Ursprungligen postat av nackepa
Om vi spekulerar i T som alt. gm. så finns det en del olika teorier och även underteorier.
Postat av boisaren:
Äntligen en teori på pränt. Tack!
Teorin om T kan ha utfört brottet efter smedjan har diskuterats en del.
Tror mest isåfall att det har skett helt oplanerat, i blint raseri.
Postat av boisaren:
Det som talar emot detta är tiden. T skulle alltså hinna bli så förblindad av raseri och utföra dådet på denna korta tid?
Svar: Kan ha byggts upp inom honom under en längre tid. Sen kom droppen som fick det att rinna över i blint raseri. Tiden är fullt tillräcklig speciellt om T har kommit hem tidigare än polisens beräkningar. En teori.
Ett möjligt motiv skulle kunna vara det eventuella barn som T hade med CS. Detta diskuterades flitigt mellan E och T. E tog även upp det med vänner. Kanske passade detta barn inte in i E:s värld? Kanske mycket tjafs och bråk om detta bortadopterade barn. Detta kunde vara T:s riktiga barn. Starka känslor för T. Han kanske luskade i detta i smyg. E kanske tydligt hade ställt ultimatum om att T inte skulle forska i det där.
Postat av boisaren:
Det som talar emot detta är att det påstådda barnet diskuterats och T trodde väl egentligen aldrig att det var sant? Varför kommer det inte upp i förhör med E om det har varit så mycket "tjafs och bråk"?
Svar: Typisk grej som många skulle skämmas för. Inget man direkt är stolt över. Om det är så att man ställer ultimatum om den andres barn mm. Jag hade blivit mycket överaskad om detta hade kommit upp i förhör. Att E har tagit upp det med vänner gör ändå att det finns relevans i att ana att det inte var populärt med T:s eventuella barn. Det spelar ingen roll nu i efterhand om barnet finns eller inte. Detta var ett samtalsämne vid tidpunkten för dådet.
När T kom hem från smedjan så möttes han kanske av en aggressiv E. Hon kanske hade kommit på honom på datorn eller liknande att han smygit bakom hans rygg. Ultimatum igen. Du får aldrig träffa ditt barn! Bråk uppstår. Detta är T:s eget kött och blod. Han ställer upp för E och hennes barn men själv får han inte intressera sig för sitt eget barn? Får kanske en örfil eller liknande. Då svartnar allt för T. Alla undertryckta känslor fullständigt spränger sig ur hans kropp i rent raseri. Utan någon kontroll överhuvudtaget så attackerar han.
Postat av boisaren:
Det som talar emot detta är tiden. Dom skulle bråka och T skulle alltså hinna bli så förblindad av raseri och utföra dådet på denna korta tid?
Svar: Samma fråga som jag svarat på tidigare i inlägget.
Plötsligt "vaknar" T till. Vad har jag gjort? Offren verkar döda, inga ljud hörs. Börjar fixa en del saker. Improviserar. Plötsligt får han panik. Kanske hör något som får honom att tro att någon kommer. Ringer SOS, då börjar E göra ljud från sig men då är det försent. Han är skådespelare, van att improvisera. Mordvapnet måste bort. T går ut, ambulansen kommer. T ser chansen att flytta bilen för att där få undan mordvapnet.
Postat av boisaren:
Varför är det för sent efter att han ringt SOS? Jag hatar att skriva detta, men det finns sätt att "avsluta" jobbet tyst och utan att det märks. Om han är duktig på att improvisera borde inte detta bereda nåt större besvär för honom när han, som du skriver, väl "vaknar till". Har du lyssnat på SOS-samtalet?
Svar: Ja, jag har lyssnat på SOS-samtalet. Eftersom jag i denna teori tror det är helt oplanerat så tror jag att en del misstag har skett. Jag tror inte att T pallade med att avsluta när han väl insåg vad han hade gjort. Stor skillnad om det vore planerat. Då kan det finnas andra orsaker men nu diskuterar vi ju denna teori.
T flyttar bilen och gömmer mordvapnet i bilen. Går ur bilen och är på väg mot huset då polisen stoppar honom. Polisen skyddsvisiterar honom och säger åt honom att sätta sig i sin egen bil, vilket han också gör. T förhörs och ses stå utanför bilen och skyddsvisiteras igen. T sätter sig i bilen igen. NJ är nu misstänkt för brottet. Polisen meddelar T att han ska lämna sina kläder. Polisen hämtar nya kläder i huset. Polisen säger också till T att han måste lämna sina bilnycklar. Då förstår T att han måste ta med sig mordvapnet från bilen eftersom den troligen ska kollas. T är ej misstänkt och har redan skyddsvisiterats kanske 2 gånger. T går ur sin bil med mordvapnet på sig och åker till polisstationen. Han skyddsvisiteras ej mer.
Postat av boisaren:
Var finns mordvapnet när ambulansen kommer? I T's hand? Var gömmer man en hammare på kroppen utan att det märks?
Svar: Nu vet vi ju inte helt säkert om det är en hammare utan det beskrivs som ett hammarliknande föremål. Lätt att gömma i t.ex byxlinningen, om du fattar vad jag menar?
I ärmen är ett annat alternativ. Hade han jackan på sig(glömt det för tillfället) så kan han kanske stoppat den i innerficka. Finns en del olika möjligheter.
Väl framme på polisstationen förhörs först T som övrigt vittne. Hela tiden med mordvapnet på sig. Sedan får han sina nya kläder och får själv byta om på något rum på polisstationen. Lämnar sen polisstationen med mordvapnet på sig. Åker med RJ till sjukhuset. T har sedan hur många möjligheter som helst att göra sig av med mordvapnet. Improviserar och tar allt efterhand när det händer något. Funderar hela tiden på olika möjligheter.
Postat av boisaren:
Åter igen undrar jag var T gömmer vapnet, utan att någon märker det, under tiden som han befinner sig på polisstationen.
Svar: På samma sätt som jag beskrev i svaret på din förra fråga. Eftersom han inte visiteras mer så kan T teoretiskt haft mordvapnet med sig på polisstationen och gjort sig av med det senare. Jag erkänner att det kan låta overkligt men testa gärna denna teori mot den information som finns. Jag bedömer tyvärr att detta kan ha hänt och det skulle väl isåfall vara polisens största fiasko genom tiderna?
Bra att NJ är misstänkt. Men det behövs någon mer ifall? Improvisation är nyckelordet när det gäller T i denna teori. För snabbt fram även namnet CS. T kanske rentav vet att CS varit i Arboga vid tiden för händelsen?
Postat av boisaren:
Det är inte T som för fram namnet på CS till polisen. Det som talar emot detta är också chansen han får att än mer "sätta dit" CS när RJ säger att CS har hotat familjen och barnen. Detta förnekar T när det kommer på tal. Hur skulle T veta att CS var i Arboga?
Svar: T pratar med RJ redan dagen efter om CS. Kommer inte tipsen om CS från 2 håll? CS var ett sämre alternativ för T än NJ skulle varit. Nu hade NJ alibi så då blev ju CS mer intressant för T:s del. Spekulerar vi om T som alt. gm. så måste han ju vara livrädd för att polisen ska börja misstänka honom själv. Om T visste att CS var i KAK-området kan ha olika orsaker isåfall. De kanske träffades eller så visste T vem CS träffade.
OBS! Det jag spekulerar kring är bara en teori.