig in i det alltså.
Det måste väl i allsin dar vara mer mentalt påfrestande att slå ihjäl tre på ett bräde än att sticka ner en med ett knivstick! Tror du inte?
Det är i alla fall vad min hjärna säger mig.
Ja, jag har tänkt mig in i det (utgår från psykologi-, kriminologistudier + studier om kriminellas psyken, så jag refererar till det), men jag förstår ändå inte vad du menar.
I fallet Muhammed (osäker på stavningen) var det två personer som dödades/mördades, så om du avser antalet döda offer vid ett tillfälle, så är det lika som i Arbogafallet (dock med den skillnaden att det var två barn i Arboga och ett i Linköping).
De fall tintin tog upp, dödades offren med knivar. Om man bortser från offrens antal och utgår från kniv och hammare som mordvapen, så är ju bägge tillvägagångssätten "aktiva"; personen som dödar kommer i (kropps-)kontakt - närhet till - med sina offer.
Nu var det inte endast ett enda knivstick i de fall som tintin tog upp, utan det var flera.
Skillnaden kan bl a ligga i
vem som använder
vilken metod. Kniv är vanligare hos manliga mördare, än vad hammare är. Kvinnor har jag för mig är överrepresenterade när det gäller hammare, än när det gäller knivar.
Men jag förstår inte vad du menar att den mentala skillnaden i psyke ligger i. Du får utveckla dina tankar där.